Alcohol: ja of nee?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23937
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dan ben je wel ver heen, als je met 10 pilsjes op denkt dat je nog helder bent. :mrgreen: Of je moet het over de hele dag verdeeld hebben.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Wat 1, 2 pilsjes.... ?! :shock:

Drink met je maten
bier met vaten

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Hehe. Afhankelijk van het tempo en hoe ik me voel kan het dan best eens oplopen tot een flesje of 10 als het een gezellig en lang feestje is... Maar dan fiets ik daarna ook gewoon zonder probleem naar huis... dan kan ik zelfs nog fietsen met losse handen :D

3x in mijn leven gehad dat ik misselijk werd van teveel alcohol, maar dat is alweer jaren geleden, daar heb ik ook wel van geleerd.
dan ben je DEZE KEER zeker vergeten?!?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

refo schreef:Dan ben je wel ver heen, als je met 10 pilsjes op denkt dat je nog helder bent. :mrgreen: Of je moet het over de hele dag verdeeld hebben.
Ehm.... dat zijn vaak wel van die latertjes.... dus dan gaan er wel 4 uur overheen... soms wel 6 uur :D Tja, dat zijn er 2,5 per uur... 1 in de 25 minuten. En dan ben ik echt nog wel helder na afloop... helder genoeg om zonder handen naar huis te fietsen of een rechte lijn te lopen :D

Maar ja, misschien komt dat ook wel omdat ik vroeger, toen ik nog jong en onbezonnen was, ook wel regelmatig in de kroeg zat en zo en ook wel regelmatig aardig wat dronk. Toen had ik ieder weekend dat soort feestjes en ging ik door de week zelfs wel es naar de kroeg.... allicht heb ik daar wel een goede weerstand aan overgehouden... 10 op een vrijdagavond komt tegenwoordig al niet zovaak meer voor :D

Maar ja, zolang ik er wat vrolijker van wordt en de sfeer er beter van wordt denk ik dat je ook dat niet principieel moet gaan verbieden :) Dacht je dat op de bruiloft in Kana er geen mensen zaten die 10 wijntjes op een dag dronken :D Toch maakte Jezus wijn in overvloed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Weet je, maar dat mag beslist niet PERSOONLIJK door iemand hier worden opgevat!!!!,

toen ik 19 jaar was, werd ik voor 3 1/2 jaar het ziekenhuis in gereden door een klootzak (sorry voor het onreformatorische woord) die met een aardige slok op achter het stuur was gekropen!

Resultaat: na 13 operaties in 8 jaar tijd, heb ik 24 uur per dag stevige pijn in m'n linker been, en kan niet verder meer lopen dan een meter of 5 (10 als ik een héél goede dag heb).

En m'n linkerknie is zo rot als een mispel, en zit geheel los in elkaar en schuift met grote regelmaat van binnen over elkaar heen................

Dus, als ik hoor of lees dat iemand met een stevige slok op nog gaat rijden, zelfs al is het maar op een fiets, dan wordt ik héél erg boos!!!!!!!

Weet, beter: besef tevoren wat de risico's zijn die je loopt om een ander voor de rest van zijn/haar leven ongelukkig te rijden (zo niet erger: als je iemand naar de eeuwigheid rijdt waar hij/zij zich moet verantwoorden voor de Rechterstoel...................en jij? wat zul JIJ aan de Heere zeggen als Hij je hiermee zal confronteren???
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Daar ben ik dus dagelijks getuige van: te zien hoeveel pijn Rens heeft, hij hoeft zich maar één keer te verstappen zoals vanmiddag weer het geval was. HIj moet zich dan overal aan vast houden om maar vooruit te komen, en dat door zo'n dronken automobilist die dacht dat hij met een pilsje op achter het stuur kon.
Mensen wéét wat je doet, neem nooit maar dan ook nooit alcohol als je achter het stuur moet, het kan zoveel onheil verrichten. En zoals Rens al schreef, ëénmaal moet je je voor de Heere verantwoorden, het is de zonde tegen het zesde gebod dat je jezelf of een ander moedwillig in gevaar brengt, lees de cathechismus er maar eens op na.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Eén keer heb ik teveel op, maar nooit meer............ :(

Wat voelde ik me beroerd.........
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Pilsje of een wijntje op zijn tijd. lekkahhhhh
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:Weet je, maar dat mag beslist niet PERSOONLIJK door iemand hier worden opgevat!!!!,

toen ik 19 jaar was, werd ik voor 3 1/2 jaar het ziekenhuis in gereden door een klootzak (sorry voor het onreformatorische woord) die met een aardige slok op achter het stuur was gekropen!

Resultaat: na 13 operaties in 8 jaar tijd, heb ik 24 uur per dag stevige pijn in m'n linker been, en kan niet verder meer lopen dan een meter of 5 (10 als ik een héél goede dag heb).

En m'n linkerknie is zo rot als een mispel, en zit geheel los in elkaar en schuift met grote regelmaat van binnen over elkaar heen................

Dus, als ik hoor of lees dat iemand met een stevige slok op nog gaat rijden, zelfs al is het maar op een fiets, dan wordt ik héél erg boos!!!!!!!

