Ontwikkelingen HHK

Konijntje

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 15:38
Ambtenaar schreef: Gisteren, 15:34
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 15:28 [
Ik schreef al:
"In gebed en meditatie worstelen en zoeken. Naar de leiding van God de Heilige Geest wandelen.
Zoeken wat zijn zin en mening is."
Jij bent geen predikant, dat is wel duidelijk. En je hebt ook bepaald ongezonde beelden over hoe een preek tot stand moet komen.

Er is al 2000 jaar aan exegese gedaan. Daar kun je als predikant uit putten. Je hoeft niet op zoek naar originele gedachten.
Napraten is nooit de taak van een predikant geweest, dat jij dat graag hoort prima.
Voor mij is Gods woord, en vooral de grondtaal en context leidend.
Ik denk dat maar weinig predikanten de grondtalen (notabene meervoud!) beheersen.

Een vriend van mij heeft Frans gestudeerd. Cum laude afgestudeerd. Toch geeft hij aan dat hij zich nooit zo kan uitdrukken als in zijn moedertaal.

Voor predikanten zijn de grondtalen een van de vakken die ze hebben gevolgd. Die beheersen de grondtalen echt niet vloeiend. Hooguit de echte experts: de professoren.

Het is echt geen overbodige luxe om commentaren te raadplegen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

MidMid schreef: Gisteren, 11:45
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 11:33
MidMid schreef: Gisteren, 11:23
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 11:13 Predikanten dienen eerst de grondtaal en de context uitgebreid en grondig te bestuderen, als ze dan nog tijd over hebben mogen ze gerust wat lezen, maar
het boeken lezen dient als het goed is niet om de preek te maken. Een preek wordt in studie en gebed geboren als het goed is.
Wat een beperkte opvatting van wat een preek is.
Hiervan geldt voor mij ook bid en werk.

Ik verwacht dat een predikant ook leest tijdens de voorbereiding. Tijdens persoonlijke momenten van meditatie over de tekst. Om exegetische keuzes te billijken, om inzichten op te doen vanuit commentaren en wat eerder bij een tekst is gevonden. Zie bijv. hoe ds. M.J. Schuurman (https://mjschuurman.wordpress.com) daarover schrijft op zijn blog.

Daarnaast staat hier op RF hoog in het vaandal dat Gods Woord tijdloos is. Van een predikant vervolgens originaliteit verwachten, schuurt daar voor mij mee. Of je moet het predikantenambt zien als een profetische ambt. Maar dan zet je ook de deur open voor de profetessen.
Jij wilt originaliteit door anderen na te praten?
(dus door door te geven wat anderen erover gezegd hebben)
Zie hier mijn opvatting verwoord, niet toevallig vanuit CGK hoek...

Prof. dr. A. Baars, hoogleraar ambtelijke vakken en dogma­geschiedenis aan de Theologische Universiteit Apeldoorn: „Soms wenste ik dat het lezen in andermans werk meer gebeurde. Omdat dat de inhoud van de preek ten goede kan komen. We zijn niet zo origineel en hebben elkaar nodig om opgescherpt te worden.

Predikanten ontlenen bijna altijd opvattingen aan anderen. Dat is van alle tijden en plaatsen. Onze professor J. J. van der Schuijt schreef eens: „Dominees zijn net als kippen, ze pikken hier wat en daar wat.” Maar je moet het wel zelf geestelijk en biddend verwerken.

Het gaat te ver om passages zonder bronvermelding letterlijk over te nemen uit de gedrukte preken van een ander. Dat is inderdaad een teken van ingezonken geestelijk leven. Waarbij ik wel wil aan­tekenen dat ik dat geesteloze leven vooral op andere punten zie.

Van studenten verwacht ik dat ze een eigen preek houden. Het kan voorkomen dat die tegenvalt. Ik zou nooit tegen studenten zeggen: „Gebruik de preek van een ander maar.” In de Alblasser­waard wordt over het bevindelijke leven gezegd dat je geen papegaai moet worden. Dat gaat ook op voor preken.

Zelf lees en beluister ik veel preken van anderen. Al zit ik veertig jaar in het vak, het is goed om mezelf te vormen en te voeden. Ik hoor dan natuurlijk weleens bekende opmerkingen. Zolang het daarbij blijft, is het niet erg.”
Ik vond de reactie van prof. Baars ook mooi. Opbouwend, genuanceerd. Die van dr. Van Kooten vond ik te scherp.
MGG

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 19:01 Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Als het slecht verzonnen is, maar niet onjuist dan verkies ik de waarheid boven diefstal.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Konijntje schreef: Gisteren, 21:15
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 15:38
Ambtenaar schreef: Gisteren, 15:34
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 15:28 [
Ik schreef al:
"In gebed en meditatie worstelen en zoeken. Naar de leiding van God de Heilige Geest wandelen.
Zoeken wat zijn zin en mening is."
Jij bent geen predikant, dat is wel duidelijk. En je hebt ook bepaald ongezonde beelden over hoe een preek tot stand moet komen.

Er is al 2000 jaar aan exegese gedaan. Daar kun je als predikant uit putten. Je hoeft niet op zoek naar originele gedachten.
Napraten is nooit de taak van een predikant geweest, dat jij dat graag hoort prima.
Voor mij is Gods woord, en vooral de grondtaal en context leidend.
Ik denk dat maar weinig predikanten de grondtalen (notabene meervoud!) beheersen.

Een vriend van mij heeft Frans gestudeerd. Cum laude afgestudeerd. Toch geeft hij aan dat hij zich nooit zo kan uitdrukken als in zijn moedertaal.

Voor predikanten zijn de grondtalen een van de vakken die ze hebben gevolgd. Die beheersen de grondtalen echt niet vloeiend. Hooguit de echte experts: de professoren.

Het is echt geen overbodige luxe om commentaren te raadplegen.
Er zijn tegenwoordig genoeg hulpmiddelen om de grondtaal te raadplegen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Toen ik nog HHK kerkte, gebruikte de toenmalige ds. teksten van de wijlen ds. De Groot (gginbv)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 22:24
Er zijn tegenwoordig genoeg hulpmiddelen om de grondtaal te raadplegen.
Dat is wat anders dan begrijpen en verbanden kunnen leggen.
Plaats reactie