so(m)berheid: waarom?

Adorote

Bericht door Adorote »

Gaat nu over langzaam zingen hele noten of halve.Zo ook de psalmen worden binnen het calvijnse protestantime gezongen als gezangen.Als het goed is zing je de psalmen onberijmd.

Maar dat was in deze draad toch niet aan de orde.

Sober,somber,uitbundig,vormendienst,of plechtigeerbiedig een glorievolle Eredienst waar de Christus centraal staat en waar echt de heilgeheimen van realiteit gevierd worden en de Heilige Sacramenten bediend,kortom elke zondag Woord en Sacrament,en door de weeks naar de Kerk gaan ook niets mis mee,in tegendeel.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Er is hoe dan ook een verkeerde indruk gewekt als zouden bekeerde mensen een somber leven krijgen en niet tegen vrolijkheid, uitbundigheid kunnen.
Laat uw klederen ten allen tijde wit zijn en uw gezichten gezalfd.
Bekeerde mensen hebben vreugde in God en een hoop op het eeuwige leven. Daar past geen somber gezicht bij en als de gezichten wel somber staan zit er iets niet goed.

Het sombere en sobere in de eredienst heeft alles met cultuur te maken. (Als we alleen al kijken naar een kerkdienst in Kenia). 1 geloof, 1 doop en 1 hoop maar veelkleurige beleving van deze drie.
Dus geen deken leggen over iemands uitbundigheid.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus.........Er is hoe dan ook een verkeerde indruk gewekt als zouden bekeerde mensen een somber leven krijgen en niet tegen vrolijkheid, uitbundigheid kunnen.
Wie heeft die indruk gewekt dan?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus.........Er is hoe dan ook een verkeerde indruk gewekt als zouden bekeerde mensen een somber leven krijgen en niet tegen vrolijkheid, uitbundigheid kunnen.
Wie heeft die indruk gewekt dan?
Is dat voor jou echt een vraag? ik denk dat sombere gebouwen en eredienst heel veel te maken hebben met de geloofsbeleving.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus.........Er is hoe dan ook een verkeerde indruk gewekt als zouden bekeerde mensen een somber leven krijgen en niet tegen vrolijkheid, uitbundigheid kunnen.
Wie heeft die indruk gewekt dan?
Binnen bepaalde gemeenten wordt wel eens gezegd dat een kind van God geen behoefte heeft aan vrolijkheid en gezelligheid. Verjaardagen, trouwerijen, geboortebezoeken, ach ja, geen reden om vrolijk te zijn. Tenminste, als je bekeerd bent... Maargoed, zulke extremen kom je alleen bij een zeer beperkt aantal gemeenten tegen. Het is al triest genoeg dat het voorkomt
Lambertus

Bericht door Lambertus »

kvraag mem ook wel eens af ja waarom er niet een paar bossen bloemen kunnen staan of waarom het vensterruit niet vervangen kan worden door glas in lood (hoeven geen afbeeldingen in)

vreemd als je bedenkt dat na de dienst er wel gezellig koffie gedronken wordt en met een beetje mazzel is er ook cake bij
Het zaaltje waar dit gebeurd hoort ook bij de kerk dus tja ?
Lecram

Bericht door Lecram »

In de Kenia film van Jelle kwam een stukje terug van een kerkdienst in Kenia. Dat ging er niet bepaald somber aan toe. Wel sober, omdat ze weinig spullen hebben.

Maar er werd gedanst en gehost en geklapt. Ter ere van God!

Jelle heeft al bij zijn gemeente ervoor gepleit dit in te voeren :D
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
In de Kenia film van Jelle kwam een stukje terug van een kerkdienst in Kenia. Dat ging er niet bepaald somber aan toe. Wel sober, omdat ze weinig spullen hebben.

Maar er werd gedanst en gehost en geklapt. Ter ere van God!
Jaaaaaa.......of dat allemaal ècht is....................... :#
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Dus.....ietwat meer vrolijkheid (lees gezelligheid ) in de kerk Maar niet uit het oog verliezend waar we zijn!! Is dus een optie mogelijkheid offuhh ????
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Er is hoe dan ook een verkeerde indruk gewekt als zouden bekeerde mensen een somber leven krijgen en niet tegen vrolijkheid, uitbundigheid kunnen.
Laat uw klederen ten allen tijde wit zijn en uw gezichten gezalfd.
Bekeerde mensen hebben vreugde in God en een hoop op het eeuwige leven. Daar past geen somber gezicht bij en als de gezichten wel somber staan zit er iets niet goed..
Hier ben ik het helemaal meen eens, Miscanthus.
Onze ds. zei dat laatst ook. De duivel wil je dat graag wijsmaken, dat het niet aantrekkelijk is om God te dienen.

Ik vind het jammer dat er vaak niet-ritmisch gezongen wordt en ook de gezangen en liederen mis ik.
Da's toch bijbels, om die ook te zingen ?
( Kol. 3 : 16)
Ik vind het onzin om te zeggen dat het einde dan zoek is. Dat is me te gemakkelijk.
Het lofprijzen zoals je dat in evangelische kringen tegenkomt, met opgeheven handen etc. komt mij "echter" over dan het met een somber gezicht een lofpsalm zingen.

Ik begrijp ook niet hoe je vanuit de Bijbel dit kunt verdedigen.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Dus.....ietwat meer vrolijkheid (lees gezelligheid ) in de kerk Maar niet uit het oog verliezend waar we zijn!! Is dus een optie mogelijkheid offuhh ????
Volgens mij staat er ook nog ergens in de Bijbel:

Dient God met blijdschap.

Maar let wel er staat geen wees blij en dien God.

Oftewel dien eerst God en geef dan uiting aan je blijdschap. Hoever je kan gaan en wat je daaraan moet doen. Ik denk dat het gebruik maken van de christelijk vrijheid hier goed in past.

Maar in alles dient de eer van God voorop te staan. Indien de buitenwereld ziet dat God met eerbied en heiligheid wordt gedient maar dat de blijdschap daar ook een plaats in heeft dan gaat er heel wat meer van de kerk uit. Dus een herbezinning is wel op zijn plaats.

Om het argument traditie geef ik niets. Traditie is ooit ontstaan en zal wijzigen. Traditie is ervoor om te veranderen.

Maar ook hier geld gooi het kind met het badwater niet weg maar dan andersom tov reformatie. Laat de blijdschap de plaats van het Woord niet innemen om zo maar aantrekkelijk voor de wereld te zijn. Want de reformatie is een groot goed geweest anders hadden wij deze discussie niet hoeven te voeren.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
[Aangepast op 25/11/04 door Democritus]
Interessante bijdrage!!!! :,
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Democritus
[Aangepast op 25/11/04 door Democritus]
Interessante bijdrage!!!! :,
Achterhaalde bijdehand
Plaats reactie