Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk wel degelijk dat het voor veel vervreemding zou zorgen als de dobbelsteen bij een spelletje verboden wordt. Ik vind het ook niet onlogisch, gezien andere dingen die gebeuren. Wel een wat snellere ontwikkeling dan ik zelf had verwacht, maar dat was met deze zomer ook het geval. Zoiets staat bovendien zelden op zichzelf.

Dat is dus een verschil in inschatting. Waarbij ik onmiddellijk toegeef dat ik ook geen idee heb of dat speelt.

Aan een synode heb ik voor dit concrete punt bij mijn weten niet gedacht. Ik heb gezegd dat ik bestuurlijk ingrijpen verwacht (dus nog vóórdat de synode constateert dat het beleid geen draagvlak heeft). Dit onder de wetenschap dat de synode een einduitkomst die ertoe leidt dat grote delen van de gemeenten niet meer zouden deelnemen, erg zou betreuren.

Maar goed, ik had dat helderder in extra stappen uiteen kunnen zetten. Bij dezen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Hoe zien wij jou?
Als deelnemer en reisleider van een Koers-vakantie vragen wij van jou:

Je houdt je aan wat God in Zijn Woord, de Bijbel, zegt;
Je laat in woorden en daden zien dat jij je leven wilt richten naar Gods Woord, de Bijbel, zoals de Heere Jezus Die Zelf samengevat heeft in: ‘God liefhebben boven alles en mijn naaste als mijzelf’;
Je toont het gedrag en houdt je aan de afspraken zoals onderstaand beschreven die voor een Koers-vakantie gelden.

Wat betekent dat?
Als deelnemer en reisleider van een Koers-vakantie laat je het volgende gedrag zien:

Je gebruikt Gods Naam met eerbied en respect (richting anderen) in je woorden.
Je houdt rekening met de grenzen die God ons in Zijn Woord aangeeft. Maar ook met eigen grenzen en grenzen die andere deelnemers en de reisleiders aangeven.
Je geeft richting anderen aan waar jouw grenzen liggen. Wanneer nodig vraag je de reisleiders hierin om hulp en advies.
Je bent positief betrokken bij Bijbelstudies, dagsluitingen, Stille Tijd momenten, kerkdiensten en andere bezinnende momenten.
Je levert een actieve en positieve bijdrage aan het slagen van de vakantie.
Je accepteert en respecteert anderen ongeacht wie hij of zij is. Je gaat positief met de ander om en je zet je in om negeren, discrimineren, kwetsen, pesten, uitlachen, roddelen, bedreigen, vechten, geweld en machtsmisbruik te voorkomen.
Je neemt en houdt genoeg gezonde afstand van de ander. Zijn of haar lichaam en zijn of haar eigendommen behoren hem of haar toe. Je laat dit zien in je aandacht voor de ander, in woorden, in aanrakingen en met het stellen van vragen. Daarom kom je bijvoorbeeld ook niet in een slaapvertrek van reisgenoten van het andere geslacht of maak je ongevraagd foto’s van reisgenoten in badkleding.
Als deelnemer en reisleider van een Koers-vakantie ga je akkoord met de volgende afspraken:

