Bewaar het Pand: Samenwerkihg met HHK?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het is misschien een wat andere discussie maar waarom er niet-ritmisch gezongen wordt in kerken is me inderdaad een groot raadsel.

Weet iemand waarom dat is ingevoerd en of dit dan echt de beste oplossing is? Ik vind het eigenlijk ontzettend raar.... en lelijk. Het is ook niet zoals het bedoeld was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zoals Hendrikus al schreef is vooral de indertijd populaire berijming van Datheen er debet aan. De klemtoon van de tekst viel vaak niet op de klemtoon van de melodie. Of zoiets. Ga dan maar eens hele en halve noten zingen. Dat wordt een rommeltje. Men is ze waarschijnlijk van meet af langzaam gaan zingen, waardoor ook de snelheid een schibbolet werd om zwaar en licht te onderscheiden.
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Bericht door Hummel »

Marnix schreef:Het is misschien een wat andere discussie maar waarom er niet-ritmisch gezongen wordt in kerken is me inderdaad een groot raadsel.

Weet iemand waarom dat is ingevoerd en of dit dan echt de beste oplossing is? Ik vind het eigenlijk ontzettend raar.... en lelijk. Het is ook niet zoals het bedoeld was.
Dat kwam toch omdat de psalmen van Datheen ritmisch niet te zingen waren? (Beetje vreemde klemtonen krijg je dan.) Toen ging iedereen over op niet-ritmisch en dat is zo gebleven. (Helaas...)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Maar we dwalen af.

Ik hoop (on topic) dat de akties van de HHK niet zorgen voor weer een scheuring.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

refo schreef:Maar we dwalen af.

Ik hoop (on topic) dat de akties van de HHK niet zorgen voor weer een scheuring.
Als BWP over zou willen stappen naar CGK, dan kan je dat toch niet typeren als 'actie van HHK'? BWP heeft hierin zelf een grote verantwoordelijkheid volgens mij.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hummel schreef:
Marnix schreef:Het is misschien een wat andere discussie maar waarom er niet-ritmisch gezongen wordt in kerken is me inderdaad een groot raadsel.

Weet iemand waarom dat is ingevoerd en of dit dan echt de beste oplossing is? Ik vind het eigenlijk ontzettend raar.... en lelijk. Het is ook niet zoals het bedoeld was.
Dat kwam toch omdat de psalmen van Datheen ritmisch niet te zingen waren? (Beetje vreemde klemtonen krijg je dan.) Toen ging iedereen over op niet-ritmisch en dat is zo gebleven. (Helaas...)
Hm ja, vreemd, dat probleem is met de latere berijming toch opgelost? Oh ja... tradities he ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Hm ja, vreemd, dat probleem is met de latere berijming toch opgelost? Oh ja... tradities he ;)
Berijming 1773 en ritmisch zingen gaan nog niet altijd vlekkeloos samen, al was het al een hele verbetering ten opzichte van Datheen.
De berijming 1968 is echt vanuit het ritmisch zingen gedacht.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Marnix schreef:Het is misschien een wat andere discussie maar waarom er niet-ritmisch gezongen wordt in kerken is me inderdaad een groot raadsel.

Weet iemand waarom dat is ingevoerd en of dit dan echt de beste oplossing is? Ik vind het eigenlijk ontzettend raar.... en lelijk. Het is ook niet zoals het bedoeld was.
Het is me eerlijk gezegd ook wel een raadsel; je zult het toch moeten zoeken in het verleden. Maar ik zou het heerlijk vinden om gewoon met zn allen rtmisch te gaan zingen, zonder ook maar iets af te doen aan de zwaarte/ligging van onze gemeente.
En toen ik onlangs een oud gereformeerde dienst bezocht werd psalm 98 vers 4 gezongen: Laat al de stromen vrolijk zingen; de handen klappen naar omhoog. t Gebergte vol van vreugde springen, en hupp'len voor des Heeren oog. Deze prachtige woorden gecombineerd met het tempo van een stoptrein bezorgde me echt zo harde lach en huilneigingen tegelijk... Zo kan het nooit bedoeld zijn, en ik geloof niet dat David zo met zijn harpje omging. Mocht hij ons hedendaagse gebruik van zijn liederen horen, dan zou hij ongetwijfeld zijn harp aan de wilgen hangen.
Maar ja... dingen kunnen wel eens zo groeien. En omwille van 'wat de mensen zullen zeggen' hoop ik dat we in onze gemeente voorlopig maar op hele noten blijven zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:En omwille van 'wat de mensen zullen zeggen' hoop ik dat we in onze gemeente voorlopig maar op hele noten blijven zingen.
Dat lijkt me geen sterk argument. Wat zouden de mensen dan wel kunnen zeggen?

Ik hoorde ds. Golverdingen (GG) eens zeggen: principieel is er niets op tegen om ritmisch te gaan zingen, maar omwille van de rust in de gemeenten moeten we er maar niet aan beginnen.
Daar kun je 't mee eens zijn of niet, maar 't is in elk geval duidelijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
freek schreef:En omwille van 'wat de mensen zullen zeggen' hoop ik dat we in onze gemeente voorlopig maar op hele noten blijven zingen.
Dat lijkt me geen sterk argument. Wat zouden de mensen dan wel kunnen zeggen?

Ik hoorde ds. Golverdingen (GG) eens zeggen: principieel is er niets op tegen om ritmisch te gaan zingen, maar omwille van de rust in de gemeenten moeten we er maar niet aan beginnen.
Daar kun je 't mee eens zijn of niet, maar 't is in elk geval duidelijk.
Hm ja, maar triest dat zo'n verandering dan voor zoveel onrust zorgt... Dat bedoel ik dus met "oh ja, tradities he". Doorbreek je de traditie van het op hele noten zingen (wat als je naar de kerkgeschiedenis kijkt best logisch is), dan gaan er een hoop mensen helemaal flippen... dat zoiets toch echt niet zou kunnen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
freek schreef:En omwille van 'wat de mensen zullen zeggen' hoop ik dat we in onze gemeente voorlopig maar op hele noten blijven zingen.
Dat lijkt me geen sterk argument. Wat zouden de mensen dan wel kunnen zeggen?

Ik hoorde ds. Golverdingen (GG) eens zeggen: principieel is er niets op tegen om ritmisch te gaan zingen, maar omwille van de rust in de gemeenten moeten we er maar niet aan beginnen.
Daar kun je 't mee eens zijn of niet, maar 't is in elk geval duidelijk.
Nee is inderdaad geen sterk argument. Maar ik bedoelde eigenlijk dus precies wat ds. Golverdingen zegt. Alleen al een voorstel in die richting zou in een rechtse gemeente voor enorm veel ophef zorgen omdat de mensen er van alles van vinden, en denken dat het nu wel snel bergafwaarts zal gaan, en al zulk soort praat. Dus omwille van de rust zal ík er inderdaad niet over piekeren om ritmisch zingen voor te stellen. En, niet-ritmisch zingen, op een normaal tempo kan ook heel erg mooi zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen, probeer on-topic te blijven a.u.b.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie