Curatorium GG

takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door joost85
Aangenomen: naar Middelharnis, kand. G. van Manen te Krabbendijke.
Mooi!
Erik de Noorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jun 2004, 21:35
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Erik de Noorman »

Oorspronkelijk gepost door takkie
Oorspronkelijk gepost door joost85
Aangenomen: naar Middelharnis, kand. G. van Manen te Krabbendijke.
Mooi!
Heel mooi
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Das mooi voor Middelharnis. Ds Karels is nog maar net weg volgens mij.
Minder mooi voor ons want wij hadden hem ook beroepen. Mijn schoonvader troost zich meestal met de opmerking --zij zullen het wel harder nodig hebben!

'k heb een ds. wel eens vertwijfeld horen vragen : wat moeten ze toch allemaal in de Veluwse zandbak. Gelukkig blijft deze net in het Zuid-Hollandse
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door dré
Das mooi voor Middelharnis. Ds Karels is nog maar net weg volgens mij.
Minder mooi voor ons want wij hadden hem ook beroepen. Mijn schoonvader troost zich meestal met de opmerking --zij zullen het wel harder nodig hebben!

'k heb een ds. wel eens vertwijfeld horen vragen : wat moeten ze toch allemaal in de Veluwse zandbak. Gelukkig blijft deze net in het Zuid-Hollandse
Ach, je ziet daar toch "trends" in. De ene keer is de classis Barneveld zowat leeg, dan ineens stromen de ds'en toe. Dat geldt ook voor de classis Middelburg. Zo zit íe vol en zo zijn ze allemaal weer weg.

Toen ds. Meeuse 3 jaar geleden van Nunspeet (cl. Kampen) naar Apeldoorn (cl. Rijssen) kwam, bleef hij nog consulent in Hoogeveen en Kampen. Er waren daar toen zpwat geen dominees. Inmiddels is de hele classis Kampen volgestroomd met predikanten.

Zo gaat dat blijkbaar.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door dré
Das mooi voor Middelharnis. Ds Karels is nog maar net weg volgens mij.
Nou, ik schat toch al wel anderhalf jaar. De tijd gaat snel...
~~Soli Deo Gloria~~
joost85
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2004, 22:15

Bericht door joost85 »

MIDDELHARNIS - In de hervormde kerk van Middelharnis nam ds. J. Karels op maandag 30 juni 2003 afscheid van de gereformeerde gemeente ter plaatse. De predikant gaat om gezondheidsredenen met vervroegd emeritaat.
.
Uitgangspunt voor de prediking was Jesaja 53 vers 1: „Wie heeft onze prediking geloofd” (het eerste punt), „en aan wien is de arm des Heeren geopenbaard?” (het tweede punt). Het eerste ziet op de wedergeboorte, de ontdekking door de Heilige Geest, zo zei ds. Karels; het tweede op de vrucht, die als gevolg van het eerste openbaar wordt: de openbaring van Christus in het leven van Zijn volk. „Wat heeft de prediking in de gemeenten, ook in de gemeente van Middelharnis, uitgewerkt?”
.
De scheidende predikant werd toegesproken door ds. A. J. Gunst namens classis en PS Zuid, door ds. A. B. van der Heiden namens het curatorium en door ouderling G. J. Koppelaar namens gemeente en kerkenraad.

------------

Ds. Karels diende de gemeente van 1999 tot 2003.

De vacaturetijd voor ds. Karels, duurde erg lang, nl. van 1984 tot 1999.

De predikanten Th. van Stuijvenberg en H. Ligtenberg die in de jaren zeventig en tachtig te Middelharnis stonden, hebben het daar heel moeilijk gehad, vanwege interne kerkenraadstwisten.

[Aangepast op 5/7/05 door joost85]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door joost85Uitgangspunt voor de prediking was Jesaja 53 vers 1: „Wie heeft onze prediking geloofd” (het eerste punt), „en aan wien is de arm des Heeren geopenbaard?” (het tweede punt). Het eerste ziet op de wedergeboorte, de ontdekking door de Heilige Geest, zo zei ds. Karels; het tweede op de vrucht, die als gevolg van het eerste openbaar wordt: de openbaring van Christus in het leven van Zijn volk.
Wat een exegese weer.... zucht.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

onze prediking, dat is

Hebreeuws, ons gehoor; dat is, onze predikatiën, gelijk Rom 10:16. Het zijn de woorden der leraars van het Nieuwe Testament, te weten van Christus en zijne apostelen, gelijk af te nemen is uit de woorden van Christus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door joost85Uitgangspunt voor de prediking was Jesaja 53 vers 1: „Wie heeft onze prediking geloofd” (het eerste punt), „en aan wien is de arm des Heeren geopenbaard?” (het tweede punt). Het eerste ziet op de wedergeboorte, de ontdekking door de Heilige Geest, zo zei ds. Karels; het tweede op de vrucht, die als gevolg van het eerste openbaar wordt: de openbaring van Christus in het leven van Zijn volk.
Wat een exegese weer.... zucht.
Inderdaad. Volgens mij is dit een parallellisme, zoals in het Hebreeuws zo vaak voorkomt.
Plaats reactie