PKN waarschuwt onderwijsminister

Plaats reactie
Lambertus

PKN waarschuwt onderwijsminister

Bericht door Lambertus »

100 procent mee eens !!


PKN waarschuwt onderwijsminister
Kerkleiding roept op bezuiningsmaatregel te heroverwegen

(Bron: Nederlands Dagblad)


UTRECHT (RKnieuws.net) - De aangekondigde maatregel om studenten ouder dan dertig jaar zelf voor hun studiekosten te laten opdraaien, is desastreus voor de animo om theologie te studeren. Dat schrijft de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) in een donderdag gepubliceerde brief aan minister Van der Hoeven en staatssecretaris Rutte (Onderwijs). Dat meldt het Nederlands Dagblad.




De kerk roept de bewindslieden op deze bezuinigingsmaatregel te heroverwegen.

Eind vorige week luidde ook de overlegkoepel van theologische faculteiten de noodklok. Volgens de kerkleiding brengt de aard van een theologische opleiding mee dat oudere en rijpere studenten zich aanmelden. Het aandeel van dertigplussers ligt in de kerkelijke universitaire opleiding boven de dertig procent; bij HBO-opleidingen is dat negentig procent. Dit beeld zal volgens het synodebestuur in de toekomst niet veranderen, "maar eerder versterkt worden´´. (tb)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik ben zelf van plan om theologie te gaan studeren, ik ben nu 26, 27 als ik ga beginnen. Dan studeer ik dus ook over m'n 30e heen.
En vanuit die gedachte zeg ik: iemand die niet meer wil betalen om theologie te gaan studeren moet maar helemaal niet gaan studeren.

Sorry, maar mensen die ouder zijn dan 30 moeten toch wel 's een keertje op hun eigen benen gaan staan.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik ben zelf van plan om theologie te gaan studeren, ik ben nu 26, 27 als ik ga beginnen. Dan studeer ik dus ook over m'n 30e heen.
En vanuit die gedachte zeg ik: iemand die niet meer wil betalen om theologie te gaan studeren moet maar helemaal niet gaan studeren.

Sorry, maar mensen die ouder zijn dan 30 moeten toch wel 's een keertje op hun eigen benen gaan staan.
:u:u:u:u:u

En verder: hoe staat het met ons vertrouwen, als we weten een roeping te hebben?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Robert je heb wel gelijk dat je als 30jarige op eigen benen moet kunnen staan Maar wat als je er financieel niet zo goed voorstaat en geen lening kunt krijgen omdat je geen werk heb ?
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik ben zelf van plan om theologie te gaan studeren, ik ben nu 26, 27 als ik ga beginnen. Dan studeer ik dus ook over m'n 30e heen.
En vanuit die gedachte zeg ik: iemand die niet meer wil betalen om theologie te gaan studeren moet maar helemaal niet gaan studeren.

Sorry, maar mensen die ouder zijn dan 30 moeten toch wel 's een keertje op hun eigen benen gaan staan.
Heel wijs gesproken, maar uh....ik studeer zelf in deeltijd (dus nogal lang) theologie, heb een gezin met drie kinderen, werk 4 dagen per week (5 dagen is ivm de studie wat moeilijk) en als dan het collegegeld verhoogd wordt van ca. 1200 naar 6500 euro per jaar (dat was het plan!), dan krab je je wel even achter de oren.

Als je dat 10 jaar moet doen, eet je je halve huis op.

gravo
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Robert je heb wel gelijk dat je als 30jarige op eigen benen moet kunnen staan Maar wat als je er financieel niet zo goed voorstaat en geen lening kunt krijgen omdat je geen werk heb ?
kom op, je hebt voor je 30e volop gelegenheid om te studeren.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Heel wijs gesproken, maar uh....ik studeer zelf in deeltijd (dus nogal lang) theologie, heb een gezin met drie kinderen, werk 4 dagen per week (5 dagen is ivm de studie wat moeilijk) en als dan het collegegeld verhoogd wordt van ca. 1200 naar 6500 euro per jaar (dat was het plan!), dan krab je je wel even achter de oren.

Als je dat 10 jaar moet doen, eet je je halve huis op.

gravo
Het collegegeld zou met 100 euro worden verhoogd. (maar dat gaat ws. niet door)
En de plannen zijn er om de studiefinanciering af te schaffen voor 30+ ers. Zo ver ik weet niet om het collegeld nog meer te verhogen voor 30 jarigen.

Als jij 4 dagen per week werkt krijg je waarschijnlijk al niet eens studiefinanciering omdat je teveel verdient.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Oorspronkelijk gepost door gravo
Heel wijs gesproken, maar uh....ik studeer zelf in deeltijd (dus nogal lang) theologie, heb een gezin met drie kinderen, werk 4 dagen per week (5 dagen is ivm de studie wat moeilijk) en als dan het collegegeld verhoogd wordt van ca. 1200 naar 6500 euro per jaar (dat was het plan!), dan krab je je wel even achter de oren.

Als je dat 10 jaar moet doen, eet je je halve huis op.

gravo
Het collegegeld zou met 100 euro worden verhoogd. (maar dat gaat ws. niet door)
En de plannen zijn er om de studiefinanciering af te schaffen voor 30+ ers. Zo ver ik weet niet om het collegeld nog meer te verhogen voor 30 jarigen.

Als jij 4 dagen per week werkt krijg je waarschijnlijk al niet eens studiefinanciering omdat je teveel verdient.
collegegeld is wat anders dan studiefinanciering
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Oorspronkelijk gepost door gravo
Heel wijs gesproken, maar uh....ik studeer zelf in deeltijd (dus nogal lang) theologie, heb een gezin met drie kinderen, werk 4 dagen per week (5 dagen is ivm de studie wat moeilijk) en als dan het collegegeld verhoogd wordt van ca. 1200 naar 6500 euro per jaar (dat was het plan!), dan krab je je wel even achter de oren.

Als je dat 10 jaar moet doen, eet je je halve huis op.

gravo
Het collegegeld zou met 100 euro worden verhoogd. (maar dat gaat ws. niet door)
En de plannen zijn er om de studiefinanciering af te schaffen voor 30+ ers. Zo ver ik weet niet om het collegeld nog meer te verhogen voor 30 jarigen.

Als jij 4 dagen per week werkt krijg je waarschijnlijk al niet eens studiefinanciering omdat je teveel verdient.
Het gaat niet om studiefinanciering. Het gaat om de rijksbijdrage, die men had willen afschaffen voor 30+! (een leven lang leren, ja, ja!!)
Het hoger onderwijs drijft voornamelijk op de kurk van deze rijksbijdrage. Dat betekent dat je zelf de werkelijke (!) kosten had moeten betalen. Ik ben blij dat het niet doorgaat!

gravo
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik sluit me bij je aan Gravo.

Want waar gaat het om? In plaats van het normale collegegeld van ± 1100 had men plannen om bij 30+ ± €6500 te innen. Dat had desastreuze gevolgen gehad voor de instroming van deeltijders aan de theologische faculteiten en ook de HBO'ers in bv. Ede.

En Robert, als 30 plusser die naast zijn baan theologie op zaterdag doet is de vraag naar studiefinanciering niet relevant. Het betekent gewoon voor vele deeltijders financiële offers! Zoals bij Gravo ipv 5, 4 dagen werken omdat de studie best veel tijd in beslag neemt.

Ook kostten de boeken veel geld, maar goed gelukkig lijkt het plan [door D'66] van de baan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ok. ik dacht dat het om de studiefinanciering ging.
Dat is idd een aardig bedrag. Maar nog steeds vind ik het logisch dat op een gegeven moment mensen hun eigen studie moeten gaan betalen.

Trouwens, kerken kunnen hun studenten toch ook sponsoren oid?
Sinds wanneer moeten theologie studenten afhankelijk zijn van de overheid?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie