Veroordeling Le Pen
-
Veroordeling Le Pen
Ik moet mij nog verder inlezen, maar mijn eerste gevoel is dat FN de rechter dankbaar mag zijn voor zijn strenge oordeel. Le Pen doet het in de peilingen goed en krijgt nu een zware straf. De rechter wijkt af van de norm en sluit Le Pen direct uit. Het komt over als een Turkse manier van het uitschakelen van onwelgevallige kandidaten.
Re: Veroordeling Le Pen
Zou je dit laatste ook aangegeven als er miljoenen aan Europese gelden verduisterd waren door bijvoorbeeld Groen Links?MGG schreef: ↑31 mar 2025, 13:06 Ik moet mij nog verder inlezen, maar mijn eerste gevoel is dat FN de rechter dankbaar mag zijn voor zijn strenge oordeel. Le Pen doet het in de peilingen goed en krijgt nu een zware straf. De rechter wijkt af van de norm en sluit Le Pen direct uit. Het komt over als een Turkse manier van het uitschakelen van onwelgevallige kandidaten.
-
Of ik bij een andere casus hetzelfde gevoel zou krijgen is lastig in te schatten. Denk jij dat de straf dan hetzelfde geweest zou zijn? Ik ben in het algemeen tegen uitsluiten van kandidaten. Zeker als het kandidaten zijn die kans maken op de winst en/of een zetel. Laat partijen zelf over hun kandidaten gaan en de bevolking een keus maken. Dat telt ook voor linkse politici. Het uitsluiten van populaire politici kan het verval van een democratie zijn. Zulke praktijken kennen we uit 'democratieën' als Turkije en Rusland.merel schreef: ↑31 mar 2025, 13:35Zou je dit laatste ook aangegeven als er miljoenen aan Europese gelden verduisterd waren door bijvoorbeeld Groen Links?MGG schreef: ↑31 mar 2025, 13:06 Ik moet mij nog verder inlezen, maar mijn eerste gevoel is dat FN de rechter dankbaar mag zijn voor zijn strenge oordeel. Le Pen doet het in de peilingen goed en krijgt nu een zware straf. De rechter wijkt af van de norm en sluit Le Pen direct uit. Het komt over als een Turkse manier van het uitschakelen van onwelgevallige kandidaten.
Het terugbetalen plus een boete lijkt mij een logische straf. Los van dat Europese gelden massaal verdwijnen en het de vraag is waarom juist deze casus voor de rechter komt.
https://www.ftm.nl/artikelen/europarlem ... elemaal-op
Ik zou vooral eerst het huiswerk doen en daarna pas iets vinden. Nu geef je een ongefundeerde mening gebaseerd op helemaal niets.
-
Fijn dat je direct commentaar geeft op je eigen bericht. Mocht het toch een reactie zijn op zijn bericht, dan verbaast het mij dat jij nieuwsbronnen als de NOS zo kwalificeert. Ik ben benieuwd naar je inhoudelijke bijdrage.
Ik vermoed dat de straf in lijn is met wat niet-politici zouden krijgen voor dit soort fraude in Frankrijk. Dit soort veroordelingen zijn niet prettig, omdat ze een soort martelares maken van Le Pen wat mee kan spelen bij verkiezingen op een manier die niet met de standpunten van de partijen te maken hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afijn, de EU hoeft ook over Navlany niet mee belerend te doen. Of over de acties van Erdogan.
Het feit dat uitstel van de straf, dwz uitsluiting deelname aan verkiezingen niet mogelijk is tot na hoger beroep maakt dat dit vonnis op zijn minst de schijn van politieke motivatie heeft.parsifal schreef: ↑31 mar 2025, 16:01 Ik vermoed dat de straf in lijn is met wat niet-politici zouden krijgen voor dit soort fraude in Frankrijk. Dit soort veroordelingen zijn niet prettig, omdat ze een soort martelares maken van Le Pen wat mee kan spelen bij verkiezingen op een manier die niet met de standpunten van de partijen te maken hebben.
De partij van Le Pen gaat hier waarschijnlijk (helaas) garen bij spinnen.
Ik begrijp dat jij vindt dat politici immuniteit moeten hebben tegen alle rechtsvervolging? Of geldt dat alleen voor de radicaal rechtse politici?
