Situatie Midden-Oosten

elbert
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

TSD schreef: 16 jun 2025, 15:29Het verbaast me echt (en ook weer niet...) dat bijv. NOS helemaal geen onderscheid maakt tussen wat Iran doet (gericht op burgers) en wat Israël doet (militaire doelen). Er wordt gewoon vrolijk geschreven hoe Iran door het Iron Dome heen komt. Maar dat hier het oorlogsrecht schromelijk wordt overtreden is natuurlijk nu niet van belang, want het is Israël.
Het is trouwens volslagen flauwekul wat de NOS over het Israelische verdedigingssysteem schrijft.
Er wordt gezegd dat "Iron Dome" het te druk heeft met drones om de raketten op te vangen. Daar klopt niets van.
In de eerste plaats omdat de ballistische lange afstandsraketten uit Iran niet door het Iron Dome systeem worden neergehaald, maar door de Arrow, Thaad (Amerikaans) en David's Sling systemen.
Iron Dome is bedoeld voor korte afstandsraketten en drones, zoals die uit Gaza. Het zijn dus 2 aparte systemen die elk iets anders doen: drones worden neergehaald door vliegtuigen en Iron Dome, de ballistische raketten door vooral Arrow.
In de tweede plaats is het percentage wat Israel neer kan schieten van die lange afstandsraketten ongeveer 90%. Dat betekent dat zo'n 10% van de Iraanse raketten hoe dan ook door het raketschild heen komt. Aangezien zo'n lange afstandsraket een grotere lading heeft en sneller is (als je een indruk wil krijgen hoe snel, kijk dan hier) dan een korteafstandsraket die bijv. uit Gaza wordt afgeschoten, is de schade ook meteen groter als die raket op de grond neerkomt.
Tijdens de raketsalvo's vanuit Gaza kwamen er veel meer raketten op Israel af, maar werd er minder schade aangericht, omdat het Iron Dome systeem een hoger succespercentage heeft (tot wel 98%) en die raketten uit Gaza trager en kleiner zijn.
Dat is dus de echte reden waarom de Iraanse raketten door het raketschild heenkomen en grotere schade aanrichten. Niet het verhaal wat de NOS ophangt.
Laatst gewijzigd door elbert op 16 jun 2025, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

TSD schreef: 16 jun 2025, 15:29
parsifal schreef: 16 jun 2025, 15:21 Sommige mensen laten zich wel kennen op sociale media. Palestijnse burgerslachtoffers zijn vreselijk (en dat is ook zo), maar Iran dat woonwijken aanvalt is schijnbaar okee als reactie op gerichte aanvallen.
Het verbaast me echt (en ook weer niet...) dat bijv. NOS helemaal geen onderscheid maakt tussen wat Iran doet (gericht op burgers) en wat Israël doet (militaire doelen). Er wordt gewoon vrolijk geschreven hoe Iran door het Iron Dome heen komt. Maar dat hier het oorlogsrecht schromelijk wordt overtreden is natuurlijk nu niet van belang, want het is Israël.
Dat is niet helemaal correct m.i.. ( Althans vooralsnog niet). NOS heeft in het liveblog afgelopen dagen meerdere berichten gestaan dat woonwijken, woonappartementen geraakt worden juist in Israël. En dat Israël raakt de militaire doelen. Er wordt nergens gezegd dat Iran zich op militaire doelen richt. Of dat Israël zich op burgers richt. Ook hebben ze gemeld:
Israëlische minister komt terug van uitspraken: 'Vallen geen burgerdoelen aan'
De Israëlische minister van Defensie Katz komt terug van zijn eerdere uitspraken over dreigende Israëlische aanvallen. Hij zei eerder dat de inwoners van Teheran "de prijs zullen betalen" voor de Iraanse aanvallen op Israëlische burgers.

Katz zegt nu dat het niet de bedoeling is om de inwoners van Teheran fysiek geweld aan te doen. Hij zegt dat locaties van het regime en voor hun belangrijke infrastructuur doelen zijn van de Israëlische strijdkrachten. Katz waarschuwt inwoners die daarbij in de buurt wonen om het gebied te verlaten.
Dus er wordt ook eerlijk een bericht geplaatst als ergens van teruggekomen wordt. En laten Israël niet in het negatieve staan, wat betreft eerdere uitspraken.

Wel staat er nu een bericht: Internationaal adviesorgaan juristen veroordeelt geweld door Israël

Ook laat nos geen beelden zien van Iraniërs bij verwoeste huizen of wijken ( die zijn er niet (nog)? Wel in Tel.Aviv en andere plaatsen. Ze maken het bericht voor Iraanse burgers niet dramatischer dan het is, lijkt me. Ze interviewen burgers. Die staan er niet in paniek. Eerder wat gelaten bij. Maar dat schijnt te passen bij hun godsdienst die best fatalistisch is.

