JBGG hield hervormingsavond in Cunerakerk

uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

seri schreef:Stelling: Alleen hervormden kunnen hervormingsdag gedenken!
Wat moeten bijv. hersteld hervormden met deze dag, wanneer ze de belijdenisgeschriften/catechismus van Luther niet aanvaarden?
Domme stelling.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

onze dominee gaat vanavond een preek waarin hij ook de nadere reformatie gaat herdenken. (dus ik ga ff opzoek naar ene bijbeltje met daarin een Vaste Burcht).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:onze dominee gaat vanavond een preek waarin hij ook de nadere reformatie gaat herdenken. (dus ik ga ff opzoek naar ene bijbeltje met daarin een Vaste Burcht).
De nadere reformatie?
En dan de Vaste Burcht?
Heb je dat wel helemaal goed begrepen, Lassie?
Overigens: een goede dienst gewenst!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Hendrikus schreef:
Lassie schreef:onze dominee gaat vanavond een preek waarin hij ook de nadere reformatie gaat herdenken. (dus ik ga ff opzoek naar ene bijbeltje met daarin een Vaste Burcht).
De nadere reformatie?
En dan de Vaste Burcht?
Heb je dat wel helemaal goed begrepen, Lassie?
Overigens: een goede dienst gewenst!
nou hervormingsdag heeft toch te maken met de nadere reformatie? of heb ik dat verkeerd? (tja k ben er zelf niet helemaal zo in thuis, ik vang nog weleens wat op).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:
Hendrikus schreef:
Lassie schreef:onze dominee gaat vanavond een preek waarin hij ook de nadere reformatie gaat herdenken. (dus ik ga ff opzoek naar ene bijbeltje met daarin een Vaste Burcht).
De nadere reformatie?
En dan de Vaste Burcht?
Heb je dat wel helemaal goed begrepen, Lassie?
Overigens: een goede dienst gewenst!
nou hervormingsdag heeft toch te maken met de nadere reformatie? of heb ik dat verkeerd? (tja k ben er zelf niet helemaal zo in thuis, ik vang nog weleens wat op).
In verband met de reformatie wordt vaak Luther genoemd, en 1517 als het jaar waarin hij z'n 95 stellingen aan de deur van de slotkerk in Wittenberg spijkerde. En natuurlijk horen ook Zwingli en Calvijn in het rijtje van bekende namen. We hebben het dus over de 16e eeuw, over Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.

Over de nadere reformatie heb ik voor 't gemak even de tekst uit de Wikipedia gekopieerd, dan zie je dat dat veel later speelt -en vooral in Nederland.
Wikipedia schreef:De Nadere Reformatie is een stroming in de Nederlandse Gereformeerde Kerk van de 17e en 18e eeuw.

De Nadere Reformatie legde sterk de nadruk op de doorwerking van de Bijbelse boodschap op alle facetten van het dagelijks leven. De Reformatie van Maarten Luther en Johannes Calvijn was een breuk met de Rooms-Katholieke Kerk en de rooms-Katholieke theologie. De Reformatie was primair een vernieuwing op het terrein van de leer

De Nadere Reformatie richt zich naast de leer ook op het leven, de concrete levenswandel. De Nadere Reformatie beoogde doorwerking van de Bijbelse beginselen in gezin, samenleving, kerk, politiek en staat. De predikers en de theologen van de Nadere Reformatie riepen op tot boete en berouw. Bekende figuren in de Nadere Reformatie waren de Utrechtse hoogleraar Gijsbertus Voetius en de Rotterdamse predikant Wilhelmus à Brakel.

Ook in Engeland en Duitsland zijn in de 17e en 18e eeuw vergelijkbare vroomheidsbewegingen aan te wijzen. In Engeland worden ze Puriteinen genoemd. In Duitsland noemde men hen Piëtisten.
Plaats reactie