REO

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Men heeft geen goede kijk op de kerk
En in dit jaar 2004, nu het christendom ten onder dreig te gaan in de watersnood van de secularisatie, nu vele zoekenden het niet meer zien zitten bij de elkaar bekvechtende kerken, wat gebeurde er nu? Een groep Vrijgemaakten stichtten een nog meer vrijgemaakt kerk. Naast de PKN is er nu een nieuw kerkverband bij. En zo gaat het maar door: kerkscheuring op kerkscheuring!

Impliciet schuift men de schuld op de (hersteld) Hervormden die de kerk in deze tijd nog verder waagden te verscheuren! De visie op de Kerk is zeer belangrijk als het gaat om heling van de kerk!
Tsjonge, jonge, RJ, je leest er wel in wat je wilt lezen :!

Nergens, maar ook nergens geeft Hegger de schuld aan de HHK. Hij geeft de onrust aan die er in kerkelijk Nederland is. Jij zal het toch met me eens zijn dat het een droevige zaak is dat de HHK is ontstaan? Ik neem aan dat ook jij liever had gezien dat de NHK hervormd zou worden en terug zou keren naar haar beginselen. Dan had de HHK helemaal niet hoeven worden opgericht.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door EgbertDe reden van zijn reageren in het boek 'Vader ik klaag u aan' is dat ds. Hegger rooms katholieke elementen in de ger. gez. bespeurt en wie kan dat beter bespeuren dan een ex katholiek?
Die elementen leidt hij alleen af uit eengebrekkige feitenkennis. Dat heb je misschien als ex-roomse die nog nooit echt begrepen heeft waar het in de schriftuurlijk-bevindelijke rpediking om gaat.
Wat een geklets zeg...
Ds. Hegger is vanuit de rkk gg geworden, omdat de zonden en de heiligheid/rechtvaardigheid daar benadrukt werden.
Later is H.H. gaan zien welke valkuilen er zijn in het overmatige naar voren brengen van deze dingen.
Ga dan geen sprookjes ophangen dat deze man niet weet wat bevindelijk-schriftuurlijke prediking is.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

a3,

Kan je die stukken van Ds. Vischer digitaliseren? dan weten we waar we het over hebben.
Ik gooi de saambinder altijd met gang in de papierbak, dus ik ken de recensie niet.

Bvd
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door HermanIs er overigens al ergens op deze nieuwe stichting gereageerd door prominente figuren uit de Gezindte?
Voor zover ik weet niet. Lijkt me ook geen energie waard.
De stichting is niet nieuw. En mensen die zich identificeren met deze stichting, hebben daarvan de gevolgen moeten ondervinden. Persona non grata in eigen gemeente. Daar is gebeden, geworsteld voor Gods aangezicht met de vraag: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal?

Maar ach, dat is A allemaal geen energie waard. Een symptomatische reactie overigens: zo gaat men om met iedereen die zich boven het maaiveld durft te verheffen en een geluid laat horen wat niet past in het eigen smalle straatje. Daar besteed je geen energie meer aan.

Gelezen in het RD [maandag j.l.] wat ds. C. Harinck op de ambtsdragersconferentie heeft gezegd over de taak van een ambtsdrager? Waar wordt dit in praktijk gebracht? Ziehier voor het artikel

[Aangepast op 27/11/04 door Hendrikus]

[Aangepast op 27/11/04 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik word er een btje moe van. Elke keer weer hetzelfde. Kritiek op de GG mag geleverd worden. Kritiek op de kritieklevers is dom, niet onderbouwd, Saambinder-heiligen-verering, etc etc.

Zijn er naast al die gefrustreerde typetjes ook nog mensen die gewoon genuanceerd kijken naar de dingen om zich heen? Die gewoon durven toegeven dat elk kerkgenootschap fouten maakt. Die kritiek zo objectief mogelijk proberen te beoordelen, ipv of rückzichlöss over te nemen, of rückzichlöss teugen te zijn?

Kortom, beste mensen, wees eens allemaal gematigd, en niet zo gefrustreerd. Ik ben het met sommige kritiek van ds. Hegger echt wel eens. Ook ik zie dingen in mijn geliefde kerkgenootschap die ik graag anders zou zien. Maar daarmee is nog niet alle kritiek van ds. Hegger juist. Sterker nog, merendeel van wat hij noemt komt voort uit een gebrek van begrip van dingen waarover hij schrijft. Daarbij is zijn toon verre van vriendelijk.

Kortom, ik zou de anti-GG'ers hier willen oproepen om hun frustraties weg te laten ebben, en een eerlijk oordeel te vormen. In de GG komen, net als in alle kerken, fouten voor. Laten we bidden of God hen die fouten niet wil toerekenen. Laten we in bewogenheid kritiek leveren, niet om ons gelijk te bewijzen, maar omdat het gaat om de eer van God. En accepteer nu gewoon eens dat er verschil kan zijn in theologische opvattingen.

Anderzijds een oproep aan de rechtse broeders: Geef de fouten gewoon eens toe. Er worden in onze geliefde GG soms dingen ongelukkig gezegd. En soms word echt het aanbod van genade gemist (slechts bij een beperkt aantal predikanten, maar toch, het komt voor). Laten we de liefde die we hebben tot ons kerkverband niet misbruiken om alle fouten die gemaakt worden te negeren.

Broeders, zowel links als rechts, wij allen zijn zondaren, en wij allen zondigen elke dag. Laat ons in verootmoediging nederbuigen voor God, en Hem om wijsheid bidden. Hij geeft mildelijk, en verwijt niemand! Als leer en leven ons misschien van elkander scheidt, laat dan toch onze ontmoetingsplaats zijn dáár, waar wij allen als zondaren nedergeknield liggen. Oh, hoe groot een wonder is het (en dat geldt ook voor ambtsdragers), dat de Heere ons niet doet naar onze overtredingen. Wat een genade is het, dat Hij ons niet wegzendt als een onnutte dienstknecht. Als wij vanuit die gestalte kritiek leveren, en/of kritiek ontvangen, dán alleen kan het vruchtbaar zijn.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Gian
a3,

Kan je die stukken van Ds. Vischer digitaliseren? dan weten we waar we het over hebben.
Ik gooi de saambinder altijd met gang in de papierbak, dus ik ken de recensie niet.

Bvd
dat is dan je eigen probleem. En illustreert meteen dat je a) zeer bevooroordeeld bent, en b) geen kennis van zaken wilt nemen van dingen die je veroordeelt.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door EgbertDe reden van zijn reageren in het boek 'Vader ik klaag u aan' is dat ds. Hegger rooms katholieke elementen in de ger. gez. bespeurt en wie kan dat beter bespeuren dan een ex katholiek?
Die elementen leidt hij alleen af uit eengebrekkige feitenkennis. Dat heb je misschien als ex-roomse die nog nooit echt begrepen heeft waar het in de schriftuurlijk-bevindelijke rpediking om gaat.
Wat een geklets zeg...
Ds. Hegger is vanuit de rkk gg geworden, omdat de zonden en de heiligheid/rechtvaardigheid daar benadrukt werden.
Later is H.H. gaan zien welke valkuilen er zijn in het overmatige naar voren brengen van deze dingen.
Ga dan geen sprookjes ophangen dat deze man niet weet wat bevindelijk-schriftuurlijke prediking is.
Hegger is nooit GG geworden.
Hij weet niet wat er in deze gemeenten gepreekt wordt. Maar schrijft er wel een uiterst kritisch boek over....
Tja, dan sla je de plank bij voorbaat mis...
Majorca

Bericht door Majorca »

Ik ben overigens tegen al die stichtingen en stichtinkjes die als paddestoelen uit de grond schieten en het allemaal beter weten dan de gevestigde kerken. Allemaal hoogmoed.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik ben overigens tegen al die stichtingen en stichtinkjes die als paddestoelen uit de grond schieten en het allemaal beter weten dan de gevestigde kerken. Allemaal hoogmoed.
Dat is nou exact wat Hegger bedoelt met de verroomsing van de Gereformeerde Gezindte. IN de RK is het: de Katholieke Kerk weet het (zie de postings van Adorote) en bij ons is het : ga maar niet tegen de gevestigde kerken in want dat is hoogmoed.

Zoek de verschillen.




[Aangepast op 29/11/04 door Unionist]
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik ben overigens tegen al die stichtingen en stichtinkjes die als paddestoelen uit de grond schieten en het allemaal beter weten dan de gevestigde kerken. Allemaal hoogmoed.
Dat is nou exact wat Hegger bedoelt met de verroomsing van de Gereformeerde Gezindte. IN de RK is het: de Katholieke Kerk weet het (zie de postings van Adorote) en bij ons is het : ga maar niet tegen de gevestigde kerken in want dat is hoogmoed.

Zoek de verschillen.



Wat is het verschil?
Het bijzondere van de verschillende stichtingen is dat zij vooral gevoed worden vanuit een aantal kerkverbanden (CGK, PKN, HHK) en veelal gericht zijn tegen de prediking in een ander kerkverband ((O)GG(in)). Ofwel, de afwijking zit bij de ander, niet bij henzelf.

Immers, was dat laatste het geval, dan zouden zij via de eigen kerkelijke weg e.e.a. bespreekbaar kunnen maken.

Persoonlijk bespeur ik hierin toch ook wel enige hoogmoed. Ook bij de andere kerken zijn vele pijnpunten te bespeuren. Sterker nog, ik denk dat de eenheid in de (O)GG(in) weleens groter kan zijn dan binnen de andere genoemde kerken.

Zou het dan niet beter zijn om zich rechtstreeks tot de kerkelijke vergaderingen/plaatselijke gemeenten te wenden om e.e.a. bespreekbaar te maken c.q. de zorg te uiten. Nu worden i.p.v. de "leiding" de individuele leden aangesproken. Veelal de jongere leden. Dit riekt naar stemmingmakerij.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik ben overigens tegen al die stichtingen en stichtinkjes die als paddestoelen uit de grond schieten en het allemaal beter weten dan de gevestigde kerken. Allemaal hoogmoed.
Dat is nou exact wat Hegger bedoelt met de verroomsing van de Gereformeerde Gezindte. IN de RK is het: de Katholieke Kerk weet het (zie de postings van Adorote) en bij ons is het : ga maar niet tegen de gevestigde kerken in want dat is hoogmoed.

Zoek de verschillen.



Wat is het verschil?
Het bijzondere van de verschillende stichtingen is dat zij vooral gevoed worden vanuit een aantal kerkverbanden (CGK, PKN, HHK) en veelal gericht zijn tegen de prediking in een ander kerkverband ((O)GG(in)). Ofwel, de afwijking zit bij de ander, niet bij henzelf.

Immers, was dat laatste het geval, dan zouden zij via de eigen kerkelijke weg e.e.a. bespreekbaar kunnen maken.

Persoonlijk bespeur ik hierin toch ook wel enige hoogmoed. Ook bij de andere kerken zijn vele pijnpunten te bespeuren. Sterker nog, ik denk dat de eenheid in de (O)GG(in) weleens groter kan zijn dan binnen de andere genoemde kerken.

Zou het dan niet beter zijn om zich rechtstreeks tot de kerkelijke vergaderingen/plaatselijke gemeenten te wenden om e.e.a. bespreekbaar te maken c.q. de zorg te uiten. Nu worden i.p.v. de "leiding" de individuele leden aangesproken. Veelal de jongere leden. Dit riekt naar stemmingmakerij.
Dan lees je de artikelen op de REO-site niet goed. Deze stichting roept vooral op tot verootmoediging, gebed en bekering. Niet van "Och mochten Zij dezelfde inzichten krijgen als Wij", maar "Och, laat ONS wederkeren tot de Heere". Lees b.v. het artikel van Ds. M.D. Geuze. Een en al zelfkritiek. Niks kritiek op de O(GG)(IN).
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Wout
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik ben overigens tegen al die stichtingen en stichtinkjes die als paddestoelen uit de grond schieten en het allemaal beter weten dan de gevestigde kerken. Allemaal hoogmoed.
Dat is nou exact wat Hegger bedoelt met de verroomsing van de Gereformeerde Gezindte. IN de RK is het: de Katholieke Kerk weet het (zie de postings van Adorote) en bij ons is het : ga maar niet tegen de gevestigde kerken in want dat is hoogmoed.

Zoek de verschillen.



Wat is het verschil?
Het bijzondere van de verschillende stichtingen is dat zij vooral gevoed worden vanuit een aantal kerkverbanden (CGK, PKN, HHK) en veelal gericht zijn tegen de prediking in een ander kerkverband ((O)GG(in)). Ofwel, de afwijking zit bij de ander, niet bij henzelf.

Immers, was dat laatste het geval, dan zouden zij via de eigen kerkelijke weg e.e.a. bespreekbaar kunnen maken.

Persoonlijk bespeur ik hierin toch ook wel enige hoogmoed. Ook bij de andere kerken zijn vele pijnpunten te bespeuren. Sterker nog, ik denk dat de eenheid in de (O)GG(in) weleens groter kan zijn dan binnen de andere genoemde kerken.

Zou het dan niet beter zijn om zich rechtstreeks tot de kerkelijke vergaderingen/plaatselijke gemeenten te wenden om e.e.a. bespreekbaar te maken c.q. de zorg te uiten. Nu worden i.p.v. de "leiding" de individuele leden aangesproken. Veelal de jongere leden. Dit riekt naar stemmingmakerij.
Dan lees je de artikelen op de REO-site niet goed. Deze stichting roept vooral op tot verootmoediging, gebed en bekering. Niet van "Och mochten Zij dezelfde inzichten krijgen als Wij", maar "Och, laat ONS wederkeren tot de Heere". Lees b.v. het artikel van Ds. M.D. Geuze. Een en al zelfkritiek. Niks kritiek op de O(GG)(IN).
Dezelfde oproep hoor en lees ik ook binnen mijn kerkverband (GG) en binnen bijv. GGiN. Daar heb je m.i. geen aparte stichting voor nodig.
Plaats reactie