Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 15:14
Groepscirkel schreef: Vandaag, 13:36Ja, alleen dat merk ik ook in bijvoorbeeld de HHK. Is de aanwezigheid van dit soort 'krachten' niet inherent aan het samen kerk-zijn?
Sommige denominaties zijn homogener, en sommige minder. In de HHK is dat ook het geval, maar daar laat men elkaar meer vrij binnen bepaalde bandbreedte. In de GG is er meer centrale druk tot conformering en homogeniteit, en dat geeft meer spanning.
Die spanning wordt in een aantal gemeenten niet meer gevoeld. Men gaat zijn eigen gang.
DDD

Bericht door DDD »

Dat geloof ik niet. Er zijn bij mijn weten zelfs geen gemeenten waar men op zondag tijdens de dienst uit de HSV voorleest. Men past zich juist erg aan.
MGG

Bericht door MGG »

Zijn er gemeente die de GG verlaten hebben en naar een ander kerkverband gingen dan de GGiN?
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: Vandaag, 14:26 Dat laatste betwijfel ik. Ik denk dat hij vooral goed past in de GGiN. Want -maar ik ben geen deskundige- hij is niet zo gemoedelijk en ik vraag mij ook af of hij allerlei feestdagenbelevingen leert. Maar hij stelt Christus wel centraal.
Op die punten past hij naar mijn idee wat minder bij rechts GG.

Voor links GG is het ontbreken van een gereformeerde gemeentebeschouwing wellicht een punt, en daarnaast het vrijwel ontbreken van een welgemeend aanbod van genade. De lengte van de preken is daarentegen in rechts GG wellicht een probleem.
In GG's zoals Waardenburg worden nog wel degelijk soms preken gelezen van ds GH Kersten. Maar in grote lijnen heb je denk ik volkomen gelijk: preken van ds G van Reenen ('minder dogmatisch, meer bevindelijk') worden veel vaker gelezen in rechtse GG' s dan die van ds GH Kersten. In de wat linksere GG's werden trouwens vaak preken gelezen van ds JW Kersten, maar dat is helaas ook verleden tijd is mijn indruk.
DDD

Bericht door DDD »

Hoezo helaas? Het zijn mooie preken, maar er zijn toch genoeg actuele preken?
GG links

Bericht door GG links »

A.T. Vergunst is bij oms hofleverancier.
GG links

Bericht door GG links »

DDD schreef: Vandaag, 15:26 Dat geloof ik niet. Er zijn bij mijn weten zelfs geen gemeenten waar men op zondag tijdens de dienst uit de HSV voorleest. Men past zich juist erg aan.
Dat klopt! Alleen de halve gemeente leest mee in de HSV. Ook wordt de geactualiseerde versie van de foemulieren gebruikt of de doninee past die zelf aan.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar dat is in andere gemeenten ook.

Het gaat mij erom dat kerkenraad en gemeente maximaal hun best doen om zich aan te passen, zelfs zover, dat ze omwille van de orde en vrede meegaan in een zondige wens van de meerderheid van de synode van de GG die herhaaldelijk beslist om een ontoegankelijke versie van de Bijbel te gebruiken, omdat dat zogenaamd zuiverder zou zijn, en de kerkelijke eenheid zou dienen, terwijl dat beleid in de praktijk een vrijbrief is om zelf te verzinnen wat er staat of zelfs zou moeten staan, onder gelijkluidende mondbelijdenis van het belang van een begrijpelijke Bijbel door een aantal mensen die zich wat meer van de tekst zelf aantrekt.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

GG links schreef: Vandaag, 17:25
DDD schreef: Vandaag, 15:26 Dat geloof ik niet. Er zijn bij mijn weten zelfs geen gemeenten waar men op zondag tijdens de dienst uit de HSV voorleest. Men past zich juist erg aan.
Dat klopt! Alleen de halve gemeente leest mee in de HSV. Ook wordt de geactualiseerde versie van de foemulieren gebruikt of de doninee past die zelf aan.
Hier lezen toch de meeste wel uit SV. Alhoewel je wel mensen hebt die thuis HSV lezen of op Bijbelapp andere vertaling gebruiken
Konijntje

Bericht door Konijntje »

GGotK schreef: Vandaag, 15:40
DDD schreef: Vandaag, 14:26 Dat laatste betwijfel ik. Ik denk dat hij vooral goed past in de GGiN. Want -maar ik ben geen deskundige- hij is niet zo gemoedelijk en ik vraag mij ook af of hij allerlei feestdagenbelevingen leert. Maar hij stelt Christus wel centraal.
Op die punten past hij naar mijn idee wat minder bij rechts GG.

Voor links GG is het ontbreken van een gereformeerde gemeentebeschouwing wellicht een punt, en daarnaast het vrijwel ontbreken van een welgemeend aanbod van genade. De lengte van de preken is daarentegen in rechts GG wellicht een probleem.
In GG's zoals Waardenburg worden nog wel degelijk soms preken gelezen van ds GH Kersten. Maar in grote lijnen heb je denk ik volkomen gelijk: preken van ds G van Reenen ('minder dogmatisch, meer bevindelijk') worden veel vaker gelezen in rechtse GG' s dan die van ds GH Kersten. In de wat linksere GG's werden trouwens vaak preken gelezen van ds JW Kersten, maar dat is helaas ook verleden tijd is mijn indruk.
Ds. Van Reenen wordt inderdaad met regelmaat gelezen. Ik noem zijn preken niet zozeer bevindelijk, maar meer allegorisch. De beste man vergeestelijkt vrijwel ieder Bijbelgedeelte, tot op feitelijke gebeurtenissen toe.

Ik merk dat er weinig aandacht is als zijn preken worden gelezen. Merendeel van de mensen zit de tijd uit.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 15:14
Groepscirkel schreef: Vandaag, 13:36Ja, alleen dat merk ik ook in bijvoorbeeld de HHK. Is de aanwezigheid van dit soort 'krachten' niet inherent aan het samen kerk-zijn?
Sommige denominaties zijn homogener, en sommige minder. In de HHK is dat ook het geval, maar daar laat men elkaar meer vrij binnen bepaalde bandbreedte. In de GG is er meer centrale druk tot conformering en homogeniteit, en dat geeft meer spanning.
Dat klopt. Tegelijkertijd is de HHK een jong kerkverband en is het vanuit de Hervormde Kerk ook meer vrijheid gewend. Ik vraag mij af hoe zich dat gaat ontwikkelen.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: Vandaag, 17:18 Hoezo helaas? Het zijn mooie preken, maar er zijn toch genoeg actuele preken?
Het lijkt me een welkome aanvulling op het beperkte repertoire dat in de linkerflank wordt gelezen.
DDD

Bericht door DDD »

Zolang er in een gemeente maar niet binnen 50 jaar dezelfde preek wordt gelezen, lijkt me dat er geen probleem is, zolang de preken zelf goed zijn.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: Vandaag, 19:48 Zolang er in een gemeente maar niet binnen 50 jaar dezelfde preek wordt gelezen...
Hoezo niet?
GG links

Bericht door GG links »

GGotK schreef: Vandaag, 19:43
DDD schreef: Vandaag, 17:18 Hoezo helaas? Het zijn mooie preken, maar er zijn toch genoeg actuele preken?
Het lijkt me een welkome aanvulling op het beperkte repertoire dat in de linkerflank wordt gelezen.
Daar zit de linkerflank echt niet op te wachten. De kerk zou snel leegstromen vrees ik.
Plaats reactie