Situatie Midden-Oosten

J.C. Philpot

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door J.C. Philpot »

elbert schreef: 12 jun 2025, 07:39 Ondertussen lopen de spanningen tussen Iran enerzijds en Israël en de VS anderzijds enorm op momenteel. De VS en Iran onderhandelen al een tijdje over het nucleaire programma, maar die onderhandelingen zitten muurvast. Israël dreigt nu (en ook Trump, maar dat is iets minder geloofwaardig) om het Iraanse nucleaire programma aan te vallen. De VS zijn begonnen met het evacueren van niet-essentieel personeel uit de regio en heeft 20.000 antidrone raketten die bestemd waren voor Oekraïne naar het Midden-Oosten gestuurd (helaas voor Oekraïne). Iran heeft gedreigd om bij een eventuele aanval als reactie Amerikaanse doelen aan te vallen.
Ik ga ervan uit dat de dreiging van een aanval in eerste instantie bedoeld is om druk op de onderhandelingen te zetten, maar als het niet iets in beweging brengt, zou er zomaar geschoten kunnen worden.
Dit is nog niet in het Nederlandse nieuws (wel internationaal), maar dat komt nog wel.
Je bent goed op de hoogte moet ik zeggen. Vraag uit interesse: welke sites of bronnen adviseer je om deze ontwikkelingen te volgen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

J.C. Philpot schreef: 12 jun 2025, 07:41Je bent goed op de hoogte moet ik zeggen. Vraag uit interesse: welke sites of bronnen adviseer je om deze ontwikkelingen te volgen?
Ik volg meerdere OSINT kanalen (zoals deze en deze, maar ook anderen) , maar het is ook in internationale media te volgen, bijvoorbeeld CBS News in de VS komt met Amerikaanse bronnen die zeggen dat Israel klaar staat om de komende dagen al aan te vallen.
De gevolgen kunnen heel snel behoorlijk heftig uitpakken: Israelische luchtaanvallen op Iraanse nucleaire installaties, massale Iraanse raket- en drone aanvallen op Israel en Amerikaanse bases in het Midden-Oosten, het blokkeren van de Perzische Golf, stijgende olieprijzen enzovoorts.
Maar vooralsnog ga ik ervan uit dat dit onderdeel van de Amerikaanse strategie is om Iran tot soepelheid te bewegen bij onderhandelingen. Het is niet voor niets dat Amerikaanse media dit vooral naar buiten brengen. Een good cop-bad cop benadering waarbij de VS de good cop zijn en Israel de bad cop, met als boodschap aan Iran: geef je nucleaire programma goedschiks op, anders gebeurt het kwaadschiks.
Laatst gewijzigd door elbert op 12 jun 2025, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

elbert schreef: 12 jun 2025, 07:45Ik volg meerdere OSINT kanalen, maar het is ook in internationale media te volgen, bijvoorbeeld CBS News in de VS komt met Amerikaanse bronnen die zeggen dat Israel klaar staat om de komende dagen al aan te vallen.
Bedankt voor je antwoord. Het fenomeel OSINT is nieuw voor mij. Ik zal me er eens in verdiepen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

J.C. Philpot schreef: 12 jun 2025, 07:53Bedankt voor je antwoord. Het fenomeel OSINT is nieuw voor mij. Ik zal me er eens in verdiepen.
OSINT = Open Source Intelligence, waarbij openbaar beschikbare informatie wordt verzameld en gedeeld door gewone burgers. Meestal zijn dat wel mensen met een achtergrond in defensie aangelegenheden. Zij beheren over het algemeen de beste OSINT kanalen. Er zitten uiteraard ook beunhazen tussen, dus het is soms even zoeken naar de goede.
Om een voorbeeld te geven: bij de oorlog in Oekraine volgen mensen berichten op sociale media, zoals Telegram (waar veel Russen op zitten) en berichten dan bijvoorbeeld over (filmpjes van) aanvallen met Oekraiense drones in Rusland. Soms kan dit aangevuld worden met openbare satellietgegevens, een mooi voorbeeld is hier te vinden na de Oekraiense aanval op Russische luchtmachtbases. Maar ook andere satellietgegevens zoals de NASA site over branden op aarde kunnen geraadpleegd worden, alsook NAVO vliegtuigen die met hun transponder aan in de buurt van Rusland vliegen met behulp van FlightRadar24.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
ZWP

Bericht door ZWP »

Bertiel schreef: 12 jun 2025, 08:48 https://www.rd.nl/artikel/1110627-genoc ... rdeel-gods

Goede bijdrage van heer Koopman
Hmm, ik vind het toch niet zo sterk.

De eerste zin "Het huidige Israël is niet te vergelijken met het Israël in de tijd van de Bijbel." klopt natuurlijk. Alleen de rest van het artikel geeft geen blijk van deze waarheid.

Nog zo'n zin: "Hoewel de Palestijnen niet rechtstreeks van de Filistijnen afstammen, zien we overeenkomsten in naam, plaats en overtreding." Het eerste zinsdeel ontkracht mijns inziens de rest van het betoog.

"Echter, Hamas is democratisch door de Gazanen gekozen." Dat is alweer bijna 20 jaar geleden waarna er geen vrije verkiezingen zijn geweest en er een zeer repressief regime is dat geen tegenspraak duldt en weinig met democratie te maken heeft.
KDD

Bericht door KDD »

Hulporganisatie Gaza: Hamas heeft lokale arbeiders aangevallen en gedood
De Gaza Humanitarian Foundation, die toezicht houdt op een nieuw door Israël gesteund programma voor hulpdistributie in de enclave, meldt dat er minstens acht Palestijnen zijn omgekomen.

De militante groepering heeft een bus met meer dan twee dozijn arbeiders in het zuiden van Gaza aangevallen, waarbij minstens acht doden en 21 gewonden zijn gevallen, aldus de Gaza Humanitarian Foundation. Een van de overlevenden vertelde GHF dat Hamas-militanten de aanval hadden uitgevoerd, aldus een persoon die bekend is met het incident.

Hamas weigerde commentaar te geven op de beweringen van GHF dat zij achter de aanval op lokale arbeiders zat. De door de VS als terroristische organisatie aangemerkte groepering waarschuwt Palestijnen al dagenlang niet deel te nemen aan de nieuwe hulpdistributie.

Het Israëlische leger heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar op de vermeende Hamas-aanval. Woordvoerders verwezen naar een van de berichten van het leger op X waarin de verklaring van GHF over de aanval werd aangehaald.

De eigenaar van een lokaal Palestijns bedrijf dat de arbeiders leverde aan GHF die in de bus zaten, vertelde The Wall Street Journal dat minstens acht mensen omkwamen bij de aanval en dat de gewonden naar het Nasserziekenhuis in de centraal gelegen stad Khan Younis in Gaza zijn gebracht.

(...)

https://www.wsj.com/world/middle-east/n ... _permalink
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

elbert schreef: 12 jun 2025, 07:39 Ondertussen lopen de spanningen tussen Iran enerzijds en Israël en de VS anderzijds enorm op momenteel. De VS en Iran onderhandelen al een tijdje over het nucleaire programma, maar die onderhandelingen zitten muurvast. Israël dreigt (en ook Trump, maar dat is iets minder geloofwaardig) om het Iraanse nucleaire programma aan te vallen. De VS zijn begonnen met het evacueren van niet-essentieel personeel uit de regio en heeft 20.000 antidrone raketten die bestemd waren voor Oekraïne naar het Midden-Oosten gestuurd (helaas voor Oekraïne). Iran heeft gedreigd om bij een eventuele aanval als reactie Amerikaanse doelen aan te vallen.
Ik ga ervan uit dat de dreiging van een aanval in eerste instantie bedoeld is om druk op de onderhandelingen te zetten, maar als het niet iets in beweging brengt, zou er zomaar geschoten kunnen worden.
Dit is nog niet in het Nederlandse nieuws (wel internationaal), maar dat komt nog wel.
De aanval is uitgevoerd.
https://nos.nl/artikel/2570958-luchtaan ... ertop-iran
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hoopvol schreef: 13 jun 2025, 05:57
elbert schreef: 12 jun 2025, 07:39 Ondertussen lopen de spanningen tussen Iran enerzijds en Israël en de VS anderzijds enorm op momenteel. De VS en Iran onderhandelen al een tijdje over het nucleaire programma, maar die onderhandelingen zitten muurvast. Israël dreigt (en ook Trump, maar dat is iets minder geloofwaardig) om het Iraanse nucleaire programma aan te vallen. De VS zijn begonnen met het evacueren van niet-essentieel personeel uit de regio en heeft 20.000 antidrone raketten die bestemd waren voor Oekraïne naar het Midden-Oosten gestuurd (helaas voor Oekraïne). Iran heeft gedreigd om bij een eventuele aanval als reactie Amerikaanse doelen aan te vallen.
De aanval is uitgevoerd.
Het is dus nog eerder gekomen dan ik had verwacht. Aangezien er gesprekken voor aanstaande zondag op het programma stonden tussen de Amerikanen en Iran, had ik verwacht dat een aanval pas daarna zou komen. Maar Israel heeft ervoor gekozen om het laatste restje verrassingsmogelijkheid uit te buiten.
Er wachten ons dagen van zware raket- en droneaanvallen op Israel en bombardementen op Iran, want dit is de oorlog waar velen in het Midden-Oosten en daarbuiten voor vreesden.
Laten we bidden dat de vijandelijkheden spoedig ten einde zullen zijn.

