Hoe ben jij in jouw huidige kerkverband terechtgekomen?

Arja
Contacteer:

Hoe ben jij in jouw huidige kerkverband terechtgekomen?

Bericht door Arja »

Op Puritan Board loopt een vrij recente draad waarin mensen hun confessionele/kerkelijke reis vertellen: waarom Presbyterian, Reformed Baptist, enz. Dat levert veel persoonlijke verhalen op zonder meteen ruzie.

Vandaar mijn vraag (zie topic titel)
RIS

Re: Hoe ben jij in jouw huidige kerkverband terechtgekomen?

Bericht door RIS »

Ik ben nu lid van een Vrije Oud Gereformeerde Gemeente. Jarenlang ben ik niet meer naar de kerk geweest en had ik me er eigenlijk helemaal voor afgesloten. Mijn vader nodigde me uit voor zijn afscheidsdienst als ouderling. Uit beleefdheid ben ik gegaan. Daarna kon ik de drang niet meer weerstaan en ben ik steeds wat vaker met hem meegegaan. Afgelopen mei heb ik belijdenis gedaan.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Wat mooi @RIS.
En moedgevend voor mij als moeder, dat zoiets ook nog kan gebeuren
RIS

Bericht door RIS »

Arja schreef:Wat mooi @RIS.
En moedgevend voor mij als moeder, dat zoiets ook nog kan gebeuren
Het is ook echt iets waar ik zelf alleen maar verwonderd over kan zijn. Wat voor een mens onmogelijk is/lijkt, is het voor God niet. Een cliché misschien, maar wel waar.

Ik denk aan u. Afbeelding
Bruna

Bericht door Bruna »

Ik ben lid van de GGiN. In deze gemeente ben ik ook gedoopt en opgegroeid.
We zijn getrouwd in de GG.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Ik kerk in een kleine christengemeente, buiten de reformatorische traditie.
Na de scheuring van mijn vorige gemeente ben ik bijna twee jaar nergens lid geweest.
Nu hoor ik weer ergens bij, en dat vind ik heel fijn.
helma

Bericht door helma »

Mijn echtgenoot is gedoopt in de GG.
Daarna is hij met zijn ouders geëmigreerd en lid geworden van de NG-Kerk in Zuid-Afrika
Bij terugkeer werden ze CGK.
Vervolgens emigreerden ze weer en werden ze weer lid bij de NG-Kerk.
Toen ze daarna terugkeerden werden ze weer GG.
Zelf ben ik in de GG geboren en getogen.
We leerden elkaar op de JV kennen.
We zijn in de GG getrouwd.
Vanaf 2007 zijn we lid in de CGK.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben geboren binnen de GG.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Geboren en getogen hervormd(gb).
Mijn moeder is van huis uit ook hervormd.
Mijn vader komt uit een kerkelijk gebroken gezin. Oma was oud ger. En opa hervormd.
De zonen zijn hun vader gevolgd en de dochters hun moeder.
Mijn ouders leerde elkaar kennen op de jv van de kerk en nu al 55 jaar getrouwd.
En ook al hebben we regelmatig veel moeite met de moderne dingen/veranderingen in de hervormde kerk ik zou er niet aan moeten denken om te veranderen van kerkverband. Ook in 2004 geen enkele twijfel gehad om te blijven waar we waren.
En ja op dit moment voel ik me niet thuis bij één van onze predikanten en ga dus ook niet bij hem naar de kerk.(ben niet de enige) Dat doet veel pijn want ik hou van de gemeente waar ik al mijn hele leven kerk, waar ik ben gedoopt, opgegroeid en belijdenis deed.
Zie dan ook op tegen het afscheid van onze andere predikant, want wat komt er dan.
Voor de rest wil ik er niet meer over zeggen. :ouin
En al ga ik liever naar de kerk dankbaar voor de mogelijkheid om ook thuis te kijken naar predikanten waar ik nog wel de prediking hoor die voor mij(en hopelijk ook voor andere) tot zegen is.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Job

Bericht door Job »

Ook geboren en getogen in de gergem. Altijd genegen om over kerkmuren heen te zien maar tegelijk "hondstrouw" aan de plaats die ik mocht krijgen en waar de Heere me veel gegeven heeft. Dat trouw zijn aan de eigen kerk heb ik van huis uit meegekregen en dat ervaar als ik een grote zegen.

Naast fijne zaken ook wel kerkpijn en spanningen ontvangen (ik zou bijna zeggen: wie krijgt daar niet mee te maken vroeg of laat in dit Mesech?), maar altijd om af te leren zien van mensen en van mezelf en meer (alles) van Hem te leren verwachten - zo heb ik het ervaren. Ik kan niet anders dan verwonderd terugzien.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Gedoopt in de Gereformeerde gemeente in Nederland te Gouda, Stationsplein.

Twee jaar later kwam daar ds. Van den Berg.

Drie jaar na zijn komst kwam er een scheuring. Wij bleven aan het Stationsplein kerken en werden Gereformeerde gemeente in Nederland buiten verband.

In 1996 belijdenis gedaan bij ds. Van den Berg.

Rond 2001 lid geworden in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland omdat ik daar al een aantal jaren woonde maar nog wel regelmatig het weekend thuis was. Leuk detail: ik moest opnieuw belijdenis doen maar wilde dat niet. Ds. den Boer, destijds predikant aldaar, wilde me 'zo wel overnemen' omdat er volgens hem geen verschil was in de leer in Gouda en Dirksland. Dat was ik wel met hem eens. In de kerkbode stond zelfs dat ik met attestatie overgekomen was. Dat kan kerkrechtelijk niet, eigenlijk. Nu zou ik over dat belijdenis opnieuw doen minder moeilijk doen maar toen vond ik het ingewikkeld.

Na nog 2 jaar lid geweest te zijn van de GG Ouddorp in 2005 weer lid in Dirksland tot nu toe. Daar getrouwd en onze kinderen zijn daar gedoopt.
nicob

Bericht door nicob »

Geboren en getogen hervormd (G.B.).
Grootouders ook hervormd, maar mijn oma van moederszijde (die ik zelf overigens nooit gekend heb, zij was overleden voor ik werd geboren) kwam naar ik weet uit een gezin waar de vader lid was van de Ger.Gem. en de moeder hervormd. De zoons gingen mee naar de Ger.Gem. en de dochters naar de hervormde kerk...
huisman

Bericht door huisman »

Geboren en gedoopt in de GKv met ouders,grootouders, ooms en tantes die allemaal lid waren van de GKv in verschillende plaatsen. Toen de scheuring kwam (1967) werden mijn ouders CGK. Ik was een peutertje en weet van de GKv tijd bijna niets meer.
Binnen de CGK verschoven van links via midden naar rechts waar wij ons al tientallen jaren thuisvoelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik ben aan alle kanten tot minimaal 6 generaties terug hervormd, en mijn vaderszijde tot voor 1800 gedoopt hervorm of zoals dat toen heette de Nederduits Gereformeerde kerk.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

aggieoudje schreef: 19 aug 2026, 22:29<> Voor de rest wil ik er niet meer over zeggen. :ouin <>
Door de lengte even als quote ingekort. Wat een moeilijke weg ga je, dat lijkt mij niet eenvoudig. Een gemeente en de prediking is in goede zin een deel van je leven, van je hart, van je 'zijn'. Sterkte!
Plaats reactie