Gergem Kampen Groeit als Kool.

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Terwijl deze kerk ook een tijd gehad heeft waar het ledenaantal behoorlijk afnam. Dat de kerk echt leeg stroomde. (verhuizing, andere kerkgenootschap of het ontrekken van de kerk).
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Josephus schreef:
Ik had daarover laatst een gesprek met een voormalig zendingspredikant. Veel (begaafde) zendelingen (en ook predikanten) zaaien het zaad, maar vertrekken weer als het zaad nog in de grond zit. Vaak komt dan pas jaren later openbaar dat er uiteindelijk een rijke oogst had plaatsgevonden en dat "wat een mens zaait, hij ook zal oogsten".

Ik wil daarmee natuurlijk niet zeggen dat dit de gangbare weg is, maar ik ben een beetje huiverig voor "populaire" dominees. Populariteit heeft namelijk een (vaak niet al te lange) houdbaarheidsdatum.
Hierin ben ik het niet met je eens.
Als je de kerkhistorie bekijkt dan zie je dat er soms onder de (vooral appellerende)bediening veel vrucht en opwas mag zijn.
Dit komt dan niet pas openbaar als de betreffende prediker al weer weg is.

En wat de "populaire" leraars betreft : vaak krijgen zulke mensen wel op een andere manier een kruis te verwerken zodat ze wel in evenwicht blijven.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

geledu schreef:
Josephus schreef:
Ik had daarover laatst een gesprek met een voormalig zendingspredikant. Veel (begaafde) zendelingen (en ook predikanten) zaaien het zaad, maar vertrekken weer als het zaad nog in de grond zit. Vaak komt dan pas jaren later openbaar dat er uiteindelijk een rijke oogst had plaatsgevonden en dat "wat een mens zaait, hij ook zal oogsten".

Ik wil daarmee natuurlijk niet zeggen dat dit de gangbare weg is, maar ik ben een beetje huiverig voor "populaire" dominees. Populariteit heeft namelijk een (vaak niet al te lange) houdbaarheidsdatum.
Hierin ben ik het niet met je eens.
Als je de kerkhistorie bekijkt dan zie je dat er soms onder de (vooral appellerende)bediening veel vrucht en opwas mag zijn.
Dit komt dan niet pas openbaar als de betreffende prediker al weer weg is.
Als je de vetgedrukte gedeelten met elkaar vergelijkt, zie ik die onenigheid nog niet zo...
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Het verschil is dat jij het in het negatieve trekt en ik in het positieve.
Ik had het woordje soms niet moeten gebruiken :wink:

Maar als we het in de context zien vanwaar jou reactie kwam , kan ik daar niet mee instemmen.
Zeker als je ziet dat er bij verschillende voorgaande gemeentens ook in en uitwendige groei is geweest.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

geledu schreef:Het verschil is dat jij het in het negatieve trekt en ik in het positieve.
Ik had het woordje soms niet moeten gebruiken :wink:
Zo zie je maar, alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden... :P
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

300 man in 12 jaar valt toch wel mee?
Welke dominee staat daar eigenlijk?
Ere wie ere toekomt [al zal de beste man/ds. dat niet zo willen horen maar ja zo is het taal gebruik]. Het is ds. Tanis. Ik heb de ds. mogen [met nadruk op mogen] horen preken met de kerst en het is een predikant die wars is van al te veel bevindelijke taal en eigenlijk misschien niet helemaal meer past in de wat verrechtsende GG. Een man met hart voor zijn toehoorders.
Josephus schreef:
Lassie schreef:
geledu schreef:Hoewel we niet in de mens mogen eindigen heeft de prediker die aan de gemeente van Kampen verbonden is wel veel gaven ontvangen.
Het is al de derde gemeente(na Lisse en Middelburg) waar het kerkgebouw uitgebreid moet worden onder zijn ambtsperiode.
daar geloof ik niet zo in.
Ik ook niet echt. Ik had daarover laatst een gesprek met een voormalig zendingspredikant. Veel (begaafde) zendelingen (en ook predikanten) zaaien het zaad, maar vertrekken weer als het zaad nog in de grond zit. Vaak komt dan pas jaren later openbaar dat er uiteindelijk een rijke oogst had plaatsgevonden en dat "wat een mens zaait, hij ook zal oogsten".

Ik wil daarmee natuurlijk niet zeggen dat dit de gangbare weg is, maar ik ben een beetje huiverig voor "populaire" dominees. Populariteit heeft namelijk een (vaak niet al te lange) houdbaarheidsdatum.
Ik zou aan bovenstaande nog iets willen toevoegen. Ik wil daarbij gewoon in de [gemiddelde GG] gemeente blijven. Een predikant wordt geroepen om het zaad te zaaien. Voordat een zaaier [=de predikant] gaat zaaien is er al veel werk verricht door zijn arbeiders [in mijn optiek kerkenraad, jeugdleiders e.d.] Stenen zijn weggenomen enz. kortom de grond is zaairijp. Dar kan een prediking ook vruchten verwachten. Dat ontbreekt. Er wordt verwacht dat de zaaier langskomt als een loonwerker, er wordt niet gekeken of de grond bouwrijp is, zijn zaad strooit en weer verder gaat. Vervolgens klaagt men dat er zo weinig vrucht is. Geen wonder met alle distelen en doornen, stenen en brede hard aangestampte paden op het bouwland kan je geen overvloedige vrucht verwachten. Nee zegt men, ook onder de leesprediking kan God wonderen verrichten, ja God bekeert ook mensen in de kroeg, maar het is niet de normale weg. Laten we eens naast de aandacht aan het zaaien ook eens aandacht besteden aan het bouwrijp maken van het land, dat zal naast het met ruime hand [ruime prediking] strooien ook een overvloedige vrucht inhouden.
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Voor de geïnteresseerden onder ons :
op deze site : De Levensbron
zijn er onder het kopje "preken" een heel aantal mooie preken van hem te beluisteren.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

geledu schreef:Voor de geïnteresseerden onder ons :
op deze site : De Levensbron
zijn er onder het kopje "preken" een heel aantal mooie preken van hem te beluisteren.
En als je recente preken wilt: hij preekt geregeld in Groningen. De diensten in Groningen kun je live meeluisteren via http://audioserver.nl/content/view/46/94/
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Unionist schreef:
geledu schreef:Voor de geïnteresseerden onder ons :
op deze site : De Levensbron
zijn er onder het kopje "preken" een heel aantal mooie preken van hem te beluisteren.
En als je recente preken wilt: hij preekt geregeld in Groningen. De diensten in Groningen kun je live meeluisteren via http://audioserver.nl/content/view/46/94/
dat geregeld valt wel mee ;-)

kom gewoon in Kampen, :wink:
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Lassie schreef: kom gewoon in Kampen, :wink:
Ik ben er met de intrede nog geweest, maar ik vond het maar een eind weg. Dus dat "gewoon" zit er voor mij niet in :wink:
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

Lydianne schreef:Ledental Oud Gereformeerde Gemeente in Kampen krimpt jaarlijks. Is hieruit de groei te verklaren?
Ik las vandaag in het RD dat deVrije Oud Geref Gemeente in Kampen (groenestraat) as donderdag haar laatste dienst houd waarin Ds.J.Goudriaan te Ede Voorgaat.Hoop dat de laatste VOGG een plaatsje bij Ds.Tanis mogen vinden!!!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

HHKtE schreef:
Lydianne schreef:Ledental Oud Gereformeerde Gemeente in Kampen krimpt jaarlijks. Is hieruit de groei te verklaren?
Ik las vandaag in het RD dat deVrije Oud Geref Gemeente in Kampen (groenestraat) as donderdag haar laatste dienst houd waarin Ds.J.Goudriaan te Ede Voorgaat.Hoop dat de laatste VOGG een plaatsje bij Ds.Tanis mogen vinden!!!
Ligt de VOGG niet dichter bij de HHK dan de GG?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

HHKtE schreef:
Lydianne schreef:Ledental Oud Gereformeerde Gemeente in Kampen krimpt jaarlijks. Is hieruit de groei te verklaren?
Ik las vandaag in het RD dat deVrije Oud Geref Gemeente in Kampen (groenestraat) as donderdag haar laatste dienst houd waarin Ds.J.Goudriaan te Ede Voorgaat.Hoop dat de laatste VOGG een plaatsje bij Ds.Tanis mogen vinden!!!
ja ok. Maar die gemeente bestaat volgens mij ook alleen maar uit niet vaste leden. Miss. hoogstens 10 leden!?

En om even terug te komen op de vraag van Lydianne, een klein gedeelte is overgekomen vanuit de oudgergem. Maar niet alleen daardoor is er een groei gekomen. Zie mijn toelichting een van de vorige postings. :wink:
Plaats reactie