Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is duidelijk, maar dat voegt natuurlijk niets toe aan het gesprek.
Wellicht ten overvloede, maar het ‘afgoderij’ noemen van de mis in de Heidelberse Catechismus vindt haar oorsprong niet in rancune maar in het feit dat de Rooms Katholieke kerk zegt dat de ouwel en wijn daadwerkelijk in het lichaam van Christus verandert en dat deze daarom Goddelijke eer toekomt. Daarmee aanbidden ze als God wat geen God is en bedrijven dus afgoderij. De toevoeging ‘vervloekt’ zou als een onnodige toevoeging kunnen worden gezien, aangezien de Bijbel afgoderij meermaals als vervloekt bestempelt (zowel de afgoderij zelf, als degenen die de afgoden aanbidden, ook al menen ze daardoor de ware God te dienen zoals bij de kalverendienst in het tien-stammenrijk). Afgoderij en ook afgodendienaars zijn daarmee per definitie door God vervloekt in Zijn Woord. Dat weet de Rooms Katholieke kerk ook en daarom is het haar er zoveel aan gelegen om de waarheid van de transubstantiatie staande te houden. Er lijkt hier door velen te worden vergeten dat de mis één van de hoofddwalingen van de Roomse kerk en één van de belangrijkste redenen is van de breuk met de Roomse kerk. De relativering van deze dwaling die ik denk waar te nemen vind ik totaal misplaatst op een forum als dit.
Hiermee raak ik nog niet eens het punt van het herhaaldelijk opnieuw onbloedig offeren van Christus (ook al zegt de Roomse kerk dat het om herhaling van hetzelfde offer gaat).
En dit is dan één van de vele dwalingen.
Hiermee raak ik nog niet eens het punt van het herhaaldelijk opnieuw onbloedig offeren van Christus (ook al zegt de Roomse kerk dat het om herhaling van hetzelfde offer gaat).
En dit is dan één van de vele dwalingen.
-
Groepscirkel
Samenvatting wat dr. De Vries en dr. Brons over vraag 80 (H.C.) schrijven:
- Veel mensen vragen: waarom die felle woorden over de mis?
- Antwoord: omdat de leer van het Evangelie hier in het hart wordt geraakt. Het gaat om de genoegzaamheid van Christus' offer.
- Eucharistie gaat uit van de lichamelijke presentstelling van dat offer. God wordt dan steeds opnieuw mens.
- De Chirico wijst erop dat deze opvatting alleen mogelijk is als de kerk geen absolute verdorvenheid van de mens leert. Alleen dan kan de priester deelnemen in het lichamelijk presentstellen van Christus' offer.
- Reformatie: Christus heeft alles gedaan, daar kan en mag een predikants niets aan toe- of afdoen.
- H.C. vraag 80 reageert daarom uitgesproken vanwege de anathema's van Trente en dat het hier gaat om de Bijbelse waarheid van de genoegzaamheid van Christus' offer.
- Veel mensen vragen: waarom die felle woorden over de mis?
- Antwoord: omdat de leer van het Evangelie hier in het hart wordt geraakt. Het gaat om de genoegzaamheid van Christus' offer.
- Eucharistie gaat uit van de lichamelijke presentstelling van dat offer. God wordt dan steeds opnieuw mens.
- De Chirico wijst erop dat deze opvatting alleen mogelijk is als de kerk geen absolute verdorvenheid van de mens leert. Alleen dan kan de priester deelnemen in het lichamelijk presentstellen van Christus' offer.
- Reformatie: Christus heeft alles gedaan, daar kan en mag een predikants niets aan toe- of afdoen.
- H.C. vraag 80 reageert daarom uitgesproken vanwege de anathema's van Trente en dat het hier gaat om de Bijbelse waarheid van de genoegzaamheid van Christus' offer.
Stelling:
Het DVO tussen de GG en de GGiN.gaat op termijn de vrijheid van exegese binnen de GG inperken. Preken als ds. Baan houdt over Joh. 3-16 vallen bijv. dan buiten de afspraken.
Het DVO tussen de GG en de GGiN.gaat op termijn de vrijheid van exegese binnen de GG inperken. Preken als ds. Baan houdt over Joh. 3-16 vallen bijv. dan buiten de afspraken.
-
Groepscirkel
Dat is een goede vraag.
Los daarvan: dat zou kunnen, maar daarmee zou de GG dus de fusie uit 1907 gedeeltelijk ongedaan maken. Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Los daarvan: dat zou kunnen, maar daarmee zou de GG dus de fusie uit 1907 gedeeltelijk ongedaan maken. Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Ik zou de vraag anders willen stellen. Wat willlen de GG en de GGiN hiermee bereiken ? . Het vervult mij met een gezonde portie argwaan.
Vanwaar kom je opeens met die stelling? Ergens tegen aan gelopen?GG links schreef: ↑25 aug 2026, 09:34Ik zou de vraag anders willen stellen. Wat willlen de GG en de GGiN hiermee bereiken ? . Het vervult mij met een gezonde portie argwaan.
Kunnen we niet gewoon van gedachten wisselen zonder de intentie van iemand in twijfel te trekken?Bobber schreef: ↑25 aug 2026, 09:40Vanwaar kom je opeens met die stelling? Ergens tegen aan gelopen?GG links schreef: ↑25 aug 2026, 09:34Ik zou de vraag anders willen stellen. Wat willlen de GG en de GGiN hiermee bereiken ? . Het vervult mij met een gezonde portie argwaan.
-
Groepscirkel
Als dat je doel is, waarom richt je daar het gesprek niet op dan?GG links schreef: ↑25 aug 2026, 09:34Ik zou de vraag anders willen stellen. Wat willlen de GG en de GGiN hiermee bereiken ? . Het vervult mij met een gezonde portie argwaan.
De preek van ds. Baan over Joh.3-16. Ik vroeg me af of dit soort prachtige preken nog wel zouden mogen in de toekomst.Bobber schreef: ↑25 aug 2026, 09:40Vanwaar kom je opeens met die stelling? Ergens tegen aan gelopen?GG links schreef: ↑25 aug 2026, 09:34Ik zou de vraag anders willen stellen. Wat willlen de GG en de GGiN hiermee bereiken ? . Het vervult mij met een gezonde portie argwaan.
Ik ga daar zelf over hoe ik de vraag stel.Groepscirkel schreef: ↑25 aug 2026, 09:54Als dat je doel is, waarom richt je daar het gesprek niet op dan?GG links schreef: ↑25 aug 2026, 09:34Ik zou de vraag anders willen stellen. Wat willlen de GG en de GGiN hiermee bereiken ? . Het vervult mij met een gezonde portie argwaan.
Dank voor je reactie, heb je een link of staat deze in een ander draadje? Dan kan ik deze luisteren.GG links schreef: ↑25 aug 2026, 10:01Ik ga daar zelf over hoe ik de vraag stel.Groepscirkel schreef: ↑25 aug 2026, 09:54Als dat je doel is, waarom richt je daar het gesprek niet op dan?
Site van GGRotterdamzuidwijk en dan de ochtenddienst van 2 augustus.Bobber schreef: ↑25 aug 2026, 10:18Dank voor je reactie, heb je een link of staat deze in een ander draadje? Dan kan ik deze luisteren.GG links schreef: ↑25 aug 2026, 10:01Ik ga daar zelf over hoe ik de vraag stel.Groepscirkel schreef: ↑25 aug 2026, 09:54Als dat je doel is, waarom richt je daar het gesprek niet op dan?
Ik vraag me toch af wat de redenen van ds Baan zijn voor deze prekenserie , hij benoemd wel wat, maar wordt niet concreet:
https://youtu.be/UE4iuRbhIPE?si=GVZiWgcW3Iuhrc23
Ik hoop ze nog te luisteren. Maar ik neem aan dat hij in deze serie dezelfde lijn volgt zoals hij altijd al preekt.
https://youtu.be/UE4iuRbhIPE?si=GVZiWgcW3Iuhrc23
Ik hoop ze nog te luisteren. Maar ik neem aan dat hij in deze serie dezelfde lijn volgt zoals hij altijd al preekt.