Of hun verhaal klopt waarom er toch wat raketten door het schild komen heb ik geen verstand van. Het is erg genoeg als het je betreft.
Henk J

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: 16 jun 2025, 15:52 Of hun verhaal klopt waarom er toch wat raketten door het schild komen heb ik geen verstand van. Het is erg genoeg als het je betreft.
Heb het artikel over de Iron Dome ook gelezen. Het gaat er meer om dat het net lijkt of Iran de code heeft gekraakt om door Iron Dome en de andere afweersystemen te komen terwijl in de raketten die er doorheen komen vallen binnen de marges van het aantal raketten wat niet tegen te houden is bij een grote aanval, namelijk zo'n 5 tot 10 procent. Wat nu gebeurt in Israël is ingecalculeerd door de regering, je weet dat Iran niet terugslaat met raketten van het kaliber van Hamas.
Lilian1975

Henk J schreef: 16 jun 2025, 16:05
Lilian1975 schreef: 16 jun 2025, 15:52 Of hun verhaal klopt waarom er toch wat raketten door het schild komen heb ik geen verstand van. Het is erg genoeg als het je betreft.
Heb het artikel over de Iron Dome ook gelezen. Het gaat er meer om dat het net lijkt of Iran de code heeft gekraakt om door Iron Dome en de andere afweersystemen te komen terwijl in de raketten die er doorheen komen vallen binnen de marges van het aantal raketten wat niet tegen te houden is bij een grote aanval, namelijk zo'n 5 tot 10 procent. Wat nu gebeurt in Israël is ingecalculeerd door de regering, je weet dat Iran niet terugslaat met raketten van het kaliber van Hamas.
Ik lees niets over een code kraken.

Wel vallen mij de volgende zinnen op. En weet dus niet , dat zei ik net, of de hier gegeven theorie klopt. Omdat ik er geen verstand van heb.
NOS.nl Voorpagina

Zo breekt Iran door Israëls hightech raketafweersysteem

Weinig landen hebben zo'n geavanceerde luchtverdediging als Israël. Toch lukt het Iran de afgelopen dagen harde klappen uit te delen. Hoe kan dat? En welke wapens gebruikt het land?

De Iraniërs slagen erin raketschild Iron Dome te ontregelen. Ze hebben een tactiek die ze afkeken van de Rusland-Oekraïne-oorlog, vertellen defensie-experts. Namelijk: het systeem overbelasten met drones.

Iran beantwoordde het Israëlische offensief van vrijdag het hele weekend met raketaanvallen, ook afgelopen nacht weer en ongeveer 350 in totaal. In totaal zijn zeker 24 mensen gedood en meer dan honderd verwond. Ook zijn veel gebouwen kapotgeschoten. Het gebeurt, ondanks de rijke oorlogshistorie, niet vaak dat Israël te maken krijgt met verwoestingen van deze omvang. ( hier ook weer een vb dat NOS wel degelijk bericht dat Iran burgerdoelen raakt)

Voordat Iran raketten afvuurt, stuurt het land een peloton drones de lucht in. De Israëlische Iron Dome heeft dan de handen vol aan het volgen van die - relatief ongevaarlijke - objecten. Vervolgens komen de raketten, ongeveer dertig tot zestig tegelijk.

"Die worden dan veel minder snel opgepikt", zegt hoogleraar militair operationele wetenschappen Han Bouwmeester. "Die hebben vrij baan, kunnen hun hele traject afmaken en inslaan in Israël."

Hightech, maar niet waterdicht
De Iron Dome is ontwikkeld samen met Amerika en kostte ruim een miljard. Het vormt sinds 2011 samen met andere luchtverdedigingssystemen een soort onzichtbare koepel die volgens het Israëlische leger zo'n 90 procent van de binnenkomende projectielen onderschept. ( mijn vraag is dus, komen er nu meer dan 10 procent er doorheen?)

Toch vindt Iran dus een antwoord op dit hoogtechnologische systeem. "Een oorlog is niet alleen een uitputtingsslag", zegt Tim Sweijs van The Hague Center for Strategic Studies. "Maar ook een competitie in wie het beste leert en zich kan aanpassen."

Lessen uit Oekraïne
Dat leren deed Iran van bondgenoot Rusland, zegt Sweijs. Dat land hanteert in Oekraïne eenzelfde tactiek: toen de 'speciale militaire operatie' over de grond in 2022 stokte, besloot Rusland zich meer te richten op luchtaanvallen en het verwarren van de Oekraïense luchtafweer. Daarbij gebruiken ze overigens drones uit Iran.

Terug naar het Midden-Oosten. Terwijl de Iron Dome druk is met drones detecteren, kan Iran zijn zwaardere, veel vernietigendere wapens inzetten: kruisvluchtwapens en ballistische raketten. Die laatste categorie is volgens Sweijs veel doeltreffender dan aanvankelijk gedacht.

"Tijdens de aanval op Israël in april 2024 zagen we dat ook al. In Israëlische media werd dat gecensureerd, maar op satellietbeelden was te zien dat raketten veel dichterbij kwamen dan verwacht."

Defensie-expert Han Bouwmeester legt uit welke wapens Iran gebruikt en hoe ze werken:

1:35Irans raketten hebben gps, motoren en kunnen vijf keer door de geluidssnelheid
Ook Israël bombardeert al dagen. Die aanvallen hebben het leven gekost aan zeker 224 mensen, zegt Iran.

Net als Iran zet ook Israël veel drones in. Dat gebeurde na infiltratie van Mossad-agenten zelfs vanuit Iraans grondgebied. Zo werd de luchtafweer platgelegd en kon Israël nucleaire en militaire doelen bombarderen. Die tactiek heeft dus veel gelijkenissen met die van de tegenstander.

De vraag is nu: hoe gaat dit conflict verder? Blijven de raketten over en weer vliegen of zijn de wapens ook een keer op?

Iran beschikt volgens schattingen over zo'n drieduizend ballistische raketten. "Maar we weten niet hoeveel Israël daarvan vernietigd heeft", zegt Sweijs. "Ik vraag me af in hoeverre Iran in staat is dit tempo en deze grootte van aanvallen door te blijven zetten."

Israël kan de huidige oorlogstactiek sowieso lang volhouden, verwacht hij. Met name vanwege de immer aanwezige steun van Amerika. "Ik denk dat Israël en de VS een goed beeld hebben van de Iraanse capaciteiten. En dat dus wel de afweging is gemaakt dat Tel Aviv eind deze week niet helemaal in de as ligt."

In eerste instantie waren de Israëlische aanvallen naar eigen zeggen gericht op Irans kernwapenprogramma. Maar voor Sweijs staat als een paal boven water dat Israëls de aartsvijand ook militair en economisch wil verzwakken.

"Dat laatste blijkt uit het feit dat ook oliedepots doelwit zijn. Die fossiele brandstoffen houden de Iraanse economie draaiende. Deze oorlog is dus veel breder dan louter nucleaire dreiging stoppen."
TSD

Bericht door TSD »

Lilian1975 schreef: 16 jun 2025, 15:52
TSD schreef: 16 jun 2025, 15:29
parsifal schreef: 16 jun 2025, 15:21 Sommige mensen laten zich wel kennen op sociale media. Palestijnse burgerslachtoffers zijn vreselijk (en dat is ook zo), maar Iran dat woonwijken aanvalt is schijnbaar okee als reactie op gerichte aanvallen.
Het verbaast me echt (en ook weer niet...) dat bijv. NOS helemaal geen onderscheid maakt tussen wat Iran doet (gericht op burgers) en wat Israël doet (militaire doelen). Er wordt gewoon vrolijk geschreven hoe Iran door het Iron Dome heen komt. Maar dat hier het oorlogsrecht schromelijk wordt overtreden is natuurlijk nu niet van belang, want het is Israël.
Dat is niet helemaal correct m.i.. ( Althans vooralsnog niet). NOS heeft in het liveblog afgelopen dagen meerdere berichten gestaan dat woonwijken, woonappartementen geraakt worden juist in Israël. En dat Israël raakt de militaire doelen. Er wordt nergens gezegd dat Iran zich op militaire doelen richt. Of dat Israël zich op burgers richt. Ook hebben ze gemeld:
Israëlische minister komt terug van uitspraken: 'Vallen geen burgerdoelen aan'
De Israëlische minister van Defensie Katz komt terug van zijn eerdere uitspraken over dreigende Israëlische aanvallen. Hij zei eerder dat de inwoners van Teheran "de prijs zullen betalen" voor de Iraanse aanvallen op Israëlische burgers.

Katz zegt nu dat het niet de bedoeling is om de inwoners van Teheran fysiek geweld aan te doen. Hij zegt dat locaties van het regime en voor hun belangrijke infrastructuur doelen zijn van de Israëlische strijdkrachten. Katz waarschuwt inwoners die daarbij in de buurt wonen om het gebied te verlaten.
Dus er wordt ook eerlijk een bericht geplaatst als ergens van teruggekomen wordt. En laten Israël niet in het negatieve staan, wat betreft eerdere uitspraken.

