Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Posthoorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef: 04 jul 2026, 14:53
Posthoorn schreef: 04 jul 2026, 10:39 Ja, inmiddels ben ik er ook achter. Ik blijf moeite houden met dat procédé: essentiële informatie achterhouden, en pas aan het eind van het boek onthullen. Het is mijns inziens niet de goede manier om een boek 'spannend' te maken.
Maar de diefstal is ook niet het hoofdthema van het boek. En gaandeweg wordt duidelijk dat Tampy iemand dekt.
Dat zou niet geven, als Tampy niet de hoofdpersoon was. Maar het is raar dat je vanuit de hoofdpersoon schrijft, maar de lezer niet alles vertelt wat je moet weten om je met haar te kunnen identificeren. Als inspecteur Raynoldi de hoofdpersoon was geweest, was het prima geweest, maar nu vind ik dat een verkeerd schrijfprocédé.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gisteren van ds A. Simons - Christus voor ogen uitgeschilderd gelezen.
Waardevol!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
helma

Bericht door helma »

Voorbij de Jihad -

Esther Ahmad groeit op als moslim in een streng gezin in Pakistan. Ze leert dat jihad de hoogste roeping is. Ze meldt zich aan en staat al gauw bekend als een trouwe toegewijde diepgelovige moslima.

Tijdens haar werk komt ze in aanraking met christenen en met de Bijbel. Ze wil het weerleggen, maar de teksten laten haar niet los. Vooral Jezus trekt haar aan. Ze krijgt dromen, vragen, en begint te twijfelen aan alles wat ze geleerd heeft. Door de Koran met de Bijbel te vergelijken raakt ze overtuigd: Jezus is dé Weg, de Waarheid en het Leven.
Dan wordt ze christen. En al gauw voelt ze de noodzaak om ook anderen bekend te maken met het Evangelie.

De prijs is hoog....Afbeelding
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Goed voorbeeld doet goed volgen. - Dick Both en Alex de Bruijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Inferno van Dan Brown.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Bourdon16 schreef: 22 jul 2026, 21:15 Inferno van Dan Brown.
Inferno van Arnold Huijgen 😉
Fides Quaerens Intellectum
merel

Bericht door merel »

Die staat nog op mijn lijstje. Ik heb zijn recente podcast hierover al wel beluisterd. Het lijkt mij een doorwrocht boek.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 23 jul 2026, 07:56 Die staat nog op mijn lijstje. Ik heb zijn recente podcast hierover al wel beluisterd. Het lijkt mij een doorwrocht boek.
Inmiddels uit. Grote waardering voor de diepgaande opzet en de grote hoeveelheid bronnen: noem een bekende naam en grote kans dat hij uitgewerkt is in het gestructureerde betoog.

In die bronnen zit wel mijn methodologische kritiek: Huijgen verantwoordt niet de keuze voor zijn bronnen. Hij spreekt over bronnen uit de traditie. Ik kan me iets bij de selectie voorstellen, maar waarom weegt een bepaalde stem zwaarder dan een andere? Ik mis bijvoorbeeld Amerikaanse evangelicale theologen (m.u.v. John Stott) en de pentacostale visie die wereldwijd een grote groep christenen vertegenwoordigt. De structuur is dermate goed uitgewerkt dat ik sommige bronnen voelde aankomen. Zo las ik op pagina 369 iets en dacht: ik heb Beatrice de Graaf nog niet langs zien komen. Toen ik bij de bronnenlijst keek bleek dat ik nog 3 pagina's moest wachten 🙂.

Huijgen reflecteert m.i. eerlijk en kritisch op Bijbelteksten en stemmen uit de traditie en toont het ongemak van de vragen die in de drie hoofdvisies (Augustiniaans, annihilationisme, universalisme) overblijven. Hij zoekt een antwoord en levert vanuit de christologie een nieuw voorstel.

Het boek ik goed toegankelijk al zijn er twee passages die focus bij het lezen vragen, namelijk het tellen van Siedentop en de gelaagdheid aan het begin van deel 2 over de nederdaling ter helle.

Aan de hand van drie vragen is een zoektocht verricht waarbij ik het antwoord op de vraag over de duur in relatie tot proportionaliteit het minst sterk uitgewerkt vind, uiteindelijk komt Huijgen tot de conclusie van het niet weten en het oordeel daarvan bij God laten. Aan de ene kant eerlijk, aan de andere kant mag een systematisch theoloog een consequentie vanuit een uitgewerkte theologie formuleren zodat er ruimte komt voor dialoog op die visie.

Al met al kan ik het boek aanbevelen, al is het alleen al als handboek van hoe in de Bijbel, de cultuur en de christelijke traditie over de hel is gedacht en de focus vanuit de christologie.
Fides Quaerens Intellectum
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Prof. J. Hoek schreef: 'Bij deze herijking verdwijnt het aspect van lichamelijke pijniging uit beeld. "

De Bijbelteksten daarover neemt Prof. Huijgen niet serieus?

"dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam." Openbaring 14v10
“En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij … hebben dag en nacht geen rust, …” Openbaring 14:11

Mattheüs 25:46
"En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ZWP

Bericht door ZWP »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 12:50 Prof. J. Hoek schreef: 'Bij deze herijking verdwijnt het aspect van lichamelijke pijniging uit beeld. "

"dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam." Openbaring 14v10
“En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij … hebben dag en nacht geen rust, …” Openbaring 14:11

"En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."
Ik kan niet voor dr. Huijgen spreken en heb het boek nog niet gelezen, maar er is (hermeneutisch) toch een verschil tussen letterlijk nemen en serieus nemen?
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 12:50 Prof. J. Hoek schreef: 'Bij deze herijking verdwijnt het aspect van lichamelijke pijniging uit beeld. "

Hij neemt ze 'anders serieus'. De kern van het betoog neemt afstand van een deel van Augustinus' visie en wijkt af van wat Calvijn en Edwards hebben geschreven over de hel.
Nuance

Bericht door Nuance »

In de podcast van CVandaag gaat prof. Huijgen in op deze kritiek van prof. Hoek

https://youtu.be/Bvh9OHRYYj8?si=sobjtdYwPcf-ilve
ZWP

Bericht door ZWP »

Nuance schreef: Vandaag, 13:12

Kun je een korte samenvatting geven t.b.v. de discussie op het forum?
merel

Bericht door merel »

Anselmus schreef: Vandaag, 10:56
merel schreef: 23 jul 2026, 07:56 Die staat nog op mijn lijstje. Ik heb zijn recente podcast hierover al wel beluisterd. Het lijkt mij een doorwrocht boek.
Inmiddels uit. Grote waardering voor de diepgaande opzet en de grote hoeveelheid bronnen: noem een bekende naam en grote kans dat hij uitgewerkt is in het gestructureerde betoog.

In die bronnen zit wel mijn methodologische kritiek: Huijgen verantwoordt niet de keuze voor zijn bronnen. Hij spreekt over bronnen uit de traditie. Ik kan me iets bij de selectie voorstellen, maar waarom weegt een bepaalde stem zwaarder dan een andere? Ik mis bijvoorbeeld Amerikaanse evangelicale theologen (m.u.v. John Stott) en de pentacostale visie die wereldwijd een grote groep christenen vertegenwoordigt. De structuur is dermate goed uitgewerkt dat ik sommige bronnen voelde aankomen. Zo las ik op pagina 369 iets en dacht: ik heb Beatrice de Graaf nog niet langs zien komen. Toen ik bij de bronnenlijst keek bleek dat ik nog 3 pagina's moest wachten 🙂.

Huijgen reflecteert m.i. eerlijk en kritisch op Bijbelteksten en stemmen uit de traditie en toont het ongemak van de vragen die in de drie hoofdvisies (Augustiniaans, annihilationisme, universalisme) overblijven. Hij zoekt een antwoord en levert vanuit de christologie een nieuw voorstel.

Het boek ik goed toegankelijk al zijn er twee passages die focus bij het lezen vragen, namelijk het tellen van Siedentop en de gelaagdheid aan het begin van deel 2 over de nederdaling ter helle.

Aan de hand van drie vragen is een zoektocht verricht waarbij ik het antwoord op de vraag over de duur in relatie tot proportionaliteit het minst sterk uitgewerkt vind, uiteindelijk komt Huijgen tot de conclusie van het niet weten en het oordeel daarvan bij God laten. Aan de ene kant eerlijk, aan de andere kant mag een systematisch theoloog een consequentie vanuit een uitgewerkte theologie formuleren zodat er ruimte komt voor dialoog op die visie.

Al met al kan ik het boek aanbevelen, al is het alleen al als handboek van hoe in de Bijbel, de cultuur en de christelijke traditie over de hel is gedacht en de focus vanuit de christologie.
Dankjewel voor de review. Dat heb je snel gelezen! Ik heb de podcast over het boek beluisterd en daar greep hij vooral terug op de visie van Calvijn. Klopt dat?
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Nuance schreef: Vandaag, 13:12

Hoe gaat hij er dan op in? Ik heb het beluisterd, maar de vraag blijft staan.
Plaats reactie