Erdee

J.C. Philpot

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

Netherlands Reformed Congregation te Rosthern
https://www.rd.nl/artikel/1138590-nethe ... kerknieuws

Kan iemand zien welke woorden er boven de houden boog boven het koor staan?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dré

Bericht door dré »

Selig sind die Gottes Wort horen und bewahren.
Afbeelding
J.C. Philpot schreef: 12 feb 2026, 09:02 Netherlands Reformed Congregation te Rosthern

dré
--------

Credo in unum Deo
newton

Bericht door newton »

Ik heb hard lopen denken wat er zou kunnen staan, maar zat teveel aan een engelstalige tekst te denken. De duitse tekst was wat dat betreft wat verrassend voor mij, maar met de evangelisch-lutherse achtergrond van dit gebouw valt dat ook op z'n plek.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mooie tekst (en kanttekening)..!
Lukas 11:28
MGG

Bericht door MGG »

In het RD staat een prachtig gesprek met Peter de Jong. Nuchter en liefdevol met praktische voorbeelden van hoe hij in een seculiere omgeving voor zijn geloof uitkomt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

dré schreef: 12 feb 2026, 09:19 Selig sind die Gottes Wort horen und bewahren.
Afbeelding
J.C. Philpot schreef: 12 feb 2026, 09:02 Netherlands Reformed Congregation te Rosthern

Terzijde: ik denk dat de juiste benaming in dit geval apsis is. Het is alleen maar de ruimte voor het altaar en de zitplaatsen van de geestelijken.
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mooi artikel in de krant over de rol van een predikant in de gemeente. Dominees moeten verboden worden meer dan 2x te preken op zondag, doordeweekse diensten ernstig beperken, meer de huizen te bezoeken.

En een dominee voor een zangavond vragen is geheel uit den boze.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Ad Anker schreef: Gisteren, 10:02 Mooi artikel in de krant over de rol van een predikant in de gemeente. Dominees moeten verboden worden meer dan 2x te preken op zondag, doordeweekse diensten ernstig beperken, meer de huizen te bezoeken.

Eens. Opscherpend artikel. Die doordeweekse aspecten kan ik volgen. Alleen wat maakt dat je het ook betrekt op een maximum van 2 diensten per zondag?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ad Anker schreef: Gisteren, 10:02 Mooi artikel in de krant over de rol van een predikant in de gemeente. Dominees moeten verboden worden meer dan 2x te preken op zondag, doordeweekse diensten ernstig beperken, meer de huizen te bezoeken.

Ik moet dat nog lezen. Met meerdere magnetronpreken voor kerkdiensten in zelfde regio heb ik minder moeite.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Terri

Bericht door Terri »

parsifal schreef: Gisteren, 10:31

Ik moet dat nog lezen. Met meerdere magnetronpreken voor kerkdiensten in zelfde regio heb ik minder moeite.
Dat is een nieuwe voor me, leuk woord. :)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 10:09

Eens. Opscherpend artikel. Die doordeweekse aspecten kan ik volgen. Alleen wat maakt dat je het ook betrekt op een maximum van 2 diensten per zondag?
Klopt hoor. Heeft er zijdelings mee te maken. De magnetronpreken zijn prima voor doordeweeks en zondagmiddag. Maar de hijgerige veelprekerij op de zondagmiddag en doordeweeks moet aan banden gelegd worden. Investeer in bijbelstudies met groepjes gemeenteleden en op zondagmiddag met een jeugdgroep bijvoorbeeld. Kan in vorm van preekbespreking. Ik ga hier geen namen noemen maar als ik een predikant zie met een grote gemeente die doordeweeks ook nog eens 2, soms drie diensten houdt elders gaat er iets mis.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Ad Anker schreef: Gisteren, 11:43
Groepscirkel schreef: Gisteren, 10:09

Klopt hoor. Heeft er zijdelings mee te maken. De magnetronpreken zijn prima voor doordeweeks en zondagmiddag. Maar de hijgerige veelprekerij op de zondagmiddag en doordeweeks moet aan banden gelegd worden. Investeer in bijbelstudies met groepjes gemeenteleden en op zondagmiddag met een jeugdgroep bijvoorbeeld. Kan in vorm van preekbespreking. Ik ga hier geen namen noemen maar als ik een predikant zie met een grote gemeente die doordeweeks ook nog eens 2, soms drie diensten houdt elders gaat er iets mis.
Ik zoek alleen even naar de invulling van de zondagmiddag. Wat is er op tegen als een dominee (een) extra dienst(en) in een vacante gemeente houdt op zondag? Die extra diensten zijn vaak gevuld met eerder gemaakte preken, dus het vraagt niet heel veel tijdsinvestering voor een predikant. Je suggesties voor door de week kan ik helemaal volgen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie niet in waarom een dominee op zondag geen drie of vier keer zou mogen preken. Dat is toch een van zijn hoofdtaken?

Door de weekse diensten vind ik sowieso al wat twijfelachtig, maar die zijn in sommige gemeenten gebruikelijk.

Bij ons was er zelfs een terwijl de synode vergaderde.
deschpin

Bericht door deschpin »

Het was me nog nooit opgevallen tot gisteren. Dat het RD onder censuur staat bij berichtgeving over de GerGemsynodes.

Wel iets om vraagtekens bij te zetten.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
MGG

Bericht door MGG »

deschpin schreef: Gisteren, 22:24 Het was me nog nooit opgevallen tot gisteren. Dat het RD onder censuur staat bij berichtgeving over de GerGemsynodes.

Wel iets om vraagtekens bij te zetten.
Het RD is hier heel open over. In een van de podcasten is het spanningsveld aan bod gekomen. De vraag is waarom je hier vraagtekens bij stelt? Is het niet logischer om eerst vraagtekens te stellen bij synodes die alle pers weren?
Plaats reactie