We hadden het helemaal niet over iedere GG.
Ik snap dat je jezelf gedrongen voelde om te reageren, en dat waardeer ik ook, maar deze was wat onzorgvuldig.
Je wordt rechtvaardig door geloof in Jezus die we kennen door het evangelie. Het begint dus met Jezus en niet met de wet.Goudsteen schreef: ↑19 aug 2026, 16:58Wel goed lezen. Ik ben niet tegen geloof in Jezus. Ik zeg dat het niet met geloof of evangelie maar met de wet begint. Die stelt je schuldig. Daarna is er pas plaats voor evangelie. De 3 stukken die nodig zijn hoor je niet.De Rijssenaar schreef: ↑19 aug 2026, 16:11Oké, laten we dan schappelijk zijn. Dan houden we het in het midden: 2,5%. Jij wat , ik wat. Zelfs met dat percentage zit je gelijk met het aantal deelnemers aan het Heilig Avondmaal. Dus dat heeft wel wat te zeggen..Goudsteen schreef: ↑19 aug 2026, 16:04Natuurlijk is dat zo.De Rijssenaar schreef: ↑19 aug 2026, 12:35
Is dat zo? Als we naar feiten kijken:
Rechtse GGDaar neemt vaak minder dan 5% deel aan het Heilig Avondmaal.
RKKIs valse kerk, maar we mogen toch wel geloven dat daar ook bekeerde mensen zitten. Als we dan ook uitgaan van 5% zijn we denk best voorzichting.
Dus eigenlijk is het aantal bekeerden in beide kerken beetje vergelijkbaar.
Op youtube is een kanaal "Christelijke Apologeet" met een fimpje "Hypercalvinisme - een gevaarlijk Nederlands fenomeen!". Daar wordt uitgelegd dat het een grote dwaling is. Echt een aanrader om te luisteren!
Er zitten namelijk geen 5% bekeerden tussen de kaarsjes en de rookbommen. En dat is ook vanuit mijn kant voorzichtig.
Je aanrader heb ik ter harte genomen, ik heb toch af en toe stevig moeten grinniken. In de gereformeerde gemeenten,(dus ook die van jou) is de bekering een soort opluchting.
Verder is zelfonderzoek niet nodig voor het HA en meer van dat soort onzin. Gewoon geloven dat Jesus voor je gestorven is dat is voldoende.
De bekering moet ook beginnen bij het Evangelie, in liefde alles aannemen etc.
Overigens heeft hij ook andere filmpjes die wel interessante stukjes bevatten maar deze had wel erg veel karikaturale trekjes.
Hij draagt goeie argumenten aan. Dat doe jij niet.
Wel vreemd dat jij tegen geloof in Jezus bent. Dat is namelijk waardoor we rechtvaardig worden. Niets meer en niets minder. Je legt toch niet net als de remonstranten dingen in de mens? Zoals vrome gevoelens bijvoorbeeld?
Ik begrijp nu pas dat deze citaten een weergave zijn van het filmpje, niet van jouw standpunt:
e aanrader heb ik ter harte genomen, ik heb toch af en toe stevig moeten grinniken. In de gereformeerde gemeenten,(dus ook die van jou) is de bekering een soort opluchting.
Verder is zelfonderzoek niet nodig voor het HA en meer van dat soort onzin. Gewoon geloven dat Jesus voor je gestorven is dat is voldoende.
Geeft helemaal niets. We hebben allemaal wel eens een misser.DDD schreef: ↑19 aug 2026, 17:59Ik begrijp nu pas dat deze citaten een weergave zijn van het filmpje, niet van jouw standpunt:
e aanrader heb ik ter harte genomen, ik heb toch af en toe stevig moeten grinniken. In de gereformeerde gemeenten,(dus ook die van jou) is de bekering een soort opluchting.
Of het RD breder is geworden, betwijfel ik. Ik denk eerder dat de maatschappelijke ontwikkelingen dusdanig snel gaan, dat je dat als "breder" bent gaan zien. Ik lees al vele jaren het RD. Ik vind het een fijne krant, waarin zowel een rechts als links geluid doorklinkt. Waarin zowel ontwikkelingen binnen de CGK als bijvoorbeeld de GG worden aangegeven. Maar echt koerswijzigingen heb ik niet waargenomen. Hooguit dat ze wat meer naar links bewegen (mag van mij wel weer wat naar rechts).
Ik voel vooral verwijdering als predikanten andere predikanten (soms zelfs van hetzelfde kerkverband) afschilderen als duivels, alleen om het feit dat ze een andere Bijbelvertaling gebruiken of daar hun medewerking aan verlenen.Henk J schreef: ↑19 aug 2026, 09:50Zelf voel ik wel verwijdering als hier mensen zijn die liever naar een Rooms-Katholieke kerk gaan dan naar een rechtse GG. Of liever een preek gemaakt door AI horen dan een preek met 'bevindelijke prietpraat'. Daar ademt wel een andere geest uit dan uit onze belijdenis.