Gelezen, gedacht, gehoord...

TSD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

Marck schreef: 28 aug 2024, 13:56
TSD schreef: 11 jul 2024, 14:47 https://www.rd.nl/artikel/1070686-johan ... tot-geloof

Benieuwd naar het boek. Een grondige studie hierover is inderdaad wel wenselijk om gepubliceerd te worden, na zoveel gehakketak heen en weer, zeker omdat het gaat wie nu in het spoor van de reformatie / Dordt zou gaan en wie niet.
Al kennis van kunnen nemen? Het boek bedoel ik.
Nee. Nog niet gekocht of van iemand kunnen lenen. Heeft voor mij ook geen grote haast hoor, althans in die zin niet dat ik nog een aantal boeken hier heb liggen die ook ook graag gelezen wil hebben en die dus voorrang krijgen om de eenvoudige reden dat ze al in huis zijn :). Maar boek blijft zeker op mijn lijstje staan.

Heb jij het al wel (deels) gelezen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 28 aug 2024, 16:16 Ik vind het ongepast. Het op zich terechte commentaar kan ook best wat vriendelijker verwoord worden.

Ik begrijp niet dat ambtenaar dit een passende toon vindt. Ook al is het nog zo'n onzinnig schismatiek gezelschap, dan hoef je daar nog niet zo lelijk over te doen. Zulke mensen maken zichzelf al voldoende onmogelijk, daar hoeft geen lading negatieve kwalificaties bovenop.
Het biedt helderheid.
TSD

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef: 02 sep 2024, 07:42
DDD schreef: 28 aug 2024, 16:16 Ik vind het ongepast. Het op zich terechte commentaar kan ook best wat vriendelijker verwoord worden.

Ik begrijp niet dat ambtenaar dit een passende toon vindt. Ook al is het nog zo'n onzinnig schismatiek gezelschap, dan hoef je daar nog niet zo lelijk over te doen. Zulke mensen maken zichzelf al voldoende onmogelijk, daar hoeft geen lading negatieve kwalificaties bovenop.
Het biedt helderheid.
Ik vind het in strijd met het 9e gebod waarvan de HC ons leert
ook mijns naasten eer en goed gerucht
naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Een lading zo negatief mogelijke kwalificaties strijd hier in mijn ogen mee. Helderheid bieden kan ook prima zonder dat op deze manier te doen dus functioneel is het ook niet.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

TSD schreef: 02 sep 2024, 16:07
Ambtenaar schreef: 02 sep 2024, 07:42

Het biedt helderheid.
Ik vind het in strijd met het 9e gebod waarvan de HC ons leert
ook mijns naasten eer en goed gerucht
naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Een lading zo negatief mogelijke kwalificaties strijd hier in mijn ogen mee. Helderheid bieden kan ook prima zonder dat op deze manier te doen dus functioneel is het ook niet.
Er klopte ook niet echt veel van.
Dit zou een waarheidsgetrouw herziening zijn:

"Ruben Jansen is een baptistenvoorganger die, als voormalige proponent uit de PKN, een andere visie op de doop ontwikkelde. Toen hij deze nieuwe visie openbaar maakte, werd hij uitgesloten van PKN-predikplaatsen en verliet hij de PKN. Omdat hij op dat moment nog geen eigen kerk had, was er geen sprake van scheuring. Jansen richtte een nieuw kerkverband op en werd daar een toegewijde voorganger op de Veluwe. Hij benoemde G.J. Roukens tot voorganger. Hoewel er binnen deze nieuwe gemeenschap later onderlinge verschillen ontstonden, leidden deze niet tot een scheuring; de geschillen zijn inmiddels vreedzaam opgelost.

Roukens dient de gemeente in Alblasserdam. Beide gemeentes zijn zelfstandig en onderhouden contact met elkaar. Ze zijn ontstaan uit de Nederlandse Hervormde Kerk, bevindelijk gereformeerde kerken, en families van thuislezers. Beide gemeentes volgen de Londense Baptisten geloofsbelijdenis van 1689, zoals te lezen is op hun website."

Bron: https://bethabara-alblasserdam.nl/ en https://bethabara-gemeente.nl/
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Marck

Bericht door Marck »

TSD schreef: 31 aug 2024, 17:17
Marck schreef: 28 aug 2024, 13:56
TSD schreef: 11 jul 2024, 14:47 https://www.rd.nl/artikel/1070686-johan ... tot-geloof

Benieuwd naar het boek. Een grondige studie hierover is inderdaad wel wenselijk om gepubliceerd te worden, na zoveel gehakketak heen en weer, zeker omdat het gaat wie nu in het spoor van de reformatie / Dordt zou gaan en wie niet.
Al kennis van kunnen nemen? Het boek bedoel ik.
Nee. Nog niet gekocht of van iemand kunnen lenen. Heeft voor mij ook geen grote haast hoor, althans in die zin niet dat ik nog een aantal boeken hier heb liggen die ook ook graag gelezen wil hebben en die dus voorrang krijgen om de eenvoudige reden dat ze al in huis zijn :). Maar boek blijft zeker op mijn lijstje staan.

Heb jij het al wel (deels) gelezen?
Nee. Ook nog niet.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Johannes 2:29
En omdat Hij niet van node had dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij Zelf wist* wat in den mens was.
* Kanttekening: Namelijk als waarachtig God en Kenner der harten

En dan een vers verder, Johannes 3:1 (waar de ontmoeting met Nicodémus begint):
En er was een mens.
ZWP

Bericht door ZWP »

Prachtig artikel van dr. Huijgen in het RD van vandaag.
Uitgesproken tijdens de Kroonbede.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Gelezen op Precept Austin
Ik hoorde het verhaal over twee kikkers die aan de rand van het water zaten. Eén besloot te springen. Hoeveel bleven er aan de rand zitten? Het juist antwoord is twee. Er staat niet dat dat er eentje sprong; er staat alleen dat hij besloot te springen. Niet wanneer, ook niet of hij het daadwerkelijk deed."

Zie je, er is een groot verschil tussen besluiten iets te doen en het daadwerkelijk doen. Het besluit om iets te doen is nutteloos tenzij het tot actie leidt. In dit verhaal (verloren zoon), zette de verloren zoon zijn besluit om in actie en keerde terug naar huis, naar zijn vader. Hij ontsnapte uit de varkensstal. Toen hij besloot om terug te keren, vertrok hij onmiddellijk en met urgentie. Als je wilt ontsnappen uit de varkensstal, onderneem dan direct stappen zodra je hebt besloten eruit te gaan. Het uitstellen van je besluit maakt het moeilijker om daadwerkelijk actie te ondernemen. Als je uitstelt, is de neiging groot om de ernst van je situatie te verliezen of excuses te maken voor je fouten. Als je overtuigd bent van iets in je leven, handel dan naar die overtuiging en los het nu op. Paulus zei: "Ziet, nu is het de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid!." Als je in zonde leeft, stop dan onmiddellijk.

De verloren zoon wachtte niet om zijn leven op orde te krijgen en zichzelf toonbaar te maken. Hij wachtte niet om betere kleren en een betere baan te krijgen. Hij kwam in nederigheid, precies zoals hij was. Dit is de manier waarop iemand naar Jezus Christus moet komen. God is niet onder de indruk van onze "opknapprogramma's." Hij snelt degenen die vies zijn, die Zijn vergeving en reiniging zoeken tegemoet, net zoals deze vader. De Heere wil dat we naar Hem komen zoals we nu zijn. (Treasures from Luke)
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Plaats reactie