Het woord station heb ik toegevoegd om beter duidelijk te maken wat men bedoelt. Maar ze bedoelen echt: een stapje verder in het hoe-het-moet-proces. Maar helaas nog niet ver genoeg. Er moeten nog andere ervaringen volgen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Paulus zegt toch ook zoiets in Filippenzen 3? Denk je niet dat je teveel voor een ander invult?Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 12:49Het woord station heb ik toegevoegd om beter duidelijk te maken wat men bedoelt. Maar ze bedoelen echt: een stapje verder in het hoe-het-moet-proces. Maar helaas nog niet ver genoeg. Er moeten nog andere ervaringen volgen.
Het geloof is geen misschientje.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:36Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat geloof niet in oefening is of sterk genoeg is. Zie Christen als hij door de doodsjordaan moest gaan. Na alles wat er gebeurd is in zijn leven. De dood zal uiteindelijk duidelijk maken of ons geloof oprecht was of niet. En als je weet dat je hart bedrieglijk is...Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 12:18Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat je zonden niet vergeven zijn.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:12De discipelen na de volmaakste avondmaal dat er ooit geweest was (met de voetwassing door de gezegende Middelaar erbij) waren een dag later bang voor de dood. En die zaten niet iedere zondag in de gergem volgens mij. Het is makkelijk praten als de dood ver weg is. Maar de praktijk is anders. Genade om gerust te sterven kun je niet zomaar uit je zak halen.Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 11:42 Het is wel vreemd. Want wat belijden we als we deelnemen aan het Avondmaal? Lees enkel wat het formulier zegt..
Ik denk dat zulke mensen veel rijker in de HEERE zijn dan ze zelf beseffen. Maar hen wordt niet geleerd dat het (toevluchtnemend) geloof, rechtvaardigend is van aard. En ondertussen heeft een gevoelige verzekering van de rechtvaardiging voor God, de Bijbelse rechtvaardiging door het geloof verdrongen.
Ik lees nergens dat Paulus zegt dat er meer nodig is dan een (vertrouwend) toevluchtnemen tot Christus (gewerkt door Gods Geest). Want dat is het wat ons rechtvaardigt voor God. Niet een speciale ervaring.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 13:00Paulus zegt toch ook zoiets in Filippenzen 3? Denk je niet dat je teveel voor een ander invult?Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 12:49Het woord station heb ik toegevoegd om beter duidelijk te maken wat men bedoelt. Maar ze bedoelen echt: een stapje verder in het hoe-het-moet-proces. Maar helaas nog niet ver genoeg. Er moeten nog andere ervaringen volgen.
Ik heb hier met betreffend persoon een heel gesprek over gehad. Ik heb eerlijk gezegd echt niet het gevoel dat ik dit teveel invul.
Maar waar spreekt Paulus volgens jouw dan over een speciale ervaring waarin je gerechtvaardigd wordt nadat je dus al een bekeerd mens was?
Zoiets is toch gewoon hutspot?
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 31 mar 2026, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar het geloof is niet altijd even sterk. En is ook niet gelijk volwassen..GG links schreef: ↑31 mar 2026, 13:10Het geloof is geen misschientje.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:36Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat geloof niet in oefening is of sterk genoeg is. Zie Christen als hij door de doodsjordaan moest gaan. Na alles wat er gebeurd is in zijn leven. De dood zal uiteindelijk duidelijk maken of ons geloof oprecht was of niet. En als je weet dat je hart bedrieglijk is...Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 12:18Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat je zonden niet vergeven zijn.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:12
De discipelen na de volmaakste avondmaal dat er ooit geweest was (met de voetwassing door de gezegende Middelaar erbij) waren een dag later bang voor de dood. En die zaten niet iedere zondag in de gergem volgens mij. Het is makkelijk praten als de dood ver weg is. Maar de praktijk is anders. Genade om gerust te sterven kun je niet zomaar uit je zak halen.
klopt. maar dat is niet de vraag. de vraag is - is mijn geloof waar?GG links schreef: ↑31 mar 2026, 13:10Het geloof is geen misschientje.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:36Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat geloof niet in oefening is of sterk genoeg is. Zie Christen als hij door de doodsjordaan moest gaan. Na alles wat er gebeurd is in zijn leven. De dood zal uiteindelijk duidelijk maken of ons geloof oprecht was of niet. En als je weet dat je hart bedrieglijk is...Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 12:18Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat je zonden niet vergeven zijn.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:12
De discipelen na de volmaakste avondmaal dat er ooit geweest was (met de voetwassing door de gezegende Middelaar erbij) waren een dag later bang voor de dood. En die zaten niet iedere zondag in de gergem volgens mij. Het is makkelijk praten als de dood ver weg is. Maar de praktijk is anders. Genade om gerust te sterven kun je niet zomaar uit je zak halen.
Dat lijkt me voor iedereen een uiterst belangrijke vraag. Te belangrijk om het op “misschien” te wagen..
okay het is duidelijk dat je een eerlijke weergave geeft. Maar het komt wel generaliserend over. Paulus heeft dat duidelijk ervaren in Damascus.Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 13:13Ik lees nergens dat Paulus zegt dat er meer nodig is dan een (vertrouwend) toevluchtnemen tot Christus (gewerkt door Gods Geest). Want dat is het wat ons rechtvaardigt voor God. Niet een speciale ervaring.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 13:00Paulus zegt toch ook zoiets in Filippenzen 3? Denk je niet dat je teveel voor een ander invult?
Ik heb hier met betreffend persoon een heel gesprek over gehad. Ik heb eerlijk gezegd echt niet het gevoel dat ik dit teveel invul.
Maar waar spreekt Paulus volgens jouw dan over een speciale ervaring waarin je gerechtvaardigd wordt nadat je dus al een bekeerd mens was?
-
GJdeBruijn
Dat is een hele slechte 'klank-exegese' van een oud Nederlandse wijze van uitdrukken.
Het betekent niet iets van naar de mate als wij dat gevoelen of ervaren, maar het betekent 'indien'. Dat is een algehele conditie. Daar zijn geen gradaties of standen als het gaat om het aannemen van de weldaad van de vergeving der zonden. Zie ook het Schatboek. Die geeft geen enkele ruimte voor standen op dit punt.
Het is mij wel duidelijk dat DE GG niet bestaat na alle commentaren gelezen te hebben.
En ik deel de opvatting van DDD, Vrouwke, Arja en een aantal meer.
Je kunt het ook zien aan de avondmaalsmijding die er in veel GG's is.
Je kunt het zien aan de kanselblokkade die er is voor een aantal predikanten. Dan bedoel ik rechts mag wel bij links maar niet andersom.
Je kunt het zien op dit forum
Waarom gaan veel mensen uit "linkse" GG's na verhuizing naar de PKN of HHK ? Dat heeft te maken met de ligging van de GG in de nieuwe woonplaats
Ik meen dat iemand zei: als het niet uitmaakt wat voor begrippen er gebruikt worden (voorwaardelijke beloften en onvoorwaardelijke in samenhang met verbondsbeloften en evangelie beloften) waarom moet daar dan in het convenant zoveel ophef over ontstaan ?
Als je geen verschil hoort tussen de prediking zoals die op de Veluwe veelal gepreekt wordt en in plaatsen als Rotterdam Zuidwijk, Bodegraven, Houten en nog een aantal meer plaatsen dan ben je horende doof.
Het tekent het failliet van het kerkverband als de verscheidenheid niet meer geaccepteerd wordt.
En ik deel de opvatting van DDD, Vrouwke, Arja en een aantal meer.
Je kunt het ook zien aan de avondmaalsmijding die er in veel GG's is.
Je kunt het zien aan de kanselblokkade die er is voor een aantal predikanten. Dan bedoel ik rechts mag wel bij links maar niet andersom.
Je kunt het zien op dit forum
Waarom gaan veel mensen uit "linkse" GG's na verhuizing naar de PKN of HHK ? Dat heeft te maken met de ligging van de GG in de nieuwe woonplaats
Ik meen dat iemand zei: als het niet uitmaakt wat voor begrippen er gebruikt worden (voorwaardelijke beloften en onvoorwaardelijke in samenhang met verbondsbeloften en evangelie beloften) waarom moet daar dan in het convenant zoveel ophef over ontstaan ?
Als je geen verschil hoort tussen de prediking zoals die op de Veluwe veelal gepreekt wordt en in plaatsen als Rotterdam Zuidwijk, Bodegraven, Houten en nog een aantal meer plaatsen dan ben je horende doof.
Het tekent het failliet van het kerkverband als de verscheidenheid niet meer geaccepteerd wordt.
Laatst gewijzigd door GG links op 31 mar 2026, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan lezen we in die geschiedenis misschien iets anders..KDD schreef: ↑31 mar 2026, 13:23okay het is duidelijk dat je een eerlijke weergave geeft. Maar het komt wel generaliserend over. Paulus heeft dat duidelijk ervaren in Damascus.Vrouwke schreef: ↑31 mar 2026, 13:13Ik lees nergens dat Paulus zegt dat er meer nodig is dan een (vertrouwend) toevluchtnemen tot Christus (gewerkt door Gods Geest). Want dat is het wat ons rechtvaardigt voor God. Niet een speciale ervaring.
Ik lees daar niet over een bekeerde Paulus die toen pas rechtvaardig werd.
-
Groepscirkel
Hoe link je mijn bericht aan kerkpolitiek?pierre27 schreef: ↑31 mar 2026, 09:29Het heeft niks met kerkpolitiek te maken maar gewoon waar je elkaar kunt vinden daar werk je aan. Als je niet begrijpt dat er nogal een kloof zit tussen GG en GB loop je met een bril op.Groepscirkel schreef: ↑31 mar 2026, 08:01Pak het stroomschema van de protestantse en gereformeerde kerken erbij en het lijkt wel een veneus stelsel. Alsof een kerkgenootschap dan bij de laatste afsplitsing moet beginnen met herstellen. De HHK bij de PKN, de GG bij de GGiN, enzovoorts.J.C. Philpot schreef: ↑31 mar 2026, 07:38Jouw opmerking maakt me nieuwschierig. Zou je eens kunnen toelichten wat je er mee bedoelt?
Ik vind kerkverdeeldheid vreselijk. Het is in de reformatorische gezindte ook helemaal niet nodig. Ik bedoel niet éénwording van kerkelijke organisatie, dat is maar uiterlijk.
Wel ben ik van mening dat we ziek zijn. Ernstig ziek. We verbijten en vereten andere gemeenten die in leer en leven op Schrift en gereformeerde belijdenis staan.
In plaats van gedetailleerde verklaringen van overeenkomst op de vierkante millimeter, kunnen we volgens mij beter:
- kerkelijke organisaties nu laten voor wat ze zijn;
- attestaties gaan accepteren van een gemeente die staat op in leer en leven wil staan naar Schrift en gereformeerde belijdenis en daarmee erkent wordt als gemeente van Christus.
Concreet: zoek herkenning en erkenning van gemeenten (HHK, (O)GG(iN), GB, CGK, vrije gemeenten) die elkaar vinden in Schrift en belijdenis in leer en leven.
Ik zie ook verschil tussen de zes kerkelijke organisaties. Trouwens ook binnen elke overkoepelende structuur. Dat gaat niet opgelost worden en ook niet één worden. Heeft ook geen nut en is mijns inziens verloren energie, tijd, geld en moeite.
Verder klinkt je reactie nogal afwijzend?
Ik bakende iets af: Schrift en gereformeerde belijdenis in leer en leven. Ook sprak ik alleen over het herkennen en erkennen, wat tot uiting komt in het uitwisselen van attestaties. Lage drempel, toch?
Misschien is dat al utopie. Laat mij dan maar wensdenken. Het zij zo. Ik zie uit naar herkenning en erkenning, zonder organisatorische éénwording, van alle gemeenten die in leer en leven staan voor Schrift en gereformeerde belijdenis. Binnen organisaties kan het ook: zorginstellingen, scholen, politieke samenwerking, maatschappelijke organisaties, enzovoorts. Nu de kerkelijke hoge heren nog.
Heb je Hem lief ? Geloof je in Hem ? Dat is de vraag.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 13:16klopt. maar dat is niet de vraag. de vraag is - is mijn geloof waar?GG links schreef: ↑31 mar 2026, 13:10Het geloof is geen misschientje.KDD schreef: ↑31 mar 2026, 12:36Dat is iets anders dan niet kunnen sterven omdat geloof niet in oefening is of sterk genoeg is. Zie Christen als hij door de doodsjordaan moest gaan. Na alles wat er gebeurd is in zijn leven. De dood zal uiteindelijk duidelijk maken of ons geloof oprecht was of niet. En als je weet dat je hart bedrieglijk is...
Een volkomen geloof bestaat niet.
-
GJdeBruijn
Is deze vraag op deze wijze geformulleerd wel valide?
Moet de vraag niet zijn 'is mijn geloof oprecht' of wat is de grond of het object van het geloof? En is dat waar?
Het voorwerp (wat geloof ik) is waar, maar het onderwerp (ik, die geloof) is twijfelmoedig en heeft een arglistig hart. Begrijp je het verschil?