Het onderstaande bedoel ik volledig los van de eerder besproken casus.Henk J schreef: ↑Gisteren, 13:52In overeenstemming met gereformeerde principes vind ik dat het consistorie (dominee plus ouderlingen) de regering vormen van de kerk. Zij besluiten wie er voor mag gaan. Vind een meerderheid van het consistorie dat er afscheid genomen moet worden van de huidige predikant dan is dat droevig en pijnlijk maar het komt voor. Dat is wat anders dan een direct ontslag of een stemming niet aankondigen en wel gaan houden maar deze fouten van de kerkenraad nemen voor mij niet weg dat het regeerambt de ouderlingen (en de dominee) wel toekomt. De gemeente kan bij stemmingen voor een andere verhouding in de kerkenraad kiezen.
Door stem- en ambtsgeheim weet een gemiddeld gemeentelid niet of beperkt welk lid van de kerkenraad welke positie inneemt. Daarbij komt nog dat elke broeder maar een keer in de zoveel jaar aftredend is. Ik vind het lastig dat in mijn kerkverband (GG) bijna altijd de dominee weg moet en zelden de kerkenraad aftreedt.