1. Precies, want bijbels gezien bestaat er niet zoiets als meerdere kerkverbanden. Het onderscheid dat je maakt is ‘modern denken’. Mag hoor, maar dan mogen voorstanders van v&a dat argument ook gebruiken (en verlies je het pleit).huisman schreef: ↑Gisteren, 21:071. Precies over de Kerk niet over een kerkverband of een individuele gemeente.rhadders schreef: ↑Gisteren, 19:331. Het is niet de massieve gemeentebeschouwing van broeder Hadders, maar het spreken over de Kerk zoals je dat ook aantreft in de Drie Formulieren van Enigheid.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:04Gisteren werd bij ons een ambtsdrager bevestigd. Mij vielen de woorden uit het dankgebed opnieuw op. Voor de goede orde bij ons wordt het klassieke formulier gelezen. Het gaat om deze zinsnede uit het dankgebed: ten einde eenieder zich behoorlijk kwijte in zijn ambt: de ouderlingen, in vlijtig opzicht te nemen op de leer en de wandel, in het weren van de wolven uit de schaapskooi van Uw lieven Zoon, en in het vermanen en bestraffen der ongeregelde mensen.
Vraag mij oprecht af hoe dit een invulling krijgt in de massieve gemeentebeschouwing van br @rhadders. Ik weet uit ervaring van mijn linkerkant gemeente uit mijn jeugd dat vermaning b.v. uitbleef als de kerkgang van 2 keer naar 1 keer op een zondag ging en later de kerkgang er alleen ‘naar behoefte’ was.
Denk dat het gebrek aan ouderlingen in de CGK die in hun ambt het vetgedrukte trouw uitvoeren één van de oorzaken van de huidige crisis is. Er is helaas begrip voor heel veel afwijken van leer en wandel en dat afwijken wordt niet bestraft.
2. Het weren van de wolven heeft helemaal niets te maken met 1 of 2 keer naar de kerk gaan.
3. Er zijn volgens jou blijkbaar heel wat ouderlingen die hun ambt niet trouw uitvoeren. Dat is een fors (en ook wat aanmatigend) oordeel. Ga er mee naar de Heer. Hij is hun Heer en Meester. (Overigens, zou jij dan vermaand moeten worden vanwege punt 1?)
2. Dat zeg ik ook helemaal niet. Het heeft wel te maken met leer en leven. Daar mag/moet een ouderling zijn broeders en zusters op aanspreken. Wolven zijn degenen die een valse leer de gemeente indragen. De wolf is een eeuw weggeweest uit Nederland maar de wolf is nooit weggeweest uit de kerk. Herkennen we de wolf nog of behandelen we de wolf als een schoothondje?
3. Ik denk oprecht dat hier een deel van de situatie uit voorkomt. Er is veel te weinig opzicht geweest op leer en leven. Individueel, gemeentelijk, classicaal en synodaal. Zijn we als CGK volhardend gebleven in de leer der apostelen ?(Hand 2 : 42).
2. Die zorg herken ik. Over hoe je wolven bestrijdt verschillen we. Ik zeg: door de prediking van het Woord. Jij: door toepassing van de kerkorde.
En in alle oprechtheid: jouw denken over de kerk c.q. het kerkverband beschouw ik eveneens als een fundamentele dwaling, met alle gevolgen die dit dus heeft (het ligt namelijk aan de basis van je omgang met de situatie in de CGK). Zo denk ik dat we allemaal wel in enige mate beïnvloed worden door ‘de tijdsgeest’.
3. Daar kan je gelijk in hebben. Maar ‘volharden in de leer’ zie ik vooral als Gods Woord blijven prediken. Maar ook pastoraal, door in gesprek met elkaar te blijven en in alle zachtmoedigheid de ander te onderwijzen en terecht te wijzen.