Kinderen spelen minder buiten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Kinderen spelen minder buiten

Bericht door jvdg »

Kinderen spelen minder buiten

Uitgegeven: 26 maart 2007 08:04

ROTTERDAM - In vergelijking met 2005 spelen kinderen steeds minder buiten. Twee jaar geleden brachten kinderen buiten spelend gemiddeld drie uur en een kwartier per dag door. Nu is dat ruim een half uur minder. Dit blijkt maandag uit onderzoek van de OMO Buitenspeelbond onder 1362 kinderen en 572 ouders.

Het onderzoek toont aan dat ouders met jonge kinderen het moeilijk vinden om hun kinderen buiten te laten spelen vanwege de veiligheid. Hierbij gaat het vooral om het verkeer en vreemden. Ouders zouden ook vaker met hun kinderen buiten willen spelen dan ze nu doen.


Nieuwe vriendjes

Van de kinderen geeft 77,7 procent aan dat zij buiten spelen met vriendjes leuker vinden dan alleen. Door dit samen spelen maakt 38,6 procent van de kinderen nieuwe vriendjes. Dertig procent van de kinderen zou vaker met hun ouders buiten willen spelen.


Dit lezende vroeg ik me af in hoeverre zou net internet, games etc.. een rol spelen in het minder buiten spelen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door Rens »

jvdg schreef:

Dit lezende vroeg ik me af in hoeverre zou net internet, games etc.. een rol spelen in het minder buiten spelen.
Het zal zéker een bepaalde rol spelen...............maar het gaat m.i. te ver om het alléén op internet en games af te schuiven.

er wordt ook gesproken over het aspect "verkeersveiligheid".....ik denk dat dat een minstens zo grote rol speelt, naast de "enge mannen".

tóch is het, gevoegd bij het gegeven van het méér TV-kijken en minder lezen, een teken aan de wand dat de cultuur van huiselijkheid nu voorgoed achter ons ligt als we er niet héél hard aan gaan trekken met allerhande clubs (en dan niet alléén kerkelijke clubs) zoals recreatief sporten en in clubverband met sporten die binnen de gezindte acceptabel zijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik vind het een slecht teken als kinderen minder vaak buiten spelen. Waar ik enerzijds blij ben dat Internet de leidende rol heeft overgenomen van tv, zie ik een ander verschijnsel wat me erg zorgen baart:
1. Kinderen krijgen steeds vroeger te maken met informatie waar ze nog lang niet aan toe zijn. Hierdoor ontwikkelen ze zich enerzijds sneller, anderzijds ook minder goed. Een kind heeft namelijk niet de onderscheidingsgave om de aangeboden informatie op juiste waarde te schatten, waardoor het veel foute, onjuiste of onvolledige dingen 'leert'. Met name op gebied van sociale en sexuele opvoeding vindt ik dit erg gevaarlijk. Als weerzinwekkend voorbeeld kan de sexuele moraal onder kinderen genomen worden.
2. Een ander punt is dat kinderen veel jonger hun onbevangenheid kwijtraken. Waar een gemiddeld kind, nog geeneens zo heel lang geleden, op bv 12 jarige leeftijd nog maar heel weinig afwist van de wereld om zich heen (men denke aan de ellende op de wereld, oorlogsdreiging, maar ook details over sexualiteit), is dit nu eerder norm dan uitzondering. Maar denk ook aan games: Waar een kind vroeger soldaatje speelde op straat (sociale contacten, onrealistisch geweld) leeft men zich nu uit in een schietspel (realistisch, minder sociaal contact).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens mij wordt dat 'buiten spelen' wel een beetje te veel geïdealiseerd. Onder ie zogenaamde sociale contacten waren er vast heel veel die de ouders ook liever niet zagen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Volgens mij wordt dat 'buiten spelen' wel een beetje te veel geïdealiseerd. Onder ie zogenaamde sociale contacten waren er vast heel veel die de ouders ook liever niet zagen.
hangjongeren.... :|
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

ik heb altijd liever dat ze binnen dan buiten op straat spelen
wij leerden vroeger uit het vragenboekje van Ds.Ledeboer: Wat leren de kinderen op straat: vloeken en vuile praat spreken
en dan kwam er nog een vraag waarop het antwoord zoiets was van: omdat ik evenzo verdorven ben zou ik van hen nog meer kwaad leren ofzo
(er is nog wel wat van blijven hangen, maar niet alles :oops: )

Toch moet ik daar best veel aan denken nu ik zelf (opgroeiende) kinderen heb
Ze leren echt niet zo veel goeds op straat........
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

mijn zusjes wonen in een kinderrijke buurt. Er zijn meer dan 32 buurtkinderen. Zij spelen ook erg graag buiten. Mijn moeder probeert dit te stimuleren en heeft ook een "computertijd" ingeteld. Iedereen mag (exclusief huiswek) een bepaalde tijd per dag achter de pc.
Anders zouden ook mijn zusjes minder buiten spelen en meer computeren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door Dodo »

Ik sluit even aan bij een bestaand topic, om niet weer een nieuwe te hoeven openen. Het is een vrij onschuldig onderwerp, maar kennelijk raakt het bij veel mensen een gevoelige snaar: kinderen in een kdv lopen voor ze hun middagdutje gaan doen op blote voeten in de sneeuw. De zgn Kneipp-methode. Ze zouden dan beter slapen.
Ik heb op facebook gekeken, en de reacties zijn verbijsterend. Veel mensen vinden het ronduit kindermishandeling.
Wat vinden jullie?

Persoonlijk denk ik dat het een prachtige methode is. Ik weet uit eigen ervaring dat als je koude voeten hebt, het heel goed helpt als je je voeten even goed ijskoud afdoucht. Daar gaan je voeten heerlijk van tintelen en warm worden.

facebook
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik sluit even aan bij een bestaand topic, om niet weer een nieuwe te hoeven openen. Het is een vrij onschuldig onderwerp, maar kennelijk raakt het bij veel mensen een gevoelige snaar: kinderen in een kdv lopen voor ze hun middagdutje gaan doen op blote voeten in de sneeuw. De zgn Kneipp-methode. Ze zouden dan beter slapen.
Ik heb op facebook gekeken, en de reacties zijn verbijsterend. Veel mensen vinden het ronduit kindermishandeling.
Wat vinden jullie?
De reacties waren ook sterk wisselend toen bekend werd dat een kinderdagverblijf hun baby's in buitenbedjes liet slapen.
Terwijl dit een oud beproefde methode is.
In een ziekenhuis in Rotterdam is onlangs een "knuffelunit" geopend, waar vrijwilligers met baby's knuffelen, om hun herstel te bespoedigen.
We doen net alsof we het nu uitvinden, terwijl veel dingen in het verleden gedaan werden maar afgeschaft zijn.
De regels R R R werden afgeschaft, was tientallen jaren achterhaald, totdat men er achterkwam dat Rust - Reinheid - Regelmaat helemaal niet zo gek is voor baby's.
Kinderen zijn prinsjes en prinsesjes, dus o wee als er iets te streng zou worden opgetreden.
Vraag maar aan de leerkrachten, strafmaatregel opgelegd? Dan een boze ouder via de mail of telefoon.

Ik vind het kindermishandeling als de kindjes huilend in de sneeuw zouden lopen. Als ze lachend rondrennen niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door -DIA- »

Als ik het vergelijk met 2007 spelen er hier zeker vele malen minder kinderen buiten.
Het is zo dat er een speelgelegenheid voor mijn raam is gesitueerd.
Daar hoeft je geen cijfermateriaal bij te gebruiken om dit eenvoudig te kunnen constateren.

Wel kan een zeker vergrijzing van de buurt een rol spelen,
maar welke invloed dat dit te dezer plaatse heeft kan ik niet goed beoordelen.
Wellicht een weinig licht in deze ontwikkeling: Jong en oud wonen hier op een hoop.
Toch is het niet helemaal wat je zou denken.
Een seniorenflat en een startersflat naast elkaar geeft doorgaans niet die kinderrijkdom die we
in een grote nieuwbouwwijk aantreffen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Als ik het vergelijk met 2007 spelen er hier zeker vele malen minder kinderen buiten.
Het is zo dat er een speelgelegenheid voor mijn raam is gesitueerd.
Daar hoeft je geen cijfermateriaal bij te gebruiken om dit eenvoudig te kunnen constateren.
Ik kijk ook uit op een speeltuintje, maar dat is inmiddels verloederd omdat daar s'avonds een groepje jonge mannen rondhangt.
Er wonen hier veel jonge gezinnen, maar ik zie nauwelijks een kind buiten na schooltijd, want die verblijven tot etenstijd in de BSO.
In de vakanties soms 2 voetballende jongetjes.
Onze kinderen moest ik naar binnen meppen (bij wijze van spreken ;) )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door Dodo »

Tegenover ons huis is een schoolplein, waar overdag en 's avonds ook regelmatig jeugd rondhangt en speelt. Meestal zonder problemen.
De schoolleiding wilde de overlast binnen de perken houden, en heeft bordjes opgehangen bij de ingangen van het schoolplein: Verboden toegang voor personen boven de 12 jaar.
(ik vraag me altijd af hoe het personeel op zijn werkplek komt - worden ze met een helicopter gedropt?)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door liz boer »

Toen mijn oudste kinderen klein waren hadden we hier in de buurt een fort, daar ging ik met andere moeders van school vaak heen op woensdagmiddag, maar wat gebeurde er? kapotte bierflesjes ingegraven in de zandbak, spuiten en condooms, het hele fort is afgebroken, hier in de straat rijden de auto's over de stoep, dus ging ik tot een bepaalde leeftijd altijd mee naar beneden.

er is hier een gezin met 4, deze kinderen spelen veel buiten en de buren kloppen op het raam als ze voorbij komen, dat was 30 geleden zo en nu nog steeds, niets romantisch buitenspelen, maar gezeur met de buurt... het is een oudere wijk en heel kindonvriendelijk, sinds een jaar of 8 is er een speeltuintje, door buurtbewoners beheerd, grenzend aan een honden toilet, een echte stinkplek...
Laatst gewijzigd door liz boer op 25 jan 2019, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderen spelen minder buiten

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Als ik het vergelijk met 2007 spelen er hier zeker vele malen minder kinderen buiten.
Het is zo dat er een speelgelegenheid voor mijn raam is gesitueerd.
Daar hoeft je geen cijfermateriaal bij te gebruiken om dit eenvoudig te kunnen constateren.
Ik kijk ook uit op een speeltuintje, maar dat is inmiddels verloederd omdat daar s'avonds een groepje jonge mannen rondhangt.
Er wonen hier veel jonge gezinnen, maar ik zie nauwelijks een kind buiten na schooltijd, want die verblijven tot etenstijd in de BSO.
In de vakanties soms 2 voetballende jongetjes.
Onze kinderen moest ik naar binnen meppen (bij wijze van spreken ;) )
Eliza en ik fietste eens, in de zomervakantie, door een nieuwe wijk achter de Rotte, ik vroeg me af waar alle kinderen waren en zie, aan BSO propvol kinderen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie