Kritiek op predikanten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Kritiek op predikanten

Bericht door Bert Mulder »

Wanneer, en op welke manier is het geoorloofd kritiek te hebben op predikanten (en ander ambtsdragers). Een paar voorbeelden van dit forum:
Kaw schreef:
Bert Mulder schreef:Lijkt HIJj het wel erg goed te vinden dat HIJ zo populair is. Overal wordt hij geroepen. Verder, "preken" al, voor dat hij geroepen is, buiten een kerk om?

Zie ik ook, dat hij voor Nederland wel even een donker pak aan moest trekken....
Ik vind dat je dit terug moet nemen. Het is en blijft een dominee. Je trekt zijn intenties in twijfel.
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: Bert Mulder, inderdaad, waar blijft je excuus? Uit het getuigenis blijkt duidelijk wie er centraal staat en dat het deze dominee niet om zijn populariteit draait. Dat zeggen we toch ook niet over oudvaders die hier veel geciteerd en gewaardeerd worden, wat een populariteit, waar draait het nou om?
Voor het geval dat het kan zijn dat ik iemand hier beledigd heb, daarvoor bied ik hier mijn excuses aan.

Toch stelt een persoon in leidingsgevende positie zichzelf open voor criticisme als hij niet consistent is...
memento schreef:Bert, Hoeksema teached a kind of hyper-calvinism, that isn't reformed. It is more in the line of thinking of great neo-calvinists, like Kuyper, Schilder and Steenblok.

The problem I have with Hoeksema is that he, unlike Steenblok, was a very smart thinker, knowing full well all implications that his teachings do have, and I suppose also full well knowing that he was teaching something the reformers didn't teach. Where Kuyper and Schilder settled for a theology that at least did not deny the free gospel offer (resulting in a faulty covenant view), and Steenblok, denying in words the free offer of the gospel, but in practice not consequently, Hoeksema was consequent both in his theology as in his actual preaching.

So, on the one hand I greatly admire him for his (systematical) theological thinking, on the other hand: stay away from his teachings about predestination and the covenant!
J.C. Philpot schreef:Ik ben helemaal niet anti-heartcry, maar als ik stukjes zoals hieronder op de website van Heartcry leest heb ik eerder de indruk dat ik met pinksterchristenen te maken heb dan met reformatorische christenen:

Op deze site zijn tevens zijn nieuwsbrieven en uitgewerkte lezingen te vinden. Vanwege zijn Geestvervulde nabije leven met God en zijn krachtige zalving in zijn bediening hebben wij ds. Etienne Maritz uitgenodigd.
Josephus schreef:
jvdg schreef:Als niet iedereen toegang heeft tot deze "dienst" is er in mijn ogen geen sprake van een kerkdienst.
Ik begrijp je redenering. Maar daarmee maak je van de openbaarheid wel het meest essentiële van de kerkdienst. Dat kan rare gevolgen hebben. Want hoe zit het dan met reformatorische kerken waar vrouwen die een lange broek dragen en/of behalve haar verder niets op hun hoofd hebben zitten c.q. staan niet naar binnen mogen?
Kaw schreef:
Hendrikus schreef:
Unionist schreef:De boeken worden overigens wel vanaf de kansel en op huisbezoek bekritiseerd.
En zeker niet warm aanbevolen in de Saambinder, eerder genegeerd...
C. Harinck toch niet echt?
JolandaOudshoorn schreef:
Oude-Waarheid schreef:
astroguy schreef:
Unionist schreef:Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
Je bedoeld zoals Debora de plaats innam als richter bij gebrek aan mannelijke kandidaten?
Zou dat wel in Gods gunst geweest zijn? of onder Zijn oordelen :!:
Als er een gebrek is aan mannelijke kandidaten, dan lijkt me dat niet "gunstig" ook in Gods ogen niet. Aan de andere kant is het gewoon een statistisch gegeven dat vrouwen volhardener zijn in het geloof dan mannen. Dus als er een overvloed aan mannelijke kandidaten zijn, dan wijst dat op een groeiende, bloeidende gemeente/kerk.
Bijzonder in dit verband vind ik ook dat de vrouwen de blijde opstanding van Jezus als eerste ontvingen en de opdracht kregen om het door te vertellen. En hoe werd er op gereageerd: O, de vrouwen hebben weer wat, het was in hun ogen als ijdel geklap.
jan03 schreef:
J.C. Philpot schreef:
D-J schreef:Ik heb graag geen negatieve berichten meer over mijn opa!
Als je opa (als hij echt je opa is) in de pers en in het openbaar verschijnt kan dit uiteraard ook inhoudelijk in het openbaar worden besproken en erover worden gediscusseerd. Als hij dat niet op prijs stelt moet hij niet in de openbaarheid treden. Als je bepaalde meningen ventileerd is het logisch dat er mensen zijn die het wellicht niet daarmee eens zijn.
Precies. En ik neem ook niet aan dat je opa onfeilbaar is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Goed onderwerp.
Ik denk dat de lijn voor predikanten en overig volk gelijk kan zijn. Insinuaties over intenties bijv. kan gewoon niet. Dat is unfair discussievoeren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

als het maar liefdevol is. De vraag is alleen of je dat soort kritiek niet beter aan een predikant zelf kan richten. Maar goed, ik heb me er ook wel eens aan schuldig gemaakt. Ik hoop alleen wel dat men een beetje consequent is, in het verleden ocht je op alle predikanten kritiek hebben, behalve hen die in de kerkverbanden staan die in de forumregels genoemd worden. Als kritiek positief en opbouwend is gun je dat je eigen predikanten ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kritiek is m.i. geoorloofd indien:
1. Het gaat om zaken/uitspraken die publiekelijk gedaan zijn
2. Ze voortkomen uit liefde tot de waarheid
3. Ze beargumenteerd worden vanuit de Schrift, belijdenisgeschriften en oudvaders.
4. Ze alleen handelen, leringen en spreken veroordelen, en niet personen.

Naast kritiek is er ook nog uitgesproken voorzichtigheid. Denk aan een zekere terughoudendheid die men heeft tegen een stichting als HeartCry, op basis van enkele zaken die men ziet die waar tegenover men wantrouwig is. M.i. is deze vorm van kritiek ook geoorloofd. Hierbij geldt wel dat terughoudendheid en voorzichtigheid iets anders is dan bij voorbaat al veroordelen!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Ik voel me zeer vereerd dat ik ook in Berts bloemlezing ben opgenomen. Maar ik zie nog zie snel niet in waar die kritiek op predikanten of ambstdragers dan zou moeten staan. Het zou dan eerder kritiek zijn op een koster, maar in mijn kerk is dat geen ambt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Als de predikant een leeruitspraak doet, dan moet je daar kritiek op kunnen hebben, maar dat dan binnen de grenzen van de leeruitspraak. Dat geldt trouwens ook voor kerkverbanden. Vaak schiet het verder naar karakterverwijten en dergelijken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:Naast kritiek is er ook nog uitgesproken voorzichtigheid. Denk aan een zekere terughoudendheid die men heeft tegen een stichting als HeartCry, op basis van enkele zaken die men ziet die waar tegenover men wantrouwig is. M.i. is deze vorm van kritiek ook geoorloofd. Hierbij geldt wel dat terughoudendheid en voorzichtigheid iets anders is dan bij voorbaat al veroordelen!
Maar moet zoiets niet een duidelijke basis hebben voordat dit hier gecommuniceerd wordt? Ik vind bijv. in het voorbeeld van HC geen basis dat HC verdacht zou zijn vanwege een buitenlandse dominee of geen duidelijke kerkverbandelijke banden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:Ik voel me zeer vereerd dat ik ook in Berts bloemlezing ben opgenomen. Maar ik zie nog zie snel niet in waar die kritiek op predikanten of ambstdragers dan zou moeten staan. Het zou dan eerder kritiek zijn op een koster, maar in mijn kerk is dat geen ambt.
Sorry, Josephus, dit was geen kritiek op jouw kritiek, dit was meer op het onderwerp over de vrouwendienst in deze lijst op te nemen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8982
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Bert Mulder schreef:dit was geen kritiek op jouw kritiek
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Sorry, Josephus, dit was geen kritiek op jouw kritiek
Gelukkig, dan hoef ik ook verder geen kritiek op jouw kritiek op mijn kritiek te geven... 8)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Kritiek is in zo verre gerechtvaardigd als een predikant onbijbelse zaken predikt dan mogen en moeten we hem daarop wijzen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:Kritiek is in zo verre gerechtvaardigd als een predikant onbijbelse zaken predikt dan mogen en moeten we hem daarop wijzen.
Maar in eerste instantie is dit toch de taak van de ouderlingen welke opzicht op de leer dienen te houden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Kritiek is in zo verre gerechtvaardigd als een predikant onbijbelse zaken predikt dan mogen en moeten we hem daarop wijzen.
Maar in eerste instantie is dit toch de taak van de ouderlingen welke opzicht op de leer dienen te houden.
Nee, dit is ook de taak van de gemeente, net zo goed. Ze mogen een klacht indienen bij de kerkraad, die die klacht dan zal moeten onderzoeken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:
Christiaan schreef:Kritiek is in zo verre gerechtvaardigd als een predikant onbijbelse zaken predikt dan mogen en moeten we hem daarop wijzen.
Maar in eerste instantie is dit toch de taak van de ouderlingen welke opzicht op de leer dienen te houden.
Nee, dit is ook de taak van de gemeente, net zo goed. Ze mogen een klacht indienen bij de kerkraad, die die klacht dan zal moeten onderzoeken.
Ik schreef: In éérste instantie....

Natuurlijk is dit ook een taak van de gemeente (via de kerkenraad).
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Christiaan schreef:Kritiek is in zo verre gerechtvaardigd als een predikant onbijbelse zaken predikt dan mogen en moeten we hem daarop wijzen.
voeg daar maar ook aan toe en onbijbels handelt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie