Zit hier nog een beetje over na te denken, "recht hebben" om door Hem gezaligd te worden.Wim Anker schreef: ↑19 aug 2026, 18:33@Dia kan voorzichzelf spreken, maar ik denk dat hij OOK het met twee woorden spreken mist en daarop aanslaat.Ad Anker schreef: ↑19 aug 2026, 17:48Wat een prachtige post! Dank broeder.Wim Anker schreef: ↑19 aug 2026, 15:40 Dat is - denk ik - ook het punt waar @Dia op doelt -. En ik ga erin mee. Mijn broeder citeerde uit " Het merg van het Evangelie" (als ik me goed herinner). Fisher begint te vertellen waarom het rechtvaardig is dat ons allerhande ellende overkomt. Hoofdstukken lang gaat het erover. Want God zou onrechtvaardig zijn als hij zijn schepping zo zou behandelen als er - vanuit de mens - geen aanleiding voor was. Dat punt moet eerst glashelder zijn.
Idem doet Boston en vele anderen wier boeken - misschien nog welwillend - vaak met nauwelijks verholen wrevel worden aangehoord.
Twee vragen: wat bedoel je met het eerste stukje waar je 'in mee gaat'? Wil je dat verduidelijken?
Eens.Ad Anker schreef: Fisher en Boston worden hier genoemd. De afsnijding van al het onze kan niet diep genoeg zijn. Maar juist deze mannen kunnen Christus in al Zijn heerlijkheid zo machtig en scherp aanprijzen.
Ook eens. Maar ik zie wel! op dit forum dat het eerste woord soort "overbodig" wordt gemaakt en dat alleen het tweede woord de alleen heerschappij krijgt. En ik kan inderdaad helemaal niets met stukken waarin de heerlijkheid van Christus wordt aangeprezen terwijl niet duidelijk wordt gemaakt waarom het "genade" is. Als in de auto een krasje zit dan roepen we de dader - of de verzekering - ter verantwoording, want we hebben recht! op compensatie. Daarvoor betalen we premie en hebben we wetten geregeld. Zo lijkt de het in de godsdienst ook tegenwoordig. Het lijkt wel of het "recht om tot Christus te komen" wordt vertaalt alsof we "recht hebben" om door Hem gezaligd te worden.Ad Anker schreef:Ik mis dat zo in veel GG preken. En dát is mijn punt. Ik wil dat graag aanvullen. Met twee woorden spreken. Conform onze belijdenis.
Weet niet zeker of je recht doet aan de standpunten van de ander. Zou iemand werkelijk menen recht te hebben op de zaligheid? ( ach ze zullen er vast zijn).
Omdat de "benadering" anders is, betekent nog niet dat iemand meent recht te hebben.
Zou het kunnen dat er meer gekeken en geleund wordt op de beloften die God Zelf geeft? Geloof in de Heere Jezus en u zal zalig worden..
Een tekst bijvoorbeeld als: wie tot Hem naderen moet geloven dat Hij is en een Beloner is van diegene die Hem zoeken.
Terecht als je stelt dat het vanuit ons geen recht is alsof we iets verdiend zouden hebben, toch zou ik niet te snel zeggen dat er geen recht is omdat we namelijk zelf ook niets hoeven te verdienen. Onze Heere Jezus heeft dat recht namelijk verdiend voor ons (een nieuwe levende weg tot God).
Vraag me af of we mensen die meer op de beloften leunen en vanuit de zekerheid die God daarin Zelf geeft niet te snel "afrekenen". Denk niet dat we te snel moeten zeggen dat iemand vanuit zichzelf ergens recht op meent te moeten hebben.