Dokter, is het chronisch?? Brandbrief.

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat eerste is niet waar. Dat is uitgebreid aan de orde geweest vorig jaar. En nu worden er ook steeds vragen over gesteld.

Dat laatste is niet zo. Het enige is dat ze iets niet krijgen wat anderen wel krijgen. Maar die hebben dan weer voor die chronisch zieken betaald. Als je het afschaft gaat iedereen een paar tientjes vooruit. En als je veel gebruik maakt betaal je gewoon meer.
Een groot gezin betaalt ook meer als een 2 persoonshuishouden.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:@Refo,

Het huidige no-claim gebeuren heeft 2 mankementen:
1. De meeste mensen weten niet dat het bestaat, waardoor het niet werkt
2. Mensen die chronisch ziek zijn, betalen meer dan anderen
Memento, leg eens 1 én 2 nader uit??

!. weet bijna iedereen dat het bestaat, allen niet hóé nu precies,

en

2. Hoe leg jij dat uit? De chronoisch zieken betalen méér dan anderen?? Waaraan?? Goed, je bent nu nog die 255 euro kwijt, maar verder wórdt alles betaald...............dus ik zie éven niet hoe jij dat ziet....of je moet bedoelen dat zij die 255,= op jaarbasis mislopen aan teruggaaf, dús die binnen de zorgpolissen opgenomen bedrag in feite betalen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Petrus schreef:
memento schreef:@Refo,

Het huidige no-claim gebeuren heeft 2 mankementen:
1. De meeste mensen weten niet dat het bestaat, waardoor het niet werkt
2. Mensen die chronisch ziek zijn, betalen meer dan anderen
Memento, leg eens 1 én 2 nader uit??

!. weet bijna iedereen dat het bestaat, allen niet hóé nu precies,

en

2. Hoe leg jij dat uit? De chronoisch zieken betalen méér dan anderen?? Waaraan?? Goed, je bent nu nog die 255 euro kwijt, maar verder wórdt alles betaald...............dus ik zie éven niet hoe jij dat ziet....of je moet bedoelen dat zij die 255,= op jaarbasis mislopen aan teruggaaf, dús die binnen de zorgpolissen opgenomen bedrag in feite betalen.
Met 2 bedoel ik idd die 255 EUR. Dat is meer dan 10 EUR per maand. Mn voor mensen met een bijstand is elke euro er weer 1. Nu is het probleem dat veel chronisch zieken in de bijstand zitten.

Kortom, de huidige no-claim regeling treft mn de mensen die het al moeilijk hebben. Goed, het is niet schokkend veel, maar toch. Daarom stel ik een alternatief voor, die hetzelfde resultaat kan hebben, alleen niet de chronisch zieken treft.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat de no-claimregeling niemand 'treft'. Iets anders is dat niet iedereen er voordeel van heeft.
Maar voor degenen die meebetalen voor chronisch zieken is een 'voordeeltje' toch niet misplaatst?
Wie slechte ogen heeft, moet een bril betalen.
Wie een tochtig huis heeft, moet meer stookkosten betalen.
Wie een slecht gebit, is meer geld kwijt aan de tandarts.
Etc.
Moet álles dan door íédereen gedragen worden? Dat gaat toch wel heel ver...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

memento schreef:
Petrus schreef:
memento schreef:@Refo,

Het huidige no-claim gebeuren heeft 2 mankementen:
1. De meeste mensen weten niet dat het bestaat, waardoor het niet werkt
2. Mensen die chronisch ziek zijn, betalen meer dan anderen
Memento, leg eens 1 én 2 nader uit??

!. weet bijna iedereen dat het bestaat, allen niet hóé nu precies,

en

2. Hoe leg jij dat uit? De chronoisch zieken betalen méér dan anderen?? Waaraan?? Goed, je bent nu nog die 255 euro kwijt, maar verder wórdt alles betaald...............dus ik zie éven niet hoe jij dat ziet....of je moet bedoelen dat zij die 255,= op jaarbasis mislopen aan teruggaaf, dús die binnen de zorgpolissen opgenomen bedrag in feite betalen.
Met 2 bedoel ik idd die 255 EUR. Dat is meer dan 10 EUR per maand. Mn voor mensen met een bijstand is elke euro er weer 1. Nu is het probleem dat veel chronisch zieken in de bijstand zitten.

Kortom, de huidige no-claim regeling treft mn de mensen die het al moeilijk hebben. Goed, het is niet schokkend veel, maar toch. Daarom stel ik een alternatief voor, die hetzelfde resultaat kan hebben, alleen niet de chronisch zieken treft.
Het is geen 255 euro per maand. Je betaalt er 60 of 80 euro voor via de premie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

memento schreef:
Petrus schreef:
memento schreef:@Refo,

Het huidige no-claim gebeuren heeft 2 mankementen:
1. De meeste mensen weten niet dat het bestaat, waardoor het niet werkt
2. Mensen die chronisch ziek zijn, betalen meer dan anderen
Memento, leg eens 1 én 2 nader uit??

!. weet bijna iedereen dat het bestaat, allen niet hóé nu precies,

en

2. Hoe leg jij dat uit? De chronoisch zieken betalen méér dan anderen?? Waaraan?? Goed, je bent nu nog die 255 euro kwijt, maar verder wórdt alles betaald...............dus ik zie éven niet hoe jij dat ziet....of je moet bedoelen dat zij die 255,= op jaarbasis mislopen aan teruggaaf, dús die binnen de zorgpolissen opgenomen bedrag in feite betalen.
Met 2 bedoel ik idd die 255 EUR. Dat is meer dan 10 EUR per maand. Mn voor mensen met een bijstand is elke euro er weer 1. Nu is het probleem dat veel chronisch zieken in de bijstand zitten.

Kortom, de huidige no-claim regeling treft mn de mensen die het al moeilijk hebben. Goed, het is niet schokkend veel, maar toch. Daarom stel ik een alternatief voor, die hetzelfde resultaat kan hebben, alleen niet de chronisch zieken treft.
Het is geen 255 euro per maand. Je betaalt er 60 of 80 euro voor via de premie.
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:
Het is geen 255 euro per maand. Je betaalt er 60 of 80 euro voor via de premie.
Je kunt én niet lezen én niet rekenen Refo:

er wordt niet gesproken over € 225,= PER MAAND maar over PER JAAR...........

én de verrekende no-claim is geen 60 tot 80 euro, maar 21,25 euro per maand
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef: Moet álles dan door íédereen gedragen worden? Dat gaat toch wel heel ver...
ik meen mij te herinneren dat de kern van het christemdom was én is: één voor allen en allen voor één, en dat er vrij veel gemeentelijke hulp de naam draagt "draagt elkanders lasten" (bij ons in de GG althans wél)

Waarom géén solidariteit met degenen die het "slecht" getroffen hebben?

"als ik het maar goed heb, dan kan de ander me geen lor schelen", dat is de geest die je slotzin oproept........

dat gaat toch wel heel ver..............
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Petrus schreef:
refo schreef:
Het is geen 255 euro per maand. Je betaalt er 60 of 80 euro voor via de premie.
Je kunt én niet lezen én niet rekenen Refo:

er wordt niet gesproken over € 225,= PER MAAND maar over PER JAAR...........

én de verrekende no-claim is geen 60 tot 80 euro, maar 21,25 euro per maand
PER JAAR BEDOELDE IK.

Toch klopt je berkening niet.

Er is begroot dat per polis GEMIDDELD 60 euro terugbetaald moet worden. Dat bedrag zit in de premie. Het afschaffen van de no-claim levert dus 5 euro per maand op voor iedereen. Meer niet.
Als je een eigen risico van 255 euro invoert kan de premie inderdaad met jouw bedrag naar beneden. Alleen ben jij dat op 2 januari waarschijnlijk al kwijt, waardoor je een dure januarimaand hebt.
Én afschaffen van de no claim én geen eigen risico levert dus een premiebesparing van 5 euro per maand op. Meer niet. En misschien zelfs dat niet, omdat er niet meer op de kleintjes gelet wordt door de meer gezonde mensen.
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:
Echt niet.
Er is begroot dat per polis GEMIDDELD 60 euro terugbetaald moet worden..
OK, dat bedrag wordt GEMIDDELD terugbetaald, over álle min of meer gezonde mensen.

Maar het no-claimbedrag dat in élke maandpremie is verrekend (dus voor gezonde én chronisch zieken) is 21,25 euro per maand.

In concreto, om het even grof te houden, als je een basisverzekering hebt, en je betaald dus circa 88,00 euro per maand GEMIDDELD per persoon (afhankelijk van je polisaanbieder), reken dan 21,25 er af, en je houdt een zuivere premie over van rond de 66 tot 70 euro ook weer afhankelijk van je polisaanbieder op basis van die basispolis.

De laagste inkomens krijgen dan nog een zorgtoeslag van circa 24 euro, wat netto inhoudt 88 - 24 = 64 euro zorgpremie per maand per persoon.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat is niet zo. Er wordt niet gemiddeld 60 euro terugbetaald. Er wordt per polis gemiddeld 60 euro terugbetaald. Dat bedrag varieert van 0 euro in jouw geval tot 255 in geval van geen kosten. De verzekeraars hebben dat gemiddelde van 60 euro bij de polis geteld, dus ook jij betaald 83 echte premie en 5 toeslag voor het no-claim fonds.

En de zorgtoeslag was ik even vergeten. Zou die 5 euro er af gaan, dan krijg je ook 5 euro minder zorgtoeslag als je een laag inkomen hebt. Het maakt dus mogelijk zelfs helemaal niets uit. De regering is nl uitgegaan van een basispremie van 1104 euro. Zou de noclaim afgeschaft worden dan zou dat 1044 geweest zijn.
Petrus

Bericht door Petrus »

Er is begroot dat per polis GEMIDDELD 60 euro terugbetaald moet worden. Dat bedrag zit in de premie. (posting 1) van Refo

Echt niet.
Er is begroot dat per polis GEMIDDELD 60 euro terugbetaald moet worden..

OK, dat bedrag wordt GEMIDDELD terugbetaald, over álle min of meer gezonde mensen. (Posting 2, van mij)

Dat is niet zo. Er wordt niet gemiddeld 60 euro terugbetaald. Er wordt per polis gemiddeld 60 euro terugbetaald. (posting 3, van Refo)


@ Refo,

ik ben niet blond of zo (wel grij(n)zend), maar wordt hier niet echt goed wijs uit..........eerst schrijf je dat er gemiddeld per polis 60 euro wordt terugbetaald, wat ik vervolgens beaam (want elk mens heeft een polis (kinderen uitgezonderd die een kleine verhoging van het uit te betalen bedrag inhouden), waarna je in je antwoord ineens weer een ontkennend én bevestigend antwoord produceerd.

Wat is het nu Refo: het één of het ander........jij mag het zeggen!
Plaats reactie