Als je jonger dan 18 jaar bent, rook of vape je tijdens de vakantie niet. Boven de 18 jaar wordt roken en vapen sterk ontmoedigd, voor jouw gezondheid en omdat jouw roken en vapen als ongewenst door niet rokende of vapende reisgenoten wordt ervaren.
Er wordt geen alcohol gedronken op de vakanties tot en met de leeftijdscategorie 15-18 jaar. Bij deelname aan een vakantie vanaf de leeftijdscategorie 17-23 jaar worden maximaal twee consumpties alcoholhoudende drank per dag geschonken. Dit wordt alleen publiek in groepsverband gedaan en met toestemming van de reisleiding. Voor de 17-jarigen alleen indien wettelijk toegestaan in het vakantieland en met toestemming van ouders.
Er worden geen energie- of pepmiddelen gegeten of gedronken. Geen enkele vorm van drugs is toegestaan!
Overmatig gebruik van telefoon schaadt de groepssfeer en jou als persoon. Net als het zonder overleg afspelen van muziek of je afzonderen met oordopjes in. Daarom wordt de telefoon door jou alleen functioneel gebruikt en muziek alleen in overleg met de reisleiding afgespeeld. Tijdens sociale momenten gebruik je minimaal je telefoon. Tijdens bezinnende momenten en ‘s nachts wordt er geen gebruik van gemaakt. Ook maak je niet verkeerd gebruik van een open internetverbinding.
Zowel mannen als vrouwen, jongens als meisjes, dragen geen aanstootgevende kleding. Het bovenlichaam en schouders zijn bedekt. Broeken, rokken en jurken zijn tot de knieën bedekt. Als meisje of vrouw wordt een rok of jurk gedragen. Bij sportieve activiteiten zoals mountainbiken en zwemmen draag je bijpassende, nette sport- of badkleding. Bij zwemactiviteiten is de richtlijn dat de meisjes en vrouwen een badpak of tankini dragen en de jongens en mannen een short. Na de activiteit kleed je je direct weer om in je gewone kleding.
Je geeft jezelf en anderen voldoende nachtrust en houdt je daarbij aan de slaaptijden die de reisleiding stelt. Een hele nacht wakker blijven is er daarom niet bij. Zeker voor de zaterdagavond geldt het belang van genoeg slaap, om op zondag fit te zijn voor de dag van de Heere.
Tijdens een Koers-vakantie neem je geen speelkaarten mee. Daarnaast zijn spellen waarin spelers uitdrukkelijk worden aangezet om de geboden van de Heere te overtreden niet toegestaan. Bijvoorbeeld Weerwolven. Onder speelkaarten verstaan we de traditionele kaarten (harten, schoppen, etc.) omdat deze speelkaarten centraal gebruikt worden voor gokspellen. We willen deze schijn des kwaads vermijden. Daarnaast zijn er deelnemers en reisleiders die principiële bezwaren hebben tegen het gebruik van speelkaarten vanwege wereldgelijkvormigheid. De reisleiding is bevoegd om spellen toe te staan of te weigeren.
Je houdt je aan de door de reisleiding gestelde regels en aan de (huis)regels die op de vakantielocatie gelden. Als christenen voelen we ons verantwoordelijk voor het netjes houden en achterlaten van accommodaties en eigendommen van een ander. Ontstaat er toch schade dan handelen we dat voor vertrek netjes af met de eigenaar. Uitgangspunt is dat deze regels gecommuniceerd worden en eerlijk en proportioneel zijn.
Je aanvaardt dat de reisleiding passende sancties op mag leggen als jij je niet aan de regels houdt. In het uiterste geval, na overleg met de SOS-dienst, en zeker bij overtreding van de omgangsregels betreffende alcohol, drugs en overschrijding van grenzen op seksueel gebied word je op eigen kosten naar huis gestuurd.
Kijk als je dit ook leest. Is allemaal best mooi, en zitten goede dingen in.. Er wordt dus heel veel verwacht uiterlijk. Maar het is ook wel beetje typerend.. Want je leest nergens dat men verwacht dat je leeft van Jezus Christus. Volgens mij zou het daarmee moeten beginnen, en daarna kunnen we het gaan hebben over de invulling.
DDD

Bericht door DDD »

Maar vind je dan dat ongelovige jongeren niet mee zouden mogen gaan, als ze binnen Gods koninkrijk opgroeien?
De Rijssenaar

DDD schreef: 02 sep 2026, 12:06 Maar vind je dan dat ongelovige jongeren niet mee zouden mogen gaan, als ze binnen Gods koninkrijk opgroeien?
Jawel. Maar het gaat meer om de verwachting .. Wat ze hier allemaal opgeschreven hebben is natuurlijk wat je veel hoort en ziet. Tis veel: je moet zo en zo leven. Maar je voelt weinig dat verwacht dat je ook echt gelooft in Jezus en hem aanneem. Dat hoor je nooit, maar wel veel over uiterlijke dingen.. volgens mij draaien ze het dan om.. Je hebt ook dat verhaal over de wijze en dwaze bouwer. Het werk van de wijze bouwer was gebouwd op Jezus Christus. En een dwaze bouwt zonder dat fundament. En dat zie je nu juist zo weinig. Iedereen is super druk met de letters en komma’s in zangbundels, in wel of geen dobbel stenen gebruiken. maar dan doen ze dat vaak zonder geloof in Jezus. Dus dat lijkt me niet goed

En daarbij geloof ik echt niet dat God zich druk maakt om dobbelstenen, weerwolven en kaartspelletjes. Kan me er weinig bij voorstellen.
HHR

Bericht door HHR »

Toch logisch dat je regels opstelt?
Je gaat met een stel stuiterende jongeren op pad. Kaders geven dan duidelijkheid. Lijkt me juist heel zinvol dat men vooraf weet waar men aan toe is.

Je kunt ook overal kritiek op hebben.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

HHR schreef: 02 sep 2026, 12:20 Toch logisch dat je regels opstelt?
Je gaat met een stel stuiterende jongeren op pad. Kaders geven dan duidelijkheid. Lijkt me juist heel zinvol dat men vooraf weet waar men aan toe is.

Precies. Paulus schrijft aan het eind van zijn brieven ook heel concrete vermaningen. Smytegelt zegt ergens: "Er is vorm zonder wezen, maar er is geen wezen zonder vorm." Het wezen is een zaak tussen God en de ziel, de vorm ziet er heel concreet uit en geldt voor alle betrokkenen.
De Rijssenaar

Waarom is dat logisch?

Laat eens een hand vol stuiterballen los in een kleine slaapkamer, dan zie je dat ze juist veel harder en vaker stuiteren dan dat je ze in een grote ruimte los laat. Grote stuiterballen stuiteren dan veel langer door en kleine stuiterballen veel sneller en heftiger… Ik ben dan een van die stuiterballen.. Dus als leidinggevende wordt je dan gek van al die stuiterballen..

Je kunt dat veel slimmer aanpakken en dat is zorgen dat de stuiterballen vanuit zichzelf minder stuiteren. Maar dan moet de stuiterbal dus wel zelf veranderen. Volgens mij moet daar focus meer op liggen
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 12:37

Waarom is dat logisch?

Laat eens een hand vol stuiterballen los in een kleine slaapkamer, dan zie je dat ze juist veel harder en vaker stuiteren dan dat je ze in een grote ruimte los laat. Grote stuiterballen stuiteren dan veel langer door en kleine stuiterballen veel sneller en heftiger… Ik ben dan een van die stuiterballen.. Dus als leidinggevende wordt je dan gek van al die stuiterballen..

Je kunt dat veel slimmer aanpakken en dat is zorgen dat de stuiterballen vanuit zichzelf minder stuiteren. Maar dan moet de stuiterbal dus wel zelf veranderen. Volgens mij moet daar focus meer op liggen
Ik snap je wel Rijssenaar, maar als ik de homepage van de Koerskampen lees, dan heb ik er echt wel vertrouwen in (bijv. : Met Koers geniet je van een gezellige groep, een mooie bestemming en wordt actief samen met andere jongeren de Bijbel geopend. Even rust, bezinning en ontspanning, los van de dagelijkse drukte. Dát is nog eens een vakantie met meerwaarde! Op vakantie met een geopende Bijbel
De Rijssenaar

Gerardus2 schreef: 02 sep 2026, 12:40
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 12:37

Waarom is dat logisch?

Ik snap je wel Rijssenaar, maar als ik de homepage van de Koerskampen lees, dan heb ik er echt wel vertrouwen in (bijv. : Met Koers geniet je van een gezellige groep, een mooie bestemming en wordt actief samen met andere jongeren de Bijbel geopend. Even rust, bezinning en ontspanning, los van de dagelijkse drukte. Dát is nog eens een vakantie met meerwaarde! Op vakantie met een geopende Bijbel
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in.. Alleen verschilt het denk ook wel weer wat er dan uitlegd wordt. Je kunt met die geopende bijbel het vooral over de ruimtes hebben waarin de stuiterballen moeten zijn. Is de ruimte nu 1 meter, of 2 meter? Of 2,1 meter of 2,2 meter? Hier kun je uren mee vullen: Daar heel veel discussie over voeren en gesprekken aan wijden. Maar je kunt ook aandacht hebben voor het inwendig veranderen van de stuiterballen.. Dat mis je nu toch wel veel is mijn ervaring.. Maar ik reageer natuurlijk vanuit mijn ervaringen..
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 12:02
(...) lijst met regels (...)
Kijk als je dit ook leest. Is allemaal best mooi, en zitten goede dingen in.. Er wordt dus heel veel verwacht uiterlijk. (...)
Is dat werkelijk zo? Ik zie zelf vooral namelijk vooral een overzichtelijke verwachting van goede manieren, nette omgangsvormen en basisfatsoen. Als iemand dat niet in zich heeft, weet die persoon van tevoren dat deelname geen zin heeft. Dat lijkt mij juist prettig duidelijk.

Verderop zeg je:
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 12:52 (...) Maar je kunt ook aandacht hebben voor het inwendig veranderen van de stuiterballen.. Dat mis je nu toch wel veel is mijn ervaring.. Maar ik reageer natuurlijk vanuit mijn ervaringen..
Dat vind ik een heel interessante invalshoek, zeker als je er blijbkaar ervaring mee hebt, want dat kan heel waardevolle input opleveren.
Hoe zou jij dat daarom concreet voor je zien; met andere woorden, hoe zou jij een stuiterbal inwendig veranderen?
De Rijssenaar

Edelweiss schreef: 02 sep 2026, 13:27
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 12:02
(...) lijst met regels (...)
Kijk als je dit ook leest. Is allemaal best mooi, en zitten goede dingen in.. Er wordt dus heel veel verwacht uiterlijk. (...)
Is dat werkelijk zo? Ik zie zelf vooral namelijk vooral een overzichtelijke verwachting van goede manieren, nette omgangsvormen en basisfatsoen. Als iemand dat niet in zich heeft, weet die persoon van tevoren dat deelname geen zin heeft. Dat lijkt mij juist prettig duidelijk.
Je veel dingen zijn inderdaad gewoon fatsoen, niets miss mee inderdaad. Maar het gaat vaak ook wel verder dan fatsoen.. Kijk maar "Het bovenlichaam en schouders zijn bedekt. Broeken, rokken en jurken zijn tot de knieën bedekt. Als meisje of vrouw wordt een rok of jurk gedragen. Bij sportieve activiteiten zoals mountainbiken en zwemmen draag je bijpassende, nette sport- of badkleding. Bij zwemactiviteiten is de richtlijn dat de meisjes en vrouwen een badpak of tankini dragen en de jongens en mannen een short" en "Tijdens een Koers-vakantie neem je geen speelkaarten mee. Daarnaast zijn spellen waarin spelers uitdrukkelijk worden aangezet om de geboden van de Heere te overtreden niet toegestaan. Bijvoorbeeld Weerwolven. Onder speelkaarten verstaan we de traditionele kaarten (harten, schoppen, etc.) omdat deze speelkaarten centraal gebruikt worden voor gokspellen. We willen deze schijn des kwaads vermijden. Daarnaast zijn er deelnemers en reisleiders die principiële bezwaren hebben tegen het gebruik van speelkaarten vanwege wereldgelijkvormigheid. De reisleiding is bevoegd om spellen toe te staan of te weigeren". Dat zijn wel dingen die verder gaan dan wat fatsoenlijk is. Dit is echt streng en kom je in praktijk eigenlijk nooit tegen..
Edelweiss schreef: 02 sep 2026, 13:27 Verderop zeg je:
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 12:52 (...) Maar je kunt ook aandacht hebben voor het inwendig veranderen van de stuiterballen.. Dat mis je nu toch wel veel is mijn ervaring.. Maar ik reageer natuurlijk vanuit mijn ervaringen..
Dat vind ik een heel interessante invalshoek, zeker als je er blijbkaar ervaring mee hebt, want dat kan heel waardevolle input opleveren.
Hoe zou jij dat daarom concreet voor je zien; met andere woorden, hoe zou jij een stuiterbal inwendig veranderen?
Dat kan ik natuurlijk niet.. Maar dat kan alleen door Jezus te preken.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 14:51 Je veel dingen zijn inderdaad gewoon fatsoen, niets miss mee inderdaad. Maar het gaat vaak ook wel verder dan fatsoen.. Kijk maar "Het bovenlichaam en schouders zijn bedekt. Broeken, rokken en jurken zijn tot de knieën bedekt. Als meisje of vrouw wordt een rok of jurk gedragen. Bij sportieve activiteiten zoals mountainbiken en zwemmen draag je bijpassende, nette sport- of badkleding. Bij zwemactiviteiten is de richtlijn dat de meisjes en vrouwen een badpak of tankini dragen en de jongens en mannen een short"
Als je een groep christelijke jongelui, dus jongens en meiden, bij elkaar brengt voor een week of twee, in een ontspannen sfeer op een niet-alledaagse locatie, dan kan ik me juist heel goed voorstellen dat er gevraagd wordt om fatsoenlijke bedekking om ongewenste situaties te voorkomen. Ik ken (te)veel voorbeelden waarbij refojongeren eens even helemaal los gingen omdat ze onder het oog van pa en ma weg waren: een schoolkamp van de middelbare school, waarbij drie meiden zwanger terugkwamen; een georganiseerde reis waarbij de ouders van een jongeman geinformeerd moesten worden omdat hij in het ziekenhuis belandde met een overdosis drank; een klacht over seksueel wangedrag omdat een paar jongens niet zo goed om konden gaan met meisjes in bikini; etc..
Als leiding heb je heel wat verantwoordelijkheid op je -bedekte- schouders, en hoewel natuurlijk niet àlles te voorkomen is, en de jongeren zelf (!!!) ook verantwoordelijkheid dragen, is er op voorhand al wel heel wat aan te sturen en te voorkomen met heldere regels. Het lijkt wellicht oppervlakkig, maar het uiterlijk lijkt me een reflectie van het innerlijk.

De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 14:51en "Tijdens een Koers-vakantie neem je geen speelkaarten mee. Daarnaast zijn spellen waarin spelers uitdrukkelijk worden aangezet om de geboden van de Heere te overtreden niet toegestaan. Bijvoorbeeld Weerwolven. Onder speelkaarten verstaan we de traditionele kaarten (harten, schoppen, etc.) omdat deze speelkaarten centraal gebruikt worden voor gokspellen. We willen deze schijn des kwaads vermijden. Daarnaast zijn er deelnemers en reisleiders die principiële bezwaren hebben tegen het gebruik van speelkaarten vanwege wereldgelijkvormigheid. De reisleiding is bevoegd om spellen toe te staan of te weigeren". Dat zijn wel dingen die verder gaan dan wat fatsoenlijk is. Dit is echt streng en kom je in praktijk eigenlijk nooit tegen..
Grappig, ik ken dan echt een heel andere praktijk :)
Ik geef onmiddellijk toe dat ik bv. Weervolven helemaal niet ken (maar ik ben heel slecht in spellen en heb er nooit interesse in gehad, dat verklaart wellicht), maar ik vind passend dat men de schijn des kwaads vermijden wil. En, als er inderdaad deelnemers zijn die bezwaren hebben tegen het gebruik van speelkaarten, is het m.i. wel degelijk fatsoenlijk om die personen dan niet te ergeren.

De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 14:51
Zeker, maar dan blijft er nog altijd de praktijk met een groep jongelui die wellicht andere plannen en aandrangen heeft.
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 02 sep 2026, 10:03
DDD schreef: 02 sep 2026, 09:56
HHR schreef: 02 sep 2026, 09:37 De nieuwe bundel verbaasde me ook.
Al denk ik dat het vanuit JBGG voornamelijk zoeken is naar binding met alle gemeenten.
Meeste gemeenten zingen al breder dan oude bundel.
Aantal gemeenten ter rechterzijde gebruikte niets en worden nu voorzien van een aangepaste bundel.
Je ziet op koersvakanties ook verschuivingen in regels om de gemeenten ter rechterzijde helemaal mee te krijgen.
Daar zal alleen deze bundel gezongen mogen worden. Recent zijn de regels over de te spelen spellen aangescherpt. Geen dobbelstenen bv.
Dat was in mijn jeugd ondenkbaar.
Aha. Maar dat laatste zal mogelijk bestuurlijk weer worden gecorrigeerd. Want als het midden van de GG niet meer deelneemt aan Koersvakanties dan zal dat erg tegen het zere been van de synode zijn en voor de leidinggevenden moet het uitleggen van regels wel werkbaar blijven.

Maar goed: er is dus alle reden om niet blij te zijn met de nieuwe directeur.
Je want als is weer eens lachwekkend. De deelnemers en staf zijn breder dan de GG en veel deelnemers uit midden van de GG en link in/van de GG hebben weer een mooi kamp gehad.

Maar goed: check eerst of iets klopt voor je een conclusie trekt.
Ik moet ook wel lachen om het blikveld van DDD.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
De Rijssenaar

Edelweiss schreef: 02 sep 2026, 15:32
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 14:51 Je veel dingen zijn inderdaad gewoon fatsoen, niets miss mee inderdaad. Maar het gaat vaak ook wel verder dan fatsoen.. Kijk maar "Het bovenlichaam en schouders zijn bedekt. Broeken, rokken en jurken zijn tot de knieën bedekt. Als meisje of vrouw wordt een rok of jurk gedragen. Bij sportieve activiteiten zoals mountainbiken en zwemmen draag je bijpassende, nette sport- of badkleding. Bij zwemactiviteiten is de richtlijn dat de meisjes en vrouwen een badpak of tankini dragen en de jongens en mannen een short"
Als je een groep christelijke jongelui, dus jongens en meiden, bij elkaar brengt voor een week of twee, in een ontspannen sfeer op een niet-alledaagse locatie, dan kan ik me juist heel goed voorstellen dat er gevraagd wordt om fatsoenlijke bedekking om ongewenste situaties te voorkomen. Ik ken (te)veel voorbeelden waarbij refojongeren eens even helemaal los gingen omdat ze onder het oog van pa en ma weg waren: een schoolkamp van de middelbare school, waarbij drie meiden zwanger terugkwamen; een georganiseerde reis waarbij de ouders van een jongeman geinformeerd moesten worden omdat hij in het ziekenhuis belandde met een overdosis drank; een klacht over seksueel wangedrag omdat een paar jongens niet zo goed om konden gaan met meisjes in bikini; etc..
Als leiding heb je heel wat verantwoordelijkheid op je -bedekte- schouders, en hoewel natuurlijk niet àlles te voorkomen is, en de jongeren zelf (!!!) ook verantwoordelijkheid dragen, is er op voorhand al wel heel wat aan te sturen en te voorkomen met heldere regels. Het lijkt wellicht oppervlakkig, maar het uiterlijk lijkt me een reflectie van het innerlijk.
Dat is natuurlijk allemaal triest.. Maar denk je dat dit voorkomen gaat worden met zulke regels? Ene kant is duidelijkheid belangrijk, maar aan andere kant kan het juist ook een tegenreactie oproepen. Over het algemeen is het gewoon leuk om er juist tegen in te gaan als er zo betuttelend gedaan wordt. Je ziet ook vaak dat dit juist stoer is en dat mensen die er tegen ingaan ook de belangrijkste/leukste van de groep zijn.. Dat zie je ook terug op scholen. Als een docent direct met allemaal regels komt, roept dat bij meeste mensen toch wat irritatie op en gaan mensen juist er tegen in. Je wilt ook gewoon serieus behandeld worden en niet als een klein kind.

De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 14:51en "Tijdens een Koers-vakantie neem je geen speelkaarten mee. Daarnaast zijn spellen waarin spelers uitdrukkelijk worden aangezet om de geboden van de Heere te overtreden niet toegestaan. Bijvoorbeeld Weerwolven. Onder speelkaarten verstaan we de traditionele kaarten (harten, schoppen, etc.) omdat deze speelkaarten centraal gebruikt worden voor gokspellen. We willen deze schijn des kwaads vermijden. Daarnaast zijn er deelnemers en reisleiders die principiële bezwaren hebben tegen het gebruik van speelkaarten vanwege wereldgelijkvormigheid. De reisleiding is bevoegd om spellen toe te staan of te weigeren". Dat zijn wel dingen die verder gaan dan wat fatsoenlijk is. Dit is echt streng en kom je in praktijk eigenlijk nooit tegen..
Grappig, ik ken dan echt een heel andere praktijk :)
Ik geef onmiddellijk toe dat ik bv. Weervolven helemaal niet ken (maar ik ben heel slecht in spellen en heb er nooit interesse in gehad, dat verklaart wellicht), maar ik vind passend dat men de schijn des kwaads vermijden wil. En, als er inderdaad deelnemers zijn die bezwaren hebben tegen het gebruik van speelkaarten, is het m.i. wel degelijk fatsoenlijk om die personen dan niet te ergeren.
Ja, zit ook wel wat in.
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2026, 14:51
Zeker, maar dan blijft er nog altijd de praktijk met een groep jongelui die wellicht andere plannen en aandrangen heeft.
Precies. Maar ik geloof dat het evangelie van Jezus sterker is dan de doelen van deze jonge mensen. Het punt wat ik gewoon wil maken is dat je ziet dat er heeeeel veeeel energie in zulke dingen gestopt wordt, maar dat je over persoonlijk geloof in Jezus enz niets merkt. De gesprekken en discussies gaan dan alleen maar over wat wel of niet kan. En het erge is dat de mensen die deze gesprekken en discussies vaak heel belangrijk vinden vaak ook aangeven nog onbekeerd te zijn en Jezus nog niet kennen. Dat staat dan heel ver van hun bed...

Het is een beetje vergelijkbaar als een BWM producent heel veel energie zou stoppen in de auto (de lichten, het stuur, de sensoren, de stoelen) maar de motor van de auto vergeet. Dan kan die auto nog zo perfect zijn gebouwd, maar zonder motor kom je nergens. Dan heb ik toch liever een Dacia Duster met motor, dan een BMW M5 zonder motor.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

En wat zou je nu willen dat Koersvakanties doet?
Plaats reactie