Het moe(s)t je gegeven worden

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

J.C. Philpot schreef:
Josephus schreef:Vul voor "wedergeboorte" "bekering" in, en er verandert niets...
Ligt eraan wat je eronder verstaat (bekering in de zin van het afkeren van de zonde, of bekering in de zin van het ingrijpen van God). Verder kun je ook niet bij elk van de citaten wedergeboorte vervangen voor geloof.
Dat hangt af van het feit of je wedergeboorte ziet als proces of als toestand. Als je zegt: ik ben wedergeboren, dan kun je doelen op de gebeurtenis, maar ook op de gesteldheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Josephus schreef:Dat hangt af van het feit of je wedergeboorte ziet als proces of als toestand. Als je zegt: ik ben wedergeboren, dan kun je doelen op de gebeurtenis, maar ook op de gesteldheid.
Zie de het gemarkeerde gedeelte in mijn quote:
J.C. Philpot schreef:Nee, de wedergeboorte (in enge zin) is de oorzaak dat een zondaar tot geloof komt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef:
Klavier schreef:Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Het is aan Nicodemus als theoloog om dat het volk te leren. Daarom kreeg juist hij deze les:

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?

Concluderend: Wedergeboorte is voor iedereen noodzakelijk en de leraars worden erop gewezen het volk hierin te onderwijzen.
Toch is het dan wel opmerkelijk om te zien dat de apostelen de nadruk leggen op geloof en bekering. Petrus antwoordt niet op de vraag van de Joden: Wat moeten we doen om behouden te worden? met: Tenzij u wedergeboren wordt kunt u Gods Koninkrijk niet zien. Hij roept mensen op tot geloof en bekering. Natuurlijk is wedergeboorte essentieel, maar de wedergeboorte komt van de Geest, van God. Mensen hoeven we slechts op te roepen tot geloof en bekering. Dat ze wedergeboren moeten worden klopt overigens wel, maar het is denk ik niet voor niets dat wedergeboorte maar een paar keer in de bijbel voorkomt. Waarom preekten de apostelen dit dan niet als Nicodemus het wel aan het volk zou moeten gaan leren?
Marnix, wat je opmerkelijk noemt, is een opmerkelijkheid die niet op te merken is.
In Joh.3 is het de Leermeester van de Apostelen die de wedergeboorte leert. En in datzelfde hoofdstuk, in datzelfde verband staat de bekende tekst van vers 16: opdateen ieder die gelooft.
Nu merk jij kennelijk op dat de apostelen wel vers 16 leerden en niet wat er voor staat? Ik meen dat je je daarin vergist.

En neem ook de doop als bad der wedergeboorte eens in overweging (HC, vraag 73). De apostelen doopten. Het sacrament dat de wedergeboorte als betekenende zaak aanwijst. Dat wijst ook op het belang van de wedergeboorte.
De nadruk op wedergeboorte is reeds door Augustinus uitgelegd en later door Calvijn in zijn institutie ook uitgelegd (hoofdstuk over boetvaardigheid, Boek 3, deel 2 in NL vertaling van dr. Sizoo). Leg Matt.5 er eens naast of Jes.55. Dan zie je de kenmerken van de wedergeborenen: Dorstigen, hongerigen, treurenden etc. Deze zijn arm en ellendig in zichzelf maar rijk en verblijd in Christus.
Laten we de wedergeboorte met nadruk noemen en leren, want als we Gods Woord half overnemen, bedriegen we onszelf en onze naaste! Geloof zonder wedergeboorte prediken is hetzelfde als geloof als menselijk vermogen voorhouden. Als je geloof als Gods werk wilt prediken, dan zul je de wijze waarop God geloof werkt als vanzelf moeten uitleggen ter onderscheiding van waar- en schijn geloof.
En dan hoeven we enkel Joh.3 maar na te spreken in zijn geheel.
Uiteraard, helemaal mee eens. Wat ik duidelijk wilde maken is niet dat de apostelen de wedergeboorde niet leerden, maar ze legden er geen nadruk op bij evangelisatie. Daar leggen ze de nadruk op geloof en bekering. Wie geloven en zich bekeren worden wedergeboren genoemd. De apostelen gaan niet de wereld in met de boodschap dat ze eerst wedergeboren moeten worden voordat ze zich kunnen bekeren ofzo. Ze roepen mensen op tot geloof en bekering, dat heeft de nadruk. Daar ging het me even om. En zo mag ook nu nog het evangelie gebracht worden.

Daarmee zeg ik dus niet dat wedergeboorte niet belangrijk is en geen aandacht moet krijgen, als het goed is heeft dit punt veel waarde in het leven van iedere gelovige en bekeerde.

Afgewezen, het heeft dus niets te maken met statistisch bijbellezen, wel met de vraag wanneer dit onderwerp ter sprake komt, in welke fase. En dan constateer ik dat de apostelen mensen niet oproepen tot wedergeboorte ofzo, maar tot geloof en bekering... en dat wie tot geloof komen vervolgens ook wedergeborenen genoemd worden en dit hen verteld wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mijn reply op dit alles is Psalm 42,

Hoop op God, sla het oog naar boven.......

En,

Maar de Heere zal uitkomst geven.......


En lees ook Psalm 43, onberijmd.

Al eerder refereerde ik aan de 150 psalmen en de Enige gezangen.

Daarin is ALLES vervat!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

ik snap de link naar de discussie niet helemaal?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:ik snap de link naar de discussie niet helemaal?
Ik snap dat je het niet snapt.

Maar mijn emoties overstegen de discussie.

Sorry!
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:
Marnix schreef:ik snap de link naar de discussie niet helemaal?
Ik snap dat je het niet snapt.

Maar mijn emoties overstegen de discussie.

Sorry!
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen jvdg, ik begrijp héél goed wat je bedoelt.... Die het vatten kan die vatte het, en anders maar niet.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix, het lijkt erop of jij ervan uitgaat dat spreken over de wedergeboorte een blokkering vormt voor mensen om tot geloof te komen.
Dat is een gedachtegang die ik wel meer hier op het forum tegenkom, maar die ik beslist niet onderschrijf. Ze leidt wel tot zinloze discussies, zoals deze.
Wij mensen zijn zo verdorven, dat we álles wat in de Bijbel staat kunnen gebruiken om er onze eigen zaligheid mee te blokkeren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:ik snap de link naar de discussie niet helemaal?
Ik snap dat je het niet snapt.

Maar mijn emoties overstegen de discussie.

Sorry!
Maakt niet uit, het zijn mooie dingen die je noemt :)
afgewezen schreef:Marnix, het lijkt erop of jij ervan uitgaat dat spreken over de wedergeboorte een blokkering vormt voor mensen om tot geloof te komen.
Dat is een gedachtegang die ik wel meer hier op het forum tegenkom, maar die ik beslist niet onderschrijf. Ze leidt wel tot zinloze discussies, zoals deze.
Wij mensen zijn zo verdorven, dat we álles wat in de Bijbel staat kunnen gebruiken om er onze eigen zaligheid mee te blokkeren.
Ik zei ook niet dat je dat wel zou onderschrijven hoor. Maar het is gezien de openingspost van dit topic niet zo vreemd dat ik hier van uit ga, want in dat verhaal vormt wedergeboorte daadwerkelijk een blokkade voor iemand, en dit komt heel vaak voor, niet alleen op het sterfbed, maar ook wie zich in de gemeente van Christus weten. Dan zijn er best veel mensen die zich niet wedergeboren durven te noemen....en zeggen: Dat moet me gegeven worden, dan gaat niet zomaar.... en vervolgens maar gaan wachten, netjes naar de kerk gaan en hopen dat het nog een keer mag gebeuren.

Dan vormt de wedergeboorteleer, of in ieder geval de uitleg van die mensen daarover, wel degelijk een blokkade. Daar moet dan meer aan gedaan worden want inderdaad, het spreken over de wedergeboorte moet niet leiden tot passiviteit.

En wij mogen mensen oproepen tot geloof en bekering, bekeren ze zich en geloven ze, dan mogen ze zich wedergeboren noemen. Het gebeurt nog regelmatig dat mensen eerst de wedergeboorte geleerd wordt en ze vervolgens gaan wachten daarop voordat ze zich bekeren en gaan geloven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar dat gebeurt toch wel regelmatig, dat misverstand mag dan denk ik ook wel de nodige aandacht krijgen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie