Herziening belijdenisgeschriften

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Bert Mulder »

Gezien de revisie van onze belijdenisgeschriften, zoals sommigen op een ander 'gereformeerd' forum voorstaan, moeten we nog heel dankbaar zijn aan de Heere dat zulke dwaze voorstellen hier niet gedaan zijn, en hoop ik nooit gedaan worden:
Nu er wordt gekeken naar een herschrijving/hervertaling van de statenvertaling, wordt het ook tijd om onze formulieren nu eens echt te toetsen aan Gods woord.
Discussies hebben hier al aan getoond dat net zoals de katholieken zich aan 'tradities' houden, Gereformeerden eveneens vergeten hun 'tradities' aan de Bijbel te toetsen!!

-Duidelijk onderschijd tussen besnijdenis en doop. (kinder)doop heeft NOOIT de besnijdenis vervangen, en heeft te maken met bekering.
- Toevoeging van een artikel in onze geloofsbelijdenis mbt de plaats van Israel als Gods volk
- Toevoeging van een artikel/artikelen aangaande het voortdurende werk van de Heilige Geest en de gaven van de Heilige Geest. Al die mensen die geloven dat God ophield wonderen te doen.... het heeft al veel te veel mensen het leven gekost.
Ik ben hier in Indonesie en zie binnen ALLE Christelijke kerken, inclusief de Reformatorische kerken, wonder aan wonder gebeuren, soms na een week van vasten en gebed, met allerlei vormen van kanker die genezen, maar de Nederlandse gereformeerden denken over het algemeen nog steeds dat dat voor de tijd van de apostelen was. Leren we niet dat God eeuwig en onveranderlijk is?

Voordat ik een hele lijst ga plaatsen, de kernvragen:
1. Is het eindelijk tijd om onze formulieren te 'herzien' in het licht van Gods Woord?
2. Zjjn er artikelen/belijdenissen die nieuw toegevoed zouden moeten worden?
3. Welke artikelen zouden volgens u vervangen moeten worden?
4. Of 'slechts' herschrijven, zoals nu met de statenvertaling gebeurd?
Laten we toch alst u blieft onze belijdenis vasthouden, en niet verwateren met allerlei dwaze ideen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Mij lijkt herschrijven genoeg. Die belijdenissen gaan al lang mee,
zou er nu op eens iets van weggelaten worden of worden bijgvoegd
lijkt mij overbodig. In deze vorm gaan ze al een tijdje mee.
En volgens mij is daar niets mismee.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Geweldige argumentatie, heren!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

herschrijven naar deze tijd lijkt me niet verkeerd. Dan mogen we denk ik echter ook wel wat dingen toevoegen die er vroeger niet zo waren... bijvoorbeeld niet alleen waarscuhwen tegen de roomse leer van die tijd maar ook eens het verschil tussen het christendom en andere religies beschrijven, wat er staat over de ware en valse kerk bekijken vanuit de kerksituatie van deze tijd die totaal anders is dan vroeger etc
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:herschrijven naar deze tijd lijkt me niet verkeerd. Dan mogen we denk ik echter ook wel wat dingen toevoegen die er vroeger niet zo waren... bijvoorbeeld niet alleen waarscuhwen tegen de roomse leer van die tijd maar ook eens het verschil tussen het christendom en andere religies beschrijven, wat er staat over de ware en valse kerk bekijken vanuit de kerksituatie van deze tijd die totaal anders is dan vroeger etc
Het probleem is dat de oecumene ver te zoeken is. Ik denk dat een aantal kerkverbanden zeker gaan proberen om met een herschrijving een ander kerkverband de geestelijke hersenen in te slaan. Als er toch een poging wordt gedaan om het oecumenisch te houden, dan wordt het een neutraal nietszeggend stukje opgedroogt boompulp.

Ik vind de belijdenisgeschriften zoals die staan in de NBG51 prima leesbaar. Geen herschrijving nodig.

Ik heb wel eens geopperd om een nieuw belijdenisgeschrift te schrijven waarin je duidelijk als protestantse gemeenten (van pinkstergemeente tot GGinN) aangeeft waar je staat in deze maatsschapij en wat je doelstellingen zijn. Waarin je verschilt met andere godsdiensten en wat je wil uitdragen past daarin ook. Verdedigen van bepaalde bijbelse normen en waarden lijkt me ook waardevol. Ook voor binnnen de kerken waar veel mensen weten dat het waait, maar verder daar geen zinnig woord over kunnen zeggen tegenover onze onchristelijke medemens.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Marnix schreef:herschrijven naar deze tijd lijkt me niet verkeerd. Dan mogen we denk ik echter ook wel wat dingen toevoegen die er vroeger niet zo waren... bijvoorbeeld niet alleen waarscuhwen tegen de roomse leer van die tijd maar ook eens het verschil tussen het christendom en andere religies beschrijven, wat er staat over de ware en valse kerk bekijken vanuit de kerksituatie van deze tijd die totaal anders is dan vroeger etc
Het probleem is dat de oecumene ver te zoeken is. Ik denk dat een aantal kerkverbanden zeker gaan proberen om met een herschrijving een ander kerkverband de geestelijke hersenen in te slaan. Als er toch een poging wordt gedaan om het oecumenisch te houden, dan wordt het een neutraal nietszeggend stukje opgedroogt boompulp.

Ik vind de belijdenisgeschriften zoals die staan in de NBG51 prima leesbaar. Geen herschrijving nodig.

Ik heb wel eens geopperd om een nieuw belijdenisgeschrift te schrijven waarin je duidelijk als protestantse gemeenten (van pinkstergemeente tot GGinN) aangeeft waar je staat in deze maatsschapij en wat je doelstellingen zijn. Waarin je verschilt met andere godsdiensten en wat je wil uitdragen past daarin ook. Verdedigen van bepaalde bijbelse normen en waarden lijkt me ook waardevol. Ook voor binnnen de kerken waar veel mensen weten dat het waait, maar verder daar geen zinnig woord over kunnen zeggen tegenover onze onchristelijke medemens.
Uiteraard. Het nadeel van de veranderde kerkcultuur is dat er veel meer kerken zijn, vandaar ook dat ik het goed zou vinden dat artikel 29 bijvoorbeeld herschreven wordt, om bijvoorbeeld oud-GKV-achtige "enige-ware-kerk-denkbeelden" op basis van dit artikel ontstaan. Maar ja, bij het grote aantal kerken zorgt ervoor dat het zowat onmogelijk is iets zo te herschrijven dat iedereen tevreden is.

Tja, dan moeten we het maar goed interpreteren en naar deze tijd verplaatsen. Maar daar gaan we ook wel eens de mist in, ik heb de GKV van 30 jaar geleden al als voorbeeld aangehaald :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Klaas-Jan »

Ik merk in veel zaken (zoals deze) een hijgerige drang naar vernieuwing (in de zin van vergemakkelijking)... Dat begrijp ik echt niet! Waarom toch?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Kaw »

Wat denk je Klaas-Jan. Bij gebrek aan topics om je zorgen te uiten over de progressie in het kerkleven... Dan maar een topic van 1,5 jaar oud?
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Klaas-Jan »

Kaw schreef:Wat denk je Klaas-Jan. Bij gebrek aan topics om je zorgen te uiten over de progressie in het kerkleven... Dan maar een topic van 1,5 jaar oud?
Nee, absoluut niet! :) Maar ik had daar deze week een gesprek over met iemand! En we probeerden te achterhalen waar die dwangmatigheid (alles moet nieuwer, eenvoudiger) vandaan kwam? En we kwamen er niet uit... En in dit topic kunnen we daar volgens mij wel eens over van gedachten met elkaar wisselen!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Kaw »

Ik zal eens wat zeggen: het wordt niets, maar van mij mag er een nieuw interkerkelijk belijdenisgeschrift komen. Dit om bijvoorbeeld het interreligieuze denken een halt toe te roepen of tegenwicht te bieden aan het idee dat atheistisch denken suprieur is aan het 'achterhaalde' religieuze denken. De gevaren van onze tijd zeg maar.

En ja, sommige elementen uit de oude belijdenisgeschriften neemt niemand meer serieus, maar dat hardop zeggen is een soort blasphemie? Dan hou je dat aan voor de conservatieven onder ons, maar niemand leest het meer zoals het bedoeld was.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:En ja, sommige elementen uit de oude belijdenisgeschriften neemt niemand meer serieus, maar dat hardop zeggen is een soort blasphemie? Dan hou je dat aan voor de conservatieven onder ons, maar niemand leest het meer zoals het bedoeld was.
Daar vergis je je sterk in.
De doelgroep van dit forum is juist mensen die de belijdenisgeschriften serieus nemen. Dus in principe geldt dat voor iedereen die zich hier registreert.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Auto »

Klaas-Jan schreef:
Kaw schreef:Wat denk je Klaas-Jan. Bij gebrek aan topics om je zorgen te uiten over de progressie in het kerkleven... Dan maar een topic van 1,5 jaar oud?
Nee, absoluut niet! :) Maar ik had daar deze week een gesprek over met iemand! En we probeerden te achterhalen waar die dwangmatigheid (alles moet nieuwer, eenvoudiger) vandaan kwam? En we kwamen er niet uit... En in dit topic kunnen we daar volgens mij wel eens over van gedachten met elkaar wisselen!
Het volgende citaat van Prof. G. Wisse
"Daar gaat door onze wereld en mensheid een zucht naar het "nieuwe". Het oude acht men onnut en tot verdwijning bestemd. Het nieuwe zal verlossing brengen. Waarin dat nieuwe bestaat of bestaan zal, is daarbij meerendeels een open vraag. Als 't maar nieuw is, niet oud. Conservatief wil men tot geenen prijs heeten. Vooruitstrevend is het mode-, toverwoord geworden. Waarheen? Om het even, als 't maar van het oude afvoert. een nieuwe maatschappij, een nieuwe mens, een nieuwe godsdienst, een nieuwe god. Alle herinnering aan het oude moet uitgewist. Zo is almeer het kenmerkende van onze tijd, dat men zich gevoelt in een overgangstijdperk, waarbij men wel weet, wat men achter wil laten, maar bij lange niet, wat men er voor in de plaats wil of zal stellen. Een gevaarlijke, onzekere streving. Daarbij, dat nieuwe heet het "moderne"; maar het is zonder innerlijke vernieuwing."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door memento »

Het is één van de kenmerken van een waar gereformeerde kerk, dat zij zich steeds belijdend uitspreekt. Blijvend reformeren, één van de grondnoties van het gereformeerd zijn, kan simpelweg niet zonder een steeds vernieuwende belijdenis. Elke tijd kent zn eigen theologische problemen, die om een belijdende uitspraak vragen.

Het probleem is echter, dat de kerk verdeeld is. Waar het bij de vroege belijdenisgeschriften nog mogelijk was om eenheid te hebben (zowel op landelijk niveau, als internationaal), is dat door de verschillende kerkgenootschappen die ieder claimen de unieke waarheid te hebben, onmogelijk geworden. Een nieuwe belijdenis zou nu alleen maar tot meer verdeeldheid leiden, ipv tot meer eenheid. Het zou nu dus alleen maar tot meer verwarring, ipv meer duidelijkheid, brengen...

Rest daarom de trieste constatering dat de kerk er wijs aan doet, om hetgeen behoort tot de kern van haar gereformeerde wezen, na te laten, en zich dus niet meer actueel belijdend uit te spreken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door JolandaOudshoorn »

Auto schreef:
Klaas-Jan schreef:
Kaw schreef:Wat denk je Klaas-Jan. Bij gebrek aan topics om je zorgen te uiten over de progressie in het kerkleven... Dan maar een topic van 1,5 jaar oud?
Nee, absoluut niet! :) Maar ik had daar deze week een gesprek over met iemand! En we probeerden te achterhalen waar die dwangmatigheid (alles moet nieuwer, eenvoudiger) vandaan kwam? En we kwamen er niet uit... En in dit topic kunnen we daar volgens mij wel eens over van gedachten met elkaar wisselen!
Het volgende citaat van Prof. G. Wisse
"Daar gaat door onze wereld en mensheid een zucht naar het "nieuwe". Het oude acht men onnut en tot verdwijning bestemd. Het nieuwe zal verlossing brengen. Waarin dat nieuwe bestaat of bestaan zal, is daarbij meerendeels een open vraag. Als 't maar nieuw is, niet oud. Conservatief wil men tot geenen prijs heeten. Vooruitstrevend is het mode-, toverwoord geworden. Waarheen? Om het even, als 't maar van het oude afvoert. een nieuwe maatschappij, een nieuwe mens, een nieuwe godsdienst, een nieuwe god. Alle herinnering aan het oude moet uitgewist. Zo is almeer het kenmerkende van onze tijd, dat men zich gevoelt in een overgangstijdperk, waarbij men wel weet, wat men achter wil laten, maar bij lange niet, wat men er voor in de plaats wil of zal stellen. Een gevaarlijke, onzekere streving. Daarbij, dat nieuwe heet het "moderne"; maar het is zonder innerlijke vernieuwing."
Tja, wat moeten we dan toch met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde?
Ik vind het een beetje te kort om te zeggen dat alles bij het oude moet blijven. evenzeer vind ik het te kort om maar alles te vernieuwen. Maar we leven in een snel veranderende wereld en dan is het goed om soomige dingen aan te passen, zodat wij weer een actueel tegenwoord hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Herziening belijdenisgeschriften

Bericht door Zonderling »

Kaw schreef:En ja, sommige elementen uit de oude belijdenisgeschriften neemt niemand meer serieus, maar dat hardop zeggen is een soort blasphemie? Dan hou je dat aan voor de conservatieven onder ons, maar niemand leest het meer zoals het bedoeld was.
Als dat waar is, dan is het wel zeer droevig gesteld onder ons.

Wat ik alleen bij jou proef in zo'n soort uitlating, is dat jij óók deze 'oude belijdenisgeschriften' niet meer 100% serieus neemt en dat jij zeker niet wilt behoren tot die zogenaamde conservertieven die deze geschriften wel serieus willen nemen. Vergis ik mij of niet? En hoe rijm je dat met je ondertekening van de grondslag van dit forum?

Zonderling
Plaats reactie