Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 08:32
rhadders schreef: Gisteren, 23:46
BSH schreef: Gisteren, 21:21 Wie vandaag in het RD het artikel leest over de kwestie Geelkerken van precies 100 jaar geleden, ziet opvallende parallellen.

https://www.rd.nl/artikel/1141938-kwest ... kscheuring
Dat is zeker waar.
Dezelfde geschiedenis leert ons overigens ook hoe slecht we elkaar vaak verstaan: ds. Geelkerken heeft nooit beweerd dat Genesis niet feitelijk-historisch betrouwbaar is of dat de slang niet gesproken heeft. Maar hij wilde geen uitspraken doen over hoé de slang gesproken heeft, omdat de Bijbel daar niets over zegt.
Daar had hij gelijk in, maar hij werd niet begrepen. Dát de slang gesproken had, werd ook door hem niet ontkent. Maar of hier geluidsgolven bij te pas kwamen? Of het met het oor hoorbaar was? Wat hem betreft hoefde dat niet het geval te zijn, waarop sommigen dachten dat hij de betrouwbaarheid van de Schrift ondermijnde. Want hoe zou spreken anders kunnen?

Ik vraag mij af of wij elkaar momenteel ook niet misverstaan in bepaalde opzichten.
In het orthodoxe jodendom wordt er ook verschillend gedacht over de historiciteit van het scheppingsverhaal. Maar ook bij degenen die het als historisch en feitelijk gebeurd beschouwen zijn de diepere allegorische lagen vaak nog belangrijker. Deze discussie is typerend voor de Gereformeerde Kerken van toen. En uit het artikel in het RD blijkt ook dat de scheuring misschien wel meer te maken had met ego's aan beide kanten dan met hermeneutiek.
En het is na de kwestie Geelkerken goed afgelopen met de Gereformeerde Kerk? Als de Schrift haar gezag verliest in de kerk gaat de kerk ten onder. Daar zijn jullie blijkbaar niet bang voor. Ik wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: Vandaag, 09:43En het is na de kwestie Geelkerken goed afgelopen met de Gereformeerde Kerk? Als de Schrift haar gezag verliest in de kerk gaat de kerk ten onder. Daar zijn jullie blijkbaar niet bang voor. Ik wel.
Dat is ook naar de Belijdenis. De NGB zegt:

Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.

Daaruit concludeer ik: als de Schrift haar gezag verliest in de kerk, dan is dat een teken dat de Heilige Geest zich aan het terugtrekken is, en wijkt. Kerkleden, gemeenten en denominaties waar dit gebeurt, zijn geestelijk ten dode opgeschreven. Dan blijft alleen nog overtuigingsloos en leeg gerederneer over, dat alles subjectief is, en wij zelf de schrift met onze cultuur uitleggen, en dat dat alles is.

Tegelijkertijd is Gods Geest bij machte om dorre doodsbeenderen tot nieuw leven te brengen, wat een hernieuwd buigen onder het gezag van Gods Woord ten gevolg zal hebben. Maar het is zeker niet vanzelfsprekend dat dat gebeurt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
rhadders

Bericht door rhadders »

BSH schreef: Gisteren, 21:21 Wie vandaag in het RD het artikel leest over de kwestie Geelkerken van precies 100 jaar geleden, ziet opvallende parallellen.

Dat is zeker waar.
Dezelfde geschiedenis leert ons overigens ook hoe slecht we elkaar vaak verstaan: ds. Geelkerken heeft nooit beweerd dat Genesis niet feitelijk-historisch betrouwbaar is of dat de slang niet gesproken heeft. Maar hij wilde geen uitspraken doen over hoé de slang gesproken heeft, omdat de Bijbel daar niets over zegt.
Daar had hij gelijk in, maar hij werd niet begrepen. Dát de slang gesproken had, werd ook door hem niet ontkent. Maar of hier geluidsgolven bij te pas kwamen? Of het met het oor hoorbaar was? Wat hem betreft hoefde dat niet het geval te zijn, waarop sommigen dachten dat hij de betrouwbaarheid van de Schrift ondermijnde. Want hoe zou spreken anders kunnen?

Ik vraag mij af of wij elkaar momenteel ook niet misverstaan in bepaalde opzichten.
In het orthodoxe jodendom wordt er ook verschillend gedacht over de historiciteit van het scheppingsverhaal. Maar ook bij degenen die het als historisch en feitelijk gebeurd beschouwen zijn de diepere allegorische lagen vaak nog belangrijker. Deze discussie is typerend voor de Gereformeerde Kerken van toen. En uit het artikel in het RD blijkt ook dat de scheuring misschien wel meer te maken had met ego's aan beide kanten dan met hermeneutiek.
Dat denk ik ook. In het Jodendom kent men het concept Pardes. Ik geef er wel eens lezingen over, in kerken. Wij komen, in ons verstaan van de teksten, vaak niet veel verder dan de letterlijke betekenis. En doen dan vaak alsof dat dé (enige) betekenis is van de tekst. Als gevolg kunnen we eindeloos discussiëren over of de dagen van de scheppingsweek 24 uur duurden of niet, of de slang daadwerkelijk klanken heeft voortgebracht, enz. Ik heb het al vaker gezegd op dit forum: dat zijn typisch westerse discussies. Omdat we bitterweinig gevoel hebben bij beeldspraak. (Voor de Reformatie kende de kerk dit ook, daarna moest het allemaal eenduidig zijn en heeft men alles wat met allegorie of mystiek te maken heeft weggeworpen. Iets met het kind en het badwater...)

Daarom vraag ik wel eens, om de discussie wat te verdiepen: waarom wordt er gesproken over (zes) dagen? Waarom wordt er gesproken over een slang? Gek genoeg kunnen velen zich helemaal helemaal vastbijten in de letterlijkheid hiervan, maar als het gaat over de Boom der kennis (van goed en kwaad) of Boom des levens dan hebben we er er geen moeite mee om te verklaren dat het gaat om een allegorische of zelfs mystieke voorstelling. Want ja, kennis is abstract, dat kan je niet uit de boom plukken. Maar dat de dagen zelf en de slang misschien óók een beeld zijn - naast hun letterlijke verschijning - dat vinden we lastig. Ik denk dat Geelkerken daar ook iets van heeft aangevoeld en dat in zijn eigen woorden heeft willen uitdrukken. Het is hem niet in dank afgenomen. Als we beter zouden luisteren en niet zo bang zouden zijn voor andere inzichten (en vertrouwen op de Heilige Geest die ons leidt in alle waarheid), zouden we veel meer rijkdom in de Schrift opgraven. En God nog veel meer prijzen voor Zijn grootheid!
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Gisteren, 23:02
MidMid schreef: Gisteren, 11:59 Natuurlijk staat de ambtsleer niet los van de interpretatie dat het de vrouw niet toekomt om opziener of diaken te zijn.
Dan maak je je eigen interpretatie toch leidend? In hoeverre neem je dan het Woord serieus?
Stel dat je samen op grond van Gods Woord moet concluderen dat we de dienst van diakenen onterecht hebben gesloten voor vrouwen. Dan ben je er toch niet met het zeggen 'maar mijn interpretatie?'
In 1 Tim. 3:2 staat dat een opziener een man moet zijn en in vers 12 dat de diaken een man moet zijn. Uitzondering is de diakones uit 1 Tim. 5:9, dat moet een weduwe zijn van 60+. En die diakones is interpretatie van vers 9. Het staat er niet.

Deze uitleg blijft staan. Dat is gewoon lezen wat er staat.

Wat wel interpretatie is of onze ouderling en diaken gelijk staan aan die uit de Bijbel. Je kan het zo herschikken dat een vrouw bepaalde werkzaamheden kan doen die niet met het regeren onlosmakelijk verbonden zijn. Dan creëer je bedieningen. Bijv. bezoekzuster. Want dat een vrouw niet regeren mag heeft met het hoofd-zijn van de man te maken. Zie ook 1 Tim. 2:12.
Zoals je wellicht ook wel weet, is bovenstaande niet wat de GS in 2022 opgedragen heeft aan een commissie. Daarin is gevraagd om onderzoek naar de ambtsleer en de mogelijkheden te onderzoeken het ambt van diaken voor de vrouw open te stellen.

Overigens is wat jij met Timoteüs doet wel degelijk interpreteren. Daar kan je exegetisch ook andere keuzes maken. 'Gewoon lezen wat er staat', bestaat niet. Dat lezen doe jij...

Wat jij hierboven beschrijft onder bedieningen, gebeurt al volop in de CGK. Diverse synodes hebben ook expliciet aangemoedigd de zusters van de gemeenten breed in te zetten, daar waar kan en mogelijk is. Dat is dus niet de vraag die de GS gesteld heeft.

Jij hangt alles op aan Timoteüs, maar je kan ook denken aan Romeinen 16:1 waar je de diaconos tegenkomt.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Vandaag, 12:10
MidMid schreef: Gisteren, 11:59 Natuurlijk staat de ambtsleer niet los van de interpretatie dat het de vrouw niet toekomt om opziener of diaken te zijn.
Dan maak je je eigen interpretatie toch leidend? In hoeverre neem je dan het Woord serieus?
Stel dat je samen op grond van Gods Woord moet concluderen dat we de dienst van diakenen onterecht hebben gesloten voor vrouwen. Dan ben je er toch niet met het zeggen 'maar mijn interpretatie?'
In 1 Tim. 3:2 staat dat een opziener een man moet zijn en in vers 12 dat de diaken een man moet zijn. Uitzondering is de diakones uit 1 Tim. 5:9, dat moet een weduwe zijn van 60+. En die diakones is interpretatie van vers 9. Het staat er niet.

Wat wel interpretatie is of onze ouderling en diaken gelijk staan aan die uit de Bijbel. Je kan het zo herschikken dat een vrouw bepaalde werkzaamheden kan doen die niet met het regeren onlosmakelijk verbonden zijn. Dan creëer je bedieningen. Bijv. bezoekzuster. Want dat een vrouw niet regeren mag heeft met het hoofd-zijn van de man te maken. Zie ook 1 Tim. 2:12.
Zoals je wellicht ook wel weet, is bovenstaande niet wat de GS in 2022 opgedragen heeft aan een commissie. Daarin is gevraagd om onderzoek naar de ambtsleer en de mogelijkheden te onderzoeken het ambt van diaken voor de vrouw open te stellen.

Overigens is wat jij met Timoteüs doet wel degelijk interpreteren. Daar kan je exegetisch ook andere keuzes maken. 'Gewoon lezen wat er staat', bestaat niet. Dat lezen doe jij...

Wat jij hierboven beschrijft onder bedieningen, gebeurt al volop in de CGK. Diverse synodes hebben ook expliciet aangemoedigd de zusters van de gemeenten breed in te zetten, daar waar kan en mogelijk is. Dat is dus niet de vraag die de GS gesteld heeft.

Jij hangt alles op aan Timoteüs, maar je kan ook denken aan Romeinen 16:1 waar je de diaconos tegenkomt.
Je moet Schrift met Schrift vergelijken. De grote lijn van de Schrift man/vrouw verhouding komt eerst (1 Kor. 11 en 1 Tim 2). Daarna de algemen toepassing op de concrete ambten (1 Tim. 3 en 5). De specifieke voorbeelden moeten in dat kader geïnterpreteerd worden. En dan kan Febe een diakones zijn in de zin van 1 Tim 5:9.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Vandaag, 12:18
MidMid schreef: Vandaag, 12:10 Zoals je wellicht ook wel weet, is bovenstaande niet wat de GS in 2022 opgedragen heeft aan een commissie. Daarin is gevraagd om onderzoek naar de ambtsleer en de mogelijkheden te onderzoeken het ambt van diaken voor de vrouw open te stellen.

Je moet Schrift met Schrift vergelijken. De grote lijn van de Schrift man/vrouw verhouding komt eerst (1 Kor. 11 en 1 Tim 2). Daarna de algemen toepassing op de concrete ambten (1 Tim. 3 en 5). De specifieke voorbeelden moeten in dat kader geïnterpreteerd worden. En dan kan Febe een diakones zijn in de zin van 1 Tim 5:9.
Dat is mijn hele punt niet - dat was de bewering bestrijden dat de ambtsleer los staat van de interpretatie dat het de vrouw niet toekomt om opziener of diaken te zijn.
Maar fijn dat jij precies weet hoe het zit.

Wat mij betreft is dit stukje wel gelopen.
Laatst gewijzigd door MidMid op 13 mar 2026, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 09:43

Dat is zeker waar.

En het is na de kwestie Geelkerken goed afgelopen met de Gereformeerde Kerk? Als de Schrift haar gezag verliest in de kerk gaat de kerk ten onder. Daar zijn jullie blijkbaar niet bang voor. Ik wel.
Angst speelt inderdaad bij mij niet zo, omdat kerken verdwijnen maar de Kerk niet. Het is niet ons werk.
Los daarvan vind ik dat er bij een verschillende uitleg over een bepaald onderwerp veel te snel wordt gezegd dat "de Schrift haar gezag verliest". Dat is in de meeste gevallen gewoon niet waar en wordt het als argument misbruikt waardoor de discussie heel moeilijk wordt. Ik zou degenen die dat argument gebruiken eens willen uitdagen om hun hele leven, persoonlijk en van de kerk waar ze lid van zijn, naast diezelfde meetlat te leggen. Heeft de Schrift dan ook echt volledig gezag over die talloze andere onderwerpen waar we het in de CGK op kerkelijke vergaderingen nooit over hebben?

Het is mijn vaste overtuiging dat kerken verdwijnen als ze vrijzinnig worden en niet meer geloven en belijden dat Jezus Christus de enige weg tot behoud is. Dat betekent zeker niet dat ik vind dat verder alles maar moet kunnen in de kerk, maar wel dat dit het fundament en de hoeksteen is. Als die wegvalt gaat het mis.
huisman

Bericht door huisman »

De GS commissie waar ik aan mocht deelnemen heeft het rapport van deze commissie besproken en beoordeeld en deelde hun conclusie dat het diakenambt zoals wij die kennen voorbehouden is aan mannen. Vanwege de voortijdige sluiting van de GS is dit rapport niet meer behandeld. Dit laatste zeg ik uit mijn feilbaar geheugen want door de heftigheid van de GS ben ik een hoop buiten de ‘Toekomst kerk’ gesprekken kwijt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 12:56

De GS commissie waar ik aan mocht deelnemen heeft het rapport van deze commissie besproken en beoordeeld en deelde hun conclusie dat het diakenambt zoals wij die kennen voorbehouden is aan mannen. Vanwege de voortijdige sluiting van de GS is dit rapport niet meer behandeld. Dit laatste zeg ik uit mijn feilbaar geheugen want door de heftigheid van de GS ben ik een hoop buiten de ‘Toekomst kerk’ gesprekken kwijt.
Vandaar dat er ook een vraag op tafel lag rondom de ambtsleer. Of dat niet anders moet. Maar e.e.a. komt vast een volgende GS weer op tafel.

Juist het vetgedrukte onderstreept dat de stelling 'dat de ambtsleer los staat van de interpretatie over het eventueel kunnen dienen van vrouwen in het ambt van diaken' quatsch is.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 13:24
huisman schreef: Vandaag, 12:56

Vandaar dat er ook een vraag op tafel lag rondom de ambtsleer. Of dat niet anders moet. Maar e.e.a. komt vast een volgende GS weer op tafel.

Juist het vetgedrukte onderstreept dat de stelling 'dat de ambtsleer los staat van de interpretatie over het eventueel kunnen dienen van vrouwen in het ambt van diaken' quatsch is.
Of dat niet anders moet zeg jij. Kun je je voorstellen dat velen in de CGK dit zeer vermoeiend vinden? Het lukt niet via de eerste paar wegen om vrouwen in het ambt te krijgen. Dan maar kijken of we de ambtsleer die er altijd in onze kerken is geweest niet kunnen veranderen en zo een muizengaatje kunnen vinden om vrouwen in het ambt te krijgen.
Een ambtsdrager uit een 'Hoogeveen' gemeente in onze classis verzuchtte eens. Wat is toch die 'drive' om alles binnen de CGK op het spel te zetten om maar te komen tot vrouwelijke ambtsdragers?
Werkte Gods Geest niet in onze kerken toen die discussie er nog niet was?

Ik begreep zijn verzuchting zeer.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

En denk je echt dat de discussie eindigt als een andere ambtsstructuur aanvaard zou worden, bijvoorbeeld:

Samenstelling brede kerkenraad:
- Predikant (man)
- Ouderling (man)
- Diaken (man)

Samenstelling diaconie:
- Diaken (man), ook in brede kerkenraad
- Diacones (vrouw), niet in brede kerkenraad

De impasse is niet alleen ontstaan doordat gemeenten diaconessen hebben, maar ook vrouwen tot het leer- en regeerambt hebben toegelaten.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 13:55 Of dat niet anders moet zeg jij. Kun je je voorstellen dat velen in de CGK dit zeer vermoeiend vinden? Het lukt niet via de eerste paar wegen om vrouwen in het ambt te krijgen. Dan maar kijken of we de ambtsleer die er altijd in onze kerken is geweest niet kunnen veranderen en zo een muizengaatje kunnen vinden om vrouwen in het ambt te krijgen.
Een ambtsdrager uit een 'Hoogeveen' gemeente in onze classis verzuchtte eens. Wat is toch die 'drive' om alles binnen de CGK op het spel te zetten om maar te komen tot vrouwelijke ambtsdragers?
Werkte Gods Geest niet in onze kerken toen die discussie er nog niet was?

Ik begreep zijn verzuchting zeer.
De positie van de diaken is in de CGK uniek. Dat je die positie tegen het licht houdt, is dus helemaal niet vermoeiend, raar of het zoeken naar een muizengaatje.
Overigens ben ik er ook sterk voor om actief vrouwenkiesrecht in onze kerken door te voeren. Zelf denk ik dat dit ook de discussie en 't voorgaande gesprek goed zal doen.

Net zoals ik jouw en de Hoogeveense verzuchting begrijp, begrijp ik die ook van vrouwen die nu of niet eens actief mogen stemmen of die zich geroepen weten en aan de zijlijn moeten blijven staan.
MidMid

Bericht door MidMid »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 14:16 En denk je echt dat de discussie eindigt als een andere ambtsstructuur aanvaard zou worden, bijvoorbeeld:

Samenstelling brede kerkenraad:
- Predikant (man)
- Ouderling (man)
- Diaken (man)

Samenstelling diaconie:
- Diaken (man), ook in brede kerkenraad
- Diacones (vrouw), niet in brede kerkenraad

De impasse is niet alleen ontstaan doordat gemeenten diaconessen hebben, maar ook vrouwen tot het leer- en regeerambt hebben toegelaten.
Nope, in ieder geval niet op de hierboven geschetste manier. Maar dat is ook totaal niet wat ik versta onder het opnieuw doordenken van de ambtsleer en bijhorende structuur.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

MidMid schreef: Vandaag, 14:33Nope, in ieder geval niet op de hierboven geschetste manier. Maar dat is ook totaal niet wat ik versta onder het opnieuw doordenken van de ambtsleer en bijhorende structuur.
Dat laatste kan ik begrijpen, het was ook zomaar een ruw schetsje als aanpassing op de huidige ambtsstructuur. Het heikele punt is natuurlijk niet alleen de diacones, hoewel de CGK daar ook duidelijk over zijn geweest. Mijn punt is dat de discussie dan niet zou stoppen. De feitelijke situatie is dat tal van gemeenten niet alleen diaconessen heeft, maar ook vrouwen ook toe hebben gelaten tot het kerkelijk leer- en regeerambt. Welke ambtsstructuur je ook bedenkt, dat laatste is niet naar de Schrift.
Valcke

Bericht door Valcke »

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:53Los daarvan vind ik dat er bij een verschillende uitleg over een bepaald onderwerp veel te snel wordt gezegd dat "de Schrift haar gezag verliest". Dat is in de meeste gevallen gewoon niet waar en wordt het als argument misbruikt waardoor de discussie heel moeilijk wordt. Ik zou degenen die dat argument gebruiken eens willen uitdagen om hun hele leven, persoonlijk en van de kerk waar ze lid van zijn, naast diezelfde meetlat te leggen. Heeft de Schrift dan ook echt volledig gezag over die talloze andere onderwerpen waar we het in de CGK op kerkelijke vergaderingen nooit over hebben?
Deze manier van argumenteren en dan in het bijzonder de vetgemaakte woorden vind ik heel triest en schadelijk:

* Het zelfonderzoek waartoe je oproept, is op zichzelf goed. Maar realiseer je wel dat wanneer het antwoord is dat wanneer we niet van harte (= met het hart) begeren en wensen naar alle geboden Gods / de norm van Gods Woord te leven, we geen gelovigen zijn. Het is het stuk van zelfbeproeving dat ook in het formulier van het H. Avondmaal genoemd wordt. Idem in vr. en antw. 114 van de HC. Er kan veel mis zijn in het leven van een gelovige, maar dat is voor hen juist een oorzaak van geestelijke strijd en verdriet (Rom. 7).

* Wie ook maar iets weet van de beginselen van de Reformatie en Nadere Reformatie, die weet dat de Schrift voor de voormannen uit die tijd als grondslag en enige norm van het gehele persoonlijke én kerkelijke leven gezien werd (Sola Scriptura). Als dat niet zo geweest was, had men zo "scherp" niet hoeven te zijn over vele dwalingen in de RK Kerk. En in de Nadere Reformatie had men wel meer kunnen accepteren van alle ingeslopen zaken die niet naar Gods Woord waren. Maar nee, men wilde daar niet stoppen: hun stelling was dat Gods Woord dient te heersen over alle terreinen van het leven, zowel individueel als kerkelijk.

* Kennelijk zoek je een grond van verontschuldiging. Ik lees de vetgemaakte woorden zo: Omdat er al veel is dat niet naar Gods Woord is in het persoonlijke en kerkelijke leven, moeten we ons dus ook maar niet zo druk maken als de kerk iets invoert dat daar eventueel ook mee in strijd is... Conclusie: "Beroep je dus maar niet zo sterk op de Schrift." Zo komt dit over en zo is het kennelijk ook bedoeld.
Plaats reactie