Neehoor. Ik ageer wel tegen politiek gemotiveerde selectiviteit . En ik vind ook niet dat de EU het wel mag en Poetin en Erodagan niet.
In de EU bepaalt de rechter tegenwoordig wie er aan verkiezingen mee mogen doen. Zie ook Roemenië.
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de Franse wet voordat je dergelijke uitspraken doet. Je onderbuik is namelijk een slechte graadmeter.MGG schreef: ↑31 mar 2025, 13:06 Ik moet mij nog verder inlezen, maar mijn eerste gevoel is dat FN de rechter dankbaar mag zijn voor zijn strenge oordeel. Le Pen doet het in de peilingen goed en krijgt nu een zware straf. De rechter wijkt af van de norm en sluit Le Pen direct uit. Het komt over als een Turkse manier van het uitschakelen van onwelgevallige kandidaten.
Ik heb me niet verdiept in de details van dit proces, dus laat ik commentaar op de veroordeling even achterwege. Ik merk wel op dat de Franse ex-president Sarkozy ook veroordeeld is wegens corruptie en een vergelijkbare straf heeft gekregen. Overigens is hij daarmee nog niet klaar, want tegen hem wordt momenteel ook nog 7 jaar celstraf geëist in een andere corruptiezaak. Ook de Franse voormalige president Chirac kreeg in 2011 een veroordeling aan de pantalon wegens corruptie.
Het geeft in elk geval ook aan dat officieren van justitie in Frankrijk blijkbaar niet naar rangen en standen kijken, dus helemaal uniek is dit allemaal niet in de Franse politiek en rechtspraak.
Het geeft in elk geval ook aan dat officieren van justitie in Frankrijk blijkbaar niet naar rangen en standen kijken, dus helemaal uniek is dit allemaal niet in de Franse politiek en rechtspraak.
-
Ik neem aan dat de Nederlandse belastingbetaler niet voor niks honderden miljoenen per jaar aan de NPO betaalt. De NPO deelt mee dat de rechter afwijkt van de norm. Waarom zou ik dan tot in detail moeten verdiepen in de Franse wet? Jordan Bardella is nog populairder dus we gaan zien hoe het loopt. Eerst het beroep maar afwachten.Ambtenaar schreef: ↑31 mar 2025, 16:29Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de Franse wet voordat je dergelijke uitspraken doet. Je onderbuik is namelijk een slechte graadmeter.MGG schreef: ↑31 mar 2025, 13:06 Ik moet mij nog verder inlezen, maar mijn eerste gevoel is dat FN de rechter dankbaar mag zijn voor zijn strenge oordeel. Le Pen doet het in de peilingen goed en krijgt nu een zware straf. De rechter wijkt af van de norm en sluit Le Pen direct uit. Het komt over als een Turkse manier van het uitschakelen van onwelgevallige kandidaten.
Het is natuurlijk wel zo dat Sarkozy en Chirac politiek al klaar zijn/waren.elbert schreef: ↑31 mar 2025, 16:36 Ik heb me niet verdiept in de details van dit proces, dus laat ik commentaar op de veroordeling even achterwege. Ik merk wel op dat de Franse ex-president Sarkozy ook veroordeeld is wegens corruptie en een vergelijkbare straf heeft gekregen. Overigens is hij daarmee nog niet klaar, want tegen hem wordt momenteel ook nog 7 jaar celstraf geëist in een andere corruptiezaak. Ook de Franse voormalige president Chirac kreeg in 2011 een veroordeling aan de pantalon wegens corruptie.
Een rechter dient zich te begeven binnen de kaders van de wet. Het is wellicht ongebruikelijk om iemand voor 5 jaar de toegang tot een publiek ambt te ontzeggen, kennelijk kan het wel.MGG schreef: ↑31 mar 2025, 16:54 Ik neem aan dat de Nederlandse belastingbetaler niet voor niks honderden miljoenen per jaar aan de NPO betaalt. De NPO deelt mee dat de rechter afwijkt van de norm. Waarom zou ik dan tot in detail moeten verdiepen in de Franse wet? Jordan Bardella is nog populairder dus we gaan zien hoe het loopt. Eerst het beroep maar afwachten.