In memoriam

claus

Re: In memoriam

Bericht door claus »

Ds. A.K. Wallet had oog voor de naaste, niet alleen voor de naaste veraf. Nee, bijzonder voor de naaste vlakbij. Hij had inderdaad een ruim pastoraal hart en bleef wie hij was. De eenvoudige man, vroeger als bakker bezig in Veenendaal in de bakkerij van zijn vader. Dan riep hij aan de achterdeur: 'De bakker!' Hij was altijd in voor een praatje. Bezocht ernstig zieken, wie dan ook. En...kon goed luisteren als dat vereist was. Een sympathiek en gelovig man is heengegaan. Een gemis voor de meerderheid van de CGK.
Of hij ziek geweest is, of vrij onverwacht is overleden, dat weet ik niet. Maar, wel mag ik geloven dat zijn sterven een doorgang was naar het eeuwige leven, dankzij de geschonken genade van zijn God en Heere.
J.C. Philpot

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Aart Wallet werd in 1939 geboren in Veenendaal. Hij werd bakker en zou de winkel van zijn vader aan de Mulderslaan overnemen. Kerkelijk werd hij gebakerd onder de prediking van ds. R. Kok. Nog steeds wil hij geen kwaad woord over deze predikant horen. „Kok was mijn voorbeeld, zoals hij over de belofte preekte, zo moest het, meende ik. Als kind was ik er al van onder de indruk, vooral als hij toekwam aan het einde van de preek. Dan kon hij zo gunnend zijn. Achteraf bezien denk ik weleens dat er in Veenendaal toen iets plaatshad wat leek op een kleine opwekking.”

"Hoe werkte de Heere in mijn leven? In mijn jonge jaren hoorde ik een preek over de reinen van hart. Daarin werden de kenmerken verwoord. En ik dacht: „Hé, wat een wonder, dan mag ik er ook bij horen.” Ik legde belijdenis van het geloof af, nam deel aan het heilig avondmaal. En toch kwam ik met alles in het donker terecht. Dat heeft wel even geduurd. Ik dacht: Hoe moet het toch, hoe wordt het weer licht? Dan liep ik met mijn bakkersmand op de straten van Veenendaal te bidden om licht, waarop de Heere met kracht overkwam: „Ik zal Zelf je leidsman wezen.” In de lijdenstijd werd Christus als de Borg aan mij geopenbaard. Het was alsof ik het lijdensevangelie nog nooit had gehoord. Ik leerde dat ik niet op de kenmerken moest bouwen, maar op Christus.”

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 7bd8e009cd
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie