Hoe nu verder

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door lily
robert, jij weet het zo goed,
waarom heb jij gevraagd dan?
Wat heb ik gevraagd?
En 'ik weet het zo goed?' ik heb gewoon een mening, en zal niet ontkennen dat ik vrij stellig ben in die mening. Maar vergeleken met jou ben ik maar een onzeker mannetje in mijn mening.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door lily
robert, ik snap het niet,
jij heb en vraag over vrouw a en b
and man a.
dan jij luistert naar de antwoorden,
en jij heb jouw eigen antword aal.
Is dit en test of zo?
Voor alle duidelijkheid: Jacob startte deze topic.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik had de vraag niet. Jacob had de vraag. Ik reageerde daarop.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Op verzoek van Jacob hierbij een reactie van mijn kant. De zonde verwoest. Gods geboden zijn zo heilzaam, voor samenleving en individu. wat past ons allemaal toch de bede "Leid ons niet in verzoeking" en wat hebben we allemaal vergeving nodig en het dragen van de volle wapenrusting Gods. En wie meent te staan zie toe dat hij niet valle.

Zo past bescheidenheid en terughoudendheid, zeker als het om deze zaken gaat. Wat de concrete casus aangaat: Er wordt nu gefocust op een bepaald geval, waarvan ik met anderen denk dat het het beste zou zijn dat degenen die zich hebben gedragen als waren zij getrouwd, ook daadwerkelijk weer liefde voor elkaar zouden kunnen opbrenegn en trouwen.

Maar er is nog iets anders, wat ik hier nog niet heb gelezen. Er zijn verborgen zonden en openbare zonden. Wanneer moet er ten aanzien van de overtreding van een bepaald gebod openbare schuldbelijdenis wordne afgelegd? Als de overtreding openbaar is en dus ergernis kan geven in het midden van de gemeente. Wanneer is daarvan bij overtreding van het 7e gebod sprake? Als er een zwangerschap ontstaat. Is hiervan in casu sprake? Nee. Moet daarom in dit geval openbare schuldbelijdensi wordne gedaan? Nee.

Nu de liefde tussen de twee mensen die zich gedroegen als waren zij getrouwd ontbreekt past een vragen om vergeving aan de Heere en aan elkaar. In beslotenheid. En vooral niet via refoweb of OSW. Dat lijkt me de weg om deze moeilijke zaak op te lossen.

Er zijn overigens nog wel moeilijker cases te bedenken (en ik vrees niet alleen in theorie), namelijk dat een nog niet getrouwde jongere al met meer dan één persoon zich heeft gedragen asl was hij of zij getrouwd. Laten degene die bepleiten dat geslachtsgemeenschap zonder meer tot een huwelijk verplicht bedenken dat deze verplichting (nu we bigamie of polygamie afwijzen) in zo'n situatie onmogelijk is. Dat kan dan ook de oplossing niet zijn, nog los van het probleem van het inmiddels ontbreken van liefde.
Ik vraag me nog steeds af of dit onderwerp zich leent voor een discussie. Maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de volgende vragen.

Want hoe verklaar je dan 1 Kor 6 : 16
16 Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, een lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij31, zullen tot een vlees wezen.

Waar Paulus ook duidelijk wijst naar het huwelijk. En de kanttekeningen zeggen dan:

31) die twee, zegt hij
Deze plaats, genomen uit Gen. 2:24, wordt eigenlijk van den band des huwelijks gezegd; doch Paulus past dit ook op de hoererij, omdat zulke oneerlijke liefde en vleselijke vereniging deze personen aan elkander oneerlijk en onwettelijk verbindt, gelijk het huwelijk hen wettelijk en eerlijk verbindt.

Ik denk dat het een erg moeilijke situatie blijft en dat de praktische oplossing is dat de jongen niet met z'n ex trouwt maar met het "nieuwe" meisje.

Maar ik denk dat je in zonde blijft leven en hoe kan dat zich verhouden tot je schuld belijden voor God?

[Aangepast op 30/6/04 door Adryan]
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Adryan,

Ik denk niet dat ze in zonde blijven leven. Misschien is dat in tegenspraak met mijn vorige post, waarin ik schreef dat gemeenschap hebben in principe hetzelfde is als een huwelijk aangaan. Dan zou een volgend huwelijk dus overspel zijn. Maar dat zou betekenen dat die ene keer 'onwettige' sex het voor de rest van het leven onmogelijk maakt om te trouwen en een goede sexuele relatie aan te gaan. Is dat niet in tegenspraak met het Bijbelse gegeven van vergeving, inclusief een nieuwe start?

Hoewel sex in principe hetzelfde is als een huwelijk, kun je ze toch niet zonder meer met elkaar stellen. Er wordt geen belofte van trouw gedaan; die kan dus later ook niet gebroken worden. Het verkeerde van sex voor het huwelijk is denk ik juist dat je gemeenschap hebt zonder de daarbijbehorende trouw te beloven. De zonde gebeurt dus op dat moment. Als je later daarover vergeving vraagt en een nieuwe relatie aangaat naar Bijbelse normen, zondig je daarmee niet nog eens.

Helemaal consequent ben ik geloof ik niet. Twee dingen moeten we vasthouden: de koppeling van sexuele omgang en huwelijk, en de notie dat vergeving en een nieuwe start altijd mogelijk zijn. Misschien krijgen we die twee niet helemaal op een lijn. Maar hoewel duidelijkheid een groot goed is, is consequent zijn niet altijd een christelijke deugd.

Groet,

David
Plaats reactie