Saambinder, Gods Woord en onze kleding

jacob

Bericht door jacob »

refo schreef:Leesdiensten dus niet?
TJa, daar dacht ik later ook aan. Maar wrs zal dat niet zo zijn.

Ik kan me herinneren dat hij zich beriep op de kantekening. Ik weet wel dat hij dit antwoord gaf op een vraag van mij die ongeveer zo ging.

Waarom er op bijvoorbeeld gemeenteavonden. (hij heeft daar eens diverse formulieren behandeld in Ridderkerk) geen hoeden werden gedragen en in ander diensten weer wel. Ik ging er, rechtlijnig als ik ben, vanuit dat ze hier de bijbel niet concequent lazen.

toen gaf hij het antwoord dat alleen waar er sprake is van een dienst (dus met de zegen) een hoed moet worden gedragen.

Helaas, wat betreft de leesdiensten, daar heb ik helaas niet naar gevraagd.

Ik vrees dat het dragen van een hoed, niet zo duidelijk in de bijbel staat als ik had gedacht. Ik zal man en vrouw in de traditie der eeuwen er nog eens op na slaan. Ik weet dat Selderijk wel voor een deksel was. Maar weer niet voor een hoed.

overigens vond ds van Aalst het niet nodig om een hoed te dragen op cath. Maar als hij in een gemeente was waar het gebruikelijk was, zou hij het nooit afschaffen. Hij zag het als een extra barriere. Als ze het op cath nog doen, dan doen ze het zeker in de kerk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Heb ooit lessen ethiek van Ds P Honkoop gehad: hoedjes zijn traditie.
jacob

Bericht door jacob »

refo schreef:Heb ooit lessen ethiek van Ds P Honkoop gehad: hoedjes zijn traditie.
tja, er blijft straks wel heel weinig over van het gewaad. Nou ja, we hebben daad en gepraat nog over. Die lijken me ook een stuk relevanter.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat lijkt in de bijbel het belangrijkste: daad en als onderdeel daarvan praat. Gewaad is ook onderdeel van daad. Maar moet eerbaar zijn. Verder geen richtlijnen over kleur, lengte of zo.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

And the story goes on and on and on.................

Maar refovrouwen blijven hoeden en rokken dragen.
Er verandert niks zolang de machtsbolwerken (dominees en kerkenraden) de touwtjes niet laten vieren.
Blijkbaar geeft het spelen van marionet een veilig gevoel.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
Marnix schreef:
Unionist schreef:
jakobmarin schreef: Overigens hoeft het alleen tijdens het moment waarop de vrouw bid of profeteert[/b[, (1 kor11:5).


Bij ons mogen vrouwen helemaal niet profeteren in de kerk. Ze moeten zwijgen.

Vreemd eigenlijk, deze tekst.


Het gaat volgens hier ook niet over samenkomsten.... in de samenkonsten van de gemeente zouden vrouwen moeten zwijgen, maar het gaat hier gewoon over profeteren en bidden, en als het goed is gebeurt dat niet alleen in de samenkomsten.


Dus moeten vrouwen buiten de kerk ook een hoed op als ze bidden/profeteren? Voor de klas? Op gezelschap? Bijbelkring?

Ik heb óók niet de indruk dat dát bij ons gebruikelijk is...


Dat het niet gebruikelijk is zegt niet zoveel :) Ik ben sowieso geen voorstander van hoeden en zo trouwens... wilde alleen hiermee aangeven aan mensen die dit wel als regel voor hen opvatten, dan ze het dan ook goed moeten doen... anders heeft het ook zo weinig zin he.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

jacob schreef:
refo schreef:Heb ooit lessen ethiek van Ds P Honkoop gehad: hoedjes zijn traditie.
tja, er blijft straks wel heel weinig over van het gewaad. Nou ja, we hebben daad en gepraat nog over. Die lijken me ook een stuk relevanter.
Vergeet 'gelaat' niet hé....!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Van RefoWeb:

Vraag:

In de brief van Paulus aan de Galaten lees ik dat mensen veroordeeld worden die allerlei regels vanuit het jodendom in de gemeente willen invoeren. Ook staat er in de Schrift: Tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden van mensen zijn. Hieruit trek ik de conclusie dat ik niet gebonden ben aan allerlei culturele regeltjes, zeg maar dat van de reformatorische gezindte (niet-ritmisch zingen, geen baard, enz.). Nu wees iemand mij op de geschiedenis van de Rechabieten. Ze werden geprezen omdat ze leefden naar allerlei geboden die hun vader hen opgelegd had. Hoe moet ik dit zien in bovenstaand verband?

Antwoord:

In de Galatenbrief gaat het de apostel Paulus er om nogmaals duidelijk te maken, dat de enige grond voor de zaligheid het offer van Christus is! Alleen Zijn Bloed redt ons van de eeuwige dood en schenkt ons het eeuwige leven. Juist waar je dat uit genade weet, zal het het verlangen van je hart geworden zijn om nu voortaan alleen naar de wil van God te leven, in het zien op Christus, door de Geest. Niet dat dit verlangen altijd even sterk aanwezig is(...) Was het maar waar! Hoe makkelijk dwalen we weer af en laten we ons verleiden. Maar toch uit genade leeft het op de bodem van het hart van Gods begenadigd kind: Och of wij Uw geboon volbrachten! Gena o hoogste Majesteit. Gun door 't geloof in Christus krachten, om die te doen uit dankbaarheid!

En nu die Rechabieten. Lees Jeremia 35. En laat dit getuigenis staan in het verband. ‘t Gaat om gehoorzaamheid. Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan God. De hemelse Vader. Maar Israël/Juda heeft niet gehoord! Het Woord, het beloftewoord van de hemelse Vader geminacht en verworpen. Kijk dán eens naar de Rechabieten en de ernst en ijver waarmee zij de wil en wens van hun vader volstrekt in ere houden. 't Gaat er hier niet om een pleidooi te houden voor het onderhouden van regels, laat staan de genoemde regels waaraan de Rechabieten zich hielden. Nee, hier wordt alleen een indringend voorbeeld gegeven van “gehoorzaamheid uit liefde”. Daaraan kan Gods volk zich beschaamd spiegelen. Ook wij.

Er zijn allerlei 'regels', ook in het kerkelijke leven van onze dagen. Soms ook wordt ons geloof beoordeeld of zelfs veroordeeld op het al dan niet onderhouden van die regels. Dan kan een man met een baard nooit een echt kind van God zijn, of een gemeente die ritmisch zingt nooit een voluit reformatorische gemeente zijn...; om enkele voorbeelden te noemen. Nee, zo moeten we niet met elkaar omgaan. Hoe wel? Lees Romeinen 14. En oordeel en veroordeel niet! Denk aan hetgeen Jezus hierover zegt in de Bergrede.

Maar ondertussen... ik heb geen baard, omdat ik weet dat die in het pastoraat hier en daar een barriére zou opwerpen. En ik zing in mijn Bijbelkring vanavond hele noten omdat mijn kringleden dat zo gewend zijn (en ook omdat ik het zelf graag zo doe). Kortom, je kunt ook wel eens iets laten en doen omwille van de ander. Maar boven alle dingen staat de gehoorzaamheid aan God, Aan Zijn Woord van vrije genade. Christus alleen! Als dat door onze regeltjes of liefde voor elkaar verduisterd wordt, dan geldt ook ons: Laat je niet betoveren! Gij uitzinnige!

Kand. G. A. van Ginkel
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dit artikel zet e.e.a. volgens mij weer in het juiste perspectief.
Ds Meeuse gebruikt de Rechabieten in een brochure op de andere manier.
Plaats reactie