Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Edelweiss

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Edelweiss »

Over Tom de Wal: zijn er forummers die een genezingsdienst van hem bezocht hebben? En zo ja, wat vond u ervan?
(Misschien is dit al eens besproken, maar ik kan het via de zoekfunctie niet vinden - maar misschien ben ik een kluns hierin.)
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: 12 jan 2026, 13:10 Misschien dat sommigen dit zo interpreteren maar ik stel me zo voor dat deze predikanten hanteren dat ze komen waar ze gevraagd worden, ook als de voorgeschiedenis nogal pijnlijk is.
En/of ze willen zo'n verstrooide kudde gewoon graag vanuit bewogenheid terzijde staan. Binnen gereformeerde gemeenten waar onrust is ontstaan worden de preekbeurten meestal ook heel goed ingevuld door predikanten. Alleen maar mooi.
Henk J

Bericht door Henk J »

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1301 ... ing-tegeng
Ook opvallend, in de gemeenteraad van Tilburg vooral steun voor het besluit van Hoes, geen kritische vragen blijkbaar over de weging van grondrechten. Trouwens wel veel rechtsgeleerden in allerlei kranten die het besluit van Hoes sterk bekritiseren.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: 13 jan 2026, 12:16 https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1301 ... ing-tegeng
Ook opvallend, in de gemeenteraad van Tilburg vooral steun voor het besluit van Hoes, geen kritische vragen blijkbaar over de weging van grondrechten. Trouwens wel veel rechtsgeleerden in allerlei kranten die het besluit van Hoes sterk bekritiseren.
De grondrechten zijn tegenwoordig heel belangrijk als het goed uitkomt, maar als het even niet uitkomt is zijn deze principes snel verdwenen. Dat is in de coronaperiode gebleken, en dat blijkt steeds weer. In het bijzonder als het gaat om godsdienst, onderwijs en abortusdemonstranten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD

Bericht door KDD »

We hebben meer van zulke ambtenaren nodig :haha :

Een conflict over honden houdt een Afrikaans land in beroering
De huidige en voormalige presidenten van Malawi, en hun aanhangers, hebben een appeltje te schillen in het maandenlange conflict; ‘Stuur me geen gebedsverzoeken’

LILONGWE, Malawi – Het is geen geheim wie de presidentiële waakhonden heeft losgelaten. De vraag die dit Zuid-Afrikaanse land bezighoudt, is echter van existentiële aard: zijn de dieren persoonlijke huisdieren, of harige politieagenten?

Nadat hij vorig jaar zijn herverkiezing had verloren, gaf hij opdracht om alle vier de waakhonden van het presidentieel paleis in Lilongwe in een politiewagen te laden en naar zijn privéwoning, 10 kilometer verderop, te brengen. (De vier honden die bij een tweede paleis in Blantyre gestationeerd waren, bleven achter.)

Chakwera betoogt dat de honden deel uitmaken van zijn beveiligingsteam, een privilege dat hoort bij het bekleden van het hoogste ambt. Zijn opvolger stelt dat de honden in wezen ambtenaren zijn en dat de president het personeel moet hebben dat bij zijn functie hoort.

Een maand na zijn aantreden stuurde president Peter Mutharika 80 politieagenten naar het huis van Chakwera om de honden op te halen. De 70-jarige Chakwera weigerde de deur te openen, waarmee een politieke en juridische patstelling begon.

De bondgenoten van de voormalige president in het parlement haastten zich naar zijn huis om te voorkomen dat de honden werden meegenomen. Zijn advocaten stapten naar de rechter.

Mutharika, een 85-jarige advocaat die aan Yale studeerde en aan de Universiteit van Washington doceerde, stelde zijn verhuizing naar het presidentieel paleis uit. Zijn volledige beveiligingsteam was naar eigen zeggen nog niet paraat.

De strijd om de voogdij heeft de meer banale politieke verdeeldheid tussen de twee partijen die dit agrarische land domineren, en hun trouwe aanhangers, verder verergerd.

(...)

https://www.wsj.com/world/a-custody-bat ... eatst_pos5
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Rechter moet zich opnieuw buigen over conflict vrije hervormde gemeente Driedorp
https://www.rd.nl/artikel/1135278-recht ... e-driedorp

Ik hoop dat de rechter volledige duidelijkheid gaat verschaffen in wat er moet gaan gebeuren. Het gaat niet goedkomen als de rechter wederom de stakeholders zelf aan zet laat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik hoop ook op duidelijkheid. Dat er niet aangekondigd is dat er gestemd zou worden over de positie van de dominee vind ik wel onbehoorlijk. Net zoals het verzoek tot dit soort absurde dwangsommen trouwens. Verder vraag ik me af wat er gereformeerd is aan het gegeven dat de gehele gemeente inclusief doopleden en gastleden hierover moet stemmen. Mij lijkt dat de regering van de kerk ligt bij de kerkenraad, met name de ouderlingen, en in sommige gevallen bij de (mans)lidmaten. Maar goed, als er toendertijd door leden, gastleden en doopleden gestemd is over de komst van ds. Op 't Hof en er is verder niets vastgelegd qua orde dan snap ik wel dat de rechter dat als uitgangspunt neemt voor een losmaking.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben vooral verrast dat dr. Op 't Hof vindt dat ook de zusters van de gemeente mee mogen stemmen.

Een klein lichtpuntje in een duistere zaak.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Vandaag, 09:12 Ik ben vooral verrast dat dr. Op 't Hof vindt dat ook de zusters van de gemeente mee mogen stemmen.

Gezien de situatie ben ik bang dat zo'n standpunt politiek gedreven is.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou wel een ernstige zaak zijn. Dan zou het eigenbelang boven de principes gaan. Wat maakt dat je tot dat vermoeden komt?

Bovendien: komen er zoveel dames op zijn preken af? Dat zou dan weer op een andere manier te denken geven.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 jan 2026, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Vandaag, 09:19 Dat is wel een zware beschuldiging. Dan zou het eigenbelang boven de principes gaan.

Bovendien: komen er zoveel dames op zijn preken af? Dat zou dan weer op een andere manier te denken geven.
Het is geen beschuldiging...
DDD

Bericht door DDD »

Daar heb je gelijk in. Ik herschrijf het.
Charles

Bericht door Charles »

Los van hoe het juridisch zit. Ik snap werkelijk niet dat je het als 78 jarige zo ver laat komen en niet de eer aan jezelf houdt. Duizendmaal meer respect voor ds. P. Visser.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: Vandaag, 09:17
DDD schreef: Vandaag, 09:12 Ik ben vooral verrast dat dr. Op 't Hof vindt dat ook de zusters van de gemeente mee mogen stemmen.

absoluut, als je van in het spoor bent, dan ben je wel erg ontspoord als je nu opeens voor vrouwelijk kerkelijk stemrecht bent.
Hij heeft er altijd tegen gefulmineerd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: Vandaag, 09:17

Daar ben ik ook bang voor. Moeten we wel bij aantekenen dat deze rechtszaak toen meer op initiatief van gemeenteleden was dan van ds. Op 't Hof zelf.
Plaats reactie