Verandering van spijs doet eten. Om dat gelijk het werk van de duivel te noemen gaat nogal ver.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
De duivel stuurt van alles rond, maar preken?
Precies. En ook omdat gestoord te noemen.
De inwoners van Berea hadden geen whatsapp. Vandaag wel.
Als het gaat als toen wat is er dan fout?
Als het gaat als toen wat is er dan fout?
-
Ik vind dat anders wel redelijk gestoord. Volgens mij spreekt het Avondmaalsformulier ook over mensen die tweedracht en muiterij wensen aan te richten in kerkelijke regeringen. Door preken rond te sturen die ook nog over dezelfde tekst gaan ben je daar wel aardig mee bezig lijkt mij. Beter is het om de Heere te bidden of het ook weleens anders mag zijn op zondag en het aan te kaarten bij de kerkenraad. En kun je je echt niet meer vinden onder de prediking dan is het misschien goed om een andere gemeente op te zoeken.
-
-
Dat zeg of suggereer ik nergens. De retorische? vraag of de duivel ook preken rondstuurt is alleen bijzonder.
@Henk J: Ik lees: 'kun je het niet meer vinden onder de prediking enz'. Is dat eigenlijk wel een goed criterium? Moeten wij ons in de prediking kunnen vinden? Gods Woord zegt ook iets over ons, en in de prediking worden ook dingen gezegd over ons. En die zijn echt niet altijd aangenaam om te horen! Ook de preken die we horen horen we niet 'bij geval'. En als je een andere gemeente opzoekt sjouw je jezelf mee die andere gmeente in. De kerkgeschiedenis leert ons dat veel opwekkingen begonnen met een scherpe boeteprediking. Trouwens de preek van Petrus in Handelingen 2 was ook niet bepaald aangenaam. Misschien is onze luisterhouding verkeerd. Ik heb ( had) nogal wat boeken over de plaatselijke kerkgeschiedenis van Gereformeerde Gemeenten. En steevast als het gaat over het ontstaan van zo'n gemeente, vaak op bladzijde 2 of 3 al, lees je: 'men kon het niet meer vinden onder de prediking in de Hervormde kerk', of: men kreeg 'stenen voor brood', of 'het leven werd er niet verklaard'. Nou ja, ik moet één gunstige uitzondering noemen: dat is het boek over de GG i N te Opheusden. Daarin werd echt veel aandacht besteed, en met groot respect gesproken over het geestelijke leven van velen in de Hervormde Kerk. Dat siert de GG in N te Opheusden!Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:49 Ik vind dat anders wel redelijk gestoord. Volgens mij spreekt het Avondmaalsformulier ook over mensen die tweedracht en muiterij wensen aan te richten in kerkelijke regeringen. Door preken rond te sturen die ook nog over dezelfde tekst gaan ben je daar wel aardig mee bezig lijkt mij. Beter is het om de Heere te bidden of het ook weleens anders mag zijn op zondag en het aan te kaarten bij de kerkenraad. En kun je je echt niet meer vinden onder de prediking dan is het misschien goed om een andere gemeente op te zoeken.
Mijns inziens is je van de gemeente afscheuren minstens zo'n grote vorm van tweedracht als het rondsturen van een betere preek, mocht dat aan de orde zijn.
Je kunt zoiets niet beoordelen zonder alle bijzonderheden van het geval te kennen.
Je kunt zoiets niet beoordelen zonder alle bijzonderheden van het geval te kennen.
-
Ik schreef ook bewust 'kun je je echt niet meer vinden', ofwel na een lang proces van zoeken, onderzoeken in de Bijbel, gesprek met kerkenraad of dominee dan kan het soms beter zijn om naar een andere gemeente te gaan in plaats van in de huidige gemeente medestanders proberen te creëren om de gemeente van ligging te doen veranderen.JanRap schreef: ↑Vandaag, 09:20 @Henk J: Ik lees: 'kun je het niet meer vinden onder de prediking enz'. Is dat eigenlijk wel een goed criterium? Moeten wij ons in de prediking kunnen vinden? Gods Woord zegt ook iets over ons, en in de prediking worden ook dingen gezegd over ons. En die zijn echt niet altijd aangenaam om te horen! Ook de preken die we horen horen we niet 'bij geval'. En als je een andere gemeente opzoekt sjouw je jezelf mee die andere gmeente in. De kerkgeschiedenis leert ons dat veel opwekkingen begonnen met een scherpe boeteprediking. Trouwens de preek van Petrus in Handelingen 2 was ook niet bepaald aangenaam. Misschien is onze luisterhouding verkeerd. Ik heb ( had) nogal wat boeken over de plaatselijke kerkgeschiedenis van Gereformeerde Gemeenten. En steevast als het gaat over het ontstaan van zo'n gemeente, vaak op bladzijde 2 of 3 al, lees je: 'men kon het niet meer vinden onder de prediking in de Hervormde kerk', of: men kreeg 'stenen voor brood', of 'het leven werd er niet verklaard'. Nou ja, ik moet één gunstige uitzondering noemen: dat is het boek over de GG i N te Opheusden. Daarin werd echt veel aandacht besteed, en met groot respect gesproken over het geestelijke leven van velen in de Hervormde Kerk. Dat siert de GG in N te Opheusden!
Wat is er mis met het luisteren van een 2de of 3de preek over hetzelfde schriftgedeelte naast wat beluisterd is ?
Ik probeer elke zondag minstens 1 preek over hetzelfde tekstwoord te lezen. Niet elke predikant stipt dezelfde dingen aan en het geeft je een breder beeld.
Ook is er niets mis mee om wat we horen te blijven leggen naast wat onze voorvaderen hierover hebben nagelaten.
Het valt of staat met de intentie in deze dingen.
Ik probeer elke zondag minstens 1 preek over hetzelfde tekstwoord te lezen. Niet elke predikant stipt dezelfde dingen aan en het geeft je een breder beeld.
Ook is er niets mis mee om wat we horen te blijven leggen naast wat onze voorvaderen hierover hebben nagelaten.
-
Ik bemoei me niet zo met alle wederwaardigheden over allerlei gemeenten en predikanten in de GG.
Maar ik constateer over en weer een enorm wantrouwen naar elkaars intenties vooral.
Wat moet er gebeuren om zoiets weg te nemen denken jullie?
Maar ik constateer over en weer een enorm wantrouwen naar elkaars intenties vooral.
- J.C. Philpot
Met wat je hier beschrijft is uiteraard niets mis mee. Ik zou willen dat meer gemeenteleden dit zouden doen.R+ck schreef: ↑Vandaag, 09:42 Wat is er mis met het luisteren van een 2de of 3de preek over hetzelfde schriftgedeelte naast wat beluisterd is ?
Echter, kritiek op de preken van een dominee via een Appgroep met gemeenteleden (waarbij betere preken worden voorgesteld), lijkt me geen Bijbelse, geestelijke en vruchtbare wijze om met de zwakheden van een predikant om te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Elkaar recht in de ogen kijken, eerlijk communiceren en de verschillen durven benoemen. Luther was ook geen Calvijn.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 09:48 Ik bemoei me niet zo met alle wederwaardigheden over allerlei gemeenten en predikanten in de GG.