Presidentsverkiezingen USA 2024

Ambtenaar

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Vandaag, 10:03
Er is ook genoeg mis met democratie in Europa. Al blijft dat een getrapte democratie, die niet altijd transparant is, maar niet perse ondemocratisch.
De EU is weinig democratisch. Als bevolking en hebben wij enkel directe invloed op de samenstelling van het EP, en de macht daarvan is beperkt.
Maar dit topic gaat over de VS, een land wat cultureel, technologisch en economisch gigantisch invloed heeft op Nederland, Europa en de hele wereld. Door die invloed mogen wij er best iets van vinden.
Het gaat mij vooral om de toon die gehanteerd wordt.
En ja dan zie ik problemen met een democratie, als mensen die regeringsgebouwen bestormen waarbij doden vallen, massaal pardon krijgen. Dan zie ik problemen als er een gewapende eenheid wordt gecreeerd van mensen zonder veel opleiding voor hun specifieke taak, en zonder al te veel screening (ICE), dan zie ik een probleem als tegenmachten effectief worden uitgeschakeld, zodat controle op executive power wegvalt (Dit is ook een probleem dat ik met Frankrijk heb, al is de situatie daar vele malen minder ernstig, door beperkter gebruik).
Welke tegenmacht wordt effectief uitgeschakeld?

De bestorming van het Capitool is inderdaad problematisch, maar gezien de wijze waarop een deel van de elite neerkijkt op bepaalde groepen niet geheel onverklaarbaar. Denk aan de opmerking van Hillary Clinton over de basket of deplorables.
En ja ik vind het een probleem als mono-culturisme gelijk wordt gesteld aan racisme. Het is een probleem als "profileren" waaronder de "etnische" variant als een grote zonde wordt gezien. Maar het is ook een probleem als men vrijheid van godsdienst overboord wil gooien, criminele allochtonen maar wil uitzetten naar het land van hun niet-Nederlandse grootouders.
Als mensen een dubbele nationaliteit hebben, is er geen enkel probleem.
Het is een probleem als mensen in hokjes worden gedrukt van dat ze er eigenlijk niet bijhoren. In verzuild Nederland van na de oorlog had iedereen nog wel zijn plaats en vrij algemeen erkend bestaansrecht in Nederland, dat is met de polarisatie van nu toch echt een stuk minder. En in de VS is er nog meer mis wat dat betreft.
Als je erbij wilt horen moet je ook bepaald gedrag vertonen. De rellen na de voetbalwedstrijd geven aan dat bepaalde figuren lak hebben aan regels. En onze overheid geeft daar aan toe, door niet op te treden. Dat is anarchie.

En de polarisatie zie ik toch vooral bij D66 en Pro. Andere opvattingen worden door hen niet op waarde geschat.
En ja, het is belangrijk, ook voor populistische partijen, dat er kaders zijn die erkend worden. Dat er niet wordt gezaagd aan de controle op macht en dat ook de minderheden goede bescherming en vertegenwoordiging hebben.
Welke aanleiding heb je voor de gedachte dat partijen de kaders willen loslaten?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 10:22
huisman schreef: Vandaag, 09:31
DDD schreef: Vandaag, 09:02
huisman schreef: Vandaag, 08:15

Waarom behoor jij tot de culturele elite? Wanneer behoort iemand tot die elite?
Het is alweer lang geleden dat ik gestudeerd heb;-)

Copilot zegt:

In de sociologie wordt het begrip meestal gebruikt voor een relatief kleine groep mensen die veel cultureel kapitaal bezit: kennis, opleiding, smaak, taalvaardigheid en vertrouwdheid met wat in een samenleving als "hoge" of dominante cultuur geldt.

De Franse socioloog Pierre Bourdieu koppelde culturele positie aan cultureel kapitaal. Mensen met veel cultureel kapitaal:

hebben vaak een hogere opleiding;
nemen relatief veel deel aan kunst, literatuur, klassieke muziek, theater, debat en cultuur;
beheersen de sociale codes en taal die in invloedrijke kringen gewaardeerd worden;
kunnen die culturele competenties inzetten om invloed en status te verwerven.

Iemand wordt eerder tot de culturele elite gerekend als meerdere kenmerken samenkomen:

1.hoog opleidingsniveau;
2.veel culturele participatie;
3.invloedrijke positie in media, onderwijs, wetenschap, kunst of cultuur;
4.erkenning door anderen als cultureel gezaghebbend.

Daar kan ik mij wel in vinden.
Denk dat 2,3 en 4 niet voor jou gelden. Verder vind ik lang niet alle universitair afgestudeerden tot 1 behoren. Daarvoor zijn er teveel houtje touwtje studies.

Ik behoor er zeker niet bij.
Het is natuurlijk allemaal relatief, en vooral ook, waar leg je de grens. Ik ben geen opinieleider. Maar je zou mijns inziens aan begripsverwarring doen als je culturele elite tot de top van de culturele elite beperkt.

Over 3 kan je twisten inderdaad. Hoe vaak moet je in de media geciteerd worden om te zeggen dat je een invloedrijke positie hebt, bijvoorbeeld. Aangezien voorstellen van mij regelmatig de kamerbrieven halen, denk ik dat in dat opzicht het daar nog wel onder valt.

Over 2 en 4 denk ik dat ook dat relatief is, maar ik denk dat ik heel breed cultureel participeer en ik denk dat gezaghebbendheid op deelonderwerpen voldoende is om aan het criterium te voldoen.

Ik hecht er verder niet aan hoor. Het gaat mij erom dat als Wilders het heeft over de culturele elite hij het ook over mij heeft, niet dat ik nu zo graag tot de elite wil behoren.

Overigens denk ik, dat als je naar het criterium van de culturele participatie kijkt, dat iemand die vijf boeken per jaar leest, twee keer per jaar naar het theater of een andere voorstelling gaat en een paar keer per jaar een debat bijwoont, al behoort tot degenen die 'relatief veel participeren'. Daar hoef je heus niet zoveel bijzonders voor te doen.

Vooral 3 en 4 vind ik doorslaggevend. Het gaat om een groep die grote invloed/macht wordt toegedicht. Daar richt zich het onderbuikgevoel van populistisch rechts op. Dus Wilders heeft het niet over jou.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Vandaag, 11:07

Vooral 3 en 4 vind ik doorslaggevend. Het gaat om een groep die grote invloed/macht wordt toegedicht. Daar richt zich het onderbuikgevoel van populistisch rechts op. Dus Wilders heeft het niet over jou.
@DDD behoort niet tot de culturele elite. Dat je een boek leest of het theater bezoekt maakt je geen onderdeel van deze elite.

Ik kom wel eens op een feestje waar de plaatselijke culturele elite bij elkaar komt, vanwege een goede kennis die daar hoog in de boom zit. Het zijn mensen uit de gesubsidieerde wereld van musea, theaters, muziek en aanverwante media. Met de culturele elite bedoel ik de mensen die bepalen wat jij te zien krijgt. Geen juristen daar.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:33

@DDD behoort niet tot de culturele elite. Dat je een boek leest of het theater bezoekt maakt je geen onderdeel van deze elite.

Ik kom wel eens op een feestje waar de plaatselijke culturele elite bij elkaar komt, vanwege een goede kennis die daar hoog in de boom zit. Het zijn mensen uit de gesubsidieerde wereld van musea, theaters, muziek en aanverwante media. Met de culturele elite bedoel ik de mensen die bepalen wat jij te zien krijgt. Geen juristen daar.
Culturele elite is in de sociologie een veel breder begrip dan alleen de gesubsidieerde wereld van culturele instellingen. Maar inderdaad, in die zin behoor ik daar niet toe (hoe weet je dat trouwens, voor hetzelfde geld zit ik in de raad van toezicht van een museum).
DDD

Bericht door DDD »

Heb je daar ook een bron voor? Volgens mij is Wilders erop uit om polarisatie in de samenleving te kweken, en ziet hij iemand die een plaatselijk kamermuziekfestival organiseert en alle plaatselijke en landelijke vergaderingen van PRO bijwoont ook al als culturele elite.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Vandaag, 12:05
Culturele elite is in de sociologie een veel breder begrip dan alleen de gesubsidieerde wereld van culturele instellingen. Maar inderdaad, in die zin behoor ik daar niet toe (hoe weet je dat trouwens, voor hetzelfde geld zit ik in de raad van toezicht van een museum).
Dat zou je vast op je CV zetten. En als ik jouw definitie volg, dan zou ik ook tot de culturele elite behoren. Ik ben louter een consument wat dat betreft en heb geen enkele invloed op het aanbod.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Vandaag, 12:08
Heb je daar ook een bron voor? Volgens mij is Wilders erop uit om polarisatie in de samenleving te kweken, en ziet hij iemand die een plaatselijk kamermuziekfestival organiseert en alle plaatselijke en landelijke vergaderingen van PRO bijwoont ook al als culturele elite.
Het grappige vind ik dat juist PRO en D66 bijdragen aan polarisatie in de samenleving, maar dat juist Wilders verwijten.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 10:53
En ja ik vind het een probleem als mono-culturisme gelijk wordt gesteld aan racisme. Het is een probleem als "profileren" waaronder de "etnische" variant als een grote zonde wordt gezien. Maar het is ook een probleem als men vrijheid van godsdienst overboord wil gooien, criminele allochtonen maar wil uitzetten naar het land van hun niet-Nederlandse grootouders.
Als mensen een dubbele nationaliteit hebben, is er geen enkel probleem.
Vreselijk off-topic: maar natuurlijk is er dan een gigantisch probleem. Als land laat je dan het paspoort dat niet het jouwe is bepalend zijn in je eigen land. Dat is wel een behoorlijke aantasting van de waarde van het paspoort. Bovendien geeft het land van het andere paspoort dat niet accepteren. Net als Nederland het niet accepteert als zeg iemand die door geboorte Nederlander is, maar hele leven in VS heeft gewoond (en dus ook VS paspoort heeft) naar Nederland wordt uitgezet in geval van misdaad daar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:16
DDD schreef: Vandaag, 12:05
Dat zou je vast op je CV zetten. En als ik jouw definitie volg, dan zou ik ook tot de culturele elite behoren. Ik ben louter een consument wat dat betreft en heb geen enkele invloed op het aanbod.
Nee hoor, mijn cv is lang niet compleet. Waarom zou ik dat doen? Ik heb het al twintig jaar niet nodig gehad. Maar ik ben geen culturele elite volgens jouw definitie, die volgens mij trouwens niet juist is.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:18
Het grappige vind ik dat juist PRO en D66 bijdragen aan polarisatie in de samenleving, maar dat juist Wilders verwijten.
Ik denk dat dat óók waar is. Sterker nog. Ik denk dat ik zelf ook bijdraag aan polarisatie, terwijl ik daar juist zo bezorgd over ben. Het lijkt wel of het in de lucht zit. Al praat ik mijn eigen polarisatie daar niet mee goed.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 50 minuten geleden
Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:18
Ik denk dat dat óók waar is. Sterker nog. Ik denk dat ik zelf ook bijdraag aan polarisatie, terwijl ik daar juist zo bezorgd over ben. Het lijkt wel of het in de lucht zit. Al praat ik mijn eigen polarisatie daar niet mee goed.
D66-burgemeester Ter Apel over overlastgevers: ‘De jongens hebben de gewoonte hun broek naar beneden te trekken. Dat is niks seksueels, maar een uiting van minachting.’' https://nieuwrechts.nl/111956-d66-burge ... -seksueels

Elitetalk. En zolang hier de deugers wel lullen over korte broeken en dit gewoon maar terzijde leggen staat elite vooral voor "knettergek". (Lees: Pro, D66). En is FVD, PVV verre te verkiezen boven deze mafkezen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Terug naar het onderwerp:

"De oorlog met Iran heeft de VS volgens minister Hegseth van Defensie al bijna 33 miljard euro gekost. Dat zei hij op een hoorzitting van de Senaat, waar hij een verzoek van president Trump verdedigde om nog eens 79 miljard euro vrij te maken voor de defensiebegroting. Ook dat geld is voornamelijk bedoeld voor de oorlog tegen Iran."

"Met nog zes maanden te gaan voor de parlementsverkiezingen in november zijn de kosten en de onmacht van de regering om een eind aan de oorlog te maken een belangrijk verkiezingsthema geworden."

Bron: https://nos.nl/artikel/2623986-oorlog-m ... t-niet-bij

Hoeveel inwoners van de VS zullen hiermee blij zijn? Geen America First maar vele miljarden dollars naar een oorlog die weinig effectief blijkt en Iran uiteindelijk meer macht lijkt te geven.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 28 minuten geleden Terug naar het onderwerp:

"De oorlog met Iran heeft de VS volgens minister Hegseth van Defensie al bijna 33 miljard euro gekost. Dat zei hij op een hoorzitting van de Senaat, waar hij een verzoek van president Trump verdedigde om nog eens 79 miljard euro vrij te maken voor de defensiebegroting. Ook dat geld is voornamelijk bedoeld voor de oorlog tegen Iran."

"Met nog zes maanden te gaan voor de parlementsverkiezingen in november zijn de kosten en de onmacht van de regering om een eind aan de oorlog te maken een belangrijk verkiezingsthema geworden."

Bron: https://nos.nl/artikel/2623986-oorlog-m ... t-niet-bij

Hoeveel inwoners van de VS zullen hiermee blij zijn? Geen America First maar vele miljarden dollars naar een oorlog die weinig effectief blijkt en Iran uiteindelijk meer macht lijkt te geven.
De hele wereld moet blij zijn dat de VS weer de vrijheid verdedigd. Maar linksdeugend NL vindt het normaal dat een terrorisme regime, wat als doel heeft dood aan Israel en ongelovigen, gedoogd moet worden omdat ze anders internationale zeestraten afsluiten. Waar blijft jullie hameren op internationaal recht?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 22 jul 2026, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: 28 minuten geleden
Er zijn ook mensen uit de achterban van Trump die het helemaal niks vinden. Zij laten zich ook horen, o.a. Taylor Greene.

Maar de logica dat Iran meer macht krijgt, zie ik niet. Dat poneren types als De Wijk, maar hij is meer gedreven door zijn anti-Trump gevoelens dan door de feiten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Vandaag, 12:59
Vreselijk off-topic: maar natuurlijk is er dan een gigantisch probleem. Als land laat je dan het paspoort dat niet het jouwe is bepalend zijn in je eigen land. Dat is wel een behoorlijke aantasting van de waarde van het paspoort. Bovendien geeft het land van het andere paspoort dat niet accepteren. Net als Nederland het niet accepteert als zeg iemand die door geboorte Nederlander is, maar hele leven in VS heeft gewoond (en dus ook VS paspoort heeft) naar Nederland wordt uitgezet in geval van misdaad daar.
Iemand mag niet statenloos worden. Dus je kunt iemand prima een paspoort ontnemen bij dubbele nationaliteit en hem uitzetten als ongewenst vreemdeling. Dat doe je niet omdat hij een pakje kauwgom pikt, maar bij ernstige misdrijven lijkt me dat een prima maatregel die ook afschrikwekkend werkt.
Plaats reactie