Daar verwees ik naar. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik me baseerde op een secundaire bron, het proefschrift van Luth.
Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
-
Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Maar goed. Het zijn wel de luidruchtige gemeenten. En dat betreft niet alleen de gemeentezang, waar op 't hardst wordt uitgekreten.
-
Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 22:50Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Maar goed. Het zijn wel de luidruchtige gemeenten. En dat betreft niet alleen de gemeentezang, waar op 't hardst wordt uitgekreten.
-
Van een aanzienlijk deel van de kerkleiding hoeft het ook niet. Een enkeling loopt er warm voor. Wie dat zijn, blijkt wel uit de doordeweekse kerkdiensten. Zoals bekend zie ik een grote fusie wel zitten. Om het realistisch te houden kan men beter vanuit landelijke kerken promoten dat gemeenten lokaal meer samenwerken en dat kleine gemeenten waar haalbaar fuseren. Als je puur naar de cijfers kijkt zou dat bijvoorbeeld Sint-Anneland mooi kunnen.GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 23:05Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 22:50Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Denk het niet. Ik zie hier enorm veel onzin uitgekraamd worden vandaag. Ik ben enorm pro Nabij (Jou), i.t.t. Pietje. De Nabij (Jou) is vanaf begin een kerkelijk jongerenblad geweest. In het colofon staat letterlijk: “Nabij Jou is een initiatief van het Deputaatschap Opvoeding, Onderwijs en Catechese (DOOC), uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland, en de Vereniging tot Bevordering van SchoolOnderwijs op gereformeerde grondslag (VBSO)”GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 23:05Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 22:50Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Dus kom niet aan dat het geen kerkelijk blad is want dat is het wel en altijd al geweest. En de afgelopen jaren hebben er best een aantal keer artikelen in gestaan met predikanten uit andere verbanden, ik vond het helemaal prima. Maar ik snap dat als de expertise er is, je dan predikanten uit het eigen verband aan het woord laat. En als ze het pur sang GGiN blaadje maken, ook prima, ik zit tenslotte in die kerk. Ik snap heel de ophef hier niet, gaat nergens over. Zijn we ook zo kritisch op de Daniel? Volgens mij kon je maar 1x herinneren dat de Daniel een andere scribent had toegelaten van buiten de GG. Foei foei!!
Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.
Ik duik weer onder, bye bye!
Simon - Laatst actief: 7 september 2024
De reden lijkt me ook duidelijk...vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 21:35 Ik denk dat (gemeenten in) de GG een iets bredere blik hebben en meer bereid zijn om samen te werken. Gesprekken over kerkelijke eenheid tussen GG-GGiN werden voor zover ik weet vaak geïnitieerd vanuit de GG en afgeketst door de GGiN.
Afketsen...
ik denk dat hier een bepaald deel binnen de GG in de weg staat...
Om het eens zo uit te mogen drukken...
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
-
Nabij Jou benadert dominees uit de (O)GG en wordt nu teruggefloten door de synode. De Daniel heeft een veel ruimere keus en hoeft daardoor niet buiten de GG te zoeken. Bij mijn weten is dit niet opgedrongen door de synode.Simon0612 schreef: ↑04 sep 2024, 23:38Denk het niet. Ik zie hier enorm veel onzin uitgekraamd worden vandaag. Ik ben enorm pro Nabij (Jou), i.t.t. Pietje. De Nabij (Jou) is vanaf begin een kerkelijk jongerenblad geweest. In het colofon staat letterlijk: “Nabij Jou is een initiatief van het Deputaatschap Opvoeding, Onderwijs en Catechese (DOOC), uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland, en de Vereniging tot Bevordering van SchoolOnderwijs op gereformeerde grondslag (VBSO)”GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 23:05Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 22:50Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Dus kom niet aan dat het geen kerkelijk blad is want dat is het wel en altijd al geweest. En de afgelopen jaren hebben er best een aantal keer artikelen in gestaan met predikanten uit andere verbanden, ik vond het helemaal prima. Maar ik snap dat als de expertise er is, je dan predikanten uit het eigen verband aan het woord laat. En als ze het pur sang GGiN blaadje maken, ook prima, ik zit tenslotte in die kerk. Ik snap heel de ophef hier niet, gaat nergens over. Zijn we ook zo kritisch op de Daniel? Volgens mij kon je maar 1x herinneren dat de Daniel een andere scribent had toegelaten van buiten de GG. Foei foei!!
Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.
De kritiek is niet op Nabij Jou, dus de vraag of mensen net zo kritisch zijn op de Daniel snijdt geen hout. Ik vermoed dat de Daniel de basis was bij het opzetten van Nabij Jou. De overeenkomsten zijn talrijk.
-
Ik denk dat karakters nog een groter struikelblok zijn. Ook de GGiN en de GGiNbv zijn nog niet gefuseerd. Scheuren is helaas een stuk makkelijker dan lijmen.-DIA- schreef: ↑04 sep 2024, 23:57De reden lijkt me ook duidelijk...vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 21:35 Ik denk dat (gemeenten in) de GG een iets bredere blik hebben en meer bereid zijn om samen te werken. Gesprekken over kerkelijke eenheid tussen GG-GGiN werden voor zover ik weet vaak geïnitieerd vanuit de GG en afgeketst door de GGiN.
Afketsen...
ik denk dat hier een bepaald deel binnen de GG in de weg staat...
Om het eens zo uit te mogen drukken...
-
Dan maken we er 85% van, ook prima.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Ach, de GG heeft in het verleden ook wel eens bijzonder gedaan over de GGiN, maar inderdaad, erg bevorderlijk is het niet. Ik denk vooral dat de GGiN niet samen wilt.refo schreef: ↑04 sep 2024, 22:46Nou, als ik zie wat er over ons gezegd is op de synode zijn er nog veel verschillen.HersteldHervormd schreef: ↑04 sep 2024, 21:54 GG en GGiN kunnen voor 90% samen.
Wil je dan twisten over 10%?
Het antwoord is blijkbaar ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
@ Gerardus2, Laat ik net een app krijgen van een geliefd familielied uit de G.G. i. N. met de tekst"Quis non fleret..... Mensen zijn bedroefd over veel wat op deze synodedag is gezegd. We zullen lang moeten zoeken in de kleine kerkgeschiedenis om zulke harde en liefdeloze woorden terug te vinden. De geest ( kleine letter) van de 60er jaren lijkt weer terug te zijn. Met dit verschil: toen hamerde men erop dat men de zuivere waarheid had, i.t.t. tot de GG synodaal, en nu lees ik tussen de regels: 'wij hebben de zuivere kerk'. Ik mag niet invullen voor anderen maar krijg de indruk dat vele ambtsdragers in de GG. in N. het te druk hebben waardoor ze verbitterd lijken te raken en geen tijd meer hebben om zich te verdiepen in de Schrift, in de leer, in de kerkgeschiedenis, in de realiteit van het kerkelijk leven, de realiteit van het gescheiden optrekken. En wat krijg je dan?: onder het mom van rechtzinnigheid krijg je een grenzenloze oppervlakkigheid.Gerardus2 schreef: ↑04 sep 2024, 21:02Vetgedrukte gedeelte is toch echt om te huilen...Wim Anker schreef: ↑04 sep 2024, 14:42Onderstaand de tekst in het RD. En dat roept bij mij toch een heel ander beeld op dan jij schetst. Alle 'mogelijke' opties die jij schetst is toch wat ds. Roos zegt? "Zorg ervoor dat het niet als een kerkelijk blad wordt gezien en dan hoor je mij niet meer". Dat is m.i. wat hij zegt.Jo-Ann schreef: ↑04 sep 2024, 14:32Zoals ik het lees: ds. Roos begint over Nabij als 'kerkelijk blad'. Dat was het niet. Dan geeft hij inderdaad de optie om het in 'abonnementsvorm' te doen. Tegelijk wil hij alleen scribenten vanuit de eigen kerk. En vervolgens moet het daarom maar een ggin-blaadje worden. Had het bij het eerste gelaten, dan was er niets aan de hand geweest. Dat eigen-kerkje-spelen stuit me tegen de borst.
Andere opties waren: als opvolger van Criterium zien, uitgave van de VBSO; ontkoppelen van verwevenheid met deputaatschap.
Overigens wel grappig. de VBSO en het KOC (overigens kunnen deze organisaties ook gehalveerd worden, ga gewoon lesgeven) gaan dus kerkelijke bladen uitgeven.RD schreef:De scribenten van de bladen Nabij (voor opvoeders) en Nabij Jou (voor jongeren) roepen bij sommige afgevaardigden vragen op, blijkt tijdens de synode. Er schrijven niet alleen ambtsdragers uit de GGiN, maar ook uit de Gereformeerde Gemeenten (GG) en uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN). Ds. D.E. van de Kieft (Urk), voorzitter van het deputaatschap opvoeding, onderwijs en catechese (DOOC), verklaart dat de bladen worden uitgegeven door de scholenbond VBSO en het Kerstencentrum voor onderwijs en opvoeding (KOC). „Dat is net als voorheen met het blad Criterium. Het zijn dus geen kerkelijke bladen. De scribenten uit de beide andere kerkverbanden hebben een bepaalde expertise en staan van harte achter de identiteit en grondslag van de bladen.”
Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden; hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.
Ouderling L. van der Tang (Rhenen) ziet Nabij Jou als het GGiN-equivalent van het blad Daniël in de GG. „Dan moet je dus terughoudend zijn met scribenten uit andere kerkverbanden.” Ouderling C. Dubbeld (Gouda-Gerbrandyweg) vraagt zich af of DOOC zich niet uit beide magazines zou moeten terugtrekken. „Daar zit hem de angel.”
Ds. J.A. Weststrate (Gouda-Stationsplein) stelt voor dat eigen ambtsdragers in de magazines schrijven over theologische en leerstellige zaken, en dat voor andere onderwerpen bij hoge uitzondering scribenten van buiten het eigen kerkverband die instemmen met de grondslag van de bladen, kunnen worden gevraagd. De synode besluit beide magazines voortaan te beschouwen als kerkelijke organen en dat alleen eigen scribenten erin mogen schrijven.
GGlid lijkt er inderdaad inhoudelijk niet veel van te snappen en spreekt grote woorden over emeritaat en ambt neerleggen. Dat is niet zo netjes.Simon0612 schreef: Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.
Het blijkt wel een gevoelig onderwerp te zijn. Het heeft me ook wel verrast. Je ziet een meer naar buiten toe opererend kerkverband maar de deur lijkt toch weer wat dichter te gaan. In deze tijd is dat wat ingewikkeld en alleen maar te snappen voor insiders wellicht.
GG-ers mogen wel wat voorzichtig zijn in hun commentaar, het is daar op z'n minst net zo het geval. Door de breedte zal dat niet overal hetzelfde ervaren worden maar ons past wel bescheidenheid in commentaar. Eigenlijk geldt dat voor alle afgescheiden kerkverbanden/genootschappen.
Keurig samen gevat Ad. Vooral het laatste onderstaande stuk.Ad Anker schreef: ↑05 sep 2024, 07:35GGlid lijkt er inderdaad inhoudelijk niet veel van te snappen en spreekt grote woorden over emeritaat en ambt neerleggen. Dat is niet zo netjes.Simon0612 schreef: Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.
Het blijkt wel een gevoelig onderwerp te zijn. Het heeft me ook wel verrast. Je ziet een meer naar buiten toe opererend kerkverband maar de deur lijkt toch weer wat dichter te gaan. In deze tijd is dat wat ingewikkeld en alleen maar te snappen voor insiders wellicht.
GG-ers mogen wel wat voorzichtig zijn in hun commentaar, het is daar op z'n minst net zo het geval. Door de breedte zal dat niet overal hetzelfde ervaren worden maar ons past wel bescheidenheid in commentaar. Eigenlijk geldt dat voor alle afgescheiden kerkverbanden/genootschappen.
-
Zolang zaken als de schorsing van Ds. Kok er als open kerkelijke zonden en wonden liggen, is er misschien ook weinig verblijdend nieuws te verwachten..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Met alle respect, maar je laatste alinea vind ik tegenstrijdig in vergelijking met je eerdere stevige bewoordingen richting o.a. @huisman in het draadje over de CGK. Lees je postings daar nog eens na en leg je laatste alinea daar eens naast...Ad Anker schreef: ↑05 sep 2024, 07:35GGlid lijkt er inderdaad inhoudelijk niet veel van te snappen en spreekt grote woorden over emeritaat en ambt neerleggen. Dat is niet zo netjes.Simon0612 schreef: Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.
-
Als dat zo is, dan kunnen we van geen enkele kerk verblijdend nieuws verwachten. Gelukkig hoeven we niet in menselijke fouten blijven hangen.Groot Blankenstein schreef: ↑05 sep 2024, 08:17 Zolang zaken als de schorsing van Ds. Kok er als open kerkelijke zonden en wonden liggen, is er misschien ook weinig verblijdend nieuws te verwachten..