Het nut

Plaats reactie
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Het nut

Bericht door Jongere »

Beste Afgewezen,

Graag alsnog je reactie naar aanleiding van onze discussie in het gesloten PKN/HHK-topic. Dit is als serieuze vraag bedoeld en niet om eindeloos te zeuren.

Omdat dit geen persoonlijk topic hoeft te worden hoor ik graag van iedereen hoe hij/zij over het nut van de herhaling van argumenten denkt. Zo langzamerhand lijkt het namelijk of deze herhaling van oude discussies de voedingsbron van het forum is. Dat is wel erg negatief gezegd maar bijvoorbeeld in de PKN/HHK-discussie zie ik niets nieuws meer naar voren komen en tòch worden ze gestart. Kunnen jullie je visie geven op deze discussiecirkel? Graag met dit voorbeeld in het achterhoofd (zonder daar inhoudelijk over te gaan kletsen aub). Het nut van herhalingen snap ik namelijk wel, maar bij sommige onderwerpen wordt dus echt niets nieuws meer gezegd. Ik denk dat iedereen wel een voorbeeldonderwerpje weet te verzinnen. Zie hieronder de aanleiding van deze vraag.

Hopend op een (zinvolle) discussie,
grt,
Jongere

Jongere zegt:
Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Afgewezen zegt:
Ik vind niet dat dit mensen in hun waarde laat.
Jongere zegt:
- Dat een discussie is afgezaagd heeft niets met de waarde van mensen te maken.
- Dat mensen deze discussie met even veel vuur opnieuw starten heeft ook niets met hun waarde te maken.

Ik heb duidelijk gezegd dat mensen moeten weten waar ze zelf over discussieren en houd er niet van als me dingen worden verweten over het 'niet in waarde laten van mensen'. Maar een vraag naar het nut van een zoveelste herhaling van zetten die overigens alleen maar voor ruzie zorgt lijkt me niet onredelijk.
Jongere zegt:
Ten derde vind ik het jammer dat een 'bijbelstudie' te braafjes is.
Afgewezen zegt:
Een bijbelstudie is niet braafjes. Wel het doen van zo'n voorstel om daarmee een discussie als nutteloos aan de kaak te stellen.
Jongere zegt:
Je vroeg niet of ik het nutteloze van de discussie aan de kaak wilde stellen, je vroeg een alternatief. In dat verband noemde ik de bijbelstudie.
Afgewezen zegt:
Verder ga ik met déze zinloze discussie niet verder.
Jongere zegt:
Het begint inderdaad wat op nutteloos muggenziften te lijken. Maar de discussie is alleen maar zinloos omdat je van mijn drie punten op slechts twee ingaat, en wel de minst belangrijke. Punt twee was:
Ten tweede hoor ik nog steeds graag het echte nut van deze herhalingen.


Dát is mijn punt. En m.i. is dat punt absoluut niet zinloos. Hooguit off-topic maar ik zie niet veel on-topic reacties. Desnoods wordt dit maar even gesplitst. Dit punt is niet zinloos omdat ik wil weten wat de waarde is van het met elkaar doorpraten over dingen waar al ontzettend vaak over is gepraat. Nieuwe visies zijn altijd interessant en volgens mij zeg ik in mijn leven ook bijzonder vaak dezelfde dingen. Maar waarom gebeurt dit met een PKN/HHK-discussie die alleen maar wrok tegen elkaar oproept. Het is heel lang geleden dat ik het laatste nieuwe argument in deze discussie hoorde. En als ik de naam van dit topic zie, raad wat erin staat, erin kijk en vervolgens mijn vermoeden bevestigd zie - dan lijkt me een vraag naar het nut hiervan niet zinloos.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Beste Jongere,

Omdat je het me zo dringend vraagt, wil ik nog wel een paar dingen zeggen.
Dat een discussie is afgezaagd heeft niets met de waarde van mensen te maken.
- Dat mensen deze discussie met even veel vuur opnieuw starten heeft ook niets met hun waarde te maken.
Als jij stelt dat mensen afgezaagde, overbodige dingen doen, laat je hen daarmee toch niet in hun waarde?
Je vroeg niet of ik het nutteloze van de discussie aan de kaak wilde stellen, je vroeg een alternatief. In dat verband noemde ik de bijbelstudie.
Wellicht had je dit als een retorische vraag op kunnen vatten?
Het begint inderdaad wat op nutteloos muggenziften te lijken. Maar de discussie is alleen maar zinloos omdat je van mijn drie punten op slechts twee ingaat, en wel de minst belangrijke. Punt twee was:
Ten tweede hoor ik nog steeds graag het echte nut van deze herhalingen.

Jouw vraag vatte ik op als een retorische vraag: je ziet het nut niet van deze discussies.
Maar goed, je wilt een reactie. Bij dezen.
Als we op een forum als dít niet onze meningen mogen uiten over dingen die ons dwarszitten in het kerkelijk leven, waar mag het dan nog wel? Alleen op een verjaardagsvisite?
Bovendien zijn er steeds nieuwe mensen bij zo'n discussie betrokken en worden er ook nieuwe elementen ingebracht.
En al was dat niet zo, zo lang problemen niet opgelost zijn, zullen ze een potentieel onderwerp van gesprek blijven. En het nut van zulke gesprekken c.q. discussies is dat je even lucht kunt geven aan je gevoelens en meningen.
Plaats reactie