Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
En, na wat snoeiwerk, weer teruggeplaatst.
Klopt het dat mijn antwoord over de theologische bagage ook de toets der kritiek niet kon doorstaan? Los van enkele dubbellingen?
Ik heb inderdaad het hele gesprek geknipt van gisteren. Dus het kan zijn dat het iets te rigoureus is. Ik weet ook niet precies waar jij op doelt. Ik zie wel mooie citaten van Erskine die hadden mogen blijven staan. Ik probeer die terug te plaatsen.
Teruggeplaatst bericht
Adagio schreef: ↑10 jul 2026, 09:11 Even iets uit "Wat dunkt u van de Christus", al de werken van Ralph Erskine deel 1 (stichting Gereformeerd Erfgoed). En gewoon een prima vertaling. Vetgedrukt is van mij.
Het genoemde recht, het tegendeel van een verbod om te geloven, is er niet vanwege des mensen macht daartoe, maar vanwege de Goddelijke aanzegging. Gods aanspraak op de mens is vanwege de schandelijke zonde na de volmaakte schepping. En dan is de veelbesproken aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie wel te lezen (zoals Ezech. 33:11, Matth. 23:37, Luc. 10:13-15, Joh. 3:36, 5:40, 2 Cor. 5:20, Openb. 22:17, etc.), maar het bezitten van de inhoud geeft bestendige troost, vraag 1 H.C.De voorwerpen van deze verlossing, of de personen die gekocht of verlost worden: ons. 'Gij hebt ons gekocht.'
Hier kan worden gevraagd:
- wie zullen aanspraak maken,
- wie maken aanspraak, en:
- wie mogen aanspraak maken op dit voorrecht, namelijk door te zeggen: Gij hebt ons gekocht.
Wie zullen aanspraak maken op dit voorrecht? Al de uitverkorenen zullen er te zijner tijd aanspraak op maken. Sommige weldaden van Christus' dood zijn voor de gehele wereld, maar alleen de uitverkorenen zullen de verlosten zijn. De verkiezing, de verlossing, de wedergeboorte en de zaligheid hebben een gelijke reikwijdte.
Wie maken aanspraak op dit voorrecht? Alle gelovigen, of al de uitverkorenen die ertoe gebracht zijn om Christus door het geloof aan te nemen. Zij zeggen feitelijk: Gij hebt ons gekocht, en 'wij geloven door de genade van onze Heere Jezus Christus zalig te worden' (Hand. 15:11).
Wie mogen aanspraak maken op dit voorrecht, op grond van het Woord, dat aanwijst dat Christus gestorven is voor onze zonden naar de Schriften, en op grond van de roeping van het Evangelie? Alle zondaars tot wie het Evangelie gebracht wordt. Zij hebben allen recht om tot Christus te komen door het geloof, en te zeggen: Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed. Want 'dit is de getuigenis' die zij moeten aannemen, 'namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon' (1 Joh. 5: 11). De grond voor dit geloof is geen verborgen zaak, maar het geopenbaarde Woord.
Dat is best een lastige vraag als je zelf van een latere generatie bent en daardoor ds. R. Kok nooit gehoord hebt. Maar het is nog wel mogelijk om preken van hem terug te luisteren. Hier zijn in ieder geval een aantal preken om terug te luisteren van hem te vinden: http://dsrkok.nl/website/zijn_werk_preken_mp3.htm
De vraag komt bij mij omhoog met wat we bedoelen zoals ds Kok preekte indertijd.Vrouwke schreef: ↑11 jul 2026, 13:35Dat is best een lastige vraag als je zelf van een latere generatie bent en daardoor ds. R. Kok nooit gehoord hebt. Maar het is nog wel mogelijk om preken van hem terug te luisteren. Hier zijn in ieder geval een aantal preken om terug te luisteren van hem te vinden: http://dsrkok.nl/website/zijn_werk_preken_mp3.htm
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Bewaar het Pand
Inderdaad. Of we dan enkel zijn woorden en uitleg bedoelen of ook zijn wijze van voordracht.pierre27 schreef: ↑11 jul 2026, 19:14De vraag komt bij mij omhoog met wat we bedoelen zoals ds Kok preekte indertijd.Vrouwke schreef: ↑11 jul 2026, 13:35Dat is best een lastige vraag als je zelf van een latere generatie bent en daardoor ds. R. Kok nooit gehoord hebt. Maar het is nog wel mogelijk om preken van hem terug te luisteren. Hier zijn in ieder geval een aantal preken om terug te luisteren van hem te vinden: http://dsrkok.nl/website/zijn_werk_preken_mp3.htm
-
WachterOpDeMuur
.Vrouwke heeft gelijk
Laatst gewijzigd door WachterOpDeMuur op 13 jul 2026, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Een wachter op de muur kan zo'n vraag beter ter plaatse dan op internet stellen. Of misschien nog wel beter: bidden voor het welzijn van de gemeente i.p.v. zulke vragen stellen..
https://www.rd.nl/artikel/1156086-hervo ... kerknieuwsNieuwbouw in Elspeet draagt bij aan de ledengroei, maar de aanwas komt sinds vorig jaar vooral vanuit andere plaatselijke kerken.
In ieder geval heel veel recente overgang naar de HG, zodat dit zelfs in het RD stond afgelopen weekend.
En was dat een uitzondering of is dat met regelmaat het geval.WachterOpDeMuur schreef: ↑Gisteren, 11:43 Wat is er in Elspeet? Gisteren wat ik daar. Veel namen werden afgelezen. Opvragen lidmaatschap.