Weet, beter: besef tevoren wat de risico's zijn die je loopt om een ander voor de rest van zijn/haar leven ongelukkig te rijden (zo niet erger: als je iemand naar de eeuwigheid rijdt waar hij/zij zich moet verantwoorden voor de Rechterstoel...................en jij? wat zul JIJ aan de Heere zeggen als Hij je hiermee zal confronteren???
Sorry... en ik ben me er van bewust. Alhoewel ik met een paar biertjes op op de fiets niet gevaarlijk ben... anders zou ik niet gaan fietsen... en autorijden doe ik niet aan... Anywayz, begrijp mij niet verkeerd, ik wil niet het risico nemen iets dergelijks te veroorzaken en doe dat volgens mij ook niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Marnix schreef: Maar ja, zolang ik er wat vrolijker van wordt en de sfeer er beter van wordt denk ik dat je ook dat niet principieel moet gaan verbieden :) Dacht je dat op de bruiloft in Kana er geen mensen zaten die 10 wijntjes op een dag dronken :D Toch maakte Jezus wijn in overvloed.
Wat een zwakte! Alcohol nodig om vrolijker te worden en in de sfeer te komen?
Volgens mij moeten we als christen uitdragen dat we nuchter zijn en in normale omstandigheden al genoeg aan ons zelf hebben.

Er zijn in de refowereld veel jongeren die zich letterlijk kapot zuipen en een probleem zijn! Ik kan al snel ongeveer 10-20 jongeren noemen.
Moet er van de kerk uit niet een duidelijker signaal komen? Als we kijken naar de huidige toestanden kunnen we dan niet beter de alcohol laten staan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

kridje schreef:Moet er van de kerk uit niet een duidelijker signaal komen? Als we kijken naar de huidige toestanden kunnen we dan niet beter de alcohol laten staan?
Ben ik het helemaal mee eens.
En alternatieven bieden voor zuipavonden in keten, e.d.
Ik weet het: we kunnen nooit 100% van de jeugd daar weghouden, maar al is het er maar 1 en al wordt er maar 1 ongeval (zoals Rens vermeld) mee voorkomen, dan is het al winst.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

een wijntje of biertje drinken moet je niet gaan vergelijken met zuipketen. Wijn drinken is niks mis mee:
1 Timotheüs 5:23 Drink niet langer water [alleen], maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden.
6 Geeft sterken drank dengene, die verloren gaat, en wijn dengenen, die bitterlijk bedroefd van ziel zijn;
7 Dat hij drinke, en zijn armoede vergete, en zijner moeite niet meer gedenke.

misbruik of overdaad is niet goed:
Efeziërs 5:18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

We worden vanuit de Bijbel nergens opgeroepen om geheelonthouder te zijn.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Maar ja, misschien komt dat ook wel omdat ik vroeger, toen ik nog jong en onbezonnen was, ook wel regelmatig in de kroeg zat en zo en ook wel regelmatig aardig wat dronk. Toen had ik ieder weekend dat soort feestjes en ging ik door de week zelfs wel es naar de kroeg.... allicht heb ik daar wel een goede weerstand aan overgehouden... 10 op een vrijdagavond komt tegenwoordig al niet zovaak meer voor
Onzin weerstand bouw je niet op door teveel of regelmatig veel drinken, dan zou een doorgewinterde alcoholist helemaal geen probleem hebben en zou het juist aan te raden zijn om maar veel te drinken om veel weerstand op te bouwen. Het is de manier van drinken. Heb ik een goede bodem, drink ik niet te snel en teveel achter elkaar eet ik regelmatig tussen het drinken door enz. Maar dat is juist het verradelijke, omdat ik mij op een juiste manier bezat [want dat is het in feite] denk ik er goed tegen te kunnen en gebeuren er juist ongelukken. Verder lijkt het zo onschuldig met drank op en fietsen, maar besef dat je als fietser net zo goed [misschien dan wel indirect] ongelukken kunt veroorzaken. Er is maar één goede manier en dat is je laten vervoeren.
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Bericht door Hummel »

"Alles met mate", zei de kleermaken en hij sloeg z'n vrouw met de ellemaat.

Het is je reinste flauwe kul om te denken dat je na 1 pilsje per 25 minuten nog 'helder' zou zijn. Alsof je daar een 'weerstand' tegen op kunt bouwen. Vergeet het maar. Het zijn vooral verslaafden die dat beweren. De ontkenningsfase is dan aangebroken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

kridje schreef:
Marnix schreef: Maar ja, zolang ik er wat vrolijker van wordt en de sfeer er beter van wordt denk ik dat je ook dat niet principieel moet gaan verbieden :) Dacht je dat op de bruiloft in Kana er geen mensen zaten die 10 wijntjes op een dag dronken :D Toch maakte Jezus wijn in overvloed.
Wat een zwakte! Alcohol nodig om vrolijker te worden en in de sfeer te komen?
Volgens mij moeten we als christen uitdragen dat we nuchter zijn en in normale omstandigheden al genoeg aan ons zelf hebben.

Er zijn in de refowereld veel jongeren die zich letterlijk kapot zuipen en een probleem zijn! Ik kan al snel ongeveer 10-20 jongeren noemen.
Moet er van de kerk uit niet een duidelijker signaal komen? Als we kijken naar de huidige toestanden kunnen we dan niet beter de alcohol laten staan?
Omdat er velen zijn die er totaal verkeerd mee omgaan moet je nog niet een signaal willen geven door het helemaal na te laten. In beide gevallen ga je er dan volgens mij niet mee om zoals het bedoeld is. En ach, zwakte? De wijn die het hart verheugt.... (niet dat ik zonder alcohol niet gezellig ben hoor :P) Alcohol moet geen "moeten" of "noodzakelijkheid" worden, daarin heb je gelijk... maar het blijft voor mij een "mogen" waar ik regelmatig dankbaar gebruik van maak.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie