Dat snap ik best. Maar zeg jij ook dat als iets van 600 naar 100 gaat het een afname betreft van 600 procent? Lijkt me toch niet? En daar ging het even over.refo schreef: ↑Gisteren, 16:47Niet iedereen is wiskundige. Als iets wat eerst 600 en nu 100 euro kost, zegt men dat het nu zes keer zo weinig kost. Dat is niet correct uitgedrukt, maar iedereen snapt het.ZWP schreef: ↑Gisteren, 16:03Haha, je gaat het nog verdedigen ook!
Je mag best zeggen: zes keer zo klein, of 'een zesde van', of 'gedaald van 600 naar 100' of 'met 500 afgenomen'.
Maar zowel 'zes keer zo weinig' als '600% gedaald' lijkt me nooit correct.
Maar goed, het leidt inderdaad wat af van de werkelijke problemen van deze regering.
Zelfs in de bijbel komen zulke fouten voor. Als de schipbreukelingen Milete naderen staat er: dat hun enig land naderde.
En dan maakt het ook nog uit wie het zegt en in welke context. Gaat het om spreektaal of is het taal van iemand met een verantwoordelijke functie met een miljoenenpubliek? En kom je er netjes op terug als je een foutje maakt, of blijf je volharden en uitwegen zoeken. Etc.