Gereformeerde Gemeenten

Johann Gottfried Walther

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hoe kan met opnieuw instemmen met de vervloekingen van Trente, als ze verandert zijn??

Er zijn in de 20ste eeuw ook leringen bijgekomen zoals de Hemelvaart van Maria...en andere zaken...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Konijntje schreef: Gisteren, 20:28
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 15:39
Konijntje schreef: Gisteren, 15:35
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 14:38

Ben jij dan echt totaal blind voor de dwalingen, de vaak oppervlakkige en korte preken, de verering van heiligen, het vervloeken van de protestanten, de vijandschap tegen verlossing door genade alleen??

Een Gods beeld waarbij God gunstige gestemd zou kunnen worden door goede werken, door aflaten, door geboden van mensen, door voorbede van heiligen….
Ligt natuurlijk ook sterk aan welke stroming binnen de Roomse kerk en met wie je te maken hebt.

Ik hoor liever Antoine Bodar dan dominee Beens uit Kootwijkerbroek. En dat zeg ik als lid van de GG. Weliswaar ben ik het niet met alles eens wat Bodar zegt, tegelijkertijd proef ik bij hem de liefde tot zijn Meester.
Ook Bodar is Rooms en stemt dus in met Trente waarin iedereen vervloekt wordt die zegt door het geloof zeker te zijn van zijn/haar behoudt,
En worden vervloekt zij die zeggen alleen door genade verlost te zijn.
Zo zwart-wit ligt dat natuurlijk niet. Het wil niet zeggen dat als je lid bent van een kerkverband ook daadwerkelijk alle regels en verordeningen onderschrijft. Zeker niet als het een enorm kerkverband als de Roomse kerk betreft.

Verder moet je ook de tijdsgeest in acht nemen. In bepaalde perioden werd nu eenmaal een ander, pittiger en stellige taalbeleid gehanteerd. Denk bijvoorbeeld eens aan artikel 36 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis, wat gaat over de overheid:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.
Ik denk dat dit artikel veel christenen niet volledig kunnen onderschrijven. Kerk en staat zijn hierin niet gescheiden en er is geen vrijheid van godsdienst.

Overigens kun je bij Bodar het "door genade zalig worden" terugvinden in zijn lezingen en boeken.
Onder genade verstaat de RKK alleen wel iets anders dan wat de Reformatie leert.

Deze lezing is luisterwaardig: https://m.youtube.com/watch?v=I-ypLDtHU ... xpYw%3D%3D
In minuut 5 tot 10 wordt het "today" van de RKK goed uiteengezet.

Ik kan er met mijn pet niet bij dat Antoine Bodar, Dirk de Wachter, Henri Nouwen, en anderen met zoveel waardering worden gelezen en geluisterd. Je kan zeker leren van anderen, maar theologisch staan deze ver af van Schrift en belijdenis.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 03 aug 2026, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groepscirkel

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 20:43 Hoe kan met opnieuw instemmen met de vervloekingen van Trente, als ze verandert zijn??

Er zijn in de 20ste eeuw ook leringen bijgekomen zoals de Hemelvaart van Maria...en andere zaken...
Rome herroept nooit een pauselijk goedgekeurd dogma. Wel stuurt ze af en toe bij of zet ze er wat naast.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ambtenaar schreef:
ZWP schreef: Gisteren, 08:32
Ik ging er eigenlijk van uit dat hij het met een knipoog zei. Hij noemde ook dat het niet op papier moest komen. Als het dan wel op papier komt was het blijkbaar niet zo serieus?
Knipoog of niet, hij heeft het wel gezegd. Laat het hem maar uitleggen dan.
Daarna stond dit in het artikel: "Nee, kerkmuren interesseren me niet zo. Ik ben ook geen vreemdeling in Jeruzalem en weet dat er overal gedoe is. Zoals een predikant eerder al zei over de PKN: „Deze kerk is de slechtste die ik ken, maar ik weet geen betere.” Zolang ik de vrijheid heb om af en toe eigenwijs te zijn, blijf ik maar gewoon hervormd.”
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 20:50
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 20:43 Hoe kan met opnieuw instemmen met de vervloekingen van Trente, als ze verandert zijn??

