Wat is de waarde van de NGB in onze tijd?

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Wat is de waarde van de NGB in onze tijd?

Bericht door Christiaan »

Wat is het belangrijkste van de Nederlandse geloofsbelijdenis voor onze tijd?
Hij werd geschreven door Guido de Bres, als ik niet vergis in de tachtiger jaren van de 16de eeuw. Als overzicht van wat de Gerformeerden geloofden, en dat ze niet een of andere sekte waren maar geloofde wat de bijbel leerde.
Mijn idee is zeker niet de NGB af te schaffen maar een idee te krijgen wat de belangrijkste zaken zijn voor onze tijd om te leren en door te geven aan de volgende generatie.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 31 okt 2006, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik vind het stukje over de ware/valse kerk (artikel 29) altijd zo treffend. Ik zal niet het hele artikel posten, maar 2 stukjes eruit die ik altijd erg treffend vind.

Heel scherp spreekt artikel 29 over dat niet iedereen in de kerk van de Kerk is:
Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn;

En de kenmerken van die echt tot de Kerk behoren (echt een prachtig stukje):
En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Ik dacht altijd dat de overgrote meerderheid in de Gereformeerde gezindte de NGB, hoogachte en ook nog erg belangrijk voor deze tijd maar daar blijkt tot op heden niet zoveel van.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dathenum schreef:Ik vind het stukje over de ware/valse kerk (artikel 29) altijd zo treffend. Ik zal niet het hele artikel posten, maar 2 stukjes eruit die ik altijd erg treffend vind.

Heel scherp spreekt artikel 29 over dat niet iedereen in de kerk van de Kerk is:
Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn;

En de kenmerken van die echt tot de Kerk behoren (echt een prachtig stukje):
En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem.
Inderdaad, daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik denk dat de hele NGB belangrijk is. Het is een samenvatting van de gereformeerde leer in hoofdlijnen. Juist in een tijd waar het met de kennis van de leer triest gesteld is, zie ik veel waarde in de NGB.

Ik denk dat de NGB ook actueel genoeg is. Ik heb eens nagedacht over wat ik er aan zou toevoegen of weglaten, als ik m opnieuw zou moeten schrijven, en kon op een paar kleine puntjes na niets vinden. Misschien dat de gebruikte taal iets eenvoudiger/hedendaagser kan, maar ook niet veel denk ik.

M.i. is de NGB het belangrijkste belijdenisgeschrift wat we hebben, en zou het veel grotere bekendheid moeten hebben dan het heeft...
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Naar mijn idee wordt het tijd voor een belijdenisgeschrift erbij. Gericht tegen de ketterijen van deze tijd. Actueel en herkenbaar voor christenen van nu.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

plebe schreef:Naar mijn idee wordt het tijd voor een belijdenisgeschrift erbij. Gericht tegen de ketterijen van deze tijd. Actueel en herkenbaar voor christenen van nu.
En wie gaat dat dan doen?

De PKN? Een van de Gergemmen? De CGK? De HHK?

Ik denk dat iedereen z'n eigen 'ketterijen van deze tijd' heeft.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik denk dat een belijdenis haar tijdloze waarde alleen kan ontlenen als zij de leer der Schrift op een positieve wijze samenvat. Het is beter om te zeggen wat je wél geloofd, dan om op te sommen wat je allemaal níet geloofd. Ik zie daarom geen heil in een belijdenisgeschrift wat de dwalingen dezer tijd verwerpt.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

refo schreef:
plebe schreef:Naar mijn idee wordt het tijd voor een belijdenisgeschrift erbij. Gericht tegen de ketterijen van deze tijd. Actueel en herkenbaar voor christenen van nu.
En wie gaat dat dan doen?

De PKN? Een van de Gergemmen? De CGK? De HHK?

Ik denk dat iedereen z'n eigen 'ketterijen van deze tijd' heeft.
Ik denk dat we tegenwoordig geen belijdenisgeschrift meer kunnen vaststellen waar de hele GG het mee eens is. Triest, maar waar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Mij spreekt altijd het artikel (13) over de voorzienigheid bijzonder aan:
Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg

Of waarmee hij besluit:
Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.

Beide artikelen ademen duidelijk de sfeer, dat het document in de verdrukking tot stand is gekomen en niet door iemand in zijn studeerkamer is verzonnen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
refo schreef:
plebe schreef:Naar mijn idee wordt het tijd voor een belijdenisgeschrift erbij. Gericht tegen de ketterijen van deze tijd. Actueel en herkenbaar voor christenen van nu.
En wie gaat dat dan doen?

De PKN? Een van de Gergemmen? De CGK? De HHK?

Ik denk dat iedereen z'n eigen 'ketterijen van deze tijd' heeft.
Ik denk dat we tegenwoordig geen belijdenisgeschrift meer kunnen vaststellen waar de hele GG het mee eens is. Triest, maar waar
Ik heb niet de juiste getallen bij de hand, maar er zijn een behoorlijk aantal belijdende leden in de GG.
En die hebben toch echt allemaal ja gezegd tegen 3 belijdenisgeschriften.
Dus droog je tranen maar op of zet je anti-GG-bril af. :wink:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Mij spreekt altijd het artikel (13) over de voorzienigheid bijzonder aan:
Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg

Of waarmee hij besluit:
Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.

Beide artikelen ademen duidelijk de sfeer, dat het document in de verdrukking tot stand is gekomen en niet door iemand in zijn studeerkamer is verzonnen.
Heb je in je studeerkamer geen Vaderlijke zorg nodig?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
refo schreef:
plebe schreef:Naar mijn idee wordt het tijd voor een belijdenisgeschrift erbij. Gericht tegen de ketterijen van deze tijd. Actueel en herkenbaar voor christenen van nu.
En wie gaat dat dan doen?

De PKN? Een van de Gergemmen? De CGK? De HHK?

Ik denk dat iedereen z'n eigen 'ketterijen van deze tijd' heeft.
Ik denk dat we tegenwoordig geen belijdenisgeschrift meer kunnen vaststellen waar de hele GG het mee eens is. Triest, maar waar
Ik heb niet de juiste getallen bij de hand, maar er zijn een behoorlijk aantal belijdende leden in de GG.
En die hebben toch echt allemaal ja gezegd tegen 3 belijdenisgeschriften.
Dus droog je tranen maar op of zet je anti-GG-bril af. :wink:
Tegen de 3 belijdenisgeschriften?

Maar hou je kruit maar droog. Hij bedoelde duidelijk G ereformeerde G ezindte.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:
refo schreef: En wie gaat dat dan doen?

De PKN? Een van de Gergemmen? De CGK? De HHK?

Ik denk dat iedereen z'n eigen 'ketterijen van deze tijd' heeft.
Ik denk dat we tegenwoordig geen belijdenisgeschrift meer kunnen vaststellen waar de hele GG het mee eens is. Triest, maar waar
Ik heb niet de juiste getallen bij de hand, maar er zijn een behoorlijk aantal belijdende leden in de GG.
En die hebben toch echt allemaal ja gezegd tegen 3 belijdenisgeschriften.
Dus droog je tranen maar op of zet je anti-GG-bril af. :wink:
Tegen de 3 belijdenisgeschriften?

Maar hou je kruit maar droog. Hij bedoelde duidelijk G ereformeerde G ezindte.
Idd, ik bedoel Gereformeerde Gezindte, niet de GerGem, sorry voor de verwarring
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Tegen de 3 belijdenisgeschriften?
Indirect wel ja.
Het Kort Begrip is namelijk gebaseerd op de 3 belijdenisgeschriften.
refo schreef:Maar hou je kruit maar droog. Hij bedoelde duidelijk G ereformeerde G ezindte.
Mogelijk, maar dan geldt nog hetzelfde:
Er zijn een behoorlijk aantal belijdende leden in de G ereformeerde G ezindte.
En die hebben toch echt allemaal ja gezegd tegen 3 belijdenisgeschriften.

Dus, Mister mag alsnog zijn tranen drogen.
Plaats reactie