Opwekking onder bevindelijk-gereformeerde jeugd

Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Maar dan blijft nog steeds de vraag. Hoe bereik je de jeugd écht. Met zo'n dansgroepje? Met goede prediking? Een goede combinatie van die twee?

Zelf denk ik, dat het helemaal niet verkeerd is, dat de ouderen zich aanpassen aan jeugd. Als je het nou eens twee keer per jaar doet, wie zou er dan klagen?

Kwestie van elkaar tegemoet komen, en beide een stapje terug doen. Bereik je meer mee, dan star volhouden aan oude principes!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Zelf denk ik, dat het helemaal niet verkeerd is, dat de ouderen zich aanpassen aan jeugd. Als je het nou eens twee keer per jaar doet, wie zou er dan klagen?"
Vreemd. In veel culturen is het andersom, daar passen de jongeren zich aan de ouderen aan. Ouderen hebben meer levenswijsheid opgedaan en zij hebben recht op het respect van de jeugd (voorzover zij dat zelf niet te grabbel gooien).
Als dat nou alleen maar een cultuurkwestie zou zijn, dan zou je nog voor een andere levenswijze kunnen kiezen. Maar in de Bijbel is respect voor ouderen een zaak die beslist aan jongeren wordt opgedragen!
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Oorspronkelijk gepost door marsm104

Maar dan blijft nog steeds de vraag. Hoe bereik je de jeugd écht. Met zo'n dansgroepje? Met goede prediking? Een goede combinatie van die twee?

Zelf denk ik, dat het helemaal niet verkeerd is, dat de ouderen zich aanpassen aan jeugd. Als je het nou eens twee keer per jaar doet, wie zou er dan klagen?

Kwestie van elkaar tegemoet komen, en beide een stapje terug doen. Bereik je meer mee, dan star volhouden aan oude principes!
Star volhouden aan oude principes bereik je niks mee? Het ligt er maar aan wat die principes zijn. Principes zijn volgens meneer Kramer grondbeginselen en die worden over het algemeen stug volgehouden, denk maar aan fundamenten, dat zijn de grondbeginselen van een gebouw, ik raad je hou daar maar star aan vast.

Verder het pleidooi om de jeugd vast te houden. We hebben in diverse kerkgenootschappen gezien dat speciale programma's niet hebben geholpen, eerder het tegendeel. Er is m.i. maar één gpede manier om de jeugd bij de kerk te houden en dat is naast goed en gevarieerd jeugdwerk [alle doelgroepen op de eigen manier benaderen] een goede en eerlijke prediking en misschien een verandering van liturgie. Maar het belangrijkste is en blijft de prediking. Dit zonder theater en speciale muziekdiensten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Star volhouden aan oude principes bereik je niks mee? Het ligt er maar aan wat die principes zijn. Principes zijn volgens meneer Kramer grondbeginselen en die worden over het algemeen stug volgehouden, denk maar aan fundamenten, dat zijn de grondbeginselen van een gebouw, ik raad je hou daar maar star aan vast.
Kerkelijke tradities zijn een groot goed. Maar er is niets schadelijker voor de kerk dan kerkelijke tradities die uitgedragen worden door geestelijk dode leden. Tradities die niet gehouden worden vanuit het geloof zijn dode verplichtingen. Het zou horen dat de jeugd met jaloersheid zou kijken naar het leven van Gods kinderen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Star volhouden aan oude principes bereik je niks mee? Het ligt er maar aan wat die principes zijn. Principes zijn volgens meneer Kramer grondbeginselen en die worden over het algemeen stug volgehouden, denk maar aan fundamenten, dat zijn de grondbeginselen van een gebouw, ik raad je hou daar maar star aan vast.
Kerkelijke tradities zijn een groot goed. Maar er is niets schadelijker voor de kerk dan kerkelijke tradities die uitgedragen worden door geestelijk dode leden. Tradities die niet gehouden worden vanuit het geloof zijn dode verplichtingen. Het zou horen dat de jeugd met jaloersheid zou kijken naar het leven van Gods kinderen.
M.i zijn tradities en principes twee verschillende dingen, ik weet niet wat Loyalus onder zijn principes schaart maar tradities zijn in de loop der eeuwen in de kerk binnengeslopen en hoeven niet verkeerd te zijn, maar zijn beslist niet bedoelt om er star en stug aan vast te houden. In zoverre kan ik het wel met Marshman en Memento eens zijn. Maar ook ik heb mijn principes en hou daar graag aan vast.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik zeg ook niet dát die tradities verkeerd zijn, maar ze spreken voor de jeugd niet aan, maar eerder andersom.

Moet je elkaar dan niet tegemoet komen?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Ik zeg ook niet dát die tradities verkeerd zijn, maar ze spreken voor de jeugd niet aan, maar eerder andersom.
Moet je elkaar dan niet tegemoet komen?
Wat is er nu storend voor de jeugd?
Ik bedoel, wat moet je veranderen om te jeugd tegemoet te komen, zonder het wezenlijke te verliezen?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Gods genade in Christus aanbieden bijvoorbeeld. Ik denk dat erg storend is als we klagen dat we te weinig van dit en te weinig van dat hebben en er in ons leven verder geen blijk van geven dat het ons smart. Dat we jaar in jaar uit naar de kerk gaan en nooit zeggen dat we geloven. Dat we hopen dat het nog een keer gebeuren zal en er niet van wakker liggen. Dat we aan het avondmaal deelnemen, maar nooit goed over God spreken, maar altijd over onszelf. Dat stoort!
Wat kunnen we meer verwachten van zondaren? Storen we ons ook aan ons eigen gedrag?
Dat we altijd maar op onszelf gericht zijn, b.v.?
Plaats reactie