Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dat verwacht ik niet, maar het zou kunnen. Ik denk dat de uitkomst van het liedje zal zijn dat er een behoudende afscheiding komt. Want waarom zou je als midden kerkenraad als je weet dat hier veel verschillen van mening over zijn binnen de gemeente voor zo'n behoudend alternatief kiezen?
-
Er zijn middengemeenten waar de verhoudingen echt half-half zijn en het echt op procentpunten aankomt.DDD schreef: ↑05 jun 2025, 01:05 Dat verwacht ik niet, maar het zou kunnen. Ik denk dat de uitkomst van het liedje zal zijn dat er een behoudende afscheiding komt. Want waarom zou je als midden kerkenraad als je weet dat hier veel verschillen van mening over zijn binnen de gemeente voor zo'n behoudend alternatief kiezen?
Als je dan een kerkenraad bent en je hebt altijd gekozen voor de synodale afspraken, zie ik niet in waarom je die nu opeens overboord gooit. Zeker niet met de wetenschap dat je dan nu een helft zou kunnen krijgen die dan alsnog eruit stapt. Andersom hebben degenen die dan nog altijd lid zijn gebleven,hoewel ze niet tegen de vrouw in het ambt waren daar waarschijnlijk niet een probleem van gehad
Anders hadden ze al wel zich bij een andere gemeente aangesloten denk ik
Dit geldt trouwens ook voor gemeenten waar de verhoudingen 2/3 liggen of 3/4. Dan kies je waarschijnlijk ook voor de behoudende kant
-
Hoe kunnen we de actie van Dordrecht-Zuid om zelf een roepende kerk aan te wijzen duiden?
Komt mij een beetje drammerig over. Zeker de actie om zo snel, paar minuten na sluiting Generale Synode, deze mail te versturen.
De GS waar met meerderheid besloten is geen roepende kerk aan te wijzen.
Tegelijkertijd is het vrij om vanuit plaatselijke gemeenten nu initiatieven te nemen.
In bestuurlijk processen is dit ook gewoon erg belangrijk om direct de leiding te grijpen. Dus zo'n actie is heel sturend en definiërend. Wanneer je in korte tijd veel steun krijgt, dan zet je veel twijfelende gemeenten onder druk.
Eens. Ik vind het wel een mooi initiatief. Een gemeente iets links van het midden kan denk ik het gemakkelijkst een brede groep gemeenten bij elkaar krijgen. Ik begreep dat Hoogeveen ook de meest logische keuze was.
Dus dan ligt het ook voor de hand dat alle kerkenraden die zich niet kunnen vinden in het besluit van de synode dat het kerkverband feitelijk opgeheven is, zich hierbij aansluiten.
Als dat een duidelijke meerderheid is, dan kun je concluderen dat de CGK gewoon blijven bestaan. De bevoegde synode heeft deze kwestie immers bij de lokale kerken neergelegd, en besluitvorming geschiedt volgens het Nederlands recht bij meerderheid.
Ik verwacht dat iets dergelijks ook in de brief vanuit het moderamen zal komen te staan.
Dus dan ligt het ook voor de hand dat alle kerkenraden die zich niet kunnen vinden in het besluit van de synode dat het kerkverband feitelijk opgeheven is, zich hierbij aansluiten.
Als dat een duidelijke meerderheid is, dan kun je concluderen dat de CGK gewoon blijven bestaan. De bevoegde synode heeft deze kwestie immers bij de lokale kerken neergelegd, en besluitvorming geschiedt volgens het Nederlands recht bij meerderheid.
Ik verwacht dat iets dergelijks ook in de brief vanuit het moderamen zal komen te staan.
-
En daarbij heeft het moderamen zelf gezegd dat het initiatief nu bij de lokale gemeenten ligt. Dat is een duidelijke oproep lijkt me en dat is wat Dordrecht-Zuid doet.
Helemaal eens want stilzitten een niets doen is geen optie.
Het is een interessante tactische zet in het geheel van de ontwikkelingen, maar als feitelijk het verband niet meer in deze vorm bestaat, kun je dus wachten dat de behoudende gemeenten Urk aanwijzen als roepende gemeenten en dan heb je dus twee synodes. Het is dus eigenlijk ook te verwachten dat hier de definitieve herorganisatie gaat vallen.
En dan lijkt het me op zich wel erg voorbarig om twee minuten na het sluiten van de synode een brief rond te sturen, terwijl kerkenraden toch eerst zelfstandig de mogelijkheid moet kunnen bieden om kennis te nemen van de brief van het moderamen, de besluitentekst en een zelfstandige oriëntatie op de toekomst van je gemeente.
Misschien dat het Urk wordt. Maar in ieder geval: Hoogeveen was aan de beurt. Dus de mensen die er een voorstander zijn om alles zoveel mogelijk bij het oude te laten, zullen niet voor Urk kiezen, als dat hem wordt.Herman schreef: ↑05 jun 2025, 09:33Het is een interessante tactische zet in het geheel van de ontwikkelingen, maar als feitelijk het verband niet meer in deze vorm bestaat, kun je dus wachten dat de behoudende gemeenten Urk aanwijzen als roepende gemeenten en dan heb je dus twee synodes. Het is dus eigenlijk ook te verwachten dat hier de definitieve herorganisatie gaat vallen.
En dan lijkt het me op zich wel erg voorbarig om twee minuten na het sluiten van de synode een brief rond te sturen, terwijl kerkenraden toch eerst zelfstandig de mogelijkheid moet kunnen bieden om kennis te nemen van de brief van het moderamen, de besluitentekst en een zelfstandige oriëntatie op de toekomst van je gemeente.
Overigens denk ik niet dat je je perse definitief bij zo'n groep moet aansluiten als je akkkoord gaat met het aanwijzen van een roepende gemeente.
Ik zou zelf ook niet op de brief van het moderamen wachten, want het moderamen stuurt ietwat, bij meerderheid, naar mijn idee.
Ik vermoed zomaar als ‘rechts’ dit initiatief direct na sluiting had genomen jij het scheurmakerij had genoemd. Voor de rest wens ik jullie een fijne discussieDDD schreef: ↑05 jun 2025, 09:23 Eens. Ik vind het wel een mooi initiatief. Een gemeente iets links van het midden kan denk ik het gemakkelijkst een brede groep gemeenten bij elkaar krijgen. Ik begreep dat Hoogeveen ook de meest logische keuze was.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee. Dat had ik heel goed gevonden. Als alle kerken welkom zijn dan natuurlijk. Het gaat er niet om wie het initiatief neemt.
Ik vrees echter, dat er ook voorstellen zouden kunnen komen die een deel van de ongehoorzame kerken zouden uitsluiten. Daar zou ik dan weer bezorgd over zijn. Want dat is feitelijk wel een kerkscheuring.
Ik vrees echter, dat er ook voorstellen zouden kunnen komen die een deel van de ongehoorzame kerken zouden uitsluiten. Daar zou ik dan weer bezorgd over zijn. Want dat is feitelijk wel een kerkscheuring.
-
de ongehoorzame kerken hebben al gescheurd, door niet de door de synode gemaakte afspraken te volgen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dat neigt naar een HHK-werkelijkheid.