Situatie Iran

elbert
Contacteer:

Re: Situatie Iran

Bericht door elbert »

De Rijssenaar schreef: 07 apr 2026, 22:33 Nu vind ik dat Trump echt de grens heeft overschreden. Ik zeg het niet snel, maar een beschaving uitroeien is wat mij betreft enorm zondig en goddeloos.
Zoals zo vaak moeten we niet kijken naar wat Trump zegt, maar naar wat hij doet.
Dit was een bedreiging om tot een staakt het vuren te komen.
Dat staakt het vuren is er nu blijkbaar, voor 2 weken.
Maar een overwinning voor de VS kunnen we dat (nog) niet noemen.
Het regime zit er nog, de Iraanse bevolking is niet bevrijd en de straat van Hormoez staat nog onder controle van Iran.
refo

Bericht door refo »

Jeremiah schreef: 08 apr 2026, 07:24
pierre27 schreef:
De Rijssenaar schreef: 07 apr 2026, 22:33 Nu vind ik dat Trump echt de grens heeft overschreden. Ik zeg het niet snel, maar een beschaving uitroeien is wat mij betreft enorm zondig en goddeloos.
Deze islamitische en duivelse beschaving moet zo snel als mogelijk vernietigd worden.
Ik denk dat je het regime bedoelt?
Als sommigen hier op RF het voor het zeggen hadden zouden we alle beschavingen uitroeien, inclusief de Nederlandse.
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 07 apr 2026, 23:20
Deze islamitische en duivelse beschaving moet zo snel als mogelijk vernietigd worden.
Uit deze opmerking blijkt wel weer dat de mens geneigd is tot alle kwaad. God heeft gelukkig meer geduld met de mensheid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

pierre27 schreef:
Of course, natuurlijk gaat het niet over de bevolking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 08 apr 2026, 08:22
pierre27 schreef: 07 apr 2026, 23:20
Uit deze opmerking blijkt wel weer dat de mens geneigd is tot alle kwaad. God heeft gelukkig meer geduld met de mensheid.
Jazeker Merel, daar ben ik ook dankbaar om.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef: 08 apr 2026, 07:48
pierre27 schreef:
Als sommigen hier op RF het voor het zeggen hadden zouden we alle beschavingen uitroeien, inclusief de Nederlandse.
Haha, is het zo erg?
Evangelist

Bericht door Evangelist »

pierre27 schreef: 08 apr 2026, 08:47
pierre27 schreef:
Hoe kun je dan een beschaving uitroeien, terwijl je de bevolking laat leven?
Hartelijke groet,
Evangelist
Henk J

Bericht door Henk J »

elbert schreef: 08 apr 2026, 07:45 Zoals zo vaak moeten we niet kijken naar wat Trump zegt, maar naar wat hij doet.
Het regime zit er nog, de Iraanse bevolking is niet bevrijd en de straat van Hormoez staat nog onder controle van Iran.
En hoe staat het met het Iraanse kernprogramma? Komt er een deal en op welke voorwaarden? Weten we ook nog niet. Nu lijkt het er het meeste op dat Trump zich toch een oorlog in heeft laten rommelen die Amerika en Israël niet hebben kunnen winnen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Henk J schreef: 08 apr 2026, 09:34
elbert schreef: 08 apr 2026, 07:45 Zoals zo vaak moeten we niet kijken naar wat Trump zegt, maar naar wat hij doet.
En hoe staat het met het Iraanse kernprogramma? Komt er een deal en op welke voorwaarden? Weten we ook nog niet. Nu lijkt het er het meeste op dat Trump zich toch een oorlog in heeft laten rommelen die Amerika en Israël niet hebben kunnen winnen.
Is dit voldoende voor de VS om zonder gezichtsverlies te stoppen? Wat is er nu precies veranderd (verbeterd) ten opzichte van de situatie voor de oorlog? Best wel veel vragen nog.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Amstelodamense schreef: 07 apr 2026, 19:02 Prima president hè, die een hele beschaving kapot wil gaan gooien als er geen deal komt. Hebben jullie het al gelezen of komt het niet meer bij ons binnen....?

Hoe kan het bestaan dat Trump hier nog supporters heeft?
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je aversie tegen Trump je beoordelingsvermogen soms een beetje overschaduwt. Ik begrijp de onderliggende gedachte wel, maar ik denk dat je zijn woorden veel te letterlijk neemt, of, gezien het cease fire nu, hebt genomen. Als ik het verkeerd zie, dan moet je dat maar zeggen, dan neem ik mijn woorden onmiddellijk terug.

Als men in onderhandeling is, dan is het heel moreel juist om te deescaleren en beschaafde woorden te gebruiken. Zo hoort het in mijn ogen overigens ook.
In onderhandeling met terroristen zie ik dat echter totaal anders, zeker als het terroristen betreft die zonder problemen hun eigen jongeren vermoorden en in hun eigen parlament, verblind door haat, dagelijks om de vernietiging van Amerika staan te krijsen. Dan worden beschaafde woorden een utopie en dat is misschien niet fraai, maar zeker wel doeltreffend. De taal die Trump uitbraakte in de onderhandelingen met Hamas vond ik compleet barbaars - maar ook dat werkte. Soms moet men van de moral high ground afdalen en op het niveau van de wederpartij spreken.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Edelweiss schreef: 08 apr 2026, 09:57
Amstelodamense schreef: 07 apr 2026, 19:02 Prima president hè, die een hele beschaving kapot wil gaan gooien als er geen deal komt. Hebben jullie het al gelezen of komt het niet meer bij ons binnen....?