Rome herroept nooit een pauselijk goedgekeurd dogma. Wel stuurt ze af en toe bij of zet ze er wat naast.
Nee, want de Rooms Kerk kan niet dwalen,
en de Paus kan niet dwalen....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

In de GG worden ook dingen geleerd die niet Bijbels zijn. Dat lijkt je dan niet te deren.

Afgescheiden kerken hebben het nodig om zich tegen anderen af te zetten omdat anders hun bestaansrecht wegvalt. Zo zie ik ook dit drammen tegen de katholieken. Niemand dwingt je om een mis te bezoeken en niemand hier prijst de RK-kerk aan.
helma

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:

In de GG worden ook dingen geleerd die niet Bijbels zijn. Dat lijkt je dan niet te deren.

Afgescheiden kerken hebben het nodig om zich tegen anderen af te zetten omdat anders hun bestaansrecht wegvalt. Zo zie ik ook dit drammen tegen de katholieken. Niemand dwingt je om een mis te bezoeken en niemand hier prijst de RK-kerk aan.
JGW legt ook regelmatig de vinger op de zere plek in de Gereformeerde Gezindte. Dus dit verwijt vind ik niet terecht.
MGG

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: Gisteren, 20:36
MGG schreef: Gisteren, 17:48
Rido91 schreef: Gisteren, 16:44
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 16:26

Dit is heel makkelijk, maar ik heb nu verschillende onderbouwingen gegeven,
DL, NGB, HC...
Concilie van Trente/Vervloekingen

Maar ik zie nog geen enkele weerlegging.
Ik ben het ook wel met je eens op de punten die je benoemde maar ik zie niet veel minder gevaar in bepaalde uitwassen ter rechterzijde van de protestante hoek. Ik vind het gevaar eigenlijk nog groter om de mensen in theorie voor te houden dat ze alleen door het geloof behouden kunnen worden maar in de praktijk allerlei schema's, eisen, mitsen en maren erbij te formuleren, dan ronduit zeggen dat er meer nodig is dan dat zoals Rome doet. In dat opzicht ben ik het dus met GG-Links eens dat ik nog liever naar de Rooms Katholieke Kerk zou gaan dan naar de Ger Gem in Kootwijkerbroek.
Het laat wat mij betreft goed zien waar jullie staan. Blijkbaar dichterbij de kerk die onze voorvaderen in grote getalen afgeslacht heeft, massaal kinderen misbruikte en zowel op papier als in de praktijk grote dwalingen hebben.
Dan vergeet je erbij te vermelden dat de Roomse kerk toch echt de moederkerk is en wortelt in de vroegchristelijke gemeente. Verder vergeet je er bij te vermelden dat deze kerk ten opzichte van de Reformatie forse veranderingen heeft ondergaan. Tot slot vergeet je te vermelden dat ook onder de Gereformeerde vlag er genoeg misstanden zijn geweest.

Overigens beweer ik niet dat ik dichter bij de Roomse kerk sta dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Ik geef enkel aan dat ik mij meer kan vervoegen bij enkele personen in de Roomse kerk dan bij enkele personen van de Gereformeerde Gemeenten. Goed, het is niet mijn bedoeling hier bepaalde dominees in een kwaad daglicht te zetten. Laat ik het er op houden dat ik grote moeite heb met predikanten die medechristenen wegzetten bij het grofvuil vanwege bijvoorbeeld een Bijbelvertaling. Ik mis mildheid en zachtmoedigheid bij bepaalde leidslieden binnen de Gereformeerde gezindte.
Dat de RK de moederkerk is en net als bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk wortelt in de vroegchristelijke kerk is een feit wat waarschijnlijk bij alle lezers bekend is. Ik zie begrijp niet waarom ik dat vergeet te vermelden. Hetzelfde telt voor misstanden over gereformeerde vlag.

