HersteldHervormd schreef: ↑28 sep 2024, 10:31
huisman schreef: ↑28 sep 2024, 10:28
HersteldHervormd schreef: ↑28 sep 2024, 09:04
elbert schreef: ↑28 sep 2024, 08:51
Inderdaad. Dit zou uit kunnen lopen op de grootste militaire overwinning voor Israel sinds de Zesdaagse oorlog. Hezbollah is het kroonjuweel van de Iraanse terreurproxies en het uitschakelen daarvan (samen met Hamas) betekent een enorme klap voor de Iraanse ambities om het Midden-Oosten te overheersen. We moeten niet vergeten dat Hezbollah een groot aandeel heeft gehad in de Syrische burgeroorlog, waarbij honderdduizenden doden vielen. Hezbollah heeft feitelijk (samen met de Russen) het Assad regime in het zadel gehouden. Een verzwakking van Hezbollah zou ook kunnen leiden tot een verzwakking van de positie van Assad in Syrie.
Als je er 10 vermoord staan er 50 op.
Maarja, wat moet je dan?
Daarnaast, hoe ethisch is het om mensen moedwillig te vermoorden? Ze hebben wel een ziel voor de eeuwigheid, er is geen hoop voor ze nu meer.
Meen jij dit? Ben jij tegen een sterke defensie en vind je elke soldaat een moordenaar als hij een vijand doodt ?
De IDF vecht een rechtvaardige oorlog tegen terreurorganisaties. Ze doden de kopstukken en dat geeft bij mij dankbaarheid en vreugde.
Zeg jij hetzelfde bij Jozua 6 waar alle inwoners van Jericho gedood moesten worden met uitzondering van Rachab en haar familie?
Pfoe, of ik het meen. Dat weet ik niet zo goed. Ik stel een vraag, ik ben daar helemaal niet zeker over. Ik ben ook blij dat de kopstukken gedood zijn.
En toch hebben ze een ziel. Zodra de levensadem afgesneden word is het eeuwigheid.
Verwijzen naar het oude testament is niet heel erg sterk dit keer, we leven in de nieuwe bedeling.
Ik denk dat HersteldHervormd wel beetje begrijp. Het valt mij, ondanks dat ik vind dat Israël het tocht zich heeft te verdedigen, ook best lastig om te juichen. Niet omdat ik niet "blij" ben dat er een vijand is uitgeschakeld. Maar omdat het eeuwig oordeel is geworden.
Als we een klein beetje dat serieus nemen, krimpt je hart ineen. En is er naast vreugde ook een soort huiver....
De profeten stonden ook niet juichend het oordeel te verkondigen. Omdat ze heel goed besefte wat het inhield.
Afgelopen zondag zongen wij psalm 2 in zijn geheel. Ik vind het altijd wat bevreemdend als dat uit volle borst gezongen word. Eerder had ik het gevoel erbij het bijna te fluisteren

. Bij wijze van spreken!
Daarnaast Jozua stond onder het "gezag" van de Heere. Het was Zijn God. De leiding van het huidige Israël leeft niet zichtbaar onder het "gezag" van de Heere. Ik vind best wel ingewikkeld om dan alles wat er nu gebeurt daar direct de wil van God in te zien. We leren bijvoorbeeld uit Habakuk ook dat de Heere gebruik maakt van Zijn vijanden om Zijn raad uit te voeren. Vriend en vijand worden door Hem gestuurd....