Nut en noodzaak refo-onderwijs (n.a.v. casus Flakkee) Uit: kleine vreugden

Job

Re: Kleine vreugden

Bericht door Job »

MGG schreef: 13 nov 2024, 00:00
Ik betwijfel of je zo recht doet aan de situatie. Als ouders verschuiving ervaren dan is het niet onlogisch dat zij na het doodlopen van gesprekken actie ondernemen.
Ik reageer scherp omdat ik een dergelijke situatie in mijn omgeving heb zien gebeuren. Heb waargenomen hoe dit alleen maar tot verdeeldheid, verharde koppen en zelfgenoegzaamheid leidt.

Als er ooit een tijd is dat we elkaar nodig hebben, ons moeten verenigen, is het nu. Dat zal alleen maar meer worden. We leven binnen de kortste tijd in een maatschappij waarin we helemaal de luxe niet meer hebben om ons überhaupt druk te kunnen maken over waar punten en komma's staan, echt. Ik weet het: er zijn zorgen, overigens ook op reformatorische scholen. Vanwege het personeelstekort staan daar ook mensen voor de klas met een leer/leven waar ik helemaal niet blij mee ben. Blijf daarvoor bidden, blijf erover praten, blijf bij elkaar. We kunnen niet zorgvuldig genoeg omgaan met de zielen van de kinderen, dat is zo, maar mijn grote zorg is dat er over een aantal jaar als tegenreactie op de daadloosheid en puinhopen van huidig rechts er een gure linkse storm opsteekt, die korte metten maakt met de laatste christelijke restanten van Nederland. Dan zitten we met al onze afsplitsingen, maar we zullen elkaar dan meer dan ooit nodig hebben.
merel

Bericht door merel »

Ik begrijp überhaupt waarom er reformatorische scholen zijn. Hoe mooi zou het zijn dat kinderen al op jonge leeftijd de verscheidenheid zien onder Gods volk? Mijn kinderen hebben op hun middelbare school evangelische godsdienstdocenten met tatoeages van bijbelse verhalen en een zichtbaar kruis. Zij gaan de kinderen voor in het geloof. Anders dan wij het gewend zijn, maar niet minder belangrijk of essentieel.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 13 nov 2024, 09:20 Ik begrijp überhaupt waarom er reformatorische scholen zijn. Hoe mooi zou het zijn dat kinderen al op jonge leeftijd de verscheidenheid zien onder Gods volk? Mijn kinderen hebben op hun middelbare school evangelische godsdienstdocenten met tatoeages van bijbelse verhalen en een zichtbaar kruis. Zij gaan de kinderen voor in het geloof. Anders dan wij het gewend zijn, maar niet minder belangrijk of essentieel.
Begrijp je het niet, of vind je reformatorische scholen een slecht idee?
Ik vind het op zich geen slecht idee dat er (zeker lagere) scholen zijn waar nog redelijk veel tijd wordt besteed aan godsdienst onderwijs, dit ook doorwerkt in bijvoorbeeld geschiedenis les enz. Ik ben blij met mijn lagere schooltijd op een School met de Bijbel die tegen het reformatorische aanzat. Breder Christelijk (en cultureel, dus ook een meer "gekleurde" klas) is wel mooier wat mij betreft, maar mooi als dit niet ten koste gaat van tijd voor het expliciet Christelijke, wat de kinderen dan ook met hun klasgenoten (en niet alleen in het gezin) kunnen meemaken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: 13 nov 2024, 09:29
merel schreef: 13 nov 2024, 09:20 Ik begrijp überhaupt waarom er reformatorische scholen zijn. Hoe mooi zou het zijn dat kinderen al op jonge leeftijd de verscheidenheid zien onder Gods volk? Mijn kinderen hebben op hun middelbare school evangelische godsdienstdocenten met tatoeages van bijbelse verhalen en een zichtbaar kruis. Zij gaan de kinderen voor in het geloof. Anders dan wij het gewend zijn, maar niet minder belangrijk of essentieel.
Begrijp je het niet, of vind je reformatorische scholen een slecht idee?
Ik vind het op zich geen slecht idee dat er (zeker lagere) scholen zijn waar nog redelijk veel tijd wordt besteed aan godsdienst onderwijs, dit ook doorwerkt in bijvoorbeeld geschiedenis les enz. Ik ben blij met mijn lagere schooltijd op een School met de Bijbel die tegen het reformatorische aanzat. Breder Christelijk (en cultureel, dus ook een meer "gekleurde" klas) is wel mooier wat mij betreft, maar mooi als dit niet ten koste gaat van tijd voor het expliciet Christelijke, wat de kinderen dan ook met hun klasgenoten (en niet alleen in het gezin) kunnen meemaken.
Ik ben een voorstander van christelijke scholen waarbij kinderen vanuit diverse christelijke stromingen zich kunnen aansluiten, Van uiterst rechts tot evangelisch. Dit geldt ook voor docenten. Hoe verrijkend is het voor een kind dat ze al jong leren dat er verscheidenheid is onder Gods kerk. Ik weet dat het utopisch is, want uiteraard krijg je dan geneuzel over mijns inziens futiliteiten

Vanuit jouw achtergrond en situatie begrijp ik de wens voor een multi culturele school. Mijn kinderen zitten in Rotterdam op school en hebben liever het multi culti deel verwijderd van school ivm de vele overlast die zij vanuit die groep ervaren. ik begrijp heel goed dat dat hun subjectieve ervaring is en dat dit niet geldt voor elk multi cultureel kind
Laatst gewijzigd door merel op 13 nov 2024, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ben jij wel voor een school met alleen christelijke docenten dan? Zelf zie ik de waarde van scholen met een gereformeerd/reformatorisch karakter zeker wel in. Alleen al het wekelijks aanleren van de Psalmen vind ik erg belangrijk. Op een school met ook een stevige evangelische hoek zal dat niet snel gebeuren. Dat staat los van de waardering die ik heb voor sommigen in de evangelische kring. Maar ik ben er wel van overtuigd dat de gereformeerde leer het nauwste aansluit bij de Bijbelse Boodschap en ik vind het dan ook belangrijk dat een school die leer onderschrijft en actief uitdraagt. Niet om een bastion op te bouwen maar om een stevig Bijbels gereformeerd fundament mee te geven aan de kinderen.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: 13 nov 2024, 09:42
Ben jij wel voor een school met alleen christelijke docenten dan? Zelf zie ik de waarde van scholen met een gereformeerd/reformatorisch karakter zeker wel in. Alleen al het wekelijks aanleren van de Psalmen vind ik erg belangrijk. Op een school met ook een stevige evangelische hoek zal dat niet snel gebeuren. Dat staat los van de waardering die ik heb voor sommigen in de evangelische kring. Maar ik ben er wel van overtuigd dat de gereformeerde leer het nauwste aansluit bij de Bijbelse Boodschap en ik vind het dan ook belangrijk dat een school die leer onderschrijft en actief uitdraagt. Niet om een bastion op te bouwen maar om een stevig Bijbels gereformeerd fundament mee te geven aan de kinderen.
O absoluut een school met christelijke docenten. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als mijn kinderen wekelijks een psalm of ander lied zouden aanleren. Dat dit bij de ene docent meer psalmen zouden zijn dan liederen zou mij ook weinig uitmaken. Het andere facet, meer liederen van evangelische snit bij ene meer evangelisch georiënteerde docent, zou dan ook geen probleem moeten zijn. Om terug te vallen op mijn voorbeeld van de evangelische docenten van mijn kinderen; welke docenten krijgen het voor elkaar om een aanbiddingsavond (2 uur) te organiseren in het weekend en dat de jeugd van school ook verschijnt?
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: 13 nov 2024, 09:48 O absoluut een school met christelijke docenten. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als mijn kinderen wekelijks een psalm of ander lied zouden aanleren. Dat dit bij de ene docent meer psalmen zouden zijn dan liederen zou mij ook weinig uitmaken. Het andere facet, meer liederen van evangelische snit bij ene meer evangelisch georiënteerde docent, zou dan ook geen probleem moeten zijn. Om terug te vallen op mijn voorbeeld van de evangelische docenten van mijn kinderen; welke docenten krijgen het voor elkaar om een aanbiddingsavond (2 uur) te organiseren in het weekend en dat de jeugd van school ook verschijnt?
Oké, ik vroeg me even af of je nu een brede, dus ook openbare, school bedoelde of wel een exclusief christelijk karakter, je bedoelt dat laatste dus.
Nu denk ik zeker dat er evangelische docenten zijn die bevlogen les kunnen geven en die een voorbeeld in geloof kunnen zijn. Wereldwijd zijn er christenen te vinden die ons tot voorbeeld zijn terwijl ze niet bepaald gereformeerd te noemen zijn. Daar heb ik oog voor en ik probeer daar mezelf ook scherp op te houden om bastionvorming te voorkomen. Alleen blijf ik ervan overtuigd dat de gereformeerde leer de Bijbelse Boodschap het meest helder verwoord en die gereformeerde leer daar zou ik ook de kinderen bij op willen voeden. Natuurlijk zou ik bij de keuze tussen een brede christelijke school of een openbare school kiezen voor de eerste maar zeker in de vormingsjaren van kinderen/jongeren vind ik het erg belangrijk dat ze een goed Bijbels gereformeerd fundament meekrijgen. Natuurlijk met een open blik naar andere stromingen maar wel geworteld in de 3 FvE. En dat gebeurt op een brede christelijke school gewoon minder dan op een gereformeerde/reformatorische school.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: 13 nov 2024, 10:17
merel schreef: 13 nov 2024, 09:48 O absoluut een school met christelijke docenten. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als mijn kinderen wekelijks een psalm of ander lied zouden aanleren. Dat dit bij de ene docent meer psalmen zouden zijn dan liederen zou mij ook weinig uitmaken. Het andere facet, meer liederen van evangelische snit bij ene meer evangelisch georiënteerde docent, zou dan ook geen probleem moeten zijn. Om terug te vallen op mijn voorbeeld van de evangelische docenten van mijn kinderen; welke docenten krijgen het voor elkaar om een aanbiddingsavond (2 uur) te organiseren in het weekend en dat de jeugd van school ook verschijnt?
Oké, ik vroeg me even af of je nu een brede, dus ook openbare, school bedoelde of wel een exclusief christelijk karakter, je bedoelt dat laatste dus.
Nu denk ik zeker dat er evangelische docenten zijn die bevlogen les kunnen geven en die een voorbeeld in geloof kunnen zijn. Wereldwijd zijn er christenen te vinden die ons tot voorbeeld zijn terwijl ze niet bepaald gereformeerd te noemen zijn. Daar heb ik oog voor en ik probeer daar mezelf ook scherp op te houden om bastionvorming te voorkomen. Alleen blijf ik ervan overtuigd dat de gereformeerde leer de Bijbelse Boodschap het meest helder verwoord en die gereformeerde leer daar zou ik ook de kinderen bij op willen voeden. Natuurlijk zou ik bij de keuze tussen een brede christelijke school of een openbare school kiezen voor de eerste maar zeker in de vormingsjaren van kinderen/jongeren vind ik het erg belangrijk dat ze een goed Bijbels gereformeerd fundament meekrijgen. Natuurlijk met een open blik naar andere stromingen maar wel geworteld in de 3 FvE. En dat gebeurt op een brede christelijke school gewoon minder dan op een gereformeerde/reformatorische school.
Dat laatste is waar. Ik bemerk dat ook op de lagere school van onze kinderen. Sommige docenten zijn echt prima, een aantal andere zijn op dat vlak waardeloos. vandaar mijn pleidooi voor brede christelijke scholen. Dan zal men van beide kanten over hun eigen schaduw heen moeten stappen om te leren van de ander.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

merel schreef: 13 nov 2024, 10:44
Henk J schreef: 13 nov 2024, 10:17
Dat laatste is waar. Ik bemerk dat ook op de lagere school van onze kinderen. Sommige docenten zijn echt prima, een aantal andere zijn op dat vlak waardeloos. vandaar mijn pleidooi voor brede christelijke scholen. Dan zal men van beide kanten over hun eigen schaduw heen moeten stappen om te leren van de ander.
Dan is een openbare school nog beter en geen godsdienst dan je kind blootstellen aan valse godsdiensten, prima als evangelische zelf scholen hebben maar dat is niet gereformeerd, ouders hebben het volste recht hun kind naar een gereformeerde school te sturen, waarom mijn kind bloot stellen aan evangelische liederen? Hoezo aanbiddingsavond? Om andere kinderen mee te sleuren in arminianisme?
Adje

Re: Nut en noodzaak refo-onderwijs (n.a.v. casus Flakkee) Uit: kleine vreugden

Bericht door Adje »

Mannetje schreef: 12 nov 2024, 09:00 Dit is goed nieuws, geen extra school op Flakkee
https://www.rd.nl/artikel/1084330-onvol ... verflakkee
Is het nu echt nodig dat er naast goede, christelijke basisscholen een reformatorische school wordt opgericht? Zelf kerk ik in een hervormde gemeente binnen de PKN. In onze gemeente wordt de HSV gebruikt en wordt er naast de psalmberijming van 1773 een psalm / lied(eren) gezongen uit Weerklank. De meeste kinderen uit onze gemeente gaan naar een christelijke basisschool waar de SV in gebruik is en gezongen en psalmen (aan)geleerd worden uit de psalmberijming van 1773! De vrouwelijke leerkrachten staan netjes in jurk of rok voor de klas en nog is het blijkbaar voor velen niet goed genoeg!
MGG

Bericht door MGG »

Adje schreef: 13 nov 2024, 15:22
Mannetje schreef: 12 nov 2024, 09:00 Dit is goed nieuws, geen extra school op Flakkee
https://www.rd.nl/artikel/1084330-onvol ... verflakkee
Is het nu echt nodig dat er naast goede, christelijke basisscholen een reformatorische school wordt opgericht? Zelf kerk ik in een hervormde gemeente binnen de PKN. In onze gemeente wordt de HSV gebruikt en wordt er naast de psalmberijming van 1773 een psalm / lied(eren) gezongen uit Weerklank. De meeste kinderen uit onze gemeente gaan naar een christelijke basisschool waar de SV in gebruik is en gezongen en psalmen (aan)geleerd worden uit de psalmberijming van 1773! De vrouwelijke leerkrachten staan netjes in jurk of rok voor de klas en nog is het blijkbaar voor velen niet goed genoeg!
Als je in de regio woont waar de nieuwe school wegens gebrek aan steun niet doorgaat, dan zijn het er niet velen. Als dat zo was, dan kwam de nieuwe school er wel.
Adje

Bericht door Adje »

MGG schreef: 13 nov 2024, 18:46

Als je in de regio woont waar de nieuwe school wegens gebrek aan steun niet doorgaat, dan zijn het er niet velen. Als dat zo was, dan kwam de nieuwe school er wel.
Het oprichten van een reformatorische basisschool naast een positief christelijke basisschool speelt toch niet alleen in de regio van Dirksland?
Ik heb een poging gedaan om een andere invalshoek te belichten. Dat lijkt mij ook wel eens nuttig!
Plaats reactie