Hier zijn beelden van de aanval op de nucleaire installatie van Natanz in Iran. Er wordt al 20 jaar over deze installatie gesproken als mogelijk doel en nu vallen er bunker buster bommen op.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 13 jun 2025, 07:25
Hoopvol schreef: 13 jun 2025, 05:57
De aanval is uitgevoerd.
Het is dus nog eerder gekomen dan ik had verwacht. Aangezien er gesprekken voor aanstaande zondag op het programma stonden tussen de Amerikanen en Iran, had ik verwacht dat een aanval pas daarna zou komen. Maar Israel heeft ervoor gekozen om het laatste restje verrassingsmogelijkheid uit te buiten.
Er wachten ons dagen van zware raket- en droneaanvallen op Israel en bombardementen op Iran, want dit is de oorlog waar velen in het Midden-Oosten en daarbuiten voor vreesden.
Laten we bidden dat de vijandelijkheden spoedig ten einde zullen zijn.

Hier zijn beelden van de aanval op de nucleaire installatie van Natanz in Iran. Er wordt al 20 jaar over deze installatie gesproken als mogelijk doel en nu vallen er bunker buster bommen op.
Iran moet grootschalig terugslaan, maar weet dat de huidige regering van Israël ontzettend veel durft en snel kiest voor een geweldsescalatie. Daarbij is de steun vanuit de VS groot. De bunker buster bommen zijn ooit met de doel door de VS ontwikkeld.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 13 jun 2025, 07:42Iran moet grootschalig terugslaan, maar weet dat de huidige regering van Israël ontzettend veel durft en snel kiest voor een geweldsescalatie. Daarbij is de steun vanuit de VS groot. De bunker buster bommen zijn ooit met de doel door de VS ontwikkeld.
Iran zal ongetwijfeld drones (er zijn er al 100 onderweg) en ballistische raketten lanceren richting Israel. Het land heeft er sinds vorig jaar veel van bijgebouwd. Dus ik denk dat er de komende dagen schade in Israel zal worden aangericht, misschien wel grote schade.
Het nadeel voor Iran is wel dat de commandanten van het leger zijn uitgeschakeld: 3 hoge generaals.
Bovendien zit er een limiet aan wat Iran kan afschieten aan raketten en bovendien heeft het geen enkele kans om de Israelische luchtmacht in de lucht tegen te houden. Israel kan dus blijven bombarderen en de Iraanse militaire capaciteit zal snel afnemen. Dus hoe langer dit duurt, hoe meer Israel in staat zal zijn om het Iraanse kernwapenprogramma en andere doelen (denk aan de olie installaties!) te blijven bestoken. Dus op een gegeven moment zal Iran willen zeggen dat het "gewonnen" heeft en zal het de oorlog willen stoppen om vervolgens het kernwapenprogramma versneld te hervatten.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 jun 2025, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Hoe gevaarlijk is het bombarderen van nucleaire installaties eigenlijk, technisch gezien? Komt er dan van alles vrij aan nucleair spul?
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 13 jun 2025, 08:29 Hoe gevaarlijk is het bombarderen van nucleaire installaties eigenlijk, technisch gezien? Komt er dan van alles vrij aan nucleair spul?
Sommige zitten heel diep in de bergen of onder de grond. Hiervoor heeft de VS speciale bommen ontwikkeld die Israël ook heeft. Als je een installatie goed raakt, dan is het voor de omgeving heel gevaarlijk. Bij een kerncentrale kan dit door de reactor kapot of lek te maken, maar ook als de koeling sneuvelt en niet tijdig gemaakt wordt.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 13 jun 2025, 08:35
Job schreef: 13 jun 2025, 08:29 Hoe gevaarlijk is het bombarderen van nucleaire installaties eigenlijk, technisch gezien? Komt er dan van alles vrij aan nucleair spul?
Sommige zitten heel diep in de bergen of onder de grond. Hiervoor heeft de VS speciale bommen ontwikkeld die Israël ook heeft. Als je een installatie goed raakt, dan is het voor de omgeving heel gevaarlijk. Bij een kerncentrale kan dit door de reactor kapot of lek te maken, maar ook als de koeling sneuvelt en niet tijdig gemaakt wordt.
Het is hoog spel wat er 'gespeeld' wordt.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Hopelijk gaan, na de Iraanse vergelding, beide partijen weer net zoals vorig jaar deescalaren.
Het is anders letterlijk en figuurlijk een erg explosieve situatie.
Plaats reactie