Wel staat er nu een bericht: Internationaal adviesorgaan juristen veroordeelt geweld door Israël

Ook laat nos geen beelden zien van Iraniërs bij verwoeste huizen of wijken ( die zijn er niet (nog)? Wel in Tel.Aviv en andere plaatsen. Ze maken het bericht voor Iraanse burgers niet dramatischer dan het is, lijkt me. Ze interviewen burgers. Die staan er niet in paniek. Eerder wat gelaten bij. Maar dat schijnt te passen bij hun godsdienst die best fatalistisch is.

Of hun verhaal klopt waarom er toch wat raketten door het schild komen heb ik geen verstand van. Het is erg genoeg als het je betreft.
Je begrijpt mijn punt niet. Het wordt in het liveblog "neutraal" tegenover elkaar gezet. Een scherpe veroordeling van wat Iran doet staat er niet bij en nu het bericht over de veroordeling van Israël omdat het kernwetenschappers liquideert is helemaal verschrikkelijk natuurlijk. Het gaat hier niet om onschuldige burgers of willekeurig geweld, maar een gerichte actie om te voorkomen dat Iran kernwapens krijgt.

Maar nee, dat is in strijd met het humanitair oorlogsrecht en wat Iran doet, gewoon raketten op woonwijken afschieten, dat wordt nog nét wel gerapporteerd, maar verder niet.

Nee, het lijkt allemaal zo objectief, maar dat is het helemaal niet.
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 16 jun 2025, 15:47
TSD schreef: 16 jun 2025, 15:29Het verbaast me echt (en ook weer niet...) dat bijv. NOS helemaal geen onderscheid maakt tussen wat Iran doet (gericht op burgers) en wat Israël doet (militaire doelen). Er wordt gewoon vrolijk geschreven hoe Iran door het Iron Dome heen komt. Maar dat hier het oorlogsrecht schromelijk wordt overtreden is natuurlijk nu niet van belang, want het is Israël.
Het is trouwens volslagen flauwekul wat de NOS over het Israelische verdedigingssysteem schrijft.
Er wordt gezegd dat "Iron Dome" het te druk heeft met drones om de raketten op te vangen. Daar klopt niets van.
In de eerste plaats omdat de ballistische lange afstandsraketten uit Iran niet door het Iron Dome systeem worden neergehaald, maar door de Arrow, Thaad (Amerikaans) en David's Sling systemen.
Iron Dome is bedoeld voor korte afstandsraketten en drones, zoals die uit Gaza. Het zijn dus 2 aparte systemen die elk iets anders doen: drones worden neergehaald door vliegtuigen en Iron Dome, de ballistische raketten door vooral Arrow.
In de tweede plaats is het percentage wat Israel neer kan schieten van die lange afstandsraketten ongeveer 90%. Dat betekent dat zo'n 10% van de Iraanse raketten hoe dan ook door het raketschild heen komt. Aangezien zo'n lange afstandsraket een grotere lading heeft en sneller is (als je een indruk wil krijgen hoe snel, kijk dan hier) dan een korteafstandsraket die bijv. uit Gaza wordt afgeschoten, is de schade ook meteen groter als die raket op de grond neerkomt.
Tijdens de raketsalvo's vanuit Gaza kwamen er veel meer raketten op Israel af, maar werd er minder schade aangericht, omdat het Iron Dome systeem een hoger succespercentage heeft (tot wel 98%) en die raketten uit Gaza trager en kleiner zijn.
Dat is dus de echte reden waarom de Iraanse raketten door het raketschild heenkomen en grotere schade aanrichten. Niet het verhaal wat de NOS ophangt.
Dank je, zover had ik me niet in Iron Dome verdiept. Bizar eigenlijk, dat je niet op de journalistiek kunt vertrouwen, ook v.w.b. dit soort technische zaken.
Terri

Bericht door Terri »

Het is sowieso voor ons 'niet-ingewijden' ingewikkelde gebeurtenissen.
Als je via andere kanalen 'nieuws' ontvangt is het nieuws in Nederland best wel eenzijdig en wrijf je soms je ogen uit.
Dat Israël een zeer grote bedreiging voor vele landen 'aanpakt' zou ons wat voorzichtiger mogen maken w.b. vaak negatieve berichten over Israël.
TSD

Bericht door TSD »

Terri schreef: 16 jun 2025, 16:42 Het is sowieso voor ons 'niet-ingewijden' ingewikkelde gebeurtenissen.
Als je via andere kanalen 'nieuws' ontvangt is het nieuws in Nederland best wel eenzijdig en wrijf je soms je ogen uit.
Dat Israël een zeer grote bedreiging voor vele landen 'aanpakt' zou ons wat voorzichtiger mogen maken w.b. vaak negatieve berichten over Israël.
Voor mij is dit gewoon onderdeel van het onderhuidse antisemitisme. Als je maar enigszins Israël de schuld kan geven, dan doe je dat. Te fatsoenlijk om openlijk Jodenhaat te uiten, maar zodra je een stok krijgt (recht of krom) om mee te slaan, dan direct vol erin.
Terri

Bericht door Terri »

TSD schreef: 16 jun 2025, 16:44
Terri schreef: 16 jun 2025, 16:42 Het is sowieso voor ons 'niet-ingewijden' ingewikkelde gebeurtenissen.
Voor mij is dit gewoon onderdeel van het onderhuidse antisemitisme. Als je maar enigszins Israël de schuld kan geven, dan doe je dat. Te fatsoenlijk om openlijk Jodenhaat te uiten, maar zodra je een stok krijgt (recht of krom) om mee te slaan, dan direct vol erin.
En dan is natuurlijk hiermee de waarom-vraag beantwoord. Ik kan het niet anders zien dan een geestelijke strijd.
En Nederland voelt inmiddels op bepaalde punten niet meer echt veilig.
Polarisatie en discriminatie, heel zorgelijk.
TSD

Bericht door TSD »

Terri schreef: 16 jun 2025, 16:56
TSD schreef: 16 jun 2025, 16:44
En dan is natuurlijk hiermee de waarom-vraag beantwoord. Ik kan het niet anders zien dan een geestelijke strijd.
En Nederland voelt inmiddels op bepaalde punten niet meer echt veilig.
Polarisatie en discriminatie, heel zorgelijk.
Sociale veiligheid is er op diverse punten inderdaad niet meer. Die was er al niet meer op bijv. abortus (reacties zijn dan ongekend fel), maar er komen steeds meer onderwerpen bij...)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 16 jun 2025, 16:39Dank je, zover had ik me niet in Iron Dome verdiept. Bizar eigenlijk, dat je niet op de journalistiek kunt vertrouwen, ook v.w.b. dit soort technische zaken.
Qua technische zaken is de situatie bij de NOS echt schrijnend. Er zijn daar heel weinig journalisten met technische kennis. Vandaag stond bijvoorbeeld op de website dat Israël vrijdag de kerncentrale bij Natanz zou hebben beschadigd. Er is daar helemaal geen kerncentrale, wel een uraniumverrijkingsinstallatie. Dat is toch echt iets anders. Dit soort uitglijders doen de geloofwaardigheid geen goed.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Terri schreef: 13 jun 2025, 17:49 Ik hoop vooral op bevrijding van het juk voor de Iraniërs.
Ik hoop -en bid- met je mee.

Het lijkt me ondanks alles een hoopvolle tijd voor de Perzen. De steunbetuigingen aan Israel en de doodsverwensingen aan het adres van de ayatollah worden niet voor niets letterlijk van de daken geschreeuwd.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Daar horen wij in Nederland helaas niet veel over.
Terri

Bericht door Terri »

Nee, soms krijg je bijna het idee dat ze zelfs om anti-Israël te zijn, steun betuigen aan Iran, (demonstraties) lees regime. Denk aan geschiedenis loslaten Bar-Abas of de Heere Jezus.
Lilian1975

Edelweiss schreef: 17 jun 2025, 11:56
Terri schreef: 13 jun 2025, 17:49 Ik hoop vooral op bevrijding van het juk voor de Iraniërs.
Ik hoop -en bid- met je mee.

Het lijkt me ondanks alles een hoopvolle tijd voor de Perzen. De steunbetuigingen aan Israel en de doodsverwensingen aan het adres van de ayatollah worden niet voor niets letterlijk van de daken geschreeuwd.
Daar wordt erg naar uitgezien dan, en dat werd eerder ook echt wel ook gezegd hier, zelfs op de NOS!. De angst van de Iraniërs 't.o.v. hun eigen regime. Zich niet vrijuit durven spreken. Etc.
Maar stel, stel dat het regime uitgeschakeld wordt? Wat komt er dan in het vacuüm ervoor in de plaats?
Is er hoop dat de totale vernietiging van Israël uit het grondvest gehaald wordt?
Wie kan daar meer over zeggen?

En wat zal concreet de hoop zijn voor christenen in Iran?
Plaats reactie