Ik bedoelde in ieder geval 'op tekst spelen', als het gaat om registratie. En dat vind ik ook onder het meditatieve vallen. Dan denk en bezin je je over hoe je de tekst zo duidelijk mogelijk overbrengt op de luisteraar en de gemeente bij het begeleiden.Herman schreef: ↑13 jan 2025, 22:48Dan is het geen meditatief orgelspel meer. Bij meditatief horen wat brij-achtige klanken, opgebouwd uit 8 voetsregisters, tamelijk langzaam, veel romantische harmonisaties. In deze stijl kan je echt geen vrolijk liedje spelen, of het klinkt niet meer vrolijk.
Vrolijk is toch echt 8,4,2,1 voet fluiten en snelle noodjes achter elkaar.
Welke muziek beluister je nu?
Re: Welke muziek beluister je nu?
Spreuken 23: 23
- Maanenschijn
Ik wordt van lieverlee wel nieuwsgierig van je playlist… Het kan niet een zekere organist uit Brabant zijn, want die is in huize Herman verbodenHerman schreef:En nu wordt het klavier ook nog eens geslagen (Ps 75:6, regel drie)

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nee, het gaat er verder heel verzorgd aan toe. Maar deze twee vormen van tekstuitbeelding was ik nog niet eerder tegengekomen.Maanenschijn schreef: ↑13 jan 2025, 22:52Ik wordt van lieverlee wel nieuwsgierig van je playlist… Het kan niet een zekere organist uit Brabant zijn, want die is in huize Herman verbodenHerman schreef:En nu wordt het klavier ook nog eens geslagen (Ps 75:6, regel drie).
Waarom is die verboden?Maanenschijn schreef: ↑13 jan 2025, 22:52Ik wordt van lieverlee wel nieuwsgierig van je playlist… Het kan niet een zekere organist uit Brabant zijn, want die is in huize Herman verbodenHerman schreef:En nu wordt het klavier ook nog eens geslagen (Ps 75:6, regel drie).
Of is het niet diegene die ik denk dat het is?
Spreuken 23: 23
Ik speel orgel in een kerk waar men een meditatief orgelspel heeft na de preek. Maar er zijn geen voorschriften voor de ingetogenheid. En wat mij betreft, ook terecht. Ik zal daar toch eens navraag naar doen.Herman schreef: ↑13 jan 2025, 22:48Dan is het geen meditatief orgelspel meer. Bij meditatief horen wat brij-achtige klanken, opgebouwd uit 8 voetsregisters, tamelijk langzaam, veel romantische harmonisaties. In deze stijl kan je echt geen vrolijk liedje spelen, of het klinkt niet meer vrolijk.
Vrolijk is toch echt 8,4,2,1 voet fluiten en snelle noodjes achter elkaar.
Wat mij betreft, kan de meditatie van het heil ook uitstekend bij een Van Vulpen-orgel.
Ik kan me voorstellen dat ze daar bedoelen dat je een passende psalm bij de preek ten gehore brengt, die inhoudelijk de lijn van de preek wat doorzet, zodat de mensen een moment van reflectie kunnen nemen. Maar dat zegt dan niets over de stijl, en daar begon het gesprek wel mee.DDD schreef: ↑13 jan 2025, 23:15 Ik speel orgel in een kerk waar men een meditatief orgelspel heeft na de preek. Maar er zijn geen voorschriften voor de ingetogenheid. En wat mij betreft, ook terecht. Ik zal daar toch eens navraag naar doen.
Wat mij betreft, kan de meditatie van het heil ook uitstekend bij een Van Vulpen-orgel.
Natuurlijk kan je op een Van Vulpen orgel meditatief spelen. Een barokke adagio kan heel meditatief zijn en een cantilena kan je er ook best op spelen.
Het is alleen de vraag als je een Psalm opent met het volle werk en in Preludium stijl van Bach, of dat nog onder de toelaatbare (meditatieve) muziek valt. Een gedeelte zal dat soort muziek identificeren met het begrip herrie.
- J.C. Philpot
Die Priester - Von guten Mächten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Prachtig. Al vind ik de Nederlandse melodie mooier.J.C. Philpot schreef:Die Priester - Von guten Mächten
Eens, de melodie van Fietz is een deuntje dat m.i. niet past bij de ernst van de tekst. Gelukkig hebben Liedboek en Weerklank voor de melodie van Schuurman gekozen, die veel waardiger is.
~~Soli Deo Gloria~~
- FlyingEagle
Is daar een linkje van naar een YouTube versie?Hendrikus schreef:Eens, de melodie van Fietz is een deuntje dat m.i. niet past bij de ernst van de tekst. Gelukkig hebben Liedboek en Weerklank voor de melodie van Schuurman gekozen, die veel waardiger is.
Als die tenminste openbaar is…

https://youtu.be/GEcQD-EFOZA?si=X7mnElk9MZhLdLoxFlyingEagle schreef: ↑14 jan 2025, 11:12Is daar een linkje van naar een YouTube versie?Hendrikus schreef:Eens, de melodie van Fietz is een deuntje dat m.i. niet past bij de ernst van de tekst. Gelukkig hebben Liedboek en Weerklank voor de melodie van Schuurman gekozen, die veel waardiger is.
of deze:Zita schreef: ↑14 jan 2025, 11:37https://youtu.be/GEcQD-EFOZA?si=X7mnElk9MZhLdLoxFlyingEagle schreef: ↑14 jan 2025, 11:12Is daar een linkje van naar een YouTube versie?
https://youtu.be/0nLHKaxuh9o?si=NzVzC6Z6QjZtx90S
~~Soli Deo Gloria~~