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je aversie tegen Trump je beoordelingsvermogen soms een beetje overschaduwt. Ik begrijp de onderliggende gedachte wel, maar ik denk dat je zijn woorden veel te letterlijk neemt, of, gezien het cease fire nu, hebt genomen. Als ik het verkeerd zie, dan moet je dat maar zeggen, dan neem ik mijn woorden onmiddellijk terug.

Als men in onderhandeling is, dan is het heel moreel juist om te deescaleren en beschaafde woorden te gebruiken. Zo hoort het in mijn ogen overigens ook.
In onderhandeling met terroristen zie ik dat echter totaal anders, zeker als het terroristen betreft die zonder problemen hun eigen jongeren vermoorden en in hun eigen parlament, verblind door haat, dagelijks om de vernietiging van Amerika staan te krijsen. Dan worden beschaafde woorden een utopie en dat is misschien niet fraai, maar zeker wel doeltreffend. De taal die Trump uitbraakte in de onderhandelingen met Hamas vond ik compleet barbaars - maar ook dat werkte. Soms moet men van de moral high ground afdalen en op het niveau van de wederpartij spreken.
Ha! Zou kunnen hoor, maar deze dreigende taal gebruikte hij ook in het Groenland dossier (waar je hem niet meer over hoort). Daar werd militair ingrijpen tegen een soeverein land ook niet uitgesloten.
parsifal

Bericht door parsifal »

Even een ander punt:

In een toespraak citeerde Netanyahu een historicus "“History proves that, unfortunately and unhappily, Jesus Christ has no advantage over Genghis Khan. Because if you are strong enough, ruthless enough, powerful enough, evil will overcome good. Aggression will overcome moderation.” en paste dit toe op de acties tov Iran. Ik weet dat hij deze uitspraak eerder heeft geciteerd. Nu was er deels ophef vanuit het Christendom (en er is genoeg over te zeggen vanuit dit punt).

Ik vraag me echter af hoe dit in Iran wordt opgevat. Juist in Perzie (en wat toen als Perzisch gebied werd gezien) heeft Genghis Khan gigantisch huisgehouden. Steden als Merv zijn volledig uitgemoord (mogelijk honderdduizenden doden), veel andere steden verwoest en schatting van de afname van de bevolking van Perzie gaan tot 90% afname (al was dat in combinatie met de pest). Het is langer geleden, maar Genghis Khan noemen naar een Iranier, lijkt vergelijkbaar met Hitler noemen naar een Israeli.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Martijn

Bericht door Martijn »

pierre27 schreef: 07 apr 2026, 23:19
Martijn schreef: 07 apr 2026, 22:25
pierre27 schreef: 07 apr 2026, 22:04

Ik ben steeds trotser op hem;)
Meen je dit serieus?
Wat is er goed aan deze president?
Daarvoor lees je maar dit topic terug. Alleen al dat hij daadkrachtig optreedt!
Is het daadkrachtig optreden zoals nu met Iran?
Zeker er zijn kopstukken uitgeschakeld die gevaarlijk waren. Maar uiteindelijk is het regime niet weg. Mogelijk standvastiger geworden en nog meer gemotiveerd om een nucleair wapen te ontwikkelen als afschrikking.
En wat te denken van de kosten mogelijk tot nu toe al 40 miljard dollar aan defensie kosten en meer dan 100 miljard aan economische schade. En waarvoor?
Het land ligt in puin en de bevolking is nog niet vrij.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Martijn schreef: 08 apr 2026, 12:44
pierre27 schreef: 07 apr 2026, 23:19
Martijn schreef: 07 apr 2026, 22:25
pierre27 schreef: 07 apr 2026, 22:04

Ik ben steeds trotser op hem;)
Meen je dit serieus?
Wat is er goed aan deze president?
Daarvoor lees je maar dit topic terug. Alleen al dat hij daadkrachtig optreedt!
Is het daadkrachtig optreden zoals nu met Iran?
Zeker er zijn kopstukken uitgeschakeld die gevaarlijk waren. Maar uiteindelijk is het regime niet weg. Mogelijk standvastiger geworden en nog meer gemotiveerd om een nucleair wapen te ontwikkelen als afschrikking.
En wat te denken van de kosten mogelijk tot nu toe al 40 miljard dollar aan defensie kosten en meer dan 100 miljard aan economische schade. En waarvoor?
Het land ligt in puin en de bevolking is nog niet vrij.
Ja, want ik vond en vind het regime in Iran een groot gevaar voor de mensheid. Om dat aan te pakken zijn er voor mij bijna geen grenzen qua financiële kosten.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Evangelist schreef: 08 apr 2026, 08:53
pierre27 schreef: 08 apr 2026, 08:47
pierre27 schreef:
Hoe kun je dan een beschaving uitroeien, terwijl je de bevolking laat leven?
Goeie vraag, ik denk toch zoveel mogelijk de leiders uitschakelen..
Plaats reactie