Wel forse veranderingen heeft de RK doorgaan? Welke veroordelingen van 'ketters' zijn herroepen? Vind je het tijd om de HC over de mis te herzien?
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:18

Is de PKN geen afscheiding van de RK ;)?
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:18

Nou, als mensen hier aangeven liever de Roomse kerk te bezoeken dan een rechtse GG dan zie ik dat wel als aanprijzen van de RK-kerk. En zorgwekkend. Weet men dan niet wat Rome leert rondom genade? Hoe de mens zelf moet zorgen voor zijn zaligheid? Of alle dwalingen rondom Maria? Nu komen deze dwalingen niet in elke Roomse parochie even sterk naar voren maar dan nog blijft het leerverschil met de Reformatie en onze gereformeerde belijdenisgeschriften groot. Dat sommigen daar zo overheen stappen kan ik niet begrijpen.
GG links

Bericht door GG links »

FlyingEagle schreef: Gisteren, 14:31
GG links schreef:Ik ben nog liever Rooms dan lid van de GG KootwijkerbroekAfbeelding
Ik vind dat jij je op dit forum wat kinderachtig gedraagt door dit soort oneliners rond te slingeren.
Ik kan best een beetje eind met je mee maar dit is niet de manier denk ik dan.
In andete woorden dan. De misstanden in de plaayselijke GG vind ik soms zwaarder wegen dan de misstanden in de RK.
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: Gisteren, 22:27
GG links schreef:Ik ben nog liever Rooms dan lid van de GG KootwijkerbroekAfbeelding
Ik vind dat jij je op dit forum wat kinderachtig gedraagt door dit soort oneliners rond te slingeren.
In andete woorden dan. De misstanden in de plaayselijke GG vind ik soms zwaarder wegen dan de misstanden in de RK.
Het mag mij benieuwen wat jij zwaarder vindt wegen dan grootschalig seksueel misbruik (van minderjarige). Als ik 'de misstanden in de RK' aan AI vraag is dat namelijk steeds nummer 1.
Job

Bericht door Job »

Arja schreef: Gisteren, 20:06 Ja, dat is zeker mooi en iets om dankbaar voor te zijn. Tegelijk kunnen beide dingen waar zijn: iemand kan door God gebruikt worden om een zondaar naar Jezus te wijzen, en toch in andere situaties pastoraal ernstig tekortschieten en mensen diep verwonden. Het één hoeft het ander niet uit te wissen.
Net als bij een natuurlijke vader er dingen goed kunnen gaan en dingen niet goed. Maar er zal denkelijk altijd wel een diepe ondertoon van dankbaarheid zijn richting degene die de Heere heeft willen gebruiken. (Die slijk in eigen oog is of in ogen van anderen wellicht...opdat God uiteindelijk geheel de eer krijgt.)
Groepscirkel

GG links schreef: Gisteren, 22:27
Prima om misstanden in een plaatselijke GG te noemen en je te distantiëren. Maar ik vraag mij af of je beseft waar de RKK voor staat.
Groepscirkel

MGG schreef: Gisteren, 21:41
Konijntje schreef: Gisteren, 20:36Dan vergeet je erbij te vermelden dat de Roomse kerk toch echt de moederkerk is en wortelt in de vroegchristelijke gemeente. Verder vergeet je er bij te vermelden dat deze kerk ten opzichte van de Reformatie forse veranderingen heeft ondergaan. Tot slot vergeet je te vermelden dat ook onder de Gereformeerde vlag er genoeg misstanden zijn geweest.

Overigens beweer ik niet dat ik dichter bij de Roomse kerk sta dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Ik geef enkel aan dat ik mij meer kan vervoegen bij enkele personen in de Roomse kerk dan bij enkele personen van de Gereformeerde Gemeenten. Goed, het is niet mijn bedoeling hier bepaalde dominees in een kwaad daglicht te zetten. Laat ik het er op houden dat ik grote moeite heb met predikanten die medechristenen wegzetten bij het grofvuil vanwege bijvoorbeeld een Bijbelvertaling. Ik mis mildheid en zachtmoedigheid bij bepaalde leidslieden binnen de Gereformeerde gezindte.
Dat de RK de moederkerk is en net als bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk wortelt in de vroegchristelijke kerk is een feit wat waarschijnlijk bij alle lezers bekend is. Ik zie begrijp niet waarom ik dat vergeet te vermelden. Hetzelfde telt voor misstanden over gereformeerde vlag.

Wel forse veranderingen heeft de RK doorgaan? Welke veroordelingen van 'ketters' zijn herroepen? Vind je het tijd om de HC over de mis te herzien?
Waarom is de vroegchristelijke kerk dan niet de moederkerk, of beter: moedergemeenten? Dat is niet de RKK.
Plaats reactie