De SGP - een open partij

Ambtenaar

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 17 okt 2025, 10:20Dat antwoord vind je ook bij de SGP vermoed ik.
En dat antwoord is?
helma

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: 17 okt 2025, 10:20Dat antwoord vind je ook bij de SGP vermoed ik.
En dat antwoord is?
De SGP is in elk geval nauw betrokken bij de ProLife organisaties. Schreeuw om Leven heeft een afdeling Er is Hulp; waar met name hulp gegeven wordt voor en/of na abortus.
Dat wordt door de SGP gesteund.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Respect voor Chris Stoffer. Misschien niet een heel sterk optreden (teveel in herhaling vallen, wat bijna genant was), maar wat onderscheidde hij zich door z'n christen zijn. Hij was de enige met fatsoen aan tafel plus een Bijbelse boodschap. Walgelijke vertoning van Eva Jinek.

Duidelijk werd wel de intolerantie der toleranten.
helma

Bericht door helma »

Amstelodamense schreef:Respect voor Chris Stoffer. Misschien niet een heel sterk optreden (teveel in herhaling vallen, wat bijna genant was), maar wat onderscheidde hij zich door z'n christen zijn. Hij was de enige met fatsoen aan tafel plus een Bijbelse boodschap. Walgelijke vertoning van Eva Jinek.

Hij bleef steeds terugkomen op het punt waarom hij daar aan tafel zat. Om te spreken over de campagne.
Jinek wilde het daar gewoon niet over hebben; ze vond het niet relevant. Er was maar 1 ding belangrijk; het recht van de vrouw.

Carel de Lange heeft de verwijten van Jinek een voor een beantwoord.
https://youtu.be/K5PnMo9IfOc?si=ENlvwKpG3iTiuvnj
ZWP

Bericht door ZWP »

helma schreef: 21 okt 2025, 07:28
Amstelodamense schreef:Respect voor Chris Stoffer. Misschien niet een heel sterk optreden (teveel in herhaling vallen, wat bijna genant was), maar wat onderscheidde hij zich door z'n christen zijn. Hij was de enige met fatsoen aan tafel plus een Bijbelse boodschap. Walgelijke vertoning van Eva Jinek.

Hij bleef steeds terugkomen op het punt waarom hij daar aan tafel zat. Om te spreken over de campagne.
Jinek wilde het daar gewoon niet over hebben; ze vond het niet relevant. Er was maar 1 ding belangrijk; het recht van de vrouw.

Respect voor de manier waarop Chris rustig bleef, en dat in het hol van de leeuw. Alleen juist de manier waarop hij zijn standpunt ongeveer letterlijk verscheidene malen herhaalde vond ik niet zo sterk. Daar had hij wat tegenargumenten kunnen noemen. Maar goed, het was duidelijk dat Jinek daar met haar eigen mening in de weg zat.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

helma schreef: 21 okt 2025, 07:28

IJzersterk verweer!
DDD

Bericht door DDD »

Wat een droevige (om niet te zeggen: schandalige) opstelling van de SGP Neder Betuwe.

https://www.gld.nl/nieuws/8388785/enorm ... hun-voegen

Ik moest gelijk aan het commentaar over het land van Jetten denken. Ik zou daar toch evenmin willen wonen. De grootste partij in de gemeenteraad die weigert om de pers te woord te staan. Dat is de bijl aan de wortel van de democratie. Ik mag hopen dat de landelijke SGP deze mensen daar stevig op aanspreekt.

Het is ook te hopen dat D66 goed begrijpt dat het afschaffen van de onderwijsvrijheid er óók voor zorgt (als er geen regels komen voor ghetto's, wat ook bijzonder ondemocratisch zou zijn) dat deze ontwikkeling aanzienlijk versterkt wordt en dat dit een heel onwenselijke segregatie in de samenleving veroorzaakt.

Ik zal nog even op zoek gaan naar dat draadje ook.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je plaatst een verkeerde link in je bericht.

Verder vind ik dit wel meevallen. Volgens mij is dit een topic dat al een paar jaar aan de orde is en dus op den duur is het oud nieuws. Vind eigenlijk ook weinig nieuwswaardig aan het commentaar van de overige fracties.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.gld.nl/nieuws/8388786/sgp-g ... nder-thuis

Deze had ik nog niet gezien, maar die past er ook bij.

Dus je vindt het acceptabel dat zo'n gemeenteraadsfractie de pers niet te woord staat? Kennelijk is dat al jaren het geval.

Dat maakt het dan alleen maar erger.
Henk J

Bericht door Henk J »

Vind het niet een heel diepgravend stukje en jammer dat er geen mensen uit de reformatorische gemeenschap in Neder-Betuwe zelf aan het woord komen. Dat de SGP niet heeft gereageerd op vragen is inderdaad niet goed, dat maakt het beeld ook wat eenzijdig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als je in je berichtgeving niet verder komt dan 'we hebben hier nog geen winkelopenstelling' dan denk ik niet dat er op gemeentelijk niveau veel aan de hand is, waar je als SGP over in gesprek zou moeten.

Verder is de thematiek dus al jaren bekend, omdat ze dus als sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen de grootste zijn.

Ze hebben ook gewoon een coalitie van 4 wethouders, met 2 SGP, 1 VVD en 1 CDA wethouders. Dus de SGP zoekt zeker de breedte van de samenleving op (uiteraard in lijn met de eigen voorkeurscoalitie).

Daarnaast meldt het bericht:
Momenteel heeft de partij negen zetels in handen en daarmee bezit het bijna de absolute meerderheid.
Dat is al feitelijk onjuist, want ze hebben 9 van de 19 zetels en dat is net geen absolute meerderheid.

Dus aanslaan met nogal ferme woorden lijkt me in het geheel gezien zeer voorbarig.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet wat er dan onjuist is aan die formulering over de meerderheid. Wat is het verschil tussen 'bijna' en 'net geen'?
Evangelist

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: Vandaag, 10:03 https://www.gld.nl/nieuws/8388786/sgp-g ... nder-thuis

Deze had ik nog niet gezien, maar die past er ook bij.

Dus je vindt het acceptabel dat zo'n gemeenteraadsfractie de pers niet te woord staat? Kennelijk is dat al jaren het geval.

Dat maakt het dan alleen maar erger.
De pers niet te woord staan, is niet goed.

Verder geeft het artikel een aardige samenvatting. Vul trouwens voor SGP bijvoorbeeld D66 in, wijzig niet-kerkgangers in kerkgangers, en je hebt een artikel over hoe SGP’ers zich voel in het land van Jetten.
Het hele artikel kun je ook binnestebuiten keren, en dan klopt het ook.

Overigens vind ik de ontwikkeling dat refo’s allemaal samenklonteren in de Betuwe en de Veluwe geen goede!
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Mijn enige punt is, dat het niet behoorlijk is -en gevaarlijk in een democratie- als een partij de pers niet te woord staat. En dus een slecht voorbeeld.

Ik heb niet gezegd dat de raadsleden hun gras niet maaien, onaardig zijn voor de buren, de Twaalf artikelen niet onderschrijven en weet ik wat niet al ingebracht zou kunnen worden om te zeggen dat ze toch heus niet slecht zijn als raadslid.

Maar de pers niet te woord staan op zo'n gevoelig punt is mijns inziens niet alleen onverstandig, het is ook ondemocratisch. En dat terwijl de SGP zelf er natuurlijk ook niet zoveel aan kan doen dat er zoveel mensen daar komen wonen. Dat is iets wat de kerken landelijk zouden moeten oplossen, voor zover ze dat althans als een probleem ervaren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: Vandaag, 12:27 Mijn enige punt is, dat het niet behoorlijk is -en gevaarlijk in een democratie- als een partij de pers niet te woord staat. En dus een slecht voorbeeld.

Ik heb niet gezegd dat de raadsleden hun gras niet maaien, onaardig zijn voor de buren, de Twaalf artikelen niet onderschrijven en weet ik wat niet al ingebracht zou kunnen worden om te zeggen dat ze toch heus niet slecht zijn als raadslid.

Maar de pers niet te woord staan op zo'n gevoelig punt is mijns inziens niet alleen onverstandig, het is ook ondemocratisch. En dat terwijl de SGP zelf er natuurlijk ook niet zoveel aan kan doen dat er zoveel mensen daar komen wonen. Dat is iets wat de kerken landelijk zouden moeten oplossen, voor zover ze dat althans als een probleem ervaren.
Het is gewoon heel erg democratisch overigens. Wat een domme redenering zeg. Op 2 punten:
- waarom ondemocratisch?
- niet democratisch zijn is vaak prima, ben ik hier thuis ook niet als de chips in stemming wordt gebracht.
Plaats reactie