Standen in het genadeleven
- Miscanthus
- Miscanthus
oja, we zouden nog eens praten over Woord en Geest.Afgewezen schreef:[Dat lijkt wel Rooms. De roomsen zeggen zoiets van de doop. Miscanthus weet toch ook wel dat de toepassing noodzakelijk is?Maar de prediking is toch de bediening der verzoening waardoor de genade werkelijk medegedeeld wordt (staat in de NGB dacht ik)?
NBG 3/4-17: ...alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
- Miscanthus
Afgezien van het feit dat je mij conclusies in de mond legt, - hoe lees jij de NGB dan?Afgewezen schreef:Dus, Miscanthus, een ieder die de prediking hoort, wordt zalig? Want we moeten niet scheiden, etc.
Denk jij dat God het evangelie laat prediken met slecht zaad (der wedergeboorte)? Dan zeg je na 70 jaar: "sorry Heere, ik heb niet het goede Woord gehoord, uw Geest was er niet in. meegekomen??? U hebt het niet toegepast???"
We kunnen de Heilkige Geest weerstaan. We kunnen namelijk lezen dat God Zijn gemeente Zijn Geest gegeven heeft. Met Pinksteren al.
De Heilige Geest verzegelt en betuigt ons bij de doop dat Hij ons toe wil eigenen hetgeen wij in Christus hebben.
Trouwens, het Woord doet geen nut als het met geloof niet gemengd is. Doet God dat voor ons? nee toch?
Daar gaat het om. Er moet geloof zijn. Dat geloof zit niet in het gepredikte woord 'verpakt' (die indruk wek je namelijk). Dat geloof moet de Heilige Geest, nee, niet voor ons doen, maar wel in ons werken.Trouwens, het Woord doet geen nut als het met geloof niet gemengd is. Doet God dat voor ons? nee toch?
- Miscanthus
Mee eens. En daar gebruikt God het Woord voor.Afgewezen schreef:Daar gaat het om. Er moet geloof zijn. Dat geloof zit niet in het gepredikte woord 'verpakt' (die indruk wek je namelijk). Dat geloof moet de Heilige Geest, nee, niet voor ons doen, maar wel in ons werken.Trouwens, het Woord doet geen nut als het met geloof niet gemengd is. Doet God dat voor ons? nee toch?
Wonderlijk nietwaar?
Ik geloof dat God de Heilige Geest ervoor zorgt dat het Woord klinkt. God spreekt dan tot ons. Hij vraagt iets van ons, namelijk gehoor/geloof en gehoorzaamheid. En daar stopt voor mij de logica. Ik kan dat wonderlijke werk dan niet meer verklaren en onder woorden brengen en oorzaak en gevolg aanwijzen.
Ik weet wel dat als we werkelijk horen wat God ons zegt, en dat God het is die tot ons spreekt, dat we dan willen gehoorzamen en volgen...dan trekt hij met koorden van liefde en touwen van goedertierenheid.
Tja hoe leg je bijv. uit hoe verliefdheid ontstaat?
Je hebt gewoon vlinders in je buik en je wilt niets liever dan bij hem of haar zijn. Zo is het met het geloof ook. Als ik hoor hoe lief God ook mij heeft, dan ontstaat er een wederliefde. Ik, die altijd twijfelde aan Zijn Liefde. Dan ben ik er ver vandaan. Dan ben ik arm ellendig, rusteloos en ga ik mijn ondergang tegemoet. Dan helpt de wereld mij niet.
Door de prediking roept Hij mij terug. Door de prediking hoor ik hoe goed ik het kan hebben bij God. Als ik hoor en me omdraai naar Hem toe, dan weet ik dat ik welkom ben en bij Hem hoor.
Dat Hij mij genadig is in Jezus Christus, dat Hij mijn thuis is. Mijn oorsprong, mijn bron en mijn bestemming en mijn vreugde. Mijn leven, mijn dood, mijn alles...
Miscanthus, het gaat hier helemaal niet over logica. Het gaat erom hoe we aan het geloof komen.
Als jij niet gezegd wilt hebben dat God dit werkt door Zijn Geest (omdat voor jou de logica daarvóór al stopt), dan is dat op zijn minst merkwaardig. Mag God de eer niet hebben van het geloof dat in ons gewerkt wordt?
Als jij niet gezegd wilt hebben dat God dit werkt door Zijn Geest (omdat voor jou de logica daarvóór al stopt), dan is dat op zijn minst merkwaardig. Mag God de eer niet hebben van het geloof dat in ons gewerkt wordt?
- Miscanthus
- Miscanthus
- Miscanthus
De Heere Jezus vraagt aan de discipelen als het scheepje op de golven slingert en ze Hem toeroepen dat ze vergaan, - nee, hij verwijt het hen: hebt gij geen geloof?Afgewezen schreef:Zeker, maar Híj werkt het.
Bij het overleden dochtertje zegt Hij: Lu 8:50 Maar Jezus, [dat] horende, antwoordde hem, zeggende: Vrees niet, geloof alleenlijk, en zij zal behouden worden.
Gaat de hoofdman Hem daarna danken: Heere dank u dat u mij het geloof gegeven hebt?
Heb je ooit iemand in de bijbel horen bedanken voor geloof?
Iedereen die gelooft dankt God voor verlossing en genezing.
Heb 11:6 ..... Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
Het gaat om de inhoud en de beloning van het geloof. Dát moet gepredikt worden, -niet zozeer hoe je het geloof krijgt. Zoals het niet om het rietje gaat, maar om de limonade.
Mag ik even tussendoor?
Ik denk wel dat de weg gepredikt moet worden hoe je aan het geloof komt. Als de Heilige Geest laat zien aan de zondaar wat Christus deed voor de verzoening, ontdekt de mens dat hij zelf de gemeenschap met God niet kan herstellen. Als de Heilige Geest in het zondaarshart komt wonen, kan Christus pas in Zijn volle schoonheid worden gezien, door het geloof. Die weg moet toch gepredikt worden?!
Zonder rietje kan je toch de limonade niet drinken?
Ik denk wel dat de weg gepredikt moet worden hoe je aan het geloof komt. Als de Heilige Geest laat zien aan de zondaar wat Christus deed voor de verzoening, ontdekt de mens dat hij zelf de gemeenschap met God niet kan herstellen. Als de Heilige Geest in het zondaarshart komt wonen, kan Christus pas in Zijn volle schoonheid worden gezien, door het geloof. Die weg moet toch gepredikt worden?!
Zonder rietje kan je toch de limonade niet drinken?