Welke muziek beluister je nu?

Wachter
Verbannen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Wachter »

Herman schreef: 13 jan 2025, 22:48
DDD schreef: 13 jan 2025, 22:36 Dat is zo interessant dat het wat mij betreft een apart draadje waard is. Ik speel ook meditatief orgel of piano, maar dat kan best een vrolijk geluid maken, zoals Elly en Rikkert het zingen.
Dan is het geen meditatief orgelspel meer. Bij meditatief horen wat brij-achtige klanken, opgebouwd uit 8 voetsregisters, tamelijk langzaam, veel romantische harmonisaties. In deze stijl kan je echt geen vrolijk liedje spelen, of het klinkt niet meer vrolijk.

Vrolijk is toch echt 8,4,2,1 voet fluiten en snelle noodjes achter elkaar.
Ik bedoelde in ieder geval 'op tekst spelen', als het gaat om registratie. En dat vind ik ook onder het meditatieve vallen. Dan denk en bezin je je over hoe je de tekst zo duidelijk mogelijk overbrengt op de luisteraar en de gemeente bij het begeleiden.
Spreuken 23: 23
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:En nu wordt het klavier ook nog eens geslagen (Ps 75:6, regel drie)
Ik wordt van lieverlee wel nieuwsgierig van je playlist… Het kan niet een zekere organist uit Brabant zijn, want die is in huize Herman verboden :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 13 jan 2025, 22:52
Herman schreef:En nu wordt het klavier ook nog eens geslagen (Ps 75:6, regel drie)
Ik wordt van lieverlee wel nieuwsgierig van je playlist… Het kan niet een zekere organist uit Brabant zijn, want die is in huize Herman verboden :) .
Nee, het gaat er verder heel verzorgd aan toe. Maar deze twee vormen van tekstuitbeelding was ik nog niet eerder tegengekomen.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Maanenschijn schreef: 13 jan 2025, 22:52
Waarom is die verboden?

Of is het niet diegene die ik denk dat het is?
Spreuken 23: 23
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef: 13 jan 2025, 22:44
DDD schreef: 13 jan 2025, 22:36 Dat is zo interessant dat het wat mij betreft een apart draadje waard is. Ik speel ook meditatief orgel of piano, maar dat kan best een vrolijk geluid maken, zoals Elly en Rikkert het zingen.
"met de bel van je fiets op de maat" ;)
Zoals de dichter zegt, inderdaad.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 13 jan 2025, 22:48
Dan is het geen meditatief orgelspel meer. Bij meditatief horen wat brij-achtige klanken, opgebouwd uit 8 voetsregisters, tamelijk langzaam, veel romantische harmonisaties. In deze stijl kan je echt geen vrolijk liedje spelen, of het klinkt niet meer vrolijk.

Vrolijk is toch echt 8,4,2,1 voet fluiten en snelle noodjes achter elkaar.
Ik speel orgel in een kerk waar men een meditatief orgelspel heeft na de preek. Maar er zijn geen voorschriften voor de ingetogenheid. En wat mij betreft, ook terecht. Ik zal daar toch eens navraag naar doen.

Wat mij betreft, kan de meditatie van het heil ook uitstekend bij een Van Vulpen-orgel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 13 jan 2025, 23:15 Ik speel orgel in een kerk waar men een meditatief orgelspel heeft na de preek. Maar er zijn geen voorschriften voor de ingetogenheid. En wat mij betreft, ook terecht. Ik zal daar toch eens navraag naar doen.

Wat mij betreft, kan de meditatie van het heil ook uitstekend bij een Van Vulpen-orgel.
Ik kan me voorstellen dat ze daar bedoelen dat je een passende psalm bij de preek ten gehore brengt, die inhoudelijk de lijn van de preek wat doorzet, zodat de mensen een moment van reflectie kunnen nemen. Maar dat zegt dan niets over de stijl, en daar begon het gesprek wel mee.

Natuurlijk kan je op een Van Vulpen orgel meditatief spelen. Een barokke adagio kan heel meditatief zijn en een cantilena kan je er ook best op spelen.

Het is alleen de vraag als je een Psalm opent met het volle werk en in Preludium stijl van Bach, of dat nog onder de toelaatbare (meditatieve) muziek valt. Een gedeelte zal dat soort muziek identificeren met het begrip herrie.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Die Priester - Von guten Mächten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Die Priester - Von guten Mächten
Prachtig. Al vind ik de Nederlandse melodie mooier.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 14 jan 2025, 08:56
Eens, de melodie van Fietz is een deuntje dat m.i. niet past bij de ernst van de tekst. Gelukkig hebben Liedboek en Weerklank voor de melodie van Schuurman gekozen, die veel waardiger is.
~~Soli Deo Gloria~~
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Hendrikus schreef:
Eens, de melodie van Fietz is een deuntje dat m.i. niet past bij de ernst van de tekst. Gelukkig hebben Liedboek en Weerklank voor de melodie van Schuurman gekozen, die veel waardiger is.
Is daar een linkje van naar een YouTube versie?

Als die tenminste openbaar is…Afbeelding
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

FlyingEagle schreef: 14 jan 2025, 11:12
Hendrikus schreef:

https://youtu.be/GEcQD-EFOZA?si=X7mnElk9MZhLdLox
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: 14 jan 2025, 11:37
FlyingEagle schreef: 14 jan 2025, 11:12
Hendrikus schreef:
DDD schreef: 14 jan 2025, 08:56 Prachtig. Al vind ik de Nederlandse melodie mooier.

https://youtu.be/GEcQD-EFOZA?si=X7mnElk9MZhLdLox
of deze:
https://youtu.be/0nLHKaxuh9o?si=NzVzC6Z6QjZtx90S
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Herman schreef: 13 jan 2025, 22:48 Vrolijk is toch echt 8,4,2,1 voet fluiten en snelle noodjes achter elkaar.
Dat is niet bevorderlijk als je hoge nood hebt ;)
-
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mannetje schreef: 14 jan 2025, 12:39
Herman schreef: 13 jan 2025, 22:48 Vrolijk is toch echt 8,4,2,1 voet fluiten en snelle noodjes achter elkaar.
Dat is niet bevorderlijk als je hoge nood hebt ;)
:D